Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Forsvarsaktier anyone?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
11 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • OccamO Offline
    OccamO Offline
    Occam
    wrote on sidst redigeret af
    #2

    Det er rigtigt, at efterspørgslen vil vokse - endda væsentligt over udbuddet. Men antallet af kunder er meget begrænset - stort set til nato-lande. De kan vel godt finde ud af at stille sig i kø uden at presse hinanden op i pris.

    Der vil være en gevinst ved fuld kapacitetsudnyttelse. Og den har afspejlet sig i aktiekurserne. De nævnte selskaber har alle fordoblet kursen over de seneste par år. Spørgsmålet er, hvor meget mere der er i dem?

    1 Reply Last reply
    6
    • KvassK Offline
      KvassK Offline
      Kvass
      wrote on sidst redigeret af
      #3

      Hvor mange tanks kunne der sælges flere af,
      Når der står 2000 ?, jeg tænker der noget andet de forskellige lange går efter af i større mængder, menhvad.

      1 Reply Last reply
      4
      • B Offline
        B Offline
        Bidstrup
        wrote on sidst redigeret af
        #4

        Vi har 44 leopard II. Tyskland har +300. Andre NATO lande har resten. Frankrig kører Leclerc og UK kører challenger.
        En bataljon er 44 kampvogne.
        Som oftest skal en hel bataljon have den samme slags kampvogn (main battle tank)

        Så det bliver jo nok ordrer i den størrelse. Gange så mange bataljoner man nu skal have

        Ukraine vil gerne have vores Leoparder fordi de er bygget til at blive kørt af værnepligtige.

        Våben indkøb er noget langsigtet noget, men situationen er speciel. Vi har opbygget lagre siden engang i 1970'erne, og nu bliver det hele sendt med lastbil til Ukraine og bliver sendt efter russerne. Vi har et helt Europa som skal have nyt isenkram. Det tror jeg simpelthen ikke er indregnet i de stigninger som har været.

        1 Reply Last reply
        6
        • SolsenS Offline
          SolsenS Offline
          Solsen
          wrote on sidst redigeret af
          #5

          Tyskland skulle have givet grønt lys til andre lande (Eks Polen) til at Leopard kan sendes til Ukraine.

          Twitter siger reuter er kilden - ikke verificeret.

          1 Reply Last reply
          5
          • SolsenS Offline
            SolsenS Offline
            Solsen
            wrote on sidst redigeret af
            #6

            https://twitter.com/marionvanr/status/1617240538628980740?s=61&t=DoCfrb8n8DAaY7bd7RDG0w

            Udtalt på fransk tv.

            1 Reply Last reply
            4
            • TheNoteT Offline
              TheNoteT Offline
              TheNote
              wrote on sidst redigeret af
              #7

              Leopard 2 til Ukraine .. ok !!, dog ...

              Håber dette link virker, men samme budskab, ok til Polske (og andres landes) Leopard2. Medmindre noget er misforstået, https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/01/22/7386030/

              ( https://twitter.com/DariusRochebin/status/1617244208795992064 )

              Men hvad med reservedele, vedlighold etc. ?? Selv en Leopard får antageligt heftige buler derovre ?

              mvh

              1 Reply Last reply
              4
              • B Offline
                B Offline
                Bidstrup
                wrote on sidst redigeret af
                #8

                Reservedele produceres og sælges stadig. Kanonen produceres f.eks af Rheinmetall.

                At Polen sender deres Leoparder til Ukraine tror jeg dog ikke får nogen effekt, da Polen allerede har lagt ordre ind på 400 Abrams (med CROWS fra Kongsberg) fra USA og 1000 K2 kampvogne i Sydkorea.

                Men hvis Tyskland generelt ophæver deres eksportforbud, så står de overalt i Europa og vil begynde at blive sendt til Ukraine præcis som vores artilleri bliver det.

                Og så skal vi allesammen have nye kampvogne på noget der ligner samme tid.

                Anyway. Jeg tror bare ikke de er færdige med at overaske i regnskaberne.

                1 Reply Last reply
                4
                • E Offline
                  E Offline
                  EliotSpitzer
                  wrote on sidst redigeret af
                  #9

                  Zelensky har sagt at Ukraine har behov for 300 moderne kampvogne

                  Lad os se hvor vanskeligt det ønske er at opfylde. Vestlige allierede har let evnen til at imødekomme Zelensky's anmodning om 300 kampvogne. M1 Abrams og Leopard 2 kampvogne er de mest almindelige vestlige kampvogne, og allierede har et betydeligt antal af dem i deres lagre. Tilsammen besidder de amerikanske og europæiske lande mere end 8000 M1 og M1A1 Abrams kampvogne og 2000 Leopard 2'ere. De fleste Leopard 2-tanke er i drift i Tyskland (321 plus over 200 på lager), Grækenland (353), Spanien (327), Tyrkiet (316), Polen (247), Finland (100 plus 100 på lager) og Danmark (44) (og der er flere mindre beholdninger andre steder), mens USA besidder størstedelen af M1 Abrams kampvogne. Tre hundrede kampvogne udgør kun godt 3 procent af amerikanske og europæiske NATO-medlemmers forsyninger af disse modeller alene.
                  Der er nemmest at leverer Leopard-2 kampvogn fordi M1 Abrams har en turbine motor som er lidt mere grådig på brændstof-siden.

                  I øvrig er spørgsmålet om levering af kampvogn eller ikke lidt bagefter situationen på landjorden i Ukraine. Polen har allerede leveret 260 T-72 kampvogne. Det er vel også derfor at Polen har presset så hårdt på.

                  1 Reply Last reply
                  5
                  • OccamO Offline
                    OccamO Offline
                    Occam
                    wrote on sidst redigeret af
                    #10

                    Nøglen til at forstå diskussionen om kampvognene er NATOs (altså især USAs) strategi i Ukraine. Den ser ud til at være at matche alle russiske tiltag, men ikke mere. Når det er tydeligt for russerne, at de ikke opnår noget ved at eskalere, så kan de lige så godt lade være. På den anden side ønsker NATO ikke, at Ukraine vinder stort, fordi det vil tvinge russerne til at eskalere.

                    Så den aktuelle diskussion om kampvogne handler ikke om tilgængelighed, men om at opretholde balancen.

                    1 Reply Last reply
                    6
                    • SolsenS Offline
                      SolsenS Offline
                      Solsen
                      wrote on sidst redigeret af
                      #11

                      Klar bane fra Tyskland. Endelig kan man sige.

                      https://twitter.com/iaponomarenko/status/1617943383439187968?s=61&t=MOV2rPHQMuQWQdSsNux21w

                      1 Reply Last reply
                      1
                      • B Offline
                        B Offline
                        Bidstrup
                        wrote on sidst redigeret af
                        #12

                        Og så får de nok hurtigt et læs: https://www.reuters.com/world/europe/rheinmetall-could-deliver-139-leopard-tanks-ukraine-rnd-2023-01-23/

                        1 Reply Last reply
                        1

                        Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                        Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                        With your input, this post could be even better 💗

                        Tilmeld Log ind

                        • Log ind

                        • Har du ikke en konto? Tilmeld

                        • Login or register to search.
                        • First post
                          Last post
                        0
                        • Debatforum
                        • Seneste
                        • Populære
                        • Bruger