Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

OMX C25 - Zealand Pharma kan blive C25 selskab ved juletid

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
4 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Zealand Pharma har haft en bemærkelsesværdig kursstigning og udvikling i markedsværdien. Det gør ikke selskabet til et OMX C25 selskab her og nu og ved den næste halvårlige revision, men Zealand Pharma er kandidat, hvis den gode udvikling fortsætter samtidig med at udviklingen for nogle af de selskaber, som ligger "tættest på", ikke ændrer sig.

    Der er kamp om pladserne i OMX C25 indekset
    Især når man betragter de selskaber, som ligger på de yderste mandater - 24-25.
    Netcompany er inde, men trues nedefra af Sydbank ved den næste og forestående junirevision.

    Andre selskaber, som ligger tæt på samme markedsværdi er aktuelt bl.a. Bavarian Nordic (aktuelt inde) og Zealand Pharma (aktuelt ude), som det fremgår af tabel 1.

    Udvælgelsen af selskaberne sker på basis af den del af markedsværdien, som er i "free-float"; altså den som kan omsættes og ikke ligger på faste hænder.

    De 35 selskaber med den højeste markedsværdi udtages i en bruttogruppe.

    Herfra vælges de 25 selskaber med den største omsætning vurderet i en 6 måneders referenceperiode forud for revisionen, som sker 2 gange årligt.

    Der ligger altså 2 primære forhold bag ved udvælgelsen: 1)Markedsværdi 2)likviditetsperspektiv.

    Netcompany kan være i nedrykningsfare.

    Bavarian Nordic markedsværdi er faldet, men omsætningen er stadig meget høj, og det er jo afgørende.

    Sydbank, omvendt trænger sig på, men likviditeten i aktien er en udfordring.

    Zealand Pharma kan blive en kandidat for 2. halvårsrevisionen ultimo 2023 som resultatet af store stigninger i markedsværdien. Stigningen i markedsværdien kommer dels på grund af kursstigninger og af flere kapitaludvidelser med efterfølgende aktiekursstigninger. Samtidig er likviditeten i aktien steget.

    C25 medlem giver yderligere opmærksomhed

    Når et selskab kommer ind i et toneangivende indeks skyldes det først og fremmest en positiv selskabsspecifik udvikling

    Samt en stigende markedsværdi relativt til andre selskaber
    Og en stigende daglig investeringsinteresse (omsætning).

    Indeksmedlemskab kan kortsigtet have mindre kurseffekt

    Et indeks"medlemsskab" giver øget interesse, men er ikke i sig selv en meget stor positiv katalysator efterfølgende, men der kan være en kortsigtet "opmærksomhedseffekt". Den store aktiekursbevægelse kommer før indlemmelsen i indekset, hvor investorerne ser lysere på fremtiden. Det er vigtigt at holde kausaliteten for øje:

    Investorer som køber ind i indeksprodukter holder løbende øje med udviklingen og ser på hvem som kan være på vej ind og ud. De har løbende beregninger.
    Størst spænding om ind/udskiftning ligger på de nederste pladser.
    Det er her indeksvægtningen er lavest.

    Zealand Pharmas tid kan komme ved 2. revision i 2023, hvis den gode udvikling og stigende likviditet fortsætter i 2. halvår.

    Kursstigningen og med den, den forøgede omsætning og interesse har været markant og mærkbar for Zealand Pharma. Her og nu kommer stigningen formentlig lidt for sent til at det er meget sandsynligt, at selskabet allerede nu kommer med i indekset, men det kan komme senere i år, og det vil der formentlig blive holdt et vågent øje med.

    Figur 1: Kursudvikling for Zealand Pharma, Netcompany, Sydbank, Bavarian 1 år

    Kilde: Nordnet

    112723_image001_30_.png

    1 Reply Last reply
    8
    • P Offline
      P Offline
      ProinvestorNEWS
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Tabel 1: Markedsværdi for Zealand Pharma, Sydbank, Bavarian Nordic og Netcompany

      Kilde: Nordnet

      Selskab

      Markedsværdi mia. DKK per 17/5 2023

      Bavarian Nordic

      16,655

      Sydbank

      16,283

      Zealand Pharma

      15,091

      Netcompany

      13,455

      Anm: Bemærk venligst at markedsværdi er et øjebliksbillede. Bemærk venligst også at det som tæller med hensyn til likviditeten er den samlede omsætning i referenceperioden. Bare fordi en aktie er meget omsat i nogle få dage eller uger, betyder det ikke nødvendigvis noget særligt for hele referenceperioden.

      1 Reply Last reply
      6
      • tommycarstensenT Offline
        tommycarstensenT Offline
        tommycarstensen
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Interessant, hvis Zealand - der mig bekendt aldrig har præsteret et overskud, der ikke var baseret på ekstraordinære milepælsbetalinger - bliver en del af C25.

        Virksomheder kan i øvrigt kun blive en del af S&P500, hvis de har haft GAAP-overskud de seneste fire kvartaler. Derfor tog det noget tid for Tesla at blive optaget.

        Når SimCorp bliver afnoteret, så opstår der også en ekstra plads i C25 til den tid.

        1 Reply Last reply
        7
        • P Offline
          P Offline
          Pansen
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Hej Tommy - Njaah - Simcorp er mig bekendt ikke et C25 selskab, for jeg har givet alle danske selskaber karakterer med hjem: https://www.nordnet.dk/blog/karakterbogen-1-kvartal-2023-novo-nordisk-og-flsmidth-i-toppen/ - Ja, reglerne for indeksmedlemsskab kan variere fra land til land. I Danmark er det markedsværdi/likviditet som er afgørende - Hilsen Per

          1 Reply Last reply
          6
          • tommycarstensenT Offline
            tommycarstensenT Offline
            tommycarstensen
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Pansen Ahhhh ja, tak for rettelsen. Min hjerne nægter gang på gang at forstå, at SimCorp ikke er med i C25 😄 Hvor er det ærgerligt for danske investorer, at den bliver afnoteret. Det er en af de få danske aktier, som jeg synes det er/var værd at investere i.

            1 Reply Last reply
            4

            Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

            Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

            With your input, this post could be even better 💗

            Tilmeld Log ind

            • Log ind

            • Har du ikke en konto? Tilmeld

            • Login or register to search.
            • First post
              Last post
            0
            • Debatforum
            • Seneste
            • Populære
            • Bruger