Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Ørsted: Ingen medvind i Californien?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
1 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Noget kunne tyde på, at Ørsted ikke fik nogen medvind og licens ved havvind udbuddet i Californien. Det er dog endnu ikke bekræftet

    Der har været amerikanske auktioner over 5 licenser i Californien til havvind

    CIP har meddelt, at de har betalt for og modtaget en licens til potentielt over 1 GW

    Andre licensmodtagere synes at være norske Equinor, tyske RWE, franske ENGIE og EDPR fra Portugal

    Derimod ser det ikke ud til at Ørsted, som også deltog i budrunden, har fået en licens

    Ørsted har hidtil ikke kommenteret på processen

    Ørsted har tidligere annonceret, at de ville bruge "Åben dør" og sammen med CIP bl.a. opføre 3 GW i Østersøen i 2027. Åben dør er uden støtte

    Ørsted kan bruge energien i bl.a. Østersøen

    Noget tyder på, at Ørsted ikke har fået en amerikansk licens til havvind ud for Californien. Konkurrencen har formentlig været hård og betingelserne kan være presset i en grad, så Ørsted hellere vil bruge deres (vind)energi og ressourcer andre steder. 3 GW i Østersøen er et ganske stort projekt, også selv om det sker sammen med CIP.

    Sikrer Vestas medejerskab ordrer?

    Vestas annoncerede i slutningen af 2020, at de for 500 mio. EUR havde købte 25 % af CIP. Betalingen skulle falder i rater. Noget ved indgåelsen og noget som "earn-out". Via det ejerskab er Vestas enten 1)prækvalificeret til CIP ordrer på markedsvilkår, 2) og/eller får de en dyb indsigt i mange forskellige projekter via det medejerskab og den naturlige vidensdeling der følger med.

    1 Reply Last reply
    3
    • P Offline
      P Offline
      ProinvestorNEWS
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Vind: CIP løber med havvind-projekt i Californien på 1 GW - GENT

      8/12 06:35

      Copenhagen Infrastrucure Partners, CIP, har onsdag vundet retten til at udvikle en flydende havvind-projekt i Stillehavet ud for Californiens kyst med en mulig kapacitet på 1 gigawatt (GW).

      Det fremgår af en meddelelse fra selskabet.

      I alt fem områder på samlet 150.000 hektar var tirsdag under hammeren, og CIP har gennem sin fond CI IV og det tilknyttede selskab California North Floating, LLC, fået tildelt området med betegnelsen OCS-P 0562.

      • Auktionen var det første salg af havvindleje nogensinde på den amerikanske vestkyst og det første salg nogensinde i USA for at understøtte potentiel kommerciel flydende havvindenergiudvikling. I alt fem offshore-vindenergilejekontrakter ud for det centrale og nordlige Californiens kyst blev bortauktioneret, og området vundet af CIP har en potentiel kapacitet på mere end 1,0 gigawatt, hedder det i meddelelsen fra CIP.

      Den danske koncern fortæller ikke selv, hvor meget den har betalt for retten til at udvikle området, men af de californiske myndigheders hjemmeside fremgår det, at prisen er på 173,8 mio. dollar.

      Det er den dyreste betaling for et af de fem områder, der ellers er gået for 130,0-157,7 mio. dollar hver især. Den samlede pris for retten til at leje og udvikle de fem områder er på 757,1 mio. dollar eller 5047 dollar per hektar.

      I alt 43 aktører var på forhånd kvalificerede til at byde ind på områderne, men da auktionen startede tirsdag bød kun syv af dem ind.

      Blandt de øvrige vinder er blandt andet RWE og Eqionor.

      .\˙ MarketWire

      1 Reply Last reply
      2

      Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

      Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

      With your input, this post could be even better 💗

      Tilmeld Log ind

      • Log ind

      • Har du ikke en konto? Tilmeld

      • Login or register to search.
      • First post
        Last post
      0
      • Debatforum
      • Seneste
      • Populære
      • Bruger