SVB kollaps
-
U.S. Treasury, FDIC And Federal Reserve Will Guarantee All Deposits At SVB, Signature Bank In Unprecedented Move
-
Amerikanske aktier står til solide stigninger efter myndighedsindgreb
-
Det ser ud til at være vendt om. Store fald i Europa, og SP500 futures i minus (plus det ekstra fald i forhold til Europa fredag eftermiddag).
Forstår det ikke. Det virker irrationelt. Problemet ER allerede løst af Yellen, efter at have være lige ved at tabe bolden i løbet af weekenden (første forslag var kun dækning af garanterede indskud op til 250000 USD).
Jeg har i et stykke tid været "bjørn" i forhold til aktiemarkedet, men jeg tog faktisk en spekulativ lang position her til morgen men blev hurtigt stoppet ud....SVB var en klassisk likviditets klemme og typisk bank panik. Banker LEVER af at udlåne langt, men låne (indskud) kort. Så hvis der på et tidspunkt sker der at indlånerne hæver deres indskud, så har banken et problem fordi deres udlån ikke bare kan likvidereres hurtigt (uden et stort tab i hvert fald).
SVB havde ikke udlånt med for stor risiko. Pengene stod i solide amerikanske Statsobligationer, men med længere løbetid. Hvis de kunne vente, så ville SVB lade dem kunne løbe ud, og få udbetalt pålydende. Men når mange indskydere vil have deres penge nu (på grund af mistillid), så bliver de nødt til at sælge dem til (lav) dagskurs, og så har vi pludselig et solvens problem.I sidste ende så går SVB nok lige vel i nul, og det mindre tab som måske opstår når alt er opgjort kan tørres af på aktionærerne og junior bond holders.
Den anden bank som blev lukket ned, Signature Bank, blev offer for noget af det samme, men de har også en del BitCoin finansiering som er tvivlsom.
Det er en sådan situation hvor man som bank direktør finder ud af, hvor uheldigt det var, at man ikke lyttede til de uformelle advarsler fra FED og Treasury om, at man ikke skulle røre ved Crypto coins....
Dem som ikke lytter til små vink i private samtaler med myndighederne, skal forvente at de bliver et statuereret eksempel når de får brug for hjælp.... I hvert fald inden for bankverdenen...Men selv om to mellemstore banker er gået ned, så er der ikke underlæggende problemer med kreditkvaliteten. Det er klassisk bankpanik, som kan løses med likviditet, for dem som har været så uheldige at binde sig for langt.
Det her er ikke det grundlæggende faresignal eller et tegn på større svaghed. Det ligger efter min mening i realøkonomien og i Sydeuropas Stater. -
De mindre banker i US falde op til 10-13% i premarked, mens de helt store kan nøjes et sted omkring 2%.
Og tyske Commerzbank ligger i den høje ende - suk.
-
Bonusser før de gik på r : https://finans.dk/finans/ECE15315666/medie-bank-udbetalte-bonusser-timer-foer-kollaps/ Banksektor har ikke forbedret sig
-
Her er en rigtig god forklaring af hvordan banker fungerer og hvordan de kan komme i problemer, selv hvis de er forsigtigt drevet:
https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2023-03-13/svb-couldn-t-ignore-its-losses-but-the-fed-can?srnd=premium-europe -
Lars Krull (bankforsker) om regnskabsprincippet og danske banker.
https://finanswatch.dk/Finansnyt/Pengeinstitutter/article15317704.ece -
Det var så lige lidt for tidligt. Op 4% og så ned 10%.....
Jeg holder ved lidt endnu for at se om ECB har styr på tingene eller om Europa endnu engang først gør det nødvendige når kniven er for struben....Det her burde ikke udvikle sig til nogen som helt form for krise, og hvis det gør er det ren inkompetence fra myndighedernes side.
-
-
Suk - måske man skulle øge.
Credit Suisse har været lidt i vælten på det sidste, og med Commerzbanks baggrund kan det hurtig smitte af, selv om det faktisk er begyndt at gå ganske godt for Commerzbank. Polen stadig et problembarn.
Men skat vil absolut have mine penge, så må lige afvente Skat's og Nobles reaktion på mine henvendelser.
-
Ja - men hvordan hænger det sammen?
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind