Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Hvad gør FED ved renten? Laks, US-tech og Tesla

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
4 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Risikoen for recession spøger stadig. Hvad gør centralbankerne i USA og Europa mon nu for at dæmpe den? Det er en af de emner Hansen og Larsen vender i ugens afsnit af Investeringspodcasten. Herudover skal det handle om, hvorfor og hvordan laks har svækket den norske krone, om US-tech og Teslas seneste negative rutsjetur.

    00:00 - 00:35 Indledning
    00:36 - 11:13 Centralbanker - hvad sker der nu?
    11:14 - 16:32 Status på norsk lakseskat: Uafklaret situation, men lakseaktierne stiger
    16:33 - 19:48 Kvartalsregnskaber: Amerikanske teknologigiganter har det godt
    19:49 - 24:27 Tesla: Short term pain for the long term gain
    24:28 - 27:33 JPMorgan overtager FRC: Lægger det låg på nervøsiteten?

    1 Reply Last reply
    5
    • tommycarstensenT Offline
      tommycarstensenT Offline
      tommycarstensen
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      JPMorgan Chase acquires substantial majority of assets and assumes certain liabilities of First Republic Bank Conference Call May 01, 2023
      https://www.jpmorganchase.com/ir/events

      Nedenfor de vigtigste citater fra Jamie Dimon fra telekonferencen 1. maj efter min mening.

      Well, no crystal ball is perfect. But, yes, I think the banking system is very stable. You guys have reported already on tons of regional banks who actually had good results, very modest outflow. A lot of the deposit outflow was because of quantitative tightening, it wasn't because people are having runs.

      There are only so many banks offsides this way and I think this is - there may be another smaller one, but this pretty much resolves them all. But this part of the crisis is over. That does not - down the road, there are rates going way up, real estate, recession - that's a whole different issue, but for now, everyone should just take a deep breath.

      I was reading all the regional bank reports from you and some of the analysts out there. They're all mostly - some of the banks are down 2% or 3% - a lot had to do with QT. They were not having runs. The runs were really limited to the people who had too big uninsured deposits and money that can move very quickly and stuff like that. So, yeah, I think that's over. And obviously, there's always future issues, but I think that's mostly over.

      1 Reply Last reply
      3
      • P Offline
        P Offline
        ProinvestorNEWS
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Fed-chef ser ikke inflationsudsigt understøtte rentesænkninger

        4/5 06:34

        Jerome Powell, der er chef for Federal Reserve, Fed, vurderer ikke, at centralbankens forventninger til inflationens udvikling understøtter rentesænkninger.

        Det sagde han onsdag på et pressemøde efter Federal Reserves todages rentemøde, hvor banken for tiende møde i træk hævede sin toneangivende rente med 25 basispoint til intervallet 5,00-5,25 pct.

        • En beslutning om en pause blev ikke taget i dag, sagde Jerome Powell.

        • Vi i renteudvalget har den holdning, at inflationen vil komme ned. Ikke så hurtigt. Det vil tage noget tid. I den verden, hvis den prognose er korrekt, vil det formentlig ikke være passende at sænke renterne. Vi vil ikke skære renterne.

        Jerome Powell er dermed ganske uenig med investorerne, da deres handel med rentefutures indikerer, at renten vil blive sat ned i løbet af andet halvår og slutte 2023 i 4,26 pct.

        I forbindelse med centralbankens foregående rentemøde i marts viste ledelsesgruppens kvartalsmæssige prognose, at den regner med en nytårsrente i 5,125 pct. Altså lige der, hvor renten er nu.

        KAN UNDGÅ RECESSION

        Jerome Powell fremhævede også onsdag, at han ikke regner med, at den amerikanske økonomi vil gå ind i en recession. Han forventer derimod, trods centralbankens mange renteforhøjelser, en "beskeden vækst".

        Jerome Powell pegede i den forbindelse på, at centralbankens økonomiske medarbejdere dog indregner en "mild recession", og han anså også den udvikling som "mulig".

        • Jeg tænker fortsat, at det er muligt, at denne gang virkelig er anderledes. Der er så meget overskydende efterspørgsel i arbejdsmarkedet. Vi har hævet renten 5,00 pct.point, og ledigheden er alligevel på 3,5 pct., hvor den var, og endda lavere end, hvor den var, da vi startede.

        • Vi ser nu i undersøgelser, at det køler ned. Det virker på mig som om, at vi kan fortsætte med en afkøling i arbejdsmarkedet uden store stigninger i arbejdsløsheden. Jeg erkender, at det er imod historien, imod mønsteret. Jeg tror, det er muligt. Jeg tror, at det er mere sandsynligt at undgå en recession end at få en.

        En joker i en forbindelse er uroen i landets banksektor, hvor indtil nu fire banker er kollapset, da kontohaverne i stor stil har trukket deres penge ud. Det betyder, at banksektoren nu er mere forsigtig og selv holder på pengene, hvilket medfører mindre udlån og dermed også mindre økonomisk vækst.

        • En særlig fokus for os har de seneste fem-seks uger været en kreditstramning. Strammer små og mellemstore banker deres kreditkrav, og har det en effekt på udlånene? Vi vil se på, hvordan det påvirker pengepolitikken, lød det fra formanden i Federal Reserve.

        • Vi har nu hævet renten med 5,00 pct.point, vi reducerer balancen, og nu har vi en stramning i kreditforholdene, ikke kun på normal vis, men måske også mere på grund af begivenhederne.

        Jerome Powell mente, at den udvikling på sin vis gør en del af arbejdet for centralbanken, som alt andet lige ikke behøver at hæve sin rente helt så meget.

        Onsdagens renteforhøjelse blev enstemmigt vedtaget.

        • Støtten til renteløftet på 25 basispoint var over hele linjen meget stærk. Folk talte om en pause, men ikke i forbindelse med dette møde. Der er en fornemmelse af, at vi er meget tættere på afslutningen end på begyndelsen, men det vil blive en løbende vurdering, forklarede Jerome Powell.

        .\˙ MarketWire

        1 Reply Last reply
        3
        • P Offline
          P Offline
          ProinvestorNEWS
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Centralbankrenter, aktier: Nu har vi (formentlig) nået rentetoppen - og hvad så?

          Just a moment...

          favicon

          (www.proinvestor.com)

          1 Reply Last reply
          1
          • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
            Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
            Helge_LarsenPI-redaktør
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Pacwest blev halveret i værdi efter nyt om "strategiske overvejelser"

            4/5 06:34

            Værdien af den regionale amerikanske bank Pacwest Bancorp mere end halveredes i eftermarkedet onsdag, da den faldt med hele 52,5 pct.

            Nedturen skyldes ny frygt for, at banken ikke vil overleve, da koncernen nu overvejer sine strategiske muligheder.

            Det erfarer Bloomberg News fra unavngivne kilder.

            Aktien i Pacwest var i forvejen faldet kraftigt tidligere på ugen, i kølvandet af at JPMorgan Chase købte First Republic, efter at bankmyndighederne i weekenden overtog den bank.

            Mandag tabte Pacwest 10,6 pct., og tirsdag faldt den 27,7 pct. Onsdag faldt aktien 2 pct. i den ordinære handel, inden kursen yderligere blev halveret i eftermarkedet.

            Siden årets start var Pacwests værdi allerede ved afslutningen af den ordinære handel onsdag blevet skåret med 72 pct.

            Nyheden om Pacwest lagde onsdag aften også pres på regionale bankkollegaer med fald til Western Alliance på 22,6 pct. og til Zions Bancorp på 9,1 pct.

            .\˙ MarketWire

            1 Reply Last reply
            1

            Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

            Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

            With your input, this post could be even better 💗

            Tilmeld Log ind

            • Log ind

            • Har du ikke en konto? Tilmeld

            • Login or register to search.
            • First post
              Last post
            0
            • Debatforum
            • Seneste
            • Populære
            • Bruger