Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Aktier: Faresignaler har overtaget i sensommeren

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
5 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investerings økonom, Nordnet

    Aktierne har gennemsnitligt haft det overraskende godt i 2023. Hvis man fjerner spydspidserne AI + Novo Nordisk/Eli Lilly, ser billedet dog mindre rosenrødt ud, end man indeksmæssigt kunne få indtrykket af. Er risikoen for en korrektion større end mulighederne for en god sommerafslutning?

    Risici er langt flere end muligheder

    Er det tiden til at investorerne øger deres aktieeksponering, eller er det snarere et godt tidspunkt at sikre nogle af de gevinster, som har været i et yderst polariseret år? Sædvanen tro kender jeg ikke investorernes risikovillighed, investeringshorisont og har ej det samlede overblik over deb enkelte investors privatøkonomi, men her er nogle af de aspekter, som investorerne kan komme i kontakt med de kommende uger.

    (For) høje renter

    De amerikanske markedsrenter har været stigende de seneste uger og fredag nåede den 10- årige rente 4,16 %. De korte renter er stadig hvor de var. Høje renter i en længere periode og fortsatte aktiestigninger er desværre lidt en modsætning. Enten skal renterne eller aktierne give sige

    Figur 1: Amerikansk statsrentestruktur per 11/8 2023

    Kilde: https://www.ustreasuryyieldcurve.com/

    Høje oliepriser kommer ubelejligt

    Oliepriserne har været stigende de seneste uger. Rusland er ude af den globale forsyningsligning, og Saudi Arabien gør hvad de kan for at holde oliepriserne høje. Her og nu lykkes det. Høje energipriser virker som skat på forbrug og er samtidig også en udfordring for at få inflationen ned

    Figur 2: Udviklingen i Brent Crude olie, 2023

    Kilde: Nordnet

    USA privatforbrug på klods

    Ifølge nye data har amerikanernes (for)brug af kreditkort sat nye rekorder. Mere end 1000 mia. USD er lånt på variable og dyre vilkår. Renterne er tårnhøje og de samlede udgifter gør et solidt indhug i den disponible indkomst. Det sker samtidig med at huslån også er blevet meget dyrere.

    Stadig "varm" stemning

    De seneste dage er der sket en vis gevinsthjemtagning i aktier; ikke mindst i USA og i nogle af de aktier, som steget mest under AI hypen. Alligevel er stemningen stadig (for) god og risikoen for at en udefra kommende negativ begivenhed kan få en større betydning bør ikke ignoreres.

    Figur 3: Fear and Greed

    Kilde: https://edition.cnn.com/markets/fear-and-greed

    AI hype på pause

    Efter de amerikanske halvårsregnskaber er tæt på at være aflagte, er investorerne, i det mindste kortsigtet, faldet lidt til ro med hensyn til den ekstraordinære medvind til AI temaet. Generelt har der været en større tendens til sikring af gevinster end til lysten til at komme flere penge ind i AI spydspidserne efter regnskaberne.. På kort sigt vil det være mindre sandsynligt, at den trafik ændrer sig. Hvis den skal ændre sig, kræver det et "event".

    September er højsæson for aktiefald

    Man skal være varsom med aktier og stjernetegn, men september har en tendens til at være en god måned at købe aktier i, efter de større kursfald, som desværre ikke er så sjældne endda. Det er ikke sikkert september bliver en meget dårlig måned, men er risikoen for at stå udenfor, større end mulighederne ved at være fuldt investeret?

    Kommer inflationen hurtigt nok ned?

    De seneste måneder er inflationen kommet et godt stykke ned. Hvis investorerne skal overbevises om, at den udvikling fortsætter, skal producentpriserne vise yderligere fald de kommende måneder. Inflationen er ekstremt vigtig for at overbevise centralbankerne om, at renterne er toppet og at 2024 byder på rentefald.

    Oktober er ofte god; især efter dårlig september

    Oktober-december er i gennemsnit de bedste sammenhængende aktiemåneder på året. Hvis det skal gentage sig i år, hvor der er en række tydelige kortsigtede udfordringer, kræver det formentlig, at udgangspunktet bliver bedre. Det kan ske ved at indtjeningsforventningerne kortsigtet skyder i vejret, og/eller ved at renter og oliepriser falder. Mere sandsynligt er det at det ekstra afkastbrændstof skal komme fra lavere et lavere udgangspunkt.

    Får centralbanker inflationsfri eller vækstangst?

    Noget af det som kan formilde udviklingen er, hvis centralbankerne via en/et inflation(s)top og/eller et negativt konjunkturforløb, får alibiet til at annoncere inflationskrisen toppet, eller giver et meget tydeligt hint om rentetop med efterfølgende rentefald. Investorerne holder øje med det og vil reagere på det. Inflationstop er kort- og langsigtede gode grunde til at aktieinvestorerne vil holde humøret højt. Et negativt konjunkturforløb vil først betyde risiko for lavere indtjeningsforventninger, og efterfølgende vil lavere renter kunne være den formildende bagstopper - senere.

    Kina kan være godt og skidt

    Økonomien i Kina kører i tomgang. Uroen om den kinesiske ejendomssektor er en vedvarende kilde til uro og nervøsitet. Modposteringen til lavere vækstforventningerne er, at det løbende er en mulighed, at Kina fyrer en stimulansbazooka med lavere renter og ditto reservekrav til bankerne af. For mig er den samlede effekt på globale aktier ikke entydig.

    Forbered dig på urolige tider for en sikkerheds skyld

    Vi er på den tid på året, hvor skybrud er blevet den danske vejrnorm, men samtidig er vi også på vej ud af august og ind i mulige efterårsstorme på aktiemarkedet. Investorerne bør i det mindste forberede sig på mulig uro, blæsevejr og risiko for vindstød af stormstyrke. Der er aktuelt (for) mange grunde til, at et uroscenarie kan udspille sig.

    1 Reply Last reply
    11
    • P Offline
      P Offline
      ProinvestorNEWS
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Figur 1: Amerikansk statsrentestruktur per 11/8 2023

      Kilde: https://www.ustreasuryyieldcurve.com/

      114658_image001_5_.png

      1 Reply Last reply
      8
      • P Offline
        P Offline
        ProinvestorNEWS
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Figur 2: Udviklingen i Brent Crude olie, 2023

        Kilde: Nordnet

        114659_image002_6_.png

        1 Reply Last reply
        8
        • P Offline
          P Offline
          ProinvestorNEWS
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Figur 3: Fear and Greed

          Kilde: https://edition.cnn.com/markets/fear-and-greed

          114660_image003_4_.png

          1 Reply Last reply
          8
          • C Offline
            C Offline
            CharlesPonzi321
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Ai tosserne bankede nvidia op fra støtten - regnskab næste ugem teknisk er det 450 + spike- Obligationerne ? Teknisk set lidt skræmmende - vix har har god plads til et smæk opad. Potentielle triggere er der rigeligt af +/-. Så sidelinje her her

            114675_5.JPG

            1 Reply Last reply
            7
            • P Offline
              P Offline
              ProinvestorNEWS
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              Nvidia fortsætter op i eftermarkeder på Morgan Stanleys "top pick" af aktien - NY

              15.8.2023 06.34 • MarketWire •
              Den amerikanske chipproducent Nvidia steg 1,9 pct. i den amerikanske eftermarked, efter at være steget 7,1 pct. til 437,65 dollar mandag.

              Medvinden kom, efter finanshuset Morgan Stanley vurderede, at det er et godt tidspunkt at komme ind i aktien frem mod koncernens regnskab den 23. august.

              Nvidia har nydt godt af et massivt skift mod kunstig intelligens, AI, og omsætningen følges med interesse af finanshuset. Det er efterspørgslen efter chip, der driver AI-applikationer og -tjenester, der er steget voldsomt.

              Det skriver Bloomberg News.

              Aktien er dog allerede steget med mere end 190 pct. i år - men i august er den faldet omkring 8 pct. Alligevel er aktien blandt analytiker Joseph Moores "top pick" frem mod regnskabet.

              Analytikeren påpeger, at på trods af begrænsninger i forsyningskæderne venter han et godt kvartal, og det samme gælder de næste tre-fire kvartaler.

              • Udsalget i aktien de sidste par dage - som er en kombination af makroproblemer og en genoptagelse af forsyningsbekymringerne - fjerner væsentligt risiko fra de mere høje forventninger, siger han ifølge Bloomberg.

              Hans anbefaling er da også "overvægt" og et kursmål på 500 dollar.

              .\˙ MarketWire

              1 Reply Last reply
              3

              Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

              Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

              With your input, this post could be even better 💗

              Tilmeld Log ind

              • Log ind

              • Har du ikke en konto? Tilmeld

              • Login or register to search.
              • First post
                Last post
              0
              • Debatforum
              • Seneste
              • Populære
              • Bruger