Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Novo Nordisk's sales increased by 26% in 2022

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
18 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #9

    Novo Nordisk har onsdag morgen afleveret regnskab for fjerde kvartal og hele 2022. Her er hovedpunkterne fra regnskabet:

    • Novo Nordisk leverede som forventet massiv vækst i både fjerde kvartal og hele 2022, hvor medicinalselskabet kom i mål med sin egen prognose.

    • Supersællerten Ozempic skuffede en smule i fjerde kvartal med sit salg på 16.976 mio. kr. mod ventet 17.742 mio. kr. blandt analytikerne ifølge estimater indsamlet af Novo selv.

    • Til gengæld var fedmemidlet Wegovy og diabetestabletten Rybelsus, der begge ligesom Ozempic er baseret på virkemidlet Semaglutid, klart positive overraskelser. Samlet overgik salget af de to midler konsensus med 1788 mio. kr. i fjerde kvartal.

    • For 2023 spiller Novo Nordisk ud med en prognose om en vækst på 13-19 pct. i både omsætningen og driftsresultatet målt i lokale valutaer. Tager man midtpunktet af forventningerne - på 16 pct. - er det dermed en anelse over konsensus blandt analytikerne, der før regnskabet havde ventet en salgsvækst i lokale valutaer på 15,0 pct. i år og en vækst i driftsresultatet på 15,2 pct. - ligeledes i lokale valutaer.

    • Overordnet set leverede Novo Nordisk i fjerde kvartal en omsætning på 48,1 mia. kr. mod ventet 47,3 mia. kr. blandt analytikerne, og nettooverskuddet blev 13,6 mia. kr. mod ventet 13,3 mia. kr.

    Tabel over Novo Nordisks regnskab for fjerde kvartal af 2022:
    Mio. kr.
    Q4 '22
    Q4 '22(e):
    Q4 '21:
    FY '22(e):
    FY '21:
    Omsætning
    48.092
    47.268
    38.333
    176.093
    140.800

    • Ozempic
      16.976
      17.742
      10.716
      60.484
      33.705
    • Rybelsus
      4053
      3215
      1823
      10.442
      4838
    • Victoza
      3323
      2931
      3833
      11.934
      15.054
    • Tresiba
      2247
      2573
      2731
      9668
      9729
    • Levemir
      959
      1016
      1273
      4639
      5678
    • Novorapid/Novolog
      3966
      3684
      4025
      15.175
      15.939
      -- Wegovy
      2446
      1496
      782
      5247
      1386
      -- Saxenda
      3042
      3055
      1677
      10.683 7014
      -- Sjældne blødersygd
      2881
      2735
      2490
      11.561
      10.217
      -- Væksthormon
      1602
      1828
      1719
      7360
      7303
      Bruttomargin (%)
      82,8
      83,8
      83,7
      84,2
      83,2
      Driftsresultat EBIT
      17.087
      18.251
      13.634
      75.992
      58.644
      Resultat før skat
      16.316
      16.805 13.113
      69.565
      59.080
      Nettoresultat
      13.592
      13.266
      10.892
      55.225
      47.757

    (e) = estimater er indsamlet af Novo Nordisk blandt op til 28 analytikere.

    Novo Nordisks forventninger til 2023:
    %
    Ved FY '22:
    Konsensus (e)
    Salgsvækst lokal valuta
    13-19
    15,0
    EBIT-vækst lokal valuta
    13-19
    15,2
    Salgsvækst i kr.
    9-15
    14,5
    EBIT-vækst i kr.
    8-14
    14,5

    .\˙ MarketWire

    1 Reply Last reply
    4
    • D Offline
      D Offline
      DjengisCash
      wrote on sidst redigeret af
      #10

      Aktien fylder meget i mange danske porteføljer, så der er ikke noget overraskende i, at et flot regnskab, der lever op til de høje forventninger i markedet, bliver lidt køligt modtaget.

      Regnskabet og forventningerne til 2023 bekræfter blot, at kursen ligger i det rigtige leje.

      1 Reply Last reply
      6
      • P Offline
        P Offline
        ProinvestorNEWS
        wrote on sidst redigeret af
        #11

        Fruergaard om fedmemarkedet: Det er åbenlyst en stor mulighed

        1/2 14:30

        Der er markante vækstmuligheder for Novo Nordisk på fedmemarkedet, der i 2022 bidrog med en omsætning på tæt ved 17 mia. kr., men stadig er sin vorden.

        Analytikere spår ifølge estimater indsamlet af Novo selv knap en femdobling af salget til 83 mia. kr. allerede i 2029.

        I november vakte det opsigt, da Morgan Stanley satte vilde tal på udsigterne for hele markedet for fedmemedicin, der ifølge børshuset har potentiale til at vokse til over 50 mia. dollar, eller godt 340 mia. kr. allerede i 2030.

        Om der er tale om ædruelige skud på mål, vil administrerende direktør i Novo Nordisk, Lars Fruergaard Jørgensen, ikke forholde sig til, men han ser stort potentiale og relativt få begrænsninger, heller ikke samfundsøkonomisk.

        • Jeg vil ikke kommentere på, hvad vi tror, men det er åbenlyst et stort marked.

        • Ser du på antallet af mennesker, der lever med overvægt, villigheden til at gå i behandling, letheden hvormed man kan diagnosticere og sammenligner det med diabetes, så kan man nå til et marked af en betragtelig størrelse, siger Lars Fruergaard Jørgensen i et interview med MarketWire.

        UDFORDRERE PÅ VEJ

        Han er dermed på linje med Eli Lilly, der er langt med en udfordrer til Novos nyeste vægttabsmiddel, Wegovy.

        For nylig under et investormøde arrangeret af JPMorgan kaldte Lillys finansdirektør Anat Ashkenazi overvægt for "et meget stort marked" og "et globalt problem på tværs af stort set alle markeder". Det skete med henvisning til over 100 mio. overvægtige i USA og over 650 mio. på verdensplan.

        Også Pfizer arbejder på et fedmemiddel og har tidligere kommet med voldsom forudsigelse om, at GLP-1-markedet til behandling af diabetes 2 og fedme vil nå 90 mia. dollar, eller 630 mia. kr., under et i 2030. I dag er markedet på under 200 mia. kr.

        Men selv om, der er konkurrence på vej, og priserne og markedsandele kan komme under pres, kan det også være en fordel for Novo at flere slår på tromme for vægttabsmidler.

        • Og vi er enige i, at det er en meget, meget væsentlig mulighed for os, siger Lars Fruergaard Jørgensen.

        KAN AFLASTE SUNDHEDSSYSTEMET

        For samfundet vil udbredt fedmebehandling uden tvivl blive dyrt, men ifølge Novo-chefen formentlig også indebære endnu større besparelser, da overvægt er forbundet med en lang række følgesygdomme.

        • Jeg tror, at man kan nå til en meget robust medicinsk teknologivurdering (health technology assessment), som retfærdiggør at betale for det, siger Lars Fruergaard Jørgensen.

        Han peger, at Nice, der rådgiver de britiske sundhedsmyndigheder, har anbefalet både Saxenda til vægttab, men også Novos nyeste vægttabsmiddel, Wegovy, til patienter med høj BMI og patienter, der er i risiko for hjerte-kar-sygdom.

        I Europa er Wegovy godkendt til personer med en BMI - der er defineret som vægt divideret med højde i anden - på over 30, eller personer med en BMI over 27 med mindst en vægtrelateret følgesygdom.

        • Jeg tror, hvis sundhedssektoren starter med at adressere personer med de højeste BMI'er, så vil man faktisk på sigt blive i stand til at finansiere behandling af personer med lavere BMI'er for de besparelser, man vil høste, siger Lars Fruergaard Jørgensen og uddyber:

        • Så jeg tror, at hvis man adresserer det klogt, så vil det blive selvfinansierende på relativt kort tid.

        BREDE TILSKUD I USA - EGEN LOMME HERHJEMME

        I USA har de private sygekasser ifølge Novo-direktøren i høj grad været villige til at yde tilskud. Samtidig er efterspørgslen fra patienterne høj.

        I Europa er Wegovy alene lanceret i Danmark og Norge, og patienterne må selv betale. Novo forhandler desuden med myndighederne rundt omkring i Europa med henblik på at få kortlagt, hvad der skal til for at få tilskud.

        • Men markedet baseret på dem, der betaler af egen lomme, har faktisk været meget større, end vi troede. I Europa, hvor der er begrænset erfaring med at betale af egen lomme, er det så vidt jeg ved, første gang, vi ser en væsentlig mulighed, i forhold til at folk betaler selv, siger Lars Fruergaard Jørgensen.

        .\˙ MarketWire

        1 Reply Last reply
        2
        • P Offline
          P Offline
          ProinvestorNEWS
          wrote on sidst redigeret af
          #12

          Novo om mangel på Ozempic: Vi tilføjer hele tiden ny kapacitet

          1/2 10:42

          Novo Nordisk har i 2022 fra tid til anden haft problemer med at møde efterspørgslen efter diabetes 2-midlet Ozempic, men der arbejdes på fuld kraft i kulisserne for at få produktionen op i omdrejninger.

          De seneste kvartalers salgstal vidner ifølge topchef Lars Fruergaard Jørgensen da også om, at det går fremad.

          I fjerde kvartal voksede salget af Ozempic med 45 pct. i lokal valuta til knap 17 mia. kr. I tredje kvartal af 2022 var salget 16,4 mia. kr., i andet kvartal 14,3 mia. kr., og i første kvartal 12 mia. kr.

          • Når du ser på vækstforventningerne for året, så vil du se, at vi stadig er stand til at vokse fra en højere og højere base. Det giver en slags indikation af, at vi kontinuerligt får yderligere kapacitet op at køre til at understøtte væksten, siger Lars Fruergaard Jørgensen onsdag på en telekonference for pressen.

          2022 har dog været kendetegnet ved, at produktionen har haft svært ved at følge med, og Novo har periodevist haft tomme lagre på grund af den markante vækst.

          • Men vi tilføjer mere og mere kapacitet, så vi mener, at vi kan møde efterspørgslen i fremtiden, men vi må også acceptere, at der kan være enkelte perioder, hvor vi har tomme lagre, siger Lars Fruergaard Jørgensen.

          Novos leveringsproblemer sker da også i et marked præget af en meget voldsom vækst i efterspørgslen efter GLP-1-medicin, fremhæver koncernfinansdirektør Karsten Munk Knudsen.

          • Ser du på Ozempic, så voksede salget 61 pct. i lokal valuta i 2022. Og det er målt i værdi. Volumenvæksten er endnu højere, så vi skalerer produktion virkeligt hurtigt op, men efterspørgslen vokser endnu hurtigere, konstaterer Karsten Munk Knudsen.

          Derfor risikerer patienter i nogle markeder også stadig at skulle vente i noget tid med at komme i behandling. Hvor lang tid varierer fra marked til marked.

          • Det er derfor vi kalder det periodisk (knaphed, red). For eksempel er Ozempic tilgængeligt i USA i dag, hvorimod der er mangel på forsyninger i andre markeder. Det varierer fra tid til anden og fra marked til marked, siger Karsten Munk Knudsen.

          .\˙ MarketWire

          1 Reply Last reply
          2
          • A Offline
            A Offline
            Aps_invest
            wrote on sidst redigeret af
            #13

            Selv "sikre" Novo får også klø nu....regnskabet var da fint, men mon det er sektorrotation mod mere risiko og gevinsthjemtagning, der presser kursen?

            1 Reply Last reply
            4
            • V Offline
              V Offline
              VærKritisk
              wrote on sidst redigeret af
              #14

              Sektorrotation måske men vel også udtryk for at markedet allerede på forhånd er steget temmelig meget på de gode nyheder vi ser nu.

              1 Reply Last reply
              4
              • U Offline
                U Offline
                Urban
                wrote on sidst redigeret af
                #15

                Novo Nordisk milliardgave til medarbejderne

                Link Preview Image
                Novo Nordisk-ansatte får milliardgave

                For anden gang inden for få år har Novo Nordisk sat gang i et aktieprogram for samtlige medarbejdere.

                favicon

                Finans (finans.dk)

                1 Reply Last reply
                3
                • S Offline
                  S Offline
                  SofC_I
                  wrote on sidst redigeret af
                  #16

                  Hvor meget er organisk vækst?

                  1 Reply Last reply
                  3
                  • P Offline
                    P Offline
                    ProinvestorNEWS
                    wrote on sidst redigeret af
                    #17

                    Novos fedmemiddel holder højt tempo i USA

                    3/2 15:43

                    Novo Nordisks vægttabsmiddel, Wegovy, fortsætter frem på det amerikanske marked i uge 4, efter at midlet omkring årsskiftet blev relanceret i alle doser.

                    De seneste receptal fra Symphony Health Solutions viser ifølge Sydbank, at det totale antal recepter voksede til 52.787 i uge 4 fra 43.703 i uge 3, 40.599 i uge 2 og 33.478 i uge 1.

                    • Vi ser fortsat særdeles positivt på udviklingen i receptudskrivningen for Wegovy i USA. Vi vurderer som i de seneste uger, at den stigende udskrivningstendens afspejler den stærke underliggende efterspørgsel efter Wegovy og opmærksomheden omkring fedmebehandling i USA, skriver Søren Løntoft Hansen, analytiker i Sydbank, i en kommentar.

                    Hos Novo betegner topchef Lars Fruergaard Jørgensen de første ugers receptoptag som "opmuntrende".

                    • Det er stadig tidligt i lanceringen. Vi har hele tiden sagt, at vi har ventet en undertrykt efterspørgsel, hvor patienterne har været i kø. Lige nu klatrer vi op ad den kurve. Det skal så blive interessant at følge over de kommende uger og måneder, hvornår det flader ud. For jeg tror, at det vil flade ud, og også vil dykke en smule, inden at det slår ind på mere normal bane i forhold til patienter, der starter behandling, sagde Lars Fruergaard Jørgensen onsdag i et interview med Marketwire.

                    Ud over Wegovy viser de seneste recepttal også fremskridt for Novos øvrige GLP-1 midler, Ozempic, Rybelsus og Victoza, bemærker Søren Løntoft Hansen.

                    Han peger på, at antallet af nye recepter er på rekordniveau for både Ozempic og Rybelsus.

                    .\˙ MarketWire

                    1 Reply Last reply
                    3
                    • P Offline
                      P Offline
                      ProinvestorNEWS
                      wrote on sidst redigeret af
                      #18

                      Novo Nordisk B A/S
                      OVERBLIK: Insideres køb og salg af aktier
                      6.2.2023 06.40 • MarketWire •
                      Følgende selskaber har siden fredag udsendt meddelelser om insideres køb/salg af aktier:

                      Novozymes: Novo Holdings, der er nærtstående til Novozymes, har den 2. februar købt 250.000 aktier til en samlet kursværdi af 90.091.625,00 kr.

                      Novo Nordisk: Emlika ApS, der er nærtstående til bestyrelsesmedlem Jeppe Christiansen, har den 2. februar købt 11.000 aktier til en samlet kursværdi af 10.019.350 kr.

                      .\˙ MarketWire

                      1 Reply Last reply
                      0
                      • P Offline
                        P Offline
                        ProinvestorNEWS
                        wrote on sidst redigeret af
                        #19

                        Novo går til vejrs efter insiderkøb: Investorer satser defensivt

                        6/2 10:35

                        Novo Nordisk vinder terræn mandag trods mismod på det generelle aktiemarked, hvor langt hovedparten af C25-aktierne får klø.

                        Fremgangen kommer, blandt andet efter at det fredag kort før børslukketid kom frem, at bestyrelsesmedlem i Novo Nordisk Jeppe Christiansen selv har satset stort og købt Novo-aktier for lige over 10 mio. kr. gennem sit helejede selskab Emlika ApS.

                        • Man kan ikke udelukke, at det er noget, investorerne skæver lidt til. Samtidig er markedet surt, og det gør nok, at man søger i ly i nogle af de mere defensive aktier som Novo, vurderer Søren Løntoft Hansen, senioranalytiker i Sydbank, over for MarketWire.

                        Han peger på, at Novo faldt ganske tungt torsdag, hvor investorerne vandrede i den modsatte retning og samlede op i de cykliske aktier på bekostning af nogle af de defensive aktier.

                        Novo stiger mandag 0,9 pct. til 949,90 kr. og ligger et par pct. fra lukkerekorden på 968,30 kr. fra den 3. januar.

                        C25-indekset taber 0,7 pct. til 1754,67 oven på fald i hele 21 af eliteaktierne.

                        .\˙ MarketWire

                        1 Reply Last reply
                        0

                        Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                        Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                        With your input, this post could be even better 💗

                        Tilmeld Log ind

                        • Log ind

                        • Har du ikke en konto? Tilmeld

                        • Login or register to search.
                        • First post
                          Last post
                        0
                        • Debatforum
                        • Seneste
                        • Populære
                        • Bruger