Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Tid til status for aktieåret 2022

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
7 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • exitnuE Offline
    exitnuE Offline
    exitnu
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Hvad er dit afkast eller tab (%) på aktiemarkedet i 2022?

    Kom frisk!

    1 Reply Last reply
    2
    • exitnuE Offline
      exitnuE Offline
      exitnu
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Status for 2022;

      Urealiseret afkast frie midler Å.D.: +17,92%

      Frie midler ialt: 14,61%

      Vægtning:

      • Zealand Pharma 67,98%
      • Hansa Biopharma 17,41%

      Har været inde og ude af flere danske selskaber i løbet af 2022. Jeg er bestemt ikke stolt af den manglende spredning.

      Bundne midler:

      Ratepension: nok minus omkring 18%
      Kapitalpension: ej opgjort

      1 Reply Last reply
      4
      • D Offline
        D Offline
        DjengisCash
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Status for frie midler er et positivt afkast på 18,7 procent. Rangeret efter størrelsen af det nominelle afkast er vinderne i min portefølje:

        DS Norden
        Vestas
        Novo
        Mærsk
        Spar Nord
        Jyske Bank
        Mærsk Drilling
        Royal Unibrew
        Chr. Hansen
        Meta
        AMBU
        Netflix
        GN Store Nord

        Taberne er:

        Demant
        Rockwool
        Intel
        Matas
        Lundbeck

        Jeg lægger vægt på risikospredning, så DS Norden blev reduceret af et par omgange i løbet af året. Den manøvre har kostet på afkastet, men jeg er alligevel ganske tilfreds med det samlede resultat.

        I alderspensionen er afkastet positivt med 10,3 procent.

        1 Reply Last reply
        4
        • OccamO Offline
          OccamO Offline
          Occam
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Benchmark 2022

          Vi skal sammenligne vores portefølje med noget, der ligner. Jeg følger Grahams kriterier om sikkerhed for hovedstolen og et passende afkast. Noget af det nærmeste bliver LDs puljer.

          Link Preview Image
          Afkast og risiko | LD Fonde

          favicon

          LD Fonde (www.ld.dk)

          (LD skal ikke forveksles med ATP. ATPs investering er katastrofal.)

          LD har selv tre (Danske Aktier, Globale Aktier, Miljø&Klima), og deres resultat ligger mellem -10% og -16%. Der er også tre puljer styret af banker. Disse puljer investerer også i obligationer; men resultaterne ligger inden for de samme interval.

          LDs resultater medregner det hele: Kurs, valuta, udbytte og omkostninger.

          Mit eget sammenlignelige resultat for 2022 er -9%. 🙂

          1 Reply Last reply
          4
          • D Offline
            D Offline
            DjengisCash
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Jeg benchmarker selv for det meste med OMXC25, der faldt 13,5 procent i 2022.

            Ud over et relevant benchmark, bør man se på realafkastet efter skat og inflation. Her må jeg konstatere, at jeg kun med nød og næppe opnår et positivt realafkast i 2022.

            Jeg plejer ikke klage over beskatningen, men metoden for beskatning synes barsk, når inflationen samtidig udhuler købekraften af din opsparing.

            1 Reply Last reply
            3
            • M Offline
              M Offline
              mccarthy
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              Jeg har opnået et særdeles godkendt resultat. Min metode til opgørelse er lidt for speciel til, at jeg kan lægge troværdige %er for dagen.
              Nogle af årsagerne til resultatet er en solid portefølge hvor kun een aktie bakker, og at jeg er selvkørende.
              Godt nytår til alle.

              1 Reply Last reply
              2
              • D Offline
                D Offline
                deleted-user
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                exitnu - 2022 blev året, hvor fartblinde investorer for alvor igen blev ramt af virkeligheden siden 2008. Angående manglende spredning, så kan du måske forklare dig med, at du har en væsentlig position i mursten, som også skal indregnes i investeringsporteføljen?

                1 Reply Last reply
                0
                • A Offline
                  A Offline
                  Arne_A
                  wrote on sidst redigeret af
                  #8

                  Rederierne, banker og Novo Nordisk reddede mit 2022-aktieår med et fornuftigt afkast, selvom APMøller skuffede. Godt 12% blev det til.

                  Men hvad gør vi nu kære du?

                  Jeg fristes til at gå kontant og lægge mig på divaneseren og vente på bedre tider, nu hvor banken vil give 0,5% på indlån; men det bliver nok for kedeligt...

                  Og måske er det også klogere blot at lægge sig på divaneseren med hatten fuld af aktier - Torm, banker, Novo og APM og de der gav tab i 2022. Der bør være mere i dem, selvom Torm og Novo kan begynde at se lidt anstrengte ud og snart kan trænge til en udskiftning?

                  Om markedet skal op eller ned inden næste nytår kan man gætte på; man kan jo også vælge at se hvad der sker og reagere på det, altså hvis man han finde ud af hvad man skal gøre, ellers plejer det at være klogest at sætte sig på hænderne.

                  Men godt nytår med håb om, at vi igen får et hyggeligt og i det mindste ikke ødelæggende aktieår.

                  1 Reply Last reply
                  2

                  Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                  Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                  With your input, this post could be even better 💗

                  Tilmeld Log ind

                  • Log ind

                  • Har du ikke en konto? Tilmeld

                  • Login or register to search.
                  • First post
                    Last post
                  0
                  • Debatforum
                  • Seneste
                  • Populære
                  • Bruger