Vild udvikling i Rusland - hvad med aktierne?
-
Jeg tror også stadig at Wagner i sidste ende bliver knust. Men overraskelsen kan altså komme. Ikke ved at de slår en større russisk hær styrke - det kan de ikke.
Heller ikke ved at større dele af hæren eller luftvåbenet går over til Wagner - det kommer ikke til at ske.Men som i Rostov, hvis ingen vover eller gider løfte et våben mod Wagner, og bare trækker sig tilbage når de ser Wagner komme, så kan Wagner altså godt indtage Moskva.
Og så er alle veje åbne - både med at hæren slutter sig til Wagner og mange andre interessante scenarier.
Men enig: Hovedscenariet er en død Prigozjin og et knust Wagner.
Men så mangler russerne altså også 25000 af deres mest angrebsvillige soldater og deres StormZ afdelinger (straffefanger under hæren) kommer de nok også til at droppe, fordi mange af dem sympatiserer med Wagner...Så skal hele motivationen til nye angreb i Ukraine lægge på resterne af VDV og de andre professionelle. Det kommer der ikke noget ud af.
Og hvis der indkaldes yderligere mobiks, men nu i selvmordsrollen som Wagner havde, så tror jeg at Putin presser folkeopinionen mere end den kan tåle. Allerede nu er der i Rostov mange folk som hylder Wagner, så Putin skal nok ikke regne med at mobilisere ret mange motiverede folk fremover.
Og uden angreb, så går det kun en vej: Tilbage... -
Jo tættere Rusland kommer på et egentligt ydmygende nederlag i Ukraine, jo farligere bliver Putin. Jeg tror på, at manden er psykopat nok til, at han kan finde på at bruge de helt grimme våben. Kineserne er de eneste der (måske) kan stoppe Putin fra at gøre det. Men selv om de gerne vil give indtryk af, at de er de store fredsmæglere, så tror jeg ikk en døjt på, at de har sagt, at det vil de ikke acceptere.
-
Ja, det er jo nu det russiske folk og militæret skal vise om de ønsker demokrati og frihed
️ men er desværre bange for at de er hjernevasket af propaganda fra et regime som styrer alle nyheder med hård hånd....og hvad kommer så bagefter i et land, som måske skal styres af en hård leder, for at tingene ikke løber helt af sporet? -
"Putins styre er en potemkinkulisse. Hans hær har klaret sig ubegribelig dårligt mod det langt mindre Ukraine, ikke mindst på grund af dårlig kampmoral. Og det var faktisk muligt for en hær af lejesoldater at gå ind i Rusland og marchere frem til Moskva uden at møde modstand. Det vil man notere sig i nabolandene, ikke mindst i Ukraine".
Hele kommentaren fra Uffe Gardel: https://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/putin-og-hans-roeverbande-skal-standses-nu/9832488
-
Wagner har kæmpet intenst og lidt enorme tab for russerne. I det lys er jeg nu ikke så overrasket over, at russserne blev taget lidt på sengen, da Wagner pludselig vendte rundt og pegede geværerne den anden vej.
Jo det glade vanvid at de den ene dag mister mange liv på at kæmpe mod ukrainerne for så dagen efter at vende180 grader og "kæmpe" mod deres egne og således pludselig gå ukrainernes ærinde. Det var så vanvittig en handling, så hvem pokker kunne have forudset det. Og det gik jo også som det oftest gør med vanvittige handlinger, det hele mislykkedes.
-
Og der kan jo også være flere grunde til, at kokken nåede så langt, som han gjorde. Feks den, at russerne inkl. Putin for alt i verden gerne ville undgå at give indtrykket af, at der var en reel borgerkrig i gang, hvilket kunnet have gjort livet for Putin og Kreml voldsomt meget farligere. Så de tøvede(?), mens de overvejede og afprøvede andre løsninger, feks. forhandling. Og rent faktisk lykkedes det sidste jo.
Ligesom Putin har det med at høre det han gerne vil høre, så har vi det i vesten med at finde og vælge den forklaring vi bedst kan li'.
-
"Ligesom Putin har det med at høre det han gerne vil høre, så har vi det i vesten med at finde og vælge den forklaring vi bedst kan li'."
Kan du pensle det lidt mere ud ift. hvad der skete i går og hvad der er din opfattelse?
Putin tabte ansigt. Det monster han har indirekte skabt og støttet vendte sig mod ham. Er du uenig i dette?
-
Det er jeg ikke uenig i. Men putin var så altså ikke svagere end at han ret hurtigt fik styr på situationen. Indtil videre.
-
Spørgsmålet er hvor handlestærk Putin i virkeligheden var og om det ikke mere handlede om at Wagner grupperingen indså det umulige i missionen da de nærmede sig Moskva. Man havde måske forventet en større direkte støtte fra afhoppere i det russiske militær. But who knows. Vi finder nok aldrig ud af sandheden, men uanset hvad tabte på kokken og Putin på dette.
-
Fra Tatiana Stanovaya
@Stanovaya på Twitter"Below is a brief description of Prigozhin's mutiny and the factors that contributed to its outcome. We, as observers, initially missed important details due to the scarcity of information and lack of time for in-depth analysis. Here's the perspective that currently seems most plausible:
1️⃣ Prigozhin's rebellion wasn't a bid for power or an attempt to overtake the Kremlin. It arose from a sense of desperation; Prigozhin was forced out of Ukraine and found himself unable to sustain Wagner the way he did before, while the state machinery was turning against him. To top it off, Putin was ignoring him and publicly supporting his most dangerous adversaries.
2️⃣ Prigozhin's objective was to draw Putin's attention and to impose a discussion about conditions to preserve his activities - a defined role, security, and funding. These weren't demands for a governmental overthrow; they were a desperate bid to save the enterprise, hoping that Prigozhin's merits in taking Bakhmut (that's why he needed it!) would be taken into account and the concerns would catch Putin's serious attention. Now it appears that these merits helped Prigozhin to get out of this crisis alive, but without a political future in Russia (at least while Putin is in power).
3️⃣ Prigozhin was caught off-guard by Putin's reaction and found himself unprepared to assume the role of a revolutionary. He also wasn't prepared for the fact that Wagner was about to reach Moscow where his only option remained - to "take the Kremlin" - an action that would inevitably result in him and his fighters being eradicated.
4️⃣ Those in the elites who were able reached out to Prigozhin with offers to surrender. This likely added to his sense of impending doom. However, I don't believe any high-level negotiations took place. Lukashenko presented Prigozhin with a Putin-endorsed offer to retreat on the condition that Prigozhin would leave Russia and Wagner would be dissolved.
5️⃣ I don't think Prigozhin was in a position to make demands (such as the resignation of Shoigu or Gerasimov - something many observers expect today. If that happens, it will be due to another reason.) After Putin's address in the morning of June 24th, Prigozhin's primary concern was to find an off-ramp. The situation would have led to inevitable death in merely a few hours. It is possible that Putin has promised him safety on the condition that Prigozhin remains quietly in Belarus.
I stand by my previous assertion that Putin and the state have been dealt a severe blow (which will have significant repercussions for the regime). However, I want to emphasize that image has always been a secondary concern for Putin. Setting optics aside, Putin objectively resolved the Wagner and Prigozhin problem by dissolving the former and expelling the latter. The situation would have been far worse if it had culminated in a bloody mess in the outskirts of Moscow.
And no, Putin doesn't need Wagner or Prigozhin. He can manage with his own forces. He's now certainly convinced of that.
I will disclose many more details in my bulletin to be issued tomorrow evening". -
Fin analyse hele vejen igennem
-
Ja, Stanovaya er god til at analysere hvad der sker i den russiske elite.
"Faridaily" er også rigtig god, men skriver desværre sjældent.
https://faridaily.substack.com/s/the-bunker
Når det kommer til den russiske økonomi, så linker Stanovaya ofte til Alexandra Prokopenko, der tidligere var ansat i den russiske centralbank.
Også værd at læse.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind