Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Obligationer mhp kurs- eller rentegevinst

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
9 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • C Offline
    C Offline
    Christian1986
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kan nogen give lidt vejledning ift køb af obligationer? I lyset af de stigende renter er jeg begyndt at se om det kan give mening i min ellers fuldt investerede aktieportefølje.

    Jeg overvejer dels at købe en obligation med en lidt lavere kupon-rente, fx en 1,5 eller 2 pct med en kurs på ca 75-80, mod forventet kursgevinst når renterne formentlig sættes ned igen i løbet af 1/2-2 år. Og dels en lidt højere kupon-rente fx 5 pct mht rente-udbyttet. Dog er er risiko her for den hurtigt indløses hvis rentenedsættelse kommer hurtigt

    Jeg er dog i tvivl om hvilken obligation der er bedst: skal jeg gå efter en lang fx 2-pct med en lavere kurs? Eller hellere en kortere selvom kursen er højere? Er det bedst at gå efter en realkredit eller en statsobligation? Og hvordan kan jeg se hvilken er bedst af de mange fx 2- eller 1,5pct-ere der er?

    1 Reply Last reply
    3
    • doodhaD Offline
      doodhaD Offline
      doodha
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Hej
      Jeg gjorde mig nogle overvejelser om det i denne tråd:
      https://www.proinvestor.com/boards/113338/
      Jeg tænker på mit indlæg fra i onsdags, d. 2/8.

      1 Reply Last reply
      2
      • C Offline
        C Offline
        Christian1986
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Tak. Interessant.
        Et opfølgende spørgsmål: er det ikke lige så godt ift kursgevinst at købe en 2- eller 3-pct som en fx 0,5 pct-er på lidt kort sigt særligt som markedet tegner?
        Altså hvis vi tror på rentefald er det så måske max en 1-2 pct over de kommende 1-2 år hvilket betyder at kursen i point vil stige tilsvarende for både en 0,5 pct og en 3 pct, måske max en 8-16 point? Og er det så ikke bedre at ligge i en 2-3 pct fordi man samtidig får et lille løbende udbytte?
        Genvistpotentialet for en 0,5 pct er større men tror vi på så store rentefald at de kommer helt op igen? Og hvis renten falder så meget er der så ikke kommet så godt gang i aktiemarkedet at vi hellere ligger der?

        1 Reply Last reply
        2
        • doodhaD Offline
          doodhaD Offline
          doodha
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          For mit vedkommende vil jeg hellere have en kursgevinst end en rentegevinst - derfor har jeg lavtforrentede.

          Det er specielt de lange obligationer, at vi kan forvente større kursgevinster ved rentefald.

          For mit vedkommende satser jeg på at kunne tage en gevinst i løbet af nogle måneder. Svingtrade. Jeg tror, renterne som minimum er på en midlertidig top p.t..

          Jeg ved ikke om det besvarede nogle af dine spørgsmål.
          Det er som altid nogle overvejelser, man må gøre med sig selv - i forhold til hvad man satser på, hvilke prioriteringer man har og hvad man tror vil ske...

          1 Reply Last reply
          1
          • C Offline
            C Offline
            CharlesPonzi321
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Inflationstal torsdag, vi er på vej ind i de høje vix måneder sæsonmæssigt. US låner og låner, pæne lønkrav.
            Lange obligationer ligner noget der skal 1-2 procent yderlige op i rente. Inflation er den nemmeste måde at barbere for megen gæld væk på. Verden flyder i gæld. Jeg formoder inflationen vil ligge "højt" længere end de fleste tror.
            5% på den tyske 30 årige(vedhæftet) forekommer mig særdeles rimeligt som minimum !

            114472_D30.JPG

            1 Reply Last reply
            1
            • L Offline
              L Offline
              Luske
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              Jeg har haft præcis samme strategi som dig. Jeg har derfor fundet en østrigsk statsobligation som udløber om 100 fordi jeg også spår at renterne igen skal noget ned. Det lidt absurde valg af obligation, er netop også fordi kursgevinsten bær være større med så lang en løbetid - den fylder dog ikke super meget i min portefølje og de 2 procent den giver, betragter jeg ikke som specielt interessant

              1 Reply Last reply
              2
              • C Offline
                C Offline
                Christian1986
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                Tak alle for de gode svar. Det er måske ikke det værste at kombinere en 5 pct med en 2 pct - så er der lidt at hente både hvis renten forbliver høj et stykke tid og en hurtig gevinst hvis ikke

                Et spørgsmål til dig Luske: hvorfor har du købt en østrigsk og ikke en dansk? Er der så ikke en meromkostning ift anden valuta?

                1 Reply Last reply
                1
                • doodhaD Offline
                  doodhaD Offline
                  doodha
                  wrote on sidst redigeret af
                  #8

                  Befolkningspyramide for Tyskland:
                  https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cd/Population_Pyramid_Germany_2021_(CIA_World_Factbook).png

                  En stadig større del af befolkningerne bliver ældre, som tiden går. Sådan er det i hele den vestlige verden. Og i takt hermed lægger pensionskasserne en stadig større del af pensionsformuen i obligationer – fordi pengene skal være der med 100% sikkerhed, når de skal udbetales i pensioner. Og nu er det de store årgange som nærmer sig pensionsalderen.

                  Derfor vil renten på langt sigt have en faldende tendens. Også selv om den er steget de seneste par år.

                  1 Reply Last reply
                  1
                  • L Offline
                    L Offline
                    Luske
                    wrote on sidst redigeret af
                    #9

                    Jo, der er et ekstra spread som skal betales - men den blev handlet fra min Eur-konto, så spread var ikke galt. Jeg købte den fordi det var den med længst løbetid i er vestligt land jeg kunne finde.

                    1 Reply Last reply
                    1
                    • doodhaD Offline
                      doodhaD Offline
                      doodha
                      wrote on sidst redigeret af
                      #10

                      Det var pointen fra en artikel af Jesper Rangvid, som jeg læste for et års tid siden.

                      Altså begrundelsen for den langsigtede tendens til rentefald.
                      (Uanset at det det på kortere sigt kan bevæge sig modsat.)

                      1 Reply Last reply
                      1

                      Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                      Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                      With your input, this post could be even better 💗

                      Tilmeld Log ind

                      • Log ind

                      • Har du ikke en konto? Tilmeld

                      • Login or register to search.
                      • First post
                        Last post
                      0
                      • Debatforum
                      • Seneste
                      • Populære
                      • Bruger