Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Novozymes og Chr. Hansen vil fusionere.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
14 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • A Offline
    A Offline
    Aps_invest
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    De to danske C25-selskaber Novozymes og Chr. Hansen vil fusionere.

    Det meddeler selskaberne mandag morgen.

    Det samlede selskab vil få en årlig omsætning på omkring 3,5 mia. euro, og der ventes årlige salgssynergier fra fusionen på cirka 200 mio euro. Derudover ventes der en effekt på driftsresultatet på 80-90 mio. euro inden for fire år, efter at fusionen er gennemført og omkostningsbesparelser på 80-90 mio. euro inden for tre år.

    Efter fusionen ventes den organiske omsætningsvækst i størrelsesordenen 6-8 pct. frem til 2025, mens EBIT-marginen ventes at lande på 29 pct. inden udgangen af 2025 - fraregnet integrationsomkostninger og afskrivninger.

    Fusionen, hvis den bliver godkendt, ventes at være færdiggjort mellem fjerde kvartal af 2023 og første kvartal 2024.

    Nuværende Novozymes-topchef Ester Baiget vil tage rollen som administrerende direktør i det nye selskab.

    1 Reply Last reply
    5
    • M Offline
      M Offline
      Minino
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Man ved at man vil få 600kr for en Chr Hansen når fusionen går igennem (om et år??). Kl 11:22 koster 526kr, er det værd at slå til?

      1 Reply Last reply
      3
      • S Offline
        S Offline
        Stockwatch1
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Du ved da ikke hvad du får. Det afhænger af kursen på Novozymes' aktier. Og måske får fusionen ikke grønt lys af konkurrencemyndighederne.

        1 Reply Last reply
        6
        • D Offline
          D Offline
          DjengisCash
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Korrekt

          Som ejer af Chr. Hansen tilbydes du 1,5326 Novozymes aktier pr aktie.

          Lige nu er Novozymes nede med 13 procent, hvorimod Chr. Hansen er oppe med 19 procent. Så jeg er da glad over, at jeg har aktier i Chr. Hansen og ikke i Novozymes.

          En interessant detalje er, at markedsværdien af begge selskaber er faldet fra 176 til 172 mia. kr. efter offentliggørelsen af planen. Så der er ikke en præmie for synergieffekten, men det tror jeg vil ændre sig, når støvet har lagt sig.

          1 Reply Last reply
          6
          • M Offline
            M Offline
            Manfred
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Dårlig handel for Novozymes aktionærerne. Se bare det voldsomme kurs fald i dag. Jørgen Bull har lavet regning uden arbejde.

            1 Reply Last reply
            4
            • V Offline
              V Offline
              VærKritisk
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              En dårlig dag, klart. Men jeg er nu ikke sikker på at det som sådan er en dårlig handel. Man skal vare varsom med at lægge for meget i en enkelt dags udsving især med et marked som er nytårs-, inflations-, rente- og krigsramt/krigstræt udover det sædvanlige hysteri altså. Jeg tror det bliver godt, hvis du har lidt tålmodighed

              1 Reply Last reply
              4
              • D Offline
                D Offline
                DjengisCash
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                Dagens lukkekurser indikerer et bytteforhold på 1,43 Novozymes aktie pr Chr. Hansen aktie.

                Det er jo en hel del under det varslede bytteforhold på 1,53. Der må altså være en del usikkerhed omkring myndighedsgodkendelser eller andre forhold i markedet.
                Jeg valgte at supplere lidt i Chr. Hansen i forventning om indsnævring af rabatten.

                Det bliver spændende at se kursudviklingen de næste dage, når diverse analysehuse har regnet på casen.

                1 Reply Last reply
                5
                • V Offline
                  V Offline
                  VærKritisk
                  wrote on sidst redigeret af
                  #8

                  Er det ikke sådan, det ofte er ifm fusioner eller overtagelser, nogle accepterer gerne at få lidt mindre, bare de kan høste gevinsten straks. Jeg er ikke så sikker på, at de overhovedet tænker i manglende myndighedsgodkendelse, eller evt et nej ved generalforsamlingen, for alle eventualiteters skyld så vil de bare gerne have gevinsten i banken her og nu. Det kan der som regel scores et par forholdsvis sikre procenter på.

                  En del handler givet også uden og inden de overhovedet har fået nærlæst betingelser. Dagen har således været hektisk, så man kan nok heller ikke udelukke at bytteforholdet kan ændre sig de næste par dage

                  1 Reply Last reply
                  5
                  • D Offline
                    D Offline
                    DjengisCash
                    wrote on sidst redigeret af
                    #9

                    Mcap af selskaberne tilsammen faldt 8 mia. kr. på fusionsplanerne. Godt nok på en generel halvtrist dag, men alligevel.

                    Prisfastsættelsen bør anerkende de forventede synergier, så købsanbefalinger bør vel komme i løbet af et par dage.

                    Fusionsplanerne kom bag på markedet, så det er ikke sikkert, at markedet har været særlig "effektivt" i dagens handel 🙂

                    Men så er det jo en god dag for den private investor, der kan afse en halv time til at regne lidt på sagerne. Og det kan ingen robotter eller algoritmer spænde ben for.

                    1 Reply Last reply
                    7
                    • P Offline
                      P Offline
                      ProinvestorNEWS
                      wrote on sidst redigeret af
                      #10

                      Chr. Hansen/Jefferies: Anbefaling op til "hold" - GENT

                      13/12 06:34

                      Anbefalingen af aktien i Chr. Hansen er mandag blevet løftet til "hold" fra førhen "underperform" af finanshuset Jefferies.

                      Det fremgår af data fra Bloomberg News.

                      Kursmålet for aktien i desuden blevet sat op med 45 pct. til 550 kr. fra førhen 380 kr.

                      Det nye kursmål indikerer et potentiale på 5 pct. i forhold til lukkekursen mandag i 522,40 kr.

                      Aktien i Chr. Hansen steg mandag med 17,6 pct., da planerne om en sammenlægning med Novozymes blev præsenteret. Novozymes betaler 1,53 af sine egne aktier for hver aktie i Chr. Hansen.

                      .\˙ MarketWire

                      1 Reply Last reply
                      2
                      • V Offline
                        V Offline
                        VærKritisk
                        wrote on sidst redigeret af
                        #11

                        Der er altid en præmie til den flittige, hvilket er bedre end det Mærsk McKinney sagde første gang jeg hilste på ham. Han sagde " arbejdet kommer altid til den flittige". Så tænkte jeg, at så måtte jeg hellere slappe lidt af....hehe.

                        1 Reply Last reply
                        4
                        • P Offline
                          P Offline
                          ProinvestorNEWS
                          wrote on sidst redigeret af
                          #12

                          Novozymes/Rebien: Tilfreds med fusion - rivaler var årsagen

                          12/12 17:23

                          • Som aktionær har vi længe set den industrielle fornuft i, at selskaberne fusionerer.

                          Det siger formanden for Novo Holdings, Lars Rebien Sørensen, til Børsen om mandagens fusion mellem Novozymes og Chr. Hansen.

                          Lars Rebien Sørensen var i 16 år topchef for Novo Nordisk og er i dag formand for Novo Nordisk Fonden samt Novo Holdings, der er storaktionær i Chr. Hansen og hovedaktionær i Novozymes.

                          Han siger til avisen, at det er rivalers fusion tidligere i år, der har været med til at bringe ledelserne sammen.

                          • Når man ser på sektoren, er det åbenlyst, at der er et markant stigende behov for biotekløsninger ikke mindst inden for fødevareindustrien, sundhed og i forhold til den grønne omstilling. Derudover har en konkurrent foretaget et strategisk træk, siger Lars Rebien Sørensen til Børsen.

                          Sidstnævnte kommentar henviser til, at den hollandske enzym- og ingredienskoncern - og konkurrent til både Novozymes og Chr. Hansen - DSM i maj offentliggjorde en fusion med det schweiziske Firmenich.

                          • Den er noget af det, der har motiveret ledelserne i Chr. Hansen og Novozymes til at se på mulighederne for at gå sammen, siger Lars Rebien Sørensen.

                          .\˙ MarketWire

                          1 Reply Last reply
                          3
                          • P Offline
                            P Offline
                            ProinvestorNEWS
                            wrote on sidst redigeret af
                            #13

                            Novozymes/Barclays: Anbefaling sænkes til "ligevægt" fra "overvægt"

                            13/12 07:28

                            Novozymes får sænket sin anbefaling "ligevægt" fra "overvægt" hos Barclays.

                            Kursmålet sættes i samme ombæring ned til 430 kr.fra 540 kr.

                            Det fremgår af Bloomberg.

                            Novozymes-aktien faldt mandag 15,2 pct. 365,40 kr., da planerne om en sammenlægning med Chr. Hansen blev præsenteret.

                            Aktien i Chr. Hansen steg 17,6 pct.

                            Novozymes betaler 1,53 af sine egne aktier for hver aktie i Chr. Hansen.

                            .\˙ MarketWire

                            1 Reply Last reply
                            2
                            • P Offline
                              P Offline
                              ProinvestorNEWS
                              wrote on sidst redigeret af
                              #14

                              Har Novozymes købt Chr. Hansen for dyrt?

                              Just a moment...

                              favicon

                              (www.proinvestor.com)

                              1 Reply Last reply
                              0
                              • P Offline
                                P Offline
                                ProinvestorNEWS
                                wrote on sidst redigeret af
                                #15

                                Ugekommentar #71 Novozymes og Chr. Hansen - et perfekt match

                                1 Reply Last reply
                                0

                                Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                With your input, this post could be even better 💗

                                Tilmeld Log ind

                                • Log ind

                                • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                • Login or register to search.
                                • First post
                                  Last post
                                0
                                • Debatforum
                                • Seneste
                                • Populære
                                • Bruger