Carlsberg: Russisk salgsaftale er lige til øllet
-
De fleste af den slags aftaler, har en tilbagekøbs klausul, som gør at den oprindelige vestlige ejer kan købe selskabet tilbage, såfremt situationen "normaliseres".
Selve prisen er nok tæt på 0, både fordi der kun er meget få købere, samt at man får svært ved at få pengene ud af Rusland. Måske har de fundet en oligark som har penge i Vesten til at betale med? Det er måske årsagen til at Carlsberg nævner at det var svært at finde en køber som var "usanktioneret"...En helt anden ting i nyhederne:
Prigozhin, ejeren af Wagner millitsen, har lige erklæret åben krig mod forsvarstoppen, efter at han hævder at Wagner er blevet bombarderet fra Ruslands egen side.
Hævder at have 25000 soldater som vil marchere mod ledelsen.....
Vi er så tæt på et kupforsøg man kan komme - men jeg giver 90% chance for at han bliver dræbt eller smidt i fængsel... -
Med det kaos er usikkerheden steget markant, ikke kun i Rusland men også i resten af Europa.
-
Alle vil gerne have Putin væk. Men, som man siger, man skal passe på med, hvad man ønsker sig, for man risikerer at få det. Lige nu er situationen helt uforudsigelig. Umuligt at sige hvem, der kunne følge efter Putin. Men et er sikkert, afløseren kan lige så godt være værre for vesten end bedre. Den russiske magtelite er en flok gangstere fra ende til anden. Og kokken stoler jeg heller slet ikke på. Men iøvrigt tror jeg ikke han overlever sit stunt her.
-
Der er kommet så mange mærkelige og bizarre udmeldinger fra den gale kok, at man ikke kan lade være med at tænke, om det hele skulle være et stykke absurd teater
-
Der dukker nu lidt op blandt diverse kilder. Det tyder på en total sejr til Putin.
1) Tiltalen mod Prigozhin frafaldes, til gengæld går han i eksil i Hviderusland.
2) Wagner soldater som deltog i mytteriet, bliver ikke tiltalt, men er ikke længere soldater.
3) Wagner soldater som ikke deltog i mytteriet bliver tilbudt en kontrakt i den almindelige hær, via forsvarsministeriet.
4) Putin vil overveje, om generalstaben skal udskiftes eller ej. Overveje....
Hvilket betyder at Wagner ophører med at eksistere og Prigozhin fjernes fra spillebrættet.
Åbenbart var der kommet nok tropper omkring Moskva (en del fløjet ind i 11. time), således at det ikke længere var sandsynligt at Wagner kolonnen ville kunne overkomme dem. Eller også så fik Wagner soldaterne i sidste øjeblik kolde fødder, da de skulle til at kæmpe mod deres landsmænd.
Men Putin fik vist set hvem som var loyale blandt hans undersåtter...
-
Ja, Putin har enormt godt fat om magten, det har været tydeligt længe.
Han har nu tilmed fået/hugget Wagner hæren. Om den vil være ligeså effektiv, når den er underlagt den inkompetente russiske hærledelse, det kan man godt tvivle lidt på, men gode hårdføre soldater, det er det.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind