Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Aktier: Investorerne får sig meget snart en rentepåmindelse

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
8 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Aktierne er steget sammen med renten. En af de stigninger kommer til at "give sig" inden længe

    2023 er generelt startet rigtig godt for aktierne

    Indledningsvis blev udviklingen understøttet af positive årsregnskaber, bedre vækstudsigter, faldende inflation og ditto renter

    Nu stiger renterne dog netop som konsekvens af bedre nøgletal.

    Det fik en effekt torsdag i USA, da aktierne faldt og her fredag er der udsigt til en lidt svag afslutning på ugen

    Renteudviklingen kan meget vel have gjort et comeback i investorernes bevidsthed

    Private investorer har "deltaget" i markedsudviklingen med høj optimisme og indkøb på stigende kurser

    Mon ikke den udvikling bliver testet de kommende dage og uger i takt med at markedsrenterne meget vel kan genteste 4 % niveauet og måske endda højere?

    Nasdaq er rentefølsom

    Nasdaq composite er år til dato steget med 13,27 %. Det er ikke kun "noget", men "meget". Hvis renterne fortsætter op kan resten af 1. kvartal blive udfordrende

    Figur 1: Udviklingen i Nasdaq composite, år til dato

    Kilde: Nordnet

    110552_image003.png

    1 Reply Last reply
    4
    • P Offline
      P Offline
      ProinvestorNEWS
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Figur 2: Udviklingen i den 10 årige amerikanske rente år til dato

      Kilde: CNBC

      110553_image004.png

      1 Reply Last reply
      4
      • TheNoteT Offline
        TheNoteT Offline
        TheNote
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Inflationen er noget mere stiv-nakket end håbet. Hvis det ender med renter måske 1 % længere oppe end de ca. 5,25-5,5 = 6,5 .. så kan det blive lidt surt.

        Noget andet er omvendt en interessant vending i $. En test af 105,6 hvis ikke endda direkte brud op i kanalen og videre ?

        Ugechart: https://invst.ly/-b28p

        1 Reply Last reply
        5
        • V Offline
          V Offline
          VærKritisk
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Burde være godt for især pharma....(og banker, med stigende renter).

          ....og for mig. Jeg har holdt mig til min strategi og mest brugt opturen til at sælge på. Det gjorde næsten ondt da jeg i går solgte ud af flere favoritter men ligner god/heldig timing.

          1 Reply Last reply
          5
          • D Offline
            D Offline
            DjengisCash
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Spørgsmålet er hvor meget aktierne skal ned før fingeren skal på købsknappen igen.

            Jeg ligger selv omkring 30 procent kontant efter betydelig reduktion den sidste måneds tid.

            1 Reply Last reply
            5
            • V Offline
              V Offline
              VærKritisk
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              Med de vilde sving vi ser næsten dagligt, så kunne det godt blive en del på udvalgte aktier. Men for markedet overordnet bliver det nok ikke vildt meget. Man fornemmer en underliggende utålmodighed, og trang til at komme videre inkl længere op...og pengene er der jo, klar til at blive skudt af.

              Men grænser for hvor højt jeg vil med. Jeg synes markedet er overmodigt, ligesom jeg synes Powell var unødvendigt modig/letsindig da han fornylig bare nærmest børstede de stærke jobtal til side og talte markedet endnu længere op.

              Der er ikke styr på inflationen. Og jeg personligt foretrækker også at holde lidt igen, en tilbageholdenhed som der står Kina og Putin på. Jeg deltager altid, men med større eller mindre forsigtighed. At jeg ikke går all in kan betyde, at jeg går glip af en del af stigningerne, omvendt sover jeg utrolig godt. Og jeg har lavet ganske mange penge i år, på minimum risiko, hvor jeg har købt men også solgt hurtigt, og hvor markedets vilde sving har været meget generøse.

              1 Reply Last reply
              4
              • P Offline
                P Offline
                ProinvestorNEWS
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                ANALYSIS-What recession? Strong economy buoys U.S. stocks, though Fed casts shadow

                Just a moment...

                favicon

                (www.proinvestor.com)

                1 Reply Last reply
                4
                • P Offline
                  P Offline
                  ProinvestorNEWS
                  wrote on sidst redigeret af
                  #8

                  Feds Bowman ser behov for nye renteløft for at dæmpe inflationen

                  17/2 16:13

                  Den amerikanske centralbank, Federal Reserve, bør fortsat hæve sin rente for at tvinge den "alt for høje" inflation ned.

                  Det siger Michelle Bowman, der er medlem af centralbankens styrelse, ved en konference i Nashville ifølge Bloomberg News.

                  Michelle Bowman tilslutter sig dermed koret af centralbankdirektører, der finder det nødvendigt med flere renteløft, hvis de amerikanske forbrugerpriser skal tvinges ned.

                  • Jeg tror ikke, at vi har set det, vi har brug for - særligt med inflationen, siger hun ved konferencen ifølge Bloomberg News.

                  • Jeg tror, at vi er nødt til fortsat at hæve fed funds-renten, indtil vi ser større fremskridt.

                  Torsdag viste data for engrospriserne i USA for januar den største stigning siden juni, der ligesom den seneste tids stærke tal om beskæftigelsen og inflationen vidner om, at Federal Reserve fortsat har vej endnu, hvis økonomien skal køles ned.

                  Den amerikanske centralbank hævede ved sit seneste rentemøde renten med 25 basispoint til 4,50-4,75 pct. mod tidligere løft på 50-75 basispoint. Direktørerne i centralbanken taler for mindre løft for bedre at måle, hvorledes den højere rente påvirker økonomien.

                  Markedet indpriser nu yderligere tre renteløft i 2023 og en terminalrente i niveauet 5,31 pct.

                  .\˙ MarketWire

                  1 Reply Last reply
                  3
                  • A Offline
                    A Offline
                    Aps_invest
                    wrote on sidst redigeret af
                    #9

                    Bedre humør i europa, men hvad hjælper når USA hænger lidt...

                    Tyskland/økonom: Aktitivteten i tyske virksomheder stiger - NY
                    10:06
                    PMI-barometeret over indkøbschefernes syn på aktiviteten i Tyskland udviklede sig samlet set bedre end ventet i februars foreløbige opgørelse.

                    Det overordnede indeks fra Markit og BME steg til 51,1, hvor der var forudset 50,3. I januar var indekset på 49,9.

                    PMI-indeksene i Tyskland har siden i sommer indikeret, at aktiviteten i de tyske virksomheder er blevet mindre måned for måned, men det stoppede i februar, vurderer Søren Kristensen, cheføkonom i Sydbank, i en kommentar.

                    • Det er dog særligt drevet af servicesektoren, hvor vi til gengæld i industrien ser fortsat mærkbar tilbagegang, skriver Søren Kristensen.

                    I servicesektoren steg PMI'en til 51,3 fra indeks 50,7 måneden før. Der var ifølge Bloomberg News ventet en fremgang til indeksværdi på 51,0.

                    Hvor indekset for fremstillingsindustrien var på 46,5, hvor økonomerne regnede med indeks 48,1 - efter at det hed 47,3 i januar.

                    • Vi hæfter os ved, at indkøbspriserne i industrien falder for første gang i to et halvt år. Det er et rigtigt godt tegn, fordi det samtidig er med til at indikere en lavere inflation. Vi ser dog fortsat, at underindeksene for priser fortsat er på høje niveauer, skriver Søren Kristensen.

                    • Bagsiden af medaljen ved dagens gode nyheder er, at renten langtfra er færdig med at blive hævet i hverken eurozonen eller Danmark, tilføjer han.

                    1 Reply Last reply
                    0

                    Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                    Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                    With your input, this post could be even better 💗

                    Tilmeld Log ind

                    • Log ind

                    • Har du ikke en konto? Tilmeld

                    • Login or register to search.
                    • First post
                      Last post
                    0
                    • Debatforum
                    • Seneste
                    • Populære
                    • Bruger