Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

A.P. Møller - Mærsk A/S

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
5 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • D Offline
    D Offline
    dagensaktie.dk
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Dagens aktie er A.P. Møller - Mærsk A/S

    AP Møller-Mærsk er et dansk konglomerat som er involveret i global handel, shipping og logistik. Mærsk Line, som yder det største bidrag til gruppens omsætning, har været en af de største containerrederi på globalt plan i mere end 20 år.
    Integreret logistik på tværs af oceaner, havne, på land og i luften
    Råder over 730+ fartøjer, 67 terminaler og har aktiviteter i 130+ lande.
    Logistik gjort let gennem digitale løsninger er mottoet.. Gør det nemt at administrere forsendelser og logistik online. Fra at finde en pris og foretage reservationer til at indsende dokumenter og spore last.
    Facilitator for international handel
    100.000+ kunder.
    All the way to zero strategi = netto nul i 2040 - fremrykket fra 2050
    110.000+ ansatte
    Søren Skou der var manden bag turnaround er gået på pension og erstattet af Vincent Clerc
    Q3 2023 rapport kommer 3. november 2023

    Nøgletal
    Kurs: 13285,00
    Market Cap: 220.05B
    P/E: 1,47
    Forward P/E: 5,79
    P/S: 3,25
    P/B: 4,05
    Enterprise value: 218.714B
    Profit margin: 25,92%
    Operating margin : 26,55%
    ROE: 32,48%
    ROA: 13,72%
    Indtjeningsvækst kvartal: -81,70%
    Omsætningsvækst kvartal: -40,00%
    Udbytte: 14,98%

    Hvad taler for ?
    Rettidig omhu har altid været deres motto, og man virker toptrimmet
    Begyndt at tage flere dele af værdikæden fra speditørerne hvor margins er højere
    Primær rute mellem Asien og Europa
    Har lavet kæmpe investeringer i IT forbedringer
    Tjener voldsomt mange penge disse år grundet raterne har været urealistisk høje og sender pengene videre til aktionærerne igennem udbytter.
    Verden er ved at være normaliseret og så skal indtjeningen vokse igen i takt med større og større succes med den ny strategi, hvor man tager en større del af værdikæden
    Attraktiv økonomisk position der giver mulighed for både solide udbytter, aktietilbagekøb samt strategiske investeringer
    Rekordresultater i 2022, men skævvrider opfattelsen af fremtidens forretning.
    Har fået en større rolle i kunders langsigtede planlægning med fokus på sammenhængende end-to-end-løsninger.
    Opkøbet af LF Logistics blev effekturet i 2022 der tilføjede 198 lagerlokationer.
    Forsøg med Maersk Air Cargo der er et fragtflyselskab.
    Har bestilt 19 containerskibe i en ny serie med motorer, der vil blive drevet af grønt methanolbrændstof
    Dagens handel er global - spørgsmålet er om det er ved at ændre sig i forbindelse med geopolitiske konflikter.
    Et af verdens største havne- og terminalselskaber ICTSI tror på fortsat vækst, selvom markedet er usikkert og præget af geopolitisk uro.
    Q2 volumen og rater var stabiliseret på et lavere niveau i overensstemmelse med forventningerne

    Hvad taler imod ?
    Afhængig af verdenshandel så geopolitiske udfordringer er gift
    Afhængig af vækst i samfundet for at der skal fragtes container
    Raterne er faldet voldsomt igen, dog stadig på ok niveau
    Makroøkonomisk modvind
    Branchen er svær. Mange år tjener man ingen penge, hvor man så skovler penge ind nogle år i en grad der virker totalt urealistisk
    Hvis man har specialindsigt i branchen kan der ligge nogle gode trading muligheder, men for meningmand er det ikke en sektor man behøves være i lige nu
    Sektor med stor udfordring med at nedbringe udledninger. Den største udfordring i at dekarbonisere global skibsfart er fortsat tilgængeligheden af grøn energi og brændstoffer i tilstrækkelige mængder til konkurrencedygtige priser.
    Der bliver kamp om grøn metanol til fremtidens skibe,
    Shitstorm med underbetaling af havneterminalmedarbejdere
    Der er bestilt rigtig mange nye skibe i sektoren der presser rater ned og vil være konstant pres, indtil der fjernes tonnage.
    Containerflåden står til at vokse +18 pct. over de næste par år. De mange nye containerskibe og en lavere efterspørgsel rammer rederiernes indtjening. 4.5 millioner nye teu ventes at blive tilføjet markedet frem mod 2025.
    Der bliver ved at komme svage tal fra Kina.
    Man måtte i 2022 sammen med IBM droppe TradeLens, en blockchain-aktiveret global handelsplatform grundet manglede globalt industrisamarbejde
    Revolutioner inden for shipping er sjældne, og de tager lang tid
    Cash flow i Q2 2023 faldt -76.9%

    Holdning
    Veldrevet firma, men makro er helt forkert og raterne er på vej i et ikke attraktivt niveau.
    Er meget betænkelig over udviklingen i mængden af tonnage der kommer ind i markedet på et skævt tidspunkt.
    Jeg har selv solgt al min eksponering mod containermarkedet.
    Ingen position

    Hvad har i andre gjort med jeres cykliske eksponeringer ?

    1 Reply Last reply
    8
    • V Offline
      V Offline
      VærKritisk
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Jeg har ikke lavet meget andet end at flytte containere det meste af mit liv. Lige nu kan jeg ikke rigtig se hvor de gode nyheder skulle komme fra.

      En større stimulanspakke fra Kina kunne måske gi' lidt kortvarig medvind. Fred i Europa ville nok give medvind på alle baner og tilmed fjerne lidt af de spændinger der også belaster mærsk, men hvor sandsynligt er det??

      1 Reply Last reply
      8
      • S Offline
        S Offline
        Stofedo23
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Ved vi noget nyt omkring en stimuluspakke fra kineserne? Synes der er larmende tavshed.

        1 Reply Last reply
        5
        • V Offline
          V Offline
          VærKritisk
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Alle venter. Alle håber, men, nej, der er ikke rigtig kommet noget endnu. Det er deres ejendomssektor der har drevet den vilde vækst i Kina igennem mange år, så det er et voldsomt problem de står med og der findes næppe en quick fix.

          1 Reply Last reply
          4
          • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
            Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
            Helge_LarsenPI-redaktør
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Helt enig VK. Om eventuel stimuluspakke i Kina fra 6.49. Jeg taler om ejendomssektoren i den sammenhæng:

            1 Reply Last reply
            4
            • P Offline
              P Offline
              ProinvestorNEWS
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              Kinas centralbank skuffer: Sænker renten mindre end ventet

              21/8 07:37

              Den kinesiske centralbank har mandag morgen skuffet finansmarkederne med en rentenedsættelse, der ikke matcher markedets forventninger.

              Centralbanken trimmede godt nok den etårige udlånsrente med 10 basispoint til 3,45 pct., men økonomer havde ifølge Bloomberg News ventet en nedsættelse til 3,40 pct.

              Oven i lod banken sin femårige rente være uændret. Også her havde økonomer sat næsen op efter en nedsættelse på 15 basispoint.

              • En grund til, at centralbanken kun nøjes med 10 basispoint kan være af hensynet til valutaen, der er blevet svækket betragteligt. Det var formentlig også grunden til, at den femårige udlånsrente forblev uændret på 4,20 pct., vurderer Jan Størup Nielsen, chefanalytiker i Nordea, i en morgenkommentar.

              På finansmarkederne er kinesiske aktier presset baglæns, og amerikanske obligationsrenter er steget en anelse.

              Den kinesiske centralbank og landets myndigheder har længet været under pres for at øge de økonomiske stimuli, så der kan sættes skub økonomien, der lider under en vaklende ejendomssektor og vigende eksport.

              .\˙ MarketWire

              1 Reply Last reply
              2

              Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

              Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

              With your input, this post could be even better 💗

              Tilmeld Log ind

              • Log ind

              • Har du ikke en konto? Tilmeld

              • Login or register to search.
              • First post
                Last post
              0
              • Debatforum
              • Seneste
              • Populære
              • Bruger