Harboes Bryggeri
-
Der er ingen tvivl om at for minoritets aktionærerne (alle andre aktionærer end familien Griese), så vil det tilføre en væsentlig værdi, at sælge Harboe.
Men for familien, så får de væsentlig mere ud af den nuværende situation, fordi de fører penge ud af selskabet udenom aktionærerne, ved diverse mere eller mindre mistænkelige dispositioner mellem Harboe og deres egne personer og selskaber.
Deres afkast af Harboe, er således forholdsmæssigt langt højere end andre aktionærers, og derfor er de mindre interesseret i at sælge virksomheden. Og hvis de skulle sælge, så ville det være med et enormt "management fee" eller lignende sidebetaling fra køber, hvilket betyder at salgsprisen til deling med de andre aktionærer vil blive forholdsvist mindre.
Aktieprisen i forhold til værdierne som står på regnskabs papirerne, kan muligvis nok se gunstig ud, men her gælder virkelig at "God virksomhedsledelse" også er noget som man bør tage hensyn til før man investerer.
Stop drømmene og led videre efter andre aktier, med mindre I er virkelig risiko villige. Der er heller ingen grund til at være familiens Grieses "Nyttige idioter".
-
Var der forresten ikke noget om, at Harboe fik en ny storaktionær (+ 5%) for ikke så længe siden? Så måske nogen pønser på noget eller tænker i samme baner som du.
Ingen tvivl den dag den gamle begynder at skrante, så kunne kursen godt rykke, for dette er et emne der kommer op med mellem. Men om det bliver til noget, tjaaaa, jeg kan godt tvivle
-
Dagens cool'este svar!
"Der er heller ingen grund til at være familiens Grieses "Nyttige idioter"."
-
Jeg takker for ros!
Altid godt med lidt sarkasme til at give lidt glans til dagen.Nogen må advare om de selskaber som forlængst burde være stoppet af myndighederne og Harboe er bare et til i en lang række erhvervsskandaler i Danmark, som der slet ikke burde tillades i et ellers tillidsfyldt og ordentligt land.
Det er som om, at myndighederne og politikkerne mener, at hvis man våger sig ud i aktieinvestering, så er man selv ude om hvis man bliver snydt, og i øvrigt så bliver man flået i skat (verdens højeste) som tak....I Harboe sidder familien Griese kun på 16% af selskabet, men på grund af A aktier/B aktier, så sidder de på hele magten i selskabet, og den magt bruger de til at føre penge ud af Harboe uden at dele med resten af aktionærerne.
Af andre skandaler kan nævnes BlueVision og Lauritz.com, for ikke at nævne Bornholmslinjen hvor de små aktionærer også blev snydt for væsentlige værdier. O.W. Bunker så heller ikke køn ud, da en kapital fond nåede at smutte ud med milliarder før det hele ramlede.... -
20 år med tilsyneladende pouvre resultater på bundlinjen. Hvor bliver pengene mon af år efter år efter år?
Banker, Dansk Aktionærforening og mange andre har berørt problemet...
Hvor er myndighederne & hvorfor er der ikke "privat aktionærsøgsmål" mod ledelsen?
Fødevarewatch 2021 " Avis: Banker utilfredse med bonus til Bernd Griese" https://fodevarewatch.dk/Drikkevarer/article13258601.ece
Ekstrabladet 2020 " Afsløring: Ølkonge forgylder sig selv
Harboes Bryggeri har købt ind for millioner hos chefen Bernd Grieses private selskaber. Aktionærformand vil have myndighederne på banen"
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/afsloering-oelkonge-forgylder-sig-selv/8120771Berlingske 2019 "Harboe: Blod er tykkere end vand" https://www.berlingske.dk/aktier/harboe-blod-er-tykkere-end-vand
Berlingske 2019 "Familiedrama i kendt bryggeri - ud med datter og ind med far og svoger"
https://www.berlingske.dk/virksomheder/familiedrama-i-kendt-bryggeri-ud-med-datter-og-ind-med-far-og-svoger -
Der er faktisk tegn på at det går bedre. Bruttomargin steg pænt i 2H 2022/23 som følge af prisforhøjelser og gradvist lavere inputomkostninger.
Desuden steg Harboes markedsandel (ifølge Nielsen Marketing Reseach) til 15% (april 2023) i fht 12% primo 2022 på det danske marked. Årsagen er sandsynligvis at forbrugerne trader ned, og at Harboe har fået en skarpere profil i form af nyt design.
Mon ikke øgede markdsandel også gør sig gældende i Tyskland, hvor de går endnu mere op i at spare når de er ramt på pengepungen. Jeg tager deres erobring af Edeka kontrakten her i foråret 2023 som udtryk for at tyskerne også trader ned, og at Edeka manglede dette produkt på hylderne. NB! Edeka har 400.000 ansatte.
-
De er især gode til danskvand.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind