Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

The Goodyear Tire & Rubber Co

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
3 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • D Offline
    D Offline
    dagensaktie.dk
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Dagens aktie er The Goodyear Tire & Rubber Co en amerikansk dækproducent.
    Verdens anden største dækproducent, men størst i Nordamerika.
    Fremstiller dæk til biler, lastbiler, SUV'er, racerbiler, fly og store transportmaskiner.
    Producerer også mærkerne Dunlop, Kelly, Fulda, Sava and Debica.
    Beskæftiger 72.000 mennesker og har produktion på 57 faciliteter fordelt på 23 lande.
    Derudover har man 2 innovationscentre der står for udvikling af produkter.

    Kurs: 14,25
    Market Cap: 4.039B
    P/E: 712,50
    Forward P/E: 8,24
    P/S: 0,19
    P/B: 0,77
    Enterprise value: 13.187B
    Profit margin: 0,02%
    Operating margin : 3,46%
    ROE: 0,26%
    ROA: 1,97%
    Indtjeningsvækst kvartal: 0,00%
    Omsætningsvækst kvartal: 0,70%
    Udbytte: 0,00%

    Elbiler = Høj vægt + stort moment = Farvel dyre dæk
    Elbiler slider dæk op til 30 procent hurtigere
    Der køres hvert år flere kilometer end året før.
    Opkøbet af Cooper har styrket markedspositionen, og har bidraget med synergier
    Man lykkedes med at sælge dyrere dæk, og man forventer generelt forbedringer i pris og produktmix
    Krigen i Ukraine udgør en forretningsmulig da man ingen faciliteter har der, og nu har mulighed for at sælge til lande der før importerede fra Rusland, men nu er ramt af EU Embargo
    Fair prissat så når verden normaliserer sig, og hvis man lykkedes med at fikse problemerne i forretningens modellen i forhold til konkurrenterne, så er der ret stort upside hvis man har tålmodighed.
    Fokus på innovation ved eks at lancere dæk, hvor man bruger soya olie i compounden
    Interesse fra den aktivistiske investor Elliott Investment Management der presser på for betydelige ledelses- og operationelle ændringer. Der er anvist konkrete problemområder og løsninger.

    Kæmper med stigende inputomkostninger der har høvlet margins. Det er lykkedes dem at sende materiale stigningerne videre, men ikke de øgede udgifter til energi, transport og lønninger
    Haft problemer med at kunne finde nok at ansætte, hvilket har skabt stigende lønninger
    Cyklisk, så hvis verden går ned i gear vil forbruget af dæk også gøre det
    47% af udgifterne til et dæk er råmaterialer, hvor 67% af dem er påvirket af olieprisen
    Cashflow er ramt og var meget medvirkende til aktien er faldet
    Dækindustrien er yderst konkurrencedygtig og forventes at gå ind i en recession i 2023
    Reducerede produktionsniveauer i Q4 2022 og Q1 2023 således at man producerer færre dæk
    Selskabet har opereret med et for højt lagerniveau.
    Anlægsinvesteringer forventes at være 1 mia $ i 2023 i forbindelser med moderniseringen af produktionsfaciliteter.
    Driftsmargin og frie pengestrømsmargin forventes at blive lavere i 2023
    Udbyttet er forsvundet sammen med margins

    Det store spørgsmål om hvornår vendingen kommer i driften, for er helt overbevist om at det sker.
    Super spændende virksomhed jeg droppede fordi der kom skuffelse på skuffelse.
    Der ligger et kæmpe potentiale, men man har ikke forvaltet det godt nok.
    Spændende om Elliott enten direkte eller indirekte får firmaet til igen at skabe aktionærværdi.
    Ingen position.

    Der kommer flyverende droner til persontransport og lignende teknologier, men i min verden kommer man til at bruge dæk mange år ud i fremtiden.

    1 Reply Last reply
    9
    • tommycarstensenT Offline
      tommycarstensenT Offline
      tommycarstensen
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Jeg glæder mig til at læse alle dine fremtidige indlæg 🙂

      Vedhæftet en figur, der viser, at gælden er dobbelt så stor som markedsværdien. Jeg takker nej til $GT til den nuværende markedsværdi og den nuværende gæld.

      112904_GT_us_gaap.DebtAndCapitalLeaseObligations__.png

      1 Reply Last reply
      8
      • D Offline
        D Offline
        dagensaktie.dk
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Tak for dine feedback og grafer, det er ret fedt. Og ja gældsposten er desværre meget markant.
        Det eneste positive er at den har været holdt nogenlunde stabil indtil købet af Cooper
        Kigger man 10 år tilbage, så var omsætningen den samme, men gælden var næsten halvdelen.
        Syntes det viser lidt om det mismanagement der har været.

        1 Reply Last reply
        8
        • CupcakeC Offline
          CupcakeC Offline
          Cupcake
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Spændende læsning, tak. Bedre overblik end på twitter 😉 Min autistisk hjerne savner dog overskrifterne fra din hjemmeside i overstående ("Hvad taler for", "Hvad taler imod" + evt. "Andet").

          1 Reply Last reply
          5

          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

          With your input, this post could be even better 💗

          Tilmeld Log ind

          • Log ind

          • Har du ikke en konto? Tilmeld

          • Login or register to search.
          • First post
            Last post
          0
          • Debatforum
          • Seneste
          • Populære
          • Bruger