Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Skat

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
13 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • D Offline
    D Offline
    DjengisCash
    wrote on sidst redigeret af
    #4

    Du spørger hvorfor ?

    Fordi der er et politisk flertal, derfor.

    Jeg forstår din frustration, men ingen i dette debatforum kan gøre fra eller til.

    Den politiske logik kunne være, at konstruktionen med en hjemmegående ægtefælle ikke er samfundsøkonomisk effektiv på samme måde som et ægtepar, hvor begge har arbejde ude.

    To børnehavebørn kan passes af 0,25 pædagog, så i det tilfælde er der et produktionsmæssigt overskud på 0,75 årsværk, hvis forældren er udearbejdende.

    1 Reply Last reply
    4
    • E Offline
      E Offline
      Esset
      wrote on sidst redigeret af
      #5

      Glæd dig over at du er landet et sted med en fornuftig indtægt og at du har en kone der gider at gå derhjemme med det arbejde det indebærer.
      Forsøg så at glemme dit bidrag til fællesskabet.

      1 Reply Last reply
      5
      • H Offline
        H Offline
        hans_christian
        wrote on sidst redigeret af
        #6

        Min erfaring, at alt med det offentlige er dyrt. Skatteteknisk kunne man jo overføre halvdelen af ens lønindkomst til ægtefællen, som er hjemmegående og passer sine børn således, at man ligestiller.
        F.eks. inden for aktieindkomsterne er ægtefællerne (hvor man ikke belaster det offentlige system) ligestillet, hvor den ene ægtefælle har negativt aktieindkomst og den
        anden har positivt aktieindkomst, kan den negative modregnes i den positive aktieindkomst.

        1 Reply Last reply
        2
        • D Offline
          D Offline
          DjengisCash
          wrote on sidst redigeret af
          #7

          Jeg er såmænd ikke uenig med dig, men skattepolitik er ikke altid logisk eller retfærdig for den sags skyld.

          Men du må trøste dig med, at din kones personfradrag bliver overført til dig, hvis ikke hun har en indkomst.

          1 Reply Last reply
          3
          • P Offline
            P Offline
            PMPirate2
            wrote on sidst redigeret af
            #8

            Jeg ser det som et problem, at den igennem mange årtier førte skattepolitik har medført et så voldsomt kompliceret skattesystem, med så mange undtagelser og særregler, at kun de færreste kan regne deres egen skat ud.

            Det komplicerede skattesystem gør det jo kun lettere for dem der sætter sig ind i reglerne at finde måder til lovligt at betale mindre i skat, eller (på nogle områder) helt at undgå at betale skat.

            Tag f.eks. investering i unoterede aktier. Hvis det gøres via et selskab er det skattefrit. Men hvis man gør det privat kan Skat ikke finde ud af at beregne skatten, selvom danske børsmæglere indberetter alle handler på f.eks. First North og Spotlight til Skat. I stedet skal man selv regne det ud og selvangive det i den rette rubrik.

            Og hvis man - som jeg - gør en del i råvarer bliver det endnu værre. For et selskab er det ret simpelt: Det går ind i regnskabet som ordinær handel. Men privat kan det være ret kompliceret: Hvis man handler via futures og optioner er det kapitalindkomst, og det er nogenlunde simpelt.

            Men hvis man handler i spotmarkedet som jeg især gør bliver det rigtigt kompliceret, hvis man handler som privatperson: Her gælder realisationsbeskatning efter FIFO-princippet. Profit beskattes som B-indkomst, mens man kun har et ligningsmæssigt fradrag for tab. Her er udregningen af skatten så kompliceret, at det ville blive alt for dyrt for mig at lade min revisor gøre det. I stedet har jeg skrevet et program der beregner skatten for mig. En gang om året kører jeg det, og giver revisoren den skatterapport det laver. Den er på flere hundrede sider, men det er kun enkelte nøgletal fra rapporten min revisor skal bruge til selvangivelsen.

            1 Reply Last reply
            3
            • V Offline
              V Offline
              vestasfan
              wrote on sidst redigeret af
              #9

              Fra det øjeblik du blev undfanget var du en udgift til fællesskabet. Din mor gik til kontroller, det er ikke gratis, din mor fødte dig, det er ikke gratis. Du gik selv i en eller anden instititution, og skole m.v., det er ikke gratis. Uddannelse mv. er ikke gratis. Det er først når vi er plus 18 år, at nogle af os begynder at betale tilbage på alle disse udgifter. Regnstykkets bundlinje er den, at vi er mange mange år bagefter, og nogle vil aldrig nå at betale den tilbage igen.Når du bliver gammel og skal på plejehjem, ja så gæt selv.

              1 Reply Last reply
              4
              • H Offline
                H Offline
                hans_christian
                wrote on sidst redigeret af
                #10

                Du glemmer, at vi har et af verdens højeste skattetryk. Vi har et af verdens højeste skatter på løn, aktieindkomster, kapitalindkomster og de indirekte skatter, Vi har et af
                verdens højeste antal offentlige ansatte ca. 870.000 personer, selvom den store offentligt sektor sejler mere eller mindre. Ude på det private arbejds-
                markedet skriger de efter arbejdskraft. Hvad med, at reducerer den offentlige sektor bare med ti procent ca.
                87.000 personer til det private arbejdsmakedet. I danmark her vi bygget et demokrati op, hvor politikerne ved at der
                er mange stemmer indenfor det offentlige samt overførsels-
                indkomsterne, derfor sker der ingen radikale ændringer.
                I dag har vi en flertalsregering jeg håber at de tør, at
                ændrer det kæmpe store bureaukrati vi har opbygget de sidste tyve år. Danmark skal være glad for, at vi har et
                knald dygtigt privat arbejdsmakedet.

                1 Reply Last reply
                2
                • B Offline
                  B Offline
                  binvest
                  wrote on sidst redigeret af
                  #11

                  Hvorfor er der kommet en ide om, at en flertalsregering kan eller vil ændre noget, som en mindretalsregering ikke lige så godt kunne ændre?

                  1 Reply Last reply
                  1
                  • OccamO Offline
                    OccamO Offline
                    Occam
                    wrote on sidst redigeret af
                    #12

                    Logikken er ret enkel: En flertalsregering skal kunne fremvise resultater ved næste valg. Partierne er lænket sammen, så de er nødt til at blive enige.

                    En mindretalsregering kan godt gå til valg uden resultater. De kan sige, "Vi har en masse gode forslag, som de andre har modarbejdet. Giv os nogle flere stemmer."

                    1 Reply Last reply
                    3
                    • B Offline
                      B Offline
                      binvest
                      wrote on sidst redigeret af
                      #13

                      Med at fremvise resultater tænker du så på fx. afskaffelse af St. Bededag? For det kunne de samme partier jo også have gjort med fx. en socialdemokratisk mindretalsregering.

                      1 Reply Last reply
                      1
                      • B Offline
                        B Offline
                        bikube
                        wrote on sidst redigeret af
                        #14

                        Hvis nogen skulle komme med et forslag om mindre antal offentlige ansatte, ville det straks blive forkastet, da vi jo mangler sygeplejersker og fængselsbetjente. Den nuværende regering går jo efter, at der skal ansættes flere til administration af nye skatter (kilometerafgift) både offentligt og privat.

                        1 Reply Last reply
                        3

                        Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                        Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                        With your input, this post could be even better 💗

                        Tilmeld Log ind

                        • Log ind

                        • Har du ikke en konto? Tilmeld

                        • Login or register to search.
                        • First post
                          Last post
                        0
                        • Debatforum
                        • Seneste
                        • Populære
                        • Bruger