Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

17 % aktieskat uden loft

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
97 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • H Offline
    H Offline
    hans_christian
    wrote on sidst redigeret af
    #32

    Vi har bygget et demokrati op, hvor næsten to ud af tre
    personer i den voksne befolkning er enten på overførsels-
    indkomst eller offentligt ansatte. Politikerne og ministerne, som ingen ansvar har i dag ved, at der er
    mange stemmer i de to kategorier. Derfor vil politikerne
    og ministerne ikke ændrer noget radikalt. Der er blevet
    enormt givtigt, at være minister og politiker i dag ingen
    ansvar givtige lønninger og store pensioner, som er mange
    gange større end deres kollegaer i sverige og norge.

    1 Reply Last reply
    3
    • K Offline
      K Offline
      koden
      wrote on sidst redigeret af
      #33

      En ting er at betale skat og en anden om hvordan det fordeles. Tænker de fleste er enige i at der skal betales nok skat, men det er fordelingen der er problemet.

      1 Reply Last reply
      2
      • bgadkB Offline
        bgadkB Offline
        bgadk
        wrote on sidst redigeret af
        #34

        Princippet i en Tobin skat lyder fint, men når det kommer til en praktisk implementation, så bliver det mere svært.

        Hvad forhindrer bankerne i at handle danske aktier i en darkpool på Bahamas?

        Ingen. Og så er det kun danske småsparere som kommer til at betale skatten, eller danske fonde som ønsker at holde aktierne i længere tid.

        Og borte fra den danske børs, så bliver kontrollen blot endnu mindre.

        Beskatte ændringer i VP centralen? Lidt bedre, men stadig så vil de store banker som handler automatisk, så lade være med indberette før månedens slutning, og således ikke betale skat af alle de mindre automathandler....

        En stor Tobin skat? Døden for det danske aktiemarked. De store virksomheder vil lade deres aktier notere internationalt, og de mindre vil lade sig afnote, da likviditeten vil blive så dårlig, at prissætningen bliver for dårlig.

        International Tobinskat? Glem det. Bare glem det. Der er mange små lande som vil kunne leve af at stå udenfor, og med det nuværende internationale klima, så vil mange store lande heller ikke. F.eks. USA......

        En lille dansk Tobin skat kunne måske fungere, men likviditeten på den danske børs vil blive endnu dårligere end den er i dag (hvor mange handler allerede ER i en international darkpool på grund af omkostningerne på OMX CPH). Men det må man så leve med.

        1 Reply Last reply
        7
        • V Offline
          V Offline
          vestasfan
          wrote on sidst redigeret af
          #35

          Jeg nægter at tro på, at nogen vil bytte det danske system ud med ex. det amerikanske!

          1 Reply Last reply
          3
          • H Offline
            H Offline
            hans_christian
            wrote on sidst redigeret af
            #36

            Nej og atter nej med tobin-skat. Socialdemokratiet elsker
            ideen, fordi de elsker adfærdsregulering og skatter.

            1 Reply Last reply
            3
            • E Offline
              E Offline
              Esset
              wrote on sidst redigeret af
              #37

              Super gode argumenter, er ikke længere tilhænger af Tobin skat, tak.

              1 Reply Last reply
              2
              • troldmandenT Offline
                troldmandenT Offline
                troldmanden
                wrote on sidst redigeret af
                #38

                Det behøver man ikke nægte. For der findes bestemt personer som er flyttet fra DK bla pga beskatning. Men jeg er nu også overordnet tilhænger af den danske model. Men derfor mener jeg stadig der er en række lavthængende "politiske varme kartofler" der kan plukkes.

                Så lige at finansministeriet i 2021 kom med en beregning, der viste en fjernelse af skattefradrag på lån, vil give statskassen ca 20 mia. De penge kunne så bruges på ovenfor nævnte justeringer i aktiebeskatning, forøget jobfradrag, hævelse af sats for topskat samt hævelse af øverste skalaknæk for afgifter på biler

                1 Reply Last reply
                3
                • H Offline
                  H Offline
                  hans_christian
                  wrote on sidst redigeret af
                  #39

                  Vi har et knald dygtig privat arbejdsmarked, som har
                  givet det vefærdssamfund vi har i dag. Vi har et af
                  verdens højeste skatter hhv. direkte og indirekte
                  skatter. Vi har et af verdens højeste ansatte i det
                  offentlige, som er dyrt og mere eller mindre er in-
                  effektiv, hvor der trænger til en gevaldigt effek-
                  tivisering.

                  1 Reply Last reply
                  3
                  • troldmandenT Offline
                    troldmandenT Offline
                    troldmanden
                    wrote on sidst redigeret af
                    #40

                    Jeg misunder godt nok ikke en ministers løn. Som i overhovedet ikke. Tværtimod så jeg gerne dem hævet signifikant, så der også kan tiltrækkes personer som har haft høje stillinger i det private.

                    Af være minister (eller for den sags skyld alm folketingsmedlem) er da sindssyg hårdt med mediernes konstante fokus og krav på at kunne få svar på nærmest alt, på alle tidspunkter af døgnet.

                    Det ere ikke for sjov skyld der er så mange der er gået ned med stres derinde. Var det en privat virksomhed, så kan man direkte ende med et påbud om der SKAL ændres på arbejdsbetingelserne.

                    MEN ja. Naturligvis skal politikernes pensions alder flugte med alle andre overenskomster/lovgivning. Men beløbet der bliver sat ind har jeg ikke noget issue med. Både i det private og det offentlige er der mange der har ganske favorable pensionsordninger.

                    1 Reply Last reply
                    4
                    • H Offline
                      H Offline
                      hans_christian
                      wrote on sidst redigeret af
                      #41

                      Jeg gad vide om der er statistik over hvor mange politiker og minister, som er offentlig ansatte.
                      Den dag de ikke er politiker længere er der et godt
                      arbejde de kan vende tilbage til indenfor det offentlige.
                      Det vil være positivt for danmark, at ministernes løn
                      bliver skruet gevaldigt op således, at dygtige erhvers-
                      folk kan søge ministerjobbene.

                      1 Reply Last reply
                      2
                      • E Offline
                        E Offline
                        Esset
                        wrote on sidst redigeret af
                        #42

                        Ja vi har et knalddygtig privat arb.marked, vi har/ har haft knald dygtige politikere der har styret det hele. Så ingen klage herfra.
                        At de offentlig ansatte er ineffektive må vist stå for din egen regning. Det er i høj grad at komme alle over en kam.

                        1 Reply Last reply
                        1
                        • M Offline
                          M Offline
                          Milito
                          wrote on sidst redigeret af
                          #43

                          "Jeg har det også skidt med den manglende skat på huse og lejligheders stigende priser.”

                          Åh gud, vi har så rigeligt med skatter i forvejen.

                          1 Reply Last reply
                          2
                          • bgadkB Offline
                            bgadkB Offline
                            bgadk
                            wrote on sidst redigeret af
                            #44

                            At der ikke er beskatning på gevinst ved salg af egen bolig er et godt eksempel på at man i overvejelsen af hvordan man beskatter, ikke kun skal tænke på hvor mange penge man får ind, men også at skat ÆNDRER folks handlemåder. Og nogle af disse ændringer kan være dybt skadelige for samfundet som helhed.

                            Hvis man beskatter gevinst af salg ved egen bolig, så vil boligmarkedet fryse til, og folk vil blive stavnsbundne. For hvis gevinsten beskattes, så har man ikke råd til at købe en ny lejlighed som er ligeså dyr, da de penge man har betalt i skat mangler.

                            Det kan ikke betale sig at skabe et fastlåst boligmarked, hvor folk ikke kan flytte, blive skilt eller få en større/mindre bolig.

                            Det alternative forslag, at det kun er ved flytning til lejebolig at der beskattes, vil sørge for at folk køber en ny lejlighed til samme pris, for med det samme at sælge den uden fortjeneste.... eller vente med at sælge til man dør, så der kommer arve beskatning i stedet og rigtig mange andre finurligheder kan komme i betragtning.
                            Og det vil låse markedet fast i ejerbolig og lejebolig segmenter med begrænset mobilitet.

                            Alt sammen uønskede effekter.

                            1 Reply Last reply
                            5
                            • bgadkB Offline
                              bgadkB Offline
                              bgadk
                              wrote on sidst redigeret af
                              #45

                              Er i øvrigt enig i at det er underligt at gevinsterne er skattefri, men der er så "lagerbeskatning" på boligerne i stedet, så helt skattefrie er de altså ikke.
                              De negative konsekvenser ved at lægge skat på gevinst ved salg af egen bolig er bare så store at det skader for meget.

                              1 Reply Last reply
                              3
                              • bgadkB Offline
                                bgadkB Offline
                                bgadk
                                wrote on sidst redigeret af
                                #46

                                Jeg tror vi skal være glade for at vi ikke har tradition for erhvervsfolk som bliver politikkere. Der er en MEGET stor forskel på at drive en virksomhed og så drive en Stat.
                                De fleste erhvervsfolk ender med at gøre mere skade end gavn når de kommer til det offentlige....

                                1 Reply Last reply
                                5
                                • bgadkB Offline
                                  bgadkB Offline
                                  bgadk
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #47

                                  Skattesatser afhænger ikke kun af en afvejning af hvad, hvem og hvormeget, som beskattes.
                                  Et skattesystem skal også være internt konsistent, fordi indkomster er som vand: De løber hen der hvor skatten er lavest....

                                  Hvis man kun beskatter aktieindkomst med 17%, så vil alle virksomhedsejere, hellere udbetale deres indkomst som aktieudbytte end at udbetale det som løn.

                                  Det vil give en hel klasse, som ofte i forvejen er godt lønnet, langt lavere skat af deres indkomster. Læg dertil at det ofte er de samme som også har aktieinvesteringer på børsen, og så giver det et skattesystem som er skævt og som vil give væsentlig mindre provenue også på indkomstskatten.

                                  Her hvor jeg bor det meste af året, så er marginal indkomstskatten på ca. 55%, medens der er 0% på aktieindkomster. Så kan I selv regne ud, hvordan selvstændige og ejere af mindre og større virksomheder, vælger at trække deres indkomst ud....

                                  Det giver en social slagside til skattebetalingen, samt et meget stort incitament for de bedst lønnede (dem med stor topskat) til i stedet at åbne egen virksomhed.

                                  1 Reply Last reply
                                  9
                                  • H Offline
                                    H Offline
                                    hans_christian
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #48

                                    Alle andre lande inden for EU har beskatning på fast
                                    ejendom ved salg. Det er ulogisk, at det man selv skaber - for eksempel lønindkomst bliver brandbeskattet
                                    herhjemme. Jeg tilhører denne generation der kom med på
                                    vognen, og tilhører de priveligerede, har bolig og sommerhus de rigtige steder, hvor det at eje bolig ført til uanede forbrugsmuligheder. I Danmark bryster vi os af, at de brede skulder bærer den største byrde takket
                                    været den progressive beskatning, men lyset krakelerer
                                    i lyset af de vanvittige samfundsskabte skattefrie
                                    ejendomsfortjenester. Og selvom vi har løbende bolig-
                                    beskatning, som kan være svær at betale for mange, så
                                    er det ulogisk, at man bliver brandbeskattet af lønindkomst. For dem der ikke kom med på vognen ( den
                                    unge gereration og dem der bor og har arbejde i de
                                    store byer, som ikke har råd til at komme ind på bolig-
                                    markedet) indfør progressiv beskatning af de vanvittige
                                    skattefrie ejendomsfortjenester - samtidigt med kommer
                                    man sort arbejde til livs.
                                    Det er meget almindeligt, at folk der har sommerhus og
                                    bolig de rigtige steder i mange år har tjent lige så meget på deres boliger, som en funktionær i udkants-
                                    danmark har et helt liv om at tjene
                                    deres boliger, som en funktionær i udkantsdanmark har
                                    helt liv om at tjene efter skat.
                                    Du skriver at der er løbende beskatning på ejendom
                                    ( lagerbeskatning ) Jeg har hørt og set flere jamrer
                                    over ejendomsbeskatning.Men ingen jamrer over rentefradragsretten. Hvordan kan det være?.
                                    Så vidt jeg kan huske har moderaterne lars løkke rasmussen talt om beskatning ved salg af fast ejendom.

                                    1 Reply Last reply
                                    4
                                    • H Offline
                                      H Offline
                                      hans_christian
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #49

                                      Jeg klandrer ikke den enkelte offentlige ansatte.
                                      Men alle niveauerne inden for det offentlige.

                                      1 Reply Last reply
                                      2
                                      • H Offline
                                        H Offline
                                        hans_christian
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #50

                                        Jeg glemte at skrive, at de vanvittige samfundsskabte
                                        skattefrie ejendomsfortjenester kunne man beskatte, som man beskatter aktieindkomsterne hhv. 27/42 procent
                                        i skat. F.eks. har man tab på sin ejendom, kan man
                                        overføre tabet til den nye ejendom man køber.
                                        Det kunne være en løsning til afkøling af et vanvittigt pyramidespil.

                                        1 Reply Last reply
                                        3
                                        • nohopeN Offline
                                          nohopeN Offline
                                          nohope
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #51

                                          Det problem har tidligere været håndteret i skattesystemet, så det kan man nok gøre igen.(værnsaktionær/hovedaktionær beskatning). Jeg er iøvrigt ikke tilhænger af generel 17 % beskatning, men gerne noget der er mindre kompliceret med færre forskellige kasser og færre satser.
                                          Derudover er kapitalindkomst beskatning noget forbandet rod som de færreste forstår og de færreste ville finde rimeligt hvis de forstod det.

                                          1 Reply Last reply
                                          6

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger