Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Silicon Valley Bank: Panikken er afværget i første omgang

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
14 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • N Offline
    N Offline
    NyNovice
    wrote on sidst redigeret af
    #2

    Det er jo fint nok at myndighederne skrider ind over for bankerne der er i farezonen, men hvor mange bliver reddet - er "krigskassen" stor nok?

    Nu er der også Signature Bank: https://www.reuters.com/business/finance/new-york-state-regulators-close-signature-bank-2023-03-12/

    1 Reply Last reply
    2
    • H Offline
      H Offline
      Hyst
      wrote on sidst redigeret af
      #3

      Renter up - crypo down - en farlig cocktail.

      1 Reply Last reply
      4
      • P Offline
        P Offline
        PMPirate2
        wrote on sidst redigeret af
        #4

        Og måske er panikken alligevel ikke afværget. I dag skriver DR: https://www.dr.dk/nyheder/penge/banker-er-krakket-og-en-tredje-er-i-dyb-krise-panikken-breder-sig

        Det er værd at bemærke, at der her ikke er tale om en solvenskrise for de pågældende banker, men en likviditetskrise. Eller sagt på en anden måde: De banker der lige nu er i krise ser ud til at kunne betale alle som de skal, men de har ikke mulighed for at gøre det med helt kort varsel.

        Problemet er, at de har meget store indlån på anfordring. At indlånet er på anfordring betyder, at banken straks skal betale pengene hvis kunden anmoder om det.

        Bankerne har naturligvis investeret de penge deres kunder har lånt dem forsigtigt. Det betyder investeringer i obligationer. Men her har varigheden af obligationerne stor betydning: Jo kortere varighed, jo lettere vil det være for banken at komme over en likviditetskrise. Men jo længere varighed, jo mere vil banken tjene på rentespændet, hvis alt går godt. De banker der er i problemer nu har nok været lidt for grådige.

        Problemet for mange banker er de stigende renter. Det får kursen på de obligationer de investerer i til at falde. Mange banker der ikke er i problemer har meldt ud om tab på deres beholdning af obligationer p.g.a. den høje rente.

        Kursen på en obligation i markedet kan egentligt være lidt lige meget for den der ejer obligationen: Han ved han (hvis den der udstedte obligationen ikke går konkurs) kan få hovedstolen og renterne hjem, hvis han beholder obligationen til udløb. Men hvis man bliver tvunget til at sælge obligationen før udløb, kan man risikere et tab. Og det er det store problem for de banker der lige nu er i problemer.

        1 Reply Last reply
        4
        • OccamO Offline
          OccamO Offline
          Occam
          wrote on sidst redigeret af
          #5

          Det er den klassiske situation omkring et bank run. I år fejrer teorien herom - som udtrykt i "Lombard Street" - 150 års jubilæum. Problemet er, at bankerne bliver illikvide, men dog ikke insolvente; og at dette er selvforstærkende. Løsningen er, at en "lender of last resort" - typisk en nationalbank - låner bankerne de nødvendige penge. Og det er netop, hvad der nu sker i USA.

          Så er der selvfølgelig den finesse, at politikken hidtil har været at suge likviditet ud af markedet, og at politikerne igen er ved at tage statsgælden som gidsel. Her bliver de nødt til at beslutte sig. Vil de redde banker eller bekæmpe inflation eller bare skrumpe staten?

          1 Reply Last reply
          4
          • bgadkB Offline
            bgadkB Offline
            bgadk
            wrote on sidst redigeret af
            #6

            Indgrebet kommer ikke til at koste Statskassen i USA en eneste USD. Årsagen er:

            1) SVB er tæt på at være solvent selv hvis man paniksælger alle deres lange obligationer til dagskurs. Kun nogle enkelt junior bond holders kommer til at tage et "hair cut" i værste fald. Men mon ikke det Statslige skraldespandsselskab bare vælger at hold obligationerne til udløb? Det bliver i hvert fald den bedste forretning for Staten.

            2) Yellen har været ude med meldingen om, at kommer der et tab på de to banker udover hvad junior bondholders kan dække, så kommer alle banker til at spæde til redningsfonden = Den Danske model for bankpakker....

            I forhold til finanskrisen, så skyldes problemerne ikke dårlige udlån. Kun dårlig likviditets styring og panik.

            1 Reply Last reply
            4
            • CupcakeC Offline
              CupcakeC Offline
              Cupcake
              wrote on sidst redigeret af
              #7

              Twitter hysteri... "SVB collapse was driven by 'the first Twitter fueled bank run'" https://edition.cnn.com/2023/03/14/tech/viral-bank-run/index.html?utm_source=optzlynewmarketribbon Nok ikke sidste gang...

              1 Reply Last reply
              2
              • tommycarstensenT Offline
                tommycarstensenT Offline
                tommycarstensen
                wrote on sidst redigeret af
                #8

                Vil lige gøre opmærksom på denne hjemmeside, hvor man kan se tier 1 capital ratios og mange andre nøgletal for SVB, Signature Bank og andre banker:
                https://www.bankregdata.com//allHMmet.asp?met=ONE

                Ikke alle banker er lige så velpolstrede som JPM, BAC og andre. Og ikke alle ejer kryptovaluta.

                Risky Bet on Crypto and a Run on Deposits Tank Signature Bank https://nyti.ms/3JBaD9m

                1 Reply Last reply
                6
                • P Offline
                  P Offline
                  Pansen
                  wrote on sidst redigeret af
                  #9

                  Hej Tommy fremragende oversigt. Godt detektivarbejde:-) Hilsen Per

                  1 Reply Last reply
                  3
                  • bgadkB Offline
                    bgadkB Offline
                    bgadk
                    wrote on sidst redigeret af
                    #10

                    Hej Tommy,
                    en rigtig god side med mange data. Men det er også et eksempel på, at banker kan gå galt på mange måder og lige præcis SVB og Signature Bank, er to banker som scorede rigtig godt på de parametre som vises på siden.

                    Heller ikke på Tier1 og tabs siden (asset quality) var der noget at udsætte på de to banker.

                    Men det som gik galt var den traditionelle mix af langsigtet udlån og kortsigtet funding. Måske skulle man begynde at se stort indlån som en svaghed (det er traditionelt set som en styrke....)?

                    Kun ved at kigge i fodnoterne til deres kvartals rapporter kunne man se at de kunne presses.

                    "Løsningen" på det problem er enten yderligere statslig kontrol igennem komplicerede risikostyringsmodeller, eller også at man lade centralbankerne gribe ind med sund fornuft, fordi yderligere kontrol kan faktisk også ende med at blive et problem.

                    SVB kunne ikke komme ud af deres obligationsbeholdning i tide, fordi i følge reglerne så skulle de regnskabsføre hele deres obligations beholdning som "Mark to market" i stedet for "hold to maturity" hvis de begyndte og sælge ud af beholdningen. Og det ville give et bogføringsmæssigt tab på hele beholdningen udover det realiserede tab på den del af beholdningen som rent faktisk blev solgt...

                    Hvis man så på fodnoterne på side 125 i SVB's officielle 10-K regnskabs formular fra 2022, så kunne man se hvad resultatet af "mark to market" ville være af obligationsbeholdningen.
                    Det var der så nogen der fik læst, og så begyndte nervøsiteten og derefter panikken. Det samme gælder for Signature bank og mange andre mellemstore banker i USA og i resten af verden. Signature bank blev bare brugt som eksempel, fordi de ikke havde lyttet til myndighedernes råd om at undgå Crypto. Det var ikke Crypto som i sig selv sænkede den bank.
                    De store har mere styr på det på grund af SIFI status, hvor der er højere myndighedskrav til sikkerhed og risikostyring.

                    1 Reply Last reply
                    2
                    • bgadkB Offline
                      bgadkB Offline
                      bgadk
                      wrote on sidst redigeret af
                      #11

                      Eller sagt på en anden måde: Man kan ikke regulere sig ud af den grundlæggende svaghed banker har. Man bliver nødt til at have en centralbank med en fornuftig politik og en vilje til at gribe ind når nødvendigt.

                      Der er nu i offentligheden en tovtrækning i gang om ansvaret og hvad man skal gøre:

                      På den ene side står dem som mener at "kapitalismen" er død, fordi indskyderne ikke mistede pengene og dermed fik konsekvensen af deres manglende "risikostyring".

                      På den anden side står dem, som mener at der skal reguleres mere med flere regler. Herunder at ALLE banker skal underlægges et SIFI lignende regime....

                      Men måske skulle man i stedet slå sig til tåls med, at banker altid vil kunne fejle, og derfor har man en centralbank. Og en central bank bør låne frit og ubegrænset til alle solvente banker, til en lidt over markedsrente.... Der fejlede FED indtil det var for sent, og samme fejl ligger hos ECB.

                      1 Reply Last reply
                      2
                      • OccamO Offline
                        OccamO Offline
                        Occam
                        wrote on sidst redigeret af
                        #12

                        Og så skal man (centralbankerne) passe på med at lave negative renter. Det er der ganske vist ingen, der er døde af. Men dødsfaldene kommer, når renten sættes op igen. Så sker der det, at noget af det mest solide i pengeverdenen - langfristede obligationer med god sikkerhed - hurtigt taber en tredjedel af deres værdi.

                        Og man skal ikke tillade så megen elastik i bogføringen i aktiver, at kurstab kan gemmes i fodnoter.

                        1 Reply Last reply
                        3
                        • bgadkB Offline
                          bgadkB Offline
                          bgadk
                          wrote on sidst redigeret af
                          #13

                          Det er ikke negative renter som er løsningen på de nuværende problemer. Negative renter er hvis inflationen er lav og aktiviteten er for lav i samfundet. Inflationen er ikke for lav, og i Nordeuropa og USA er aktiviteten nærmere for høj.

                          Det som skal til, og som allerede ER sket i USA, er en speciel lånefacilitet mod sikkerhed i obligationer til nominel obligations værdi, med en grænse for obligationer købt før 1. marts 2023.

                          Det løser problemet fuldstændigt og minimerer samtidig de uhensigtsmæssige effekter. Simpelt og smart.
                          Nu skal det samme bare ske i Europa.

                          Der er i øvrigt gode argumenter for IKKE at bogføre som "mark to market". Hvorfor skal der stå enorme gevinster /tab i bankernes regnskaber som kun er på papiret?
                          Den nuværende løsning hvor SIFI'er, som grundlæggende kan vælte Stater, skal lave grundige analyser og sikre sig mod at have for langtløbende placeringer af deres aktiver, hvorimod mindre banker "bare" skal sørge for at have god kreditkvalitet, er en udmærket løsning.

                          Det kræver at centralbankerne er lidt mere "hands on" end de har været op til denne krise. Men måske er det med vilje: En gang imellem skal løven tage sit bytte, for at savannen er sund.

                          Hvis man ikke kan være et eksempel til efterfølgelse, så kan man altid tjene til skræk og rædsel....

                          1 Reply Last reply
                          2
                          • tommycarstensenT Offline
                            tommycarstensenT Offline
                            tommycarstensen
                            wrote on sidst redigeret af
                            #14

                            bgadk Ja, jeg er helt enig. De to banker er/var ikke de værste målt på nogle af de sædvanlige nøgletal. Det er LTCM om igen, hvor det ville være gået fint i det lange løb, men man blev fanget på det forkerte ben på det forkerte tidspunkt, fordi man ikke havde styr på risikoen; i hvert fald i tilfældet SVB. Nedenstående artikel opsummerer det på fin vis.

                            Inside the Collapse of Silicon Valley Bank https://nyti.ms/3yEJBrr

                            "Despite its growth in deposits, the bank struggled to find ways to make money off them. Banks typically invest customer deposits in a variety of assets that they can earn a return on, including a mix of long-term and short-term bonds issued by the government - a largely safe bet.

                            But SVB decided that government debt that came due over 10 to 30 years - and offered higher interest rates at the time - was a better bet than shorter-duration bonds, which paid less interest, according to analysts. So it made an outsize bet on long-dated bonds, a lack of diversity that increased its risk."

                            1 Reply Last reply
                            1
                            • tommycarstensenT Offline
                              tommycarstensenT Offline
                              tommycarstensen
                              wrote on sidst redigeret af
                              #15

                              Der findes flere gode interview med Buffett, hvor han snakker om de lave renter; nedenfor to af dem.

                              Jeg synes, at det er fascinerende, at man som bank kan finde på at købe lange obligationer nær en rente på nul uden at hedge. Der må være blevet råbt YOLO i kor, og så har man ellers bare trykket på speederen og lukket øjnene og ikke overvejet, at folk også kunne finde på at hæve deres penge. Risiko-chefen må have været på ferie de seneste 5 år.

                              1 Reply Last reply
                              0

                              Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                              Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                              With your input, this post could be even better 💗

                              Tilmeld Log ind

                              • Log ind

                              • Har du ikke en konto? Tilmeld

                              • Login or register to search.
                              • First post
                                Last post
                              0
                              • Debatforum
                              • Seneste
                              • Populære
                              • Bruger