Hvilke aktier er i liga med Novo Nordisk?
-
Der er ikke så mange. Vi søger efter verdensledere med stabil indtjening.
Big pharma har kandidater; men de er typisk hårdt prissat i forhold til indtjening. Nogle af dem har dog tjent flot på Corona:
Pfizer
Merck (US)
RocheAndre brancher er mere konjunkturafhængige. Men interessante verdensledere er:
VW
Michelin
Vestas
Mærsk -
Hold også øje med Ely Lilly i USA - kode LLY - Isin Code US5324571083. Det siges, at de har et produkt på trapperne snart, som skulle være endnu bedre end Novo Nordisk på fedmeområdet.
Og så ville jeg også holde et skarpt øje med en kommende stjerne i USA på medicinalområdet - den står på Finviz.com som biotek, men den er allerede vokset meget i størrelse - Vertex Pharmaceuticals - kode VRTX - isin code US92532F1003
De tjener rigtig gode penge. Den ligger faktisk i en god pris lige nu. Jeg ved ikke, om det er USA's svar på Genmab, men det er der sikkert andre herinde, der bedre kan vurdere. -
A&O Johansens resultatvækst udklasserer Novo Nordisks (har kun kigget siden 2017) og A&O har på trods af det et meget lavere PE-tal.
Aktiemarkedet er sandsynligvis i tvivl om A&O Johansen og byggebranchen, men A&O er til 60+ % renovering, service og vedligeholdelse og nu desuden den grønne omstilling (elektrifiering, fælleskloakering/separatkloakering og andre vandproblemer).
AO Kalundborg er i øvrigt åben 24/7 og kun 1 km fra Novo Nordisk i Kalundborg. "During a gold rush, sell shovels."
Novo Nordisk Kalundborg
Join the largest production site in Novo Nordisk’s global production network and utilise your full potential in a world class production environment.
Novo Nordisk (www.novonordisk.com)
Insulin er muligvis lidt glamourøsere end kloakker, men en krone er en krone uanset branche.
#NordensBilligsteAktie
-
Jeg benytter mig meget af PEG-tal og grundet PEG-tal er ikke Novo Nordisk billig.
A&O Johansen er det imidlertid.
En anden aktie med lavt PEG-tal over tid (ikke kun et år) er svenske Evolution (jeg ejer ikke selv Evolution).
Hvorfor ikke alle danskere ejer A&O er besynderligt ; ) Fælleskloakering er ikke et stort problem i Sverige (10+ %), men i Danmark (30+ %).
-
Der er ingen tvivl om, at A&O Johansen er dygtige på deres felt. Men verdensklasse? 90% af deres omsætning ligger i Danmark.
AOJ er en købmandsvirksomhed uden patenter og varemærker. De er ikke beskyttet mod, at konkurrenter kan æde sig ind på deres forretning ved bare at efterligne dem. Fra et investorsynspunkt er problemet the moat = voldgraven.
-
Og hvorfor goer så ikke "konkurrenter" det?
Svenske Ahlsell foersoegte indenfor dansk VVS 1999-2009. A&O til 2015 indenfor svensk VVS.
Idag er det endnu svaerere, eftersom et robotlager kraeves og ikke nogen VVS-grossist opfoerer et robotlager for XXX MDKK uden kunder.
I Sverige er der kun to store VVS-grossister (Ahlsell og Dahl). Et duopol muligvis på vej mod et VVS-monopol (Ahlsell).
I Danmark er VVS stadigvaek et oligopol, men jeg tror at Danmark går samme vej, som Sverige, og idag ser A&O ud, som vinderen.
Der findes mange VVS-fabrikker og mange VVS-installatoerer. Who are in power (gate-keepers)? VVS-grossisterne!
-
Ahlsell har lige fået grønt lys for at købe Sanistål.
-
Jo, i realiteten er den eneste muligheden at købe sig ind i et VVS- og elgrossistmarked.
Denne gang går det sandsynligvis bedre for Ahlsell i Danmark end 1999-2009, men Ahlsell Sverige er meget lønsommere end Ahlsell Norge og Ahlsell Finland, så nogle underværker med Ahlsell Danmark (Sanistål) er ikke at forvente.
-
Fra side 38 i "Svensk Leverantörstidning" vedr. AO Sverige AB (kun VA-grossist) den 8. december 2022:
"Vi noterar att efterfrågan på våra produkter fortsätter öka. Vår ambition är att fortsätta växa."
Issuu Reader
Reader for Issuu
(issuu.com)
Kloakker 'is da shit'.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind