Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Novo Nordisk

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
8 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • L Offline
    L Offline
    Læreren
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Link Preview Image
    Slankemiddel og diabetesmedicin undersøges for at øge kræftrisiko

    Slankemidlet Wegovy og Novo Nordisk' diabetesmedicin Ozempic skal undersøges for, om de øger risiko for kræft.

    favicon

    Berlingske (www.berlingske.dk)

    1 Reply Last reply
    2
    • M Offline
      M Offline
      Milito
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Berlingske/Ritzau stopper artiklen lidt underligt i forhold til BT. BTs fortsætter med følgende, som er ganske relevant i diskussionen.

      --

      Novo Nordisk har selv fundet en mulig sammenhæng mellem skjoldbruskkirtelkræft og virkningsstoffet semaglutid i dyreforsøg, og derfor har Wegovy af den amerikanske lægemiddelstyrelse FDA fået en såkaldt 'Black Box Warning'.

      Det er den alvorligste advarsel, FDA kan give et lægemiddel, og af advarslen fremgår det blandt andet, at patienter, der har tilfælde af skjoldbruskkirtelkræft i familien, ikke skal tage lægemidlet.

      Men risikoen fremgår ikke af de danske indlægssedler for Wegovy og Ozempic.

      Der er ikke noget i de data, Novo Nordisk har indsamlet indtil videre, som tyder på, at der er en øget risiko for mennesker, skriver Novo Nordisks pressechef.

      »Sikkerhedsdata indsamlet fra store kliniske forsøgsprogrammer og post-marketing overvågning har ikke vist en årsagssammenhæng mellem semaglutid eller liraglutid og skjoldbruskkirtelkræft.«

      B.T. har spurgt Novo Nordisk, om det er for tidligt at sige noget om, hvorvidt lægemidlerne kan øge risikoen for kræft, men det har medicinalgiganten ikke svaret på.

      Af det skriftlige svar fremgår det dog, at Novo Nordisk fortsat er sikker på, at Ozempic og Wegovy er sikre.

      »Novo Nordisk er fortsat overbevist om produkternes fordele og risikoprofil og har fokus på at sikre patientsikkerheden,« skriver Lars Otto Andersen-Lange.

      1 Reply Last reply
      2
      • L Offline
        L Offline
        Læreren
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Novo i USA er lodret ned i kusgrafen efter nyheden

        1 Reply Last reply
        2
        • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
          Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
          Helge_LarsenPI-redaktør
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Det burde egenligt ikke være en nyhed. Indlægssedlerne i USA har hele tiden oplyst om problematikken, som kun er set i dyreforsøg.

          Video fra Feb 14, 2022 .

          1 Reply Last reply
          5
          • M Offline
            M Offline
            Milito
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Det er rigtigt at den falder, men Berlingske/Ritzau kunne godt gøre sig den ulejlighed at gengive hele helheden nu når de refererer til BT.

            1 Reply Last reply
            3
            • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
              Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
              Helge_LarsenPI-redaktør
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              Artikel fra 18. maj 2022:

              Link Preview Image
              Nyt, effektiv type lægemiddel godkendt mod type 2-diabetes i USA

              Sundhedspolitisk Tidsskrift giver dig nyheder om sundhedspolitik, nye behandlinger, sundhedsøkonomi samt debat om sundhedsproblemer og -politik

              favicon

              (www.sundhedspolitisktidsskrift.dk)

              1 Reply Last reply
              4
              • S Offline
                S Offline
                Stroka
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                -0,54% ned i USA.

                1 Reply Last reply
                3
                • P Offline
                  P Offline
                  ProinvestorNEWS
                  wrote on sidst redigeret af
                  #8

                  Novo/Sydbank: Alt for tidligt at bekymre sig over undersøgelse af kræftrisici ved GLP-1

                  22/6 07:57

                  Det er i den grad fornuftigt, at Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA) er i færd med at undersøge et såkaldt sikkerhedssignal om kræftrisici med GLP-1-midler, herunder for Novo Nordisks Wegovy og Ozempic. Men aktiemarkedet bør slå koldt vand i blodet, mener Sydbank-analytiker Søren Løntoft Hansen.

                  • Jeg tror, at det er alt for tidligt at være meget bekymret over det her, siger han til MarketWire.

                  Vurderingen kommer, efter at B.T. onsdag kunne berette, at EMA har valgt at undersøge lægemidlerne oven på offentliggørelsen af et studie, der indikerer, at virkningsstoffet GLP-1 kan øge risikoen for skjoldbruskkirtelkræft hos patienter med type 2-diabetes.

                  EMA's sikkerhedskomité drøftede tilbage i januar sikkerhedssignalet for GLP-1-midlerne efter studiet, og har i april sendt en liste af spørgsmål videre til medicinalvirksomheder. Novo har indtil 26. juli til at svare på EMA's spørgsmål, skriver B.T.

                  Det er ifølge Søren Løntoft Hansen ikke første gang, at GLP-1-klassen undersøges for en kræftmistanke. Det skete også i 2013, hvor klassen blev frikendt af EMA.

                  • GLP-1 er velundersøgt og har været længe på markedet, siger Søren Løntoft Hansen.

                  Han peger på, at der er indsamlet voldsomt mange data for GLP-1 både fra kliniske studier og i patientdatabaser, som myndighederne kan holde op mod studiet.

                  • Så det er meget fornuftigt at undersøge sammenhængen, når et studie signalerer øget risiko for skjoldbruskkirtelkræft. Det gælder også i forhold til at undersøge de forudsætninger, studiet stiller op. Er de rigtige, og hvad er der om det i kliniske studier og i data indsamlet fra brugen af GLP-1 i den virkelige verden, siger Sydbank-analytikeren.

                  Over for B.T. understreger Novos pressechef Lars Otto Andersen-Lange, at selskabet tager indberetninger om bivirkninger ved brug af selskabet medicin meget alvorligt. Novo har dog ikke selv fundet en øget risiko for skjoldbruskkirtelkræft i mennesker.

                  Hvordan aktiemarkedet vil reagere på nyheden, tør Søren Løntoft Hansen ikke spå om.

                  • Det må tiden vise. Trækker vi tråde tilbage til 2013, så havde det rent faktisk effekt på aktiekursen, og også en kortvarig effekt på udskrivningen af recepter. Så det kan komme til at ske afhængigt af, hvor bredt ud den historie kommer. Men i 2013 var der tale om et bølgeskvulp, og det samme tror jeg vil gøre sig gældende her, siger Sydbank-analytikeren.

                  .\˙ MarketWire

                  1 Reply Last reply
                  5
                  • P Offline
                    P Offline
                    ProinvestorNEWS
                    wrote on sidst redigeret af
                    #9

                    Kommentar på Novo og EMA´s ønske om en undersøgelse af risikoen for at udvikle skjoldbuskkirtelkræftel ved brug af Wegovy og diabetesmidlet Ozempic:

                    1 Reply Last reply
                    0

                    Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                    Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                    With your input, this post could be even better 💗

                    Tilmeld Log ind

                    • Log ind

                    • Har du ikke en konto? Tilmeld

                    • Login or register to search.
                    • First post
                      Last post
                    0
                    • Debatforum
                    • Seneste
                    • Populære
                    • Bruger