Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

UiPath Inc.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
1 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • D Offline
    D Offline
    dagensaktie.dk
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Dagens aktie er UiPath Inc.

    UiPath er en global softwarevirksomhed, der laver software til procesautomatisering (RPA) af digitale flows i organisationer. De manuelle procedurer man har i en virksomhed vil man mange gange kunne automatiseres uden kode, hvor brugeren istedet udfører opgaverne mens systemet optager dem og ud fra det skaber et flow.
    Til de lidt mere avancerede flows tilbyder man et low code værktøj
    De servicerer banker, sundhedsvæsen, finansielle tjenester og offentlige enheder.
    Dominerer på tværs af flere industrier og sektorer
    40+ kontorer på lokationer rundt om på verdenskortet.
    10.850 kunder.
    1.858 kunder med USD 100k+ ARR
    3833 ansatte

    Nøgletal
    Kurs: 14,82
    Market Cap: 8.316B
    P/E: 0,00
    Forward P/E: 37,05
    P/S: 7,54
    P/B: 4,25
    Enterprise value: 6.959B
    Profit margin: -21,55%
    Operating margin : -22,96%
    ROE: -12,39%
    ROA: -6,25%
    Indtjeningsvækst kvartal: 0,00%
    Omsætningsvækst kvartal: 18,20%
    Udbytte: 0,00%

    Hvad taler for ?
    Automatisering af processer i virksomhederne og især offentlig sektor
    Skalerbarhed og fleksibilitet
    AI. Senest gennem "Project Wingman" som gør det muligt for kunder at skabe kraftfulde automatiseringer ud fra simple sprogprompter.
    Digitalisering og RPA = Effektivitet
    Stærkt teknologisk økosystem.
    Rekruttering i dag er svært og dyrt og derfor bør alle virksomhedsledere kigge på at få digitaliseret processerne og herefter se på hvilke der kan automatiseres
    Ofte skal der ske aktioner i forskellige systemer i forbindelse med behandlingen af en proces. I stedet for en bruger foretager disse handlinger, så kan flows i stedet automatiseres med en Robotic Process Automation (RPA).
    Når dette er gjort så er det meget nemmere at skalere da du ikke skal ansætte og oplære nye ressourcer, og samtidig sparer du mange årsværk.
    Fjerner ensartede arbejdsopgaver, som måske ikke er de mest motiverende
    Der kommer til at mangle et hav af udviklere i fremtiden, så det værdiskabende at kunne bruge andre ressourcer til opgaverne.
    Grand View Research forventer at RPA-markedet med en årlig vækstrate på 38,2 % fra 2022 til 2030
    Mange af de dårligdomme der findes er efterhånden prisset ind i aktien så man reelt kan overveje den
    Kommer fra en række af bedre end ventet kvartalsrapporter.
    Ifølge Gartner så er man ledende i RPA-industrien for 5 år i træk.
    Cathie Wood position.
    Strategisk partnerskab med Microsoft. Spørgsmålet er, hvor meget Microsoft bruger samarbejdet til at forbedre deres egne konkurrende produkter.
    På trods af digital innovation er mange virksomhed fyldt med trivielle opgaver, der undergraver produktiviteten.
    Især ting som at betale fakturaer og lignende er et område, hvor mange virksomheder stadig bare ansætter flere mennesker, fremfor at automatisere.
    Er lykkedes med skift af salgsstrategi, hvor man her mere fokus på den værdi der skabes hos kunderne.
    Markedsplads hvor interne eller eksterne brugere i en branche kan få adgang til og samarbejde med.
    122% net retention rate viser at kunderen sætte pris på softwaren og øger investeringerne.
    ARR vokser +28% y/y
    Aktiebaserede kompensationer er omsider faldet i 2023.

    Hvad taler imod ?
    Udfordret af at software virksomhederne anvender også begynder at håndtere det. Eks Microsoft Power Automate
    Hav af andre konkurrenter som BluePrism, MuleSoft RPA, Appian RPA, AutomationEdge, and Automation Anywhere
    Personligt bliver jeg ringet på månedlig basis af firmaer der ønsker at sælge software til det samme formål
    Høj vækst, men for mig ikke høj nok til man når at blive standard i sektoren
    Underskudsvirksomhed i makroøkonomisk modvind, men mulighed for at tage mere gæld ind. Seneste regnskab vist dog en vej til profitabilitet.
    Negativt frit cash flow
    Mængden af aktiebaseret kompensationer er efter min mening horribel og udgør en meget stor andel af omsætningen
    Store tab, løbende udvanding og insidersalg vil forsinke dets langsigtede genopretning
    Der sker rigtig mange på AI i hele sektoren, og der kommer til at ske en disruption af dem der troede de skulle disrupte de traditionelle.

    Holdning
    Super teknisk platform og jeg tror at man med Project Wingman er bedre stillet end nogensinde.
    Har ingen tillid til ledelsen eller kan overskue, hvor sektoren ender nu AI for alvor tager over.
    Har taget det skattemæssige tab med mig som eneste positive i bekendtskab.
    Udviklingen lige nu er positiv, så følger med igen, men nok mest som baggrundsviden.

    Hvad er jeres holdning til casen ?

    1 Reply Last reply
    7
    • T Offline
      T Offline
      Thorkild01
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Har ligesom du tabt en del på PATH, og solgt min position. Jeg modtager dagligt oplysninger om ARK-invests handler. Bemærkede at de den 17.8. købte PATH til 2 af deres fonde, hvor PATH i begge er blandt de 10 største positioner. I ARKW 4,72% af investeringen og i ARKK 5,77%

      1 Reply Last reply
      4

      Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

      Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

      With your input, this post could be even better 💗

      Tilmeld Log ind

      • Log ind

      • Har du ikke en konto? Tilmeld

      • Login or register to search.
      • First post
        Last post
      0
      • Debatforum
      • Seneste
      • Populære
      • Bruger