Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Tesla: Ny nedtur, nye grunde og nye bekymringer

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
11 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Nyt stort kursfald i Tesla. Nu kan der være økonomiske usikkerheder oveni "alt det andet"

    Tesla faldt med 8,88 % i går

    Det bragte årets samlede kursnedgang til 64,42 %

    En overgang var gårsdagens kursfald på mere end 10 %, som det fremgår af nedenstående figur 1

    Hver dage synes at bringe nye bekymringer

    Blandt gårsdagens var økonomisk, at analytikere nu begynder at blive lidt nervøse for den kortsigtede økonomiske udvikling og nøgletal

    Nedlukningerne i Kina kan have betydet færre leverancer i Q4

    Samtidig er nyheden om at der bliver givet større rabatter (7500 USD) for leverancer i Q4 i USA måske et udtryk for at der er solgt færre biler end forventet

    Vi nærmer os ultimo måned, kvartalet og året og der kan være tale om "porteføljerengøring" og salg af aktier, som er faldet meget. Derudover er Tesla ikke den eneste elbilsaktie, som falder.

    Handelsvolumen var lidt over 2 gange det gennemsnitlige. Der er altså ikke tale om aktien bevæger sig meget under lille omsætning. Tværtimod. Salgsinteressen er bredt funderet

    Tesla offentliggør umiddelbart efter kvartalsafslutning antal leverede biler.

    Investorerne får altså formentlig allerede nytårsdag den 1/1 tal for hvorvidt Tesla er kommet i mål med sine forventninger

    Investorerne forsøger samtidig at afkode om kursudviklingen giver anledning til at frygte yderligere kortsigtede kursfald

    Udfordring: For mange udfordringer

    Tesla investorernes udfordring er aktuelt er der ganske enkelt er for mange grunde til at sælge aktien. Nu handler det ikke kun om Elon Musk, Twitter og andre forhold. Nu kan svagere afsætningstal måske forlænge nedturen. Ingen kender dagens før Elon Musk har sendt dagens sidste tweet. Om lidt mere end 1 uges ved vi om der var grund til bekymring over leverancerne i Kina og de større rabatter i USA.

    Figur 1: Kursudvikling, Tesla 22/12 2022

    Kilde: Nordnet

    108905_image001_38_.png

    1 Reply Last reply
    6
    • V Offline
      V Offline
      VærKritisk
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Der er en snert af meme-aktie over Tesla. Ingen tvivl, den kommer til at tage nogle markante spring opad indimellem. Mit bud er dog, den når ikke op hvor den kom fra.

      1 Reply Last reply
      6
      • K Offline
        K Offline
        koden
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Den skulle aldrig have været deroppe.

        1 Reply Last reply
        5
        • V Offline
          V Offline
          VærKritisk
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Indimellem kommer der nogle aktier, der formår fuldstændig at frigøre sig fra den almindelige økonomiske tyngdelov, og de sendes højt op over skyerne på overdreven begejstring, diffuse argumenter som "new econmy" og lign. På et eller andet tidspunkt så ender de alle nede på jorden igen, hevet herned og holdt i skak af de goe gamle velkendte nøgletal, som har snor i alle andre aktier også.

          Indimellem vil nogen prøve at rebooste begejstringen i et forsøg på at sende aktien til himmels igen. Jeg tror ikke det vil lykkes, sådan for alvor. På et tidspunkt vil der dukke en flyveaktie op, og så vil alle i stedet kaste sig over den, mens Tesla lidt efter lidt overgår til at være en almindelig aktie.

          1 Reply Last reply
          5
          • K Offline
            K Offline
            koden
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Helt korrekt. Kører selv tesla og har gjort i 7 år. Men det betyder ikke at jeg har kunnet forstå hvordan aktien kunne komme så højt.

            1 Reply Last reply
            3
            • P Offline
              P Offline
              ProinvestorNEWS
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              Tesla Stock: Bull vs. Bear

              Tesla (NASDAQ: TSLA) has taken the auto industry by storm and has single-handedly taken electric vehicles mainstream....

              Just a moment...

              favicon

              (www.proinvestor.com)

              1 Reply Last reply
              1
              • P Offline
                P Offline
                ProinvestorNEWS
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                Why Tesla Is a Top Semiconductor Stock and Not Just Another Automaker

                Just a moment...

                favicon

                (www.proinvestor.com)

                1 Reply Last reply
                1
                • P Offline
                  P Offline
                  ProinvestorNEWS
                  wrote on sidst redigeret af
                  #8

                  Why Tesla Is One Stock I'd Avoid in 2023 https://www.proinvestor.com/investornyt/920014/why-tesla-is-one-stock-id-avoid-in-2023

                  1 Reply Last reply
                  1
                  • P Offline
                    P Offline
                    ProinvestorNEWS
                    wrote on sidst redigeret af
                    #9

                    Recent Market Updates Are Driving the Bearish Trend for Tesla Stock

                    Just a moment...

                    favicon

                    (www.proinvestor.com)

                    1 Reply Last reply
                    0
                    • P Offline
                      P Offline
                      ProinvestorNEWS
                      wrote on sidst redigeret af
                      #10

                      Tesla's stock is headed for its worst month, quarter and year on record

                      Access Denied

                      favicon

                      (www.cnbc.com)

                      1 Reply Last reply
                      0
                      • P Offline
                        P Offline
                        ProinvestorNEWS
                        wrote on sidst redigeret af
                        #11

                        Elon Musk forsøger at berolige ansatte i mail efter svært år

                        29/12 08:18

                        Elon Musk har i en mail til ansatte i Tesla forsøgt at mane til besindighed efter en svær måned og et overordnet skrækår for aktien. Topchefen opfordrer medarbejderne til ikke at lade sig gå på af "aktiemarkedsvanvid".

                        Vanskeligheder med forsyningskæderne hos Teslas fabrik i Shanghai samt svindende tillid til Elon Musk har skåret en stor luns af elbilproducentens markedsværdi i 2022.

                        Det skriver Sky News, der har set mailen fra topchefen i Tesla foruden Twitter, SpaceX, The Boring Company og Neuralink.

                        Her opfordrer han de ansatte til de næste dage at hjælpe til frivilligt, hvor det er muligt.

                        • I øvrigt skal I ikke lade jer gå på af aktiemarkedsvanviddet. Som vi demonstrerer vores vedvarende fremragende præstation, vil markedet anerkende det, fremgår det af mailen.

                        • På lang sigt tror jeg i høj grad, at Tesla vil være det mest værdifulde selskab i verden, fortsætter han.

                        Der er imidlertid lang vej til at blive verdens nummer et målt på markedsværdien. Alene i december er aktien faldet over 42 pct., mens den i år er drattet mere end 68 pct. Målt på markedsværdien betyder det et fald til knap 356 mia. dollar fra over 1100 mia. dollar ved indgangen til 2022.

                        Til sammenligning er markedsværdien i verdens mest værdifulde selskab, Apple, over 2005 mia. dollar.

                        Elon Musk har i det forgangne sat sine investorernes tålmodighed på prøve, da han tilbage i april fremlagde et bud på det sociale medie Twitter på 44 mia. dollar. Opkøbet blev efter længere tids tovtrækning mellem topchefen og det sociale medie realiseret i oktober.

                        Overtagelsen var blandt andet finansieret gennem salg af aktier i Tesla, og alene i år har Elon Musk solgt aktier i elbilproducenten for nær 40 mia. dollar.

                        Som topchef for nu i alt fem selskaber frygter investorerne, at Elon Musks opmærksomhed i for høj grad er rettet mod Twitter.

                        I december meddelte topchefen da også, at han vil fratræde direktørstillingen i det sociale medie, så snart en tilpas "tåbelig" afløser er fundet.

                        • Jeg vil fratræde som administrerende direktør, så snart jeg har fundet en, der er tåbelig nok til at tage jobbet. Efter det vil jeg kun lede software- og serverafdelingen, skrev Elon Musk i et tweet den 21. december.

                        Også covid-19 har i 2022 givet udfordringer til Tesla, hvis fabrik i Shanghai har måttet arbejde på dæmpet blus som følge af flere nedlukninger i Kina. Fabrikken ventes snart at holde lukket i forbindelse med det kinesiske nytår, erfarer Reuters.

                        .\˙ MarketWire

                        1 Reply Last reply
                        0
                        • tommycarstensenT Offline
                          tommycarstensenT Offline
                          tommycarstensen
                          wrote on sidst redigeret af
                          #12

                          koden Vil du ogsaa koebe Tesla naeste gang, eller vil du proeve noget andet? Hvad tiltraekker dig mest ved Tesla? Er det design, raekkevidde, pris eller noget andet? Faar du stadig lige saa mange kilometer ud af batteriet som tidligere?

                          Jeg snakkede paa et tidspunkt med diverse Tesla-shortere, da jeg var short aktien, og det var lidt af et ekko-kammer, hvor man nemt kunne faa det indtryk, at alle Teslaer gik i brand inden for de foerste fem minutter efter koeb. Omvendt skulle jeg ogsaa hoere fra Tesla-aktionaerer, hvor fantastisk FSD er. Jeg har altid savnet at hoere fra flere Tesla-ejere, der ikke samtidig havde mere end 50% af deres opsparing i Tesla-aktier.

                          1 Reply Last reply
                          0

                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                          With your input, this post could be even better 💗

                          Tilmeld Log ind

                          • Log ind

                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                          • Login or register to search.
                          • First post
                            Last post
                          0
                          • Debatforum
                          • Seneste
                          • Populære
                          • Bruger