Q1 2023 - Daytrading & Status på aktiemarkedet
-
Hej Nordic Stock,
Jeg er ny her på Proinvestor, men har allerede læst dine Daytrading tråde, til stor inspiration for mig. Sikke en viden, som du generøst deler med os andre - Stor ros og mange tak herfra! Jeg er ked af, at læse om din sygdom og sender dig og din familie de varmeste tanker.
Jeg har to spørgsmål, som jeg vil høre, om du vil forholde dig til:
1: Nu hvor Lundbeck er kommet med godt regnskab i dag, og aktien er steget, hvornår regner du så med, at den skal sælges?
2: I forhold til analyse af aktier, kunne Novo Nordisk så se interessant ud, hvis den giver købssignal på MACD om et par dage?
På forhånd mange tak.
Bedste hilsener
PALO -
Hej PALO
Tak for dine pæne ord 
Ang. Lundbeck, så er det et lidt usædvanligt medico selskab imo, idet deres indtjenings-evne over tid, er markant mere volatil end andre normale store medico selskaber.
Dog var Lundbecks indtjening i Q2 2022 og Q3 2022 virkelig imponerede, men ser man historisk på deres 4.kvartals indtjenings-evne, så har den godt nok svinget meget. Tjek lige tallene herunder for de sidste 6 års fjerde kvartals resultater for indtjening.
Q4 2016 = 290 mDKK
Q4 2017 = 339 mDKK
Q4 2018 = 401 mDKK
Q4 2019 = 141 mDKK
Q4 2020 = 553 mDKK
Q4 2021 = -2 mDKK
Q4 2022 = 311 mDKKDet er jo ikke en indtjenings-udvikling man normalt forbinder med et defensivt Medico selskab
Men måske blev de meget hårdt ramt af Corona nedlukninger og forsyningskæde problemer i 2021, men det er kun gæt for jeg følger ikke Lundbeck 
Rent teknisk er Lundbecks RSI lige nu på 73, og det betyder normalt at aktie kursen er for høj på den korte bane, og at sandsynligheden for et tilbagefald i kursen er ret stor.
Hvis teknikken er til at tro på, vil jeg mene vi skal ned i kurs ca. 27,00 - 27,50 før man skal overveje at samle den op.
Hvis du ser på intra-dag handel med aktien i dag, så var den ret 'hissig'
Det er ikke så normalt for et medico selskab.Håber det giver bare lidt mening
Lundbeck er bare en af de aktier der har 'reddet mig som en mare' over årene og jeg har aldrig kunnet blive klog på det selskab, da jeg aldrig har været tryg ved ledelsen, og det skyldes at det også er en meget politisk virksomhed (meget åbenlyst venstreorienteret i både ledelse og bestyrelse) og personligt er jeg ikke vild med, når et aktie-selskab også blander politiske holdninger ind i sin daglige drift ... og det er uanset om det er rødt eller blåt. Men indrømmet, det er nok bare mig den er gal med 
Ang. din Novo Nordisk observation, er jeg helt enig


-
Mange tak for det fyldestgørende svar og indblik i Lundbecks kvartalsvise resultater - Det er værdsat!
Bruger du en indikator for at udregne, hvilken kurs den skal ned i, eller er det et estimat du laver ud fra MACD og RSI?Vi må se om Novo giver et købssignal

-
Det er et estimat, vurderet udfra hvor mange procent er aktiekursen steget sammenlignet med den nuværende stigning i RSI. Så det er kun et estimat, men over tid bliver man bedre og bedre til nogenlunde at vide hvornår man skal sælge. Og så skriver jeg en note til mig selv udfra hvert selskab a la "Regn med at den skal sælges ved. ca kurs xx,xx"
Håber det giver mening

-
Godaften 8. feb

Jeg har et spørgsmål til en af 5 af jer som er aktive herinde ...
Roadrunner
Booksmart
Tøibner
vandkalv
Cupcake... er der en af jer 5, der er friske på at lave Excel-casen på Anavex (Ticker: ANVX) og lægge den ind i det Excel ark jeg har sendt til jer, og så maile det til mig, så den ligger der fast i Excel-arket i de fremtidige opdateringer?
Det er jo et selskab, som både Helge Larsen og mange af os har fulgt gennem nogle år, så måske ville det være rart at den var i arket.Jeg er helt flad at at læse regnskabs-tal, men vil gerne have Anavex i arket i den fane der hedder "Healthcare".
Så det er kvartals-tal fra 2016-2022 på Omsætning (Revenue) og Indtjening efter skat (Profit after tax)
Er der en af jer der er frisk på den?

-
Jeg giver det gerne et skud, men har ikke mulighed for det før i morgen eftermiddag. I andre må gerne byde ind alligevel

-
Tak for info / deling af holdning.... - Morede mig lidt over "vestreorienterede ledelse"... Solgte 40% fra i dag - sælger 50% af resten i morgen, hvis den fortsætter med at stige. Ellers gemmer jeg rest-beholdningen.
Må indrømme jeg har svært ved at koble "hjernen" fra og bare sælg det hele.
Troede fx også at Alk ville fortsætte stigningen forleden, og solgte derfor kun 25% af beholdningen til 113,20... Den er så faldet siden, men er nu heller ikke den værste at sidde med.Har svært ved at daytrade hele beholdninger... - også selvom det er til en separat pulje, jeg har købt ind til.
-
Fedt, hvis du vil give det et skud Roadrunner
... men hvis du alligevel ikke gider, så må jeg se om jeg kan få den lavet i weekenden 
-
Hej Cupcake, det kan jeg sagtens forstå. Man skal kun gøre det, hvis det føles rigtigt. Og det kan også være en tidsrøver, og der er andet i livet end aktier

-
God torsdag morgen 9. feb 2023.
Hermed en status for det danske C25 index.
-
Det vælter ind med friske købs-signaler

-
De bedste risk/reward cases lige nu er:
Genmab
Novo Nordisk
Novozymes
Vestas- Derudover er der 2 selskaber, der SNART er købs-klare. Det er ...
Danske Bank
NetcompanyPS: GN Store Nord kommer med regnskab i dag 9. feb kl. ca. 11.00 CET
Sig til hvis i vil se cases for de 4 første selskaber, hvis der er nogle af dem i ønsker at daytrade, købe eller akkumulere i til jeres pension eller hvis i har en Buy-and-Hold portefølje.

-
-
Godmorgen igen torsdag 9.feb.
Til orientering, så har jeg opgraderet den fane i regnskabs-Excel arket, der hedder "Shipping".
I toppen af hvert selskab, er det nu gjort mere klart om der er tale om en Shipping selskab er der sejler med ...
- Tørlast (Bulk)
- Tank
- LPG (Liquified Propane Gas)
- LNG (Liquified Natural Gas)
- RoRo (Roll on / Roll of)
- Containers
F.eks. så er selskabet MPC Container Ships et "rent" Container shipping selskab, hvorimod f.eks. Maersk er et konglomerat med 4 ben, som er:
- OCEAN
- LOGISTICS & SERVISES
- TERMINALS
- TOWAGE & MARITIME SERVICES
Derfor er Maersk listed på børsen som et "INDUSTRIAL" selskab og derfor IKKE under fanen SHIPPING.
-
Godmorgen
Kommentarer og spørgsmål ?
Genmab ser vel helt fornuftig ud, den er jeg med på
Novo nordisk. Er det et problem, at rsi allerede er 58? Hvis ikke, så er den også fin
Novozymes gav macd køb den 2. januar. Jeg ved godt kursen kun er steget 3% siden, men skal der ikke være et nyere købsignal?
Vestas giver macd signal på en enkelt speciel god dag (4,47% på regnskab) er det problematisk at købsignal gives på en speciel dag?Som en kommenterede i går. Med lundbeck i rsi 77, burde man ikke bare tage de omkring 10% gevinst og vente på ny indgang?
-
NordicStock har altid lavet en "case" post med graf og ræsonnement for køb, så det ovenstående er blot tanker og gode ideer, intet købt
Ligeledes er der hver gang kommet en case post for salg -
God søndag 10. feb.
Hermed en teknisk status oversigt over aktierne i det svenske S30 index.
- Som i kan se på oversigten, så er Q4 regnskaberne i Sveriges ledende selskaber, faktisk kommet fint ud på udviklingen Year-on-Year på Omsætningen (Revenue), men som man også kan se, så følger bundlinjen slet ikke med ... tværtimod!
Som en skrev til mig privat: "Det her er bølge 2 ned i Elliot Wave". Og det er jeg enig i !!!
- Jeg håber også, at nogle er jeg kan se, hvorfor jeg mener vi skal tage de korte gevinster, når vi handler på den måde som jeg gør. Og jeg opridser lige metoden igen:
a.) STEP 1: Find de selskaber i Excel-arket, der har ...
- Vækst i OMSÆTNINGEN i Q4 2022 op imod Q4 2021
- Vækst i PROFIT AFTER TAX i Q4 2022 op imod Q4 2021
- Har stigende RSI i den tekniske model
- Har en RSI under 60
- Har et FRISK Købs-signal i MACD
- Sælg når RSI rammer ca. 90
b.) Når du har solgt, find nyt selskab, og gå tilbage til STEP 1)


-
God eftermiddag fredag 10.feb.
-
Det er tid til at SÆLGE Lundbeck-B. Aktien har nu en RSI på 76 og bøjer af.
-
Vi købte i kurs 27,20 kr den 12. jan 2023 i tråd 109465.
-
Vi tager en gevinst på 9,5% på 4 uger.
-
Gider i at 'like' så jeg får solgt.
PS: Tak for reminderen Roadrunner


-
-
God fredagdag aften 10. feb.
Hermed en teknisk status oversigt over aktierne i det finske H25 index.
a.) Vi ser LIDT det samme billede, som i de andre lande, nemlig at Omsætnings-væksten i Q4 2022 er større end i Q4 2021, men at Indtjeningen halter lidt eller noget bagefter. Jeg synes dog det ser lidt bedre ud end for især Sverige.
b.) Der er lader til at være en god risk/reward case i Fortum, men vi har ikke set deres Q4 2022 regnskab endnu. Det kommer først 2. marts
c.) Neste ser nogenlunde god ud, men RSI er allerede lidt for høj imo. så jeg tror ikke der er så meget at hente i den.
d.) Når Orion vender og giver købs-signal, så bør vi købe os ind i den

e.) Sampo har 4 kvartaler i træk oplevet massiv kundeflugt. Det er kvalitets-forsikringer ... men de er DYRE. Man kan godt mærke at forbrugeren går sin økonomi igennem med en tættekam!
f.) Fortum er pt. bedste risk/reward case. Og det er ikke så overaskende, da de er førende på 3 energi former (Hydro, A-kraft, and Solar power).

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind