Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

FED snakker USA op, men er det holdbart?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
10 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • A Offline
    A Offline
    Aps_invest
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    De amerikanske aktier stiger tirsdag pænt og er dermed på vej til mere end at annullere mandagens tilbagegang.

    Frygten for flere coronanedlukninger i Kina og strejke i jernbanefragten i USA er gledet i baggrunden til fordel for en fokus på flere Fed-chefer, der mandag talte for en mindre renteforhøjelse i december på 50 basispoint end de seneste fire møders 0,75 procentpoint.

    Desuden viser en undersøgelse fra Federal Reserve Bank of Richmond, at fremstillingssektoren i regionen nu betaler lavere priser og lønninger, hvilket kan være en bekræftelse af, at inflationen har toppet.

    1 Reply Last reply
    5
    • V Offline
      V Offline
      VærKritisk
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      På næsten alle fronter, verden er stadig præget af enorm usikkerhed, og det vil den være en tid endnu. Og følgelig vil enhver fremgang lige nu hvile på et usikkert grundlag.

      Jeg er egentlig ikke så bange for inflationen, renterne og FED. Det kan være FED trækker den lidt længere end markedet kunne tænke sig, men uanset hvad så burde vendingen alt andet lige være indenfor syne. Det jeg er mest bange for er energisituationen, Putin og krigen. Det forekommer mig, at hele energisituationen er vildt skrøbelig, og at der ikke skal meget til, så vælter det hele og udløser nye vilde stigninger på gas og olie, som igen giver fornyet frygt for endnu mere inflation osv osv osv.

      1 Reply Last reply
      3
      • A Offline
        A Offline
        Aps_invest
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Tænker ikke energi vil være et problem efter denne vinter. Tror Rusland er færdige med at have indflydelse på energi, når vi er et år længere fremme, fordi vi så har tid til at finde alternativer, men vi får se 🙂

        1 Reply Last reply
        6
        • H Offline
          H Offline
          Hyst
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Det er faktisk næste vinter der skal ses på, Tyra er forsinket, derfor er der købt gas ind fra Norge, men det er først til næste vinter, så det bidrager ikke til genopbygningen af de danske gaslagre før næste vinter så vidt jeg kan se.
          Så måske er det tysk flydende gas der kommer op til os i løbet af sommeren der skal genopbygge lagrene? Vi har jo ingen terminal.

          Energistyrelsen anbefaler Energinet at sænke beredskabsniveauet i energisektoren

          Energistyrelsen anbefaler Energinet at sænke beredskabsniveauet i el- og gassektorerne ét trin fra ORANGE til GUL. Det sker på baggrund af en samlet betragtning om trusselsbilledet.

          favicon

          Energistyrelsen (ens.dk)

          Genopbygningen af Tyra-feltet bliver forsinket

          TotalEnergies har den 3. august meddelt, at genopbygningen af Tyra forsinkes fra juni 2023 til vinteren 23/24. Danmark har fortsat mulighed for at importere gas fra Tyskland og får med idriftsættelsen af Baltic Pipe også mulighed for at importere gas fra Norge. Forsinkelsen medfører ikke en ændring af beredskabsniveauet.

          favicon

          Energistyrelsen (ens.dk)

          Link Preview Image
          Azure WAF

          Azure WAF

          favicon

          (orsted.dk)

          1 Reply Last reply
          4
          • V Offline
            V Offline
            VærKritisk
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Når vi er forbi denne vinter, så er det værste overstået, enig. Som jeg læser og forstår teksten, så vil situationen dog nok være ret skrøbelig nogle vintre frem. We Will see

            1 Reply Last reply
            5
            • V Offline
              V Offline
              VærKritisk
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              I forhold til inflationen iøvrigt, så er denne vinter sføli meget afgørende.

              1 Reply Last reply
              4
              • B Offline
                B Offline
                bikube
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                Vi vil fremover ikke være nær så afhængige af naturgas, da den her i landet bliver erstattet af biogas, der allerede dækker over 30 % af det danske behov, og der udbygges lige så hurtigt, som man kan få lov til. Nogle troede, at det var helt galt, at lægge gasrør til Lolland, for at levere gas til sukkerfabrikkerne, men de skal forsyne landet med biogas, hvis man kan få lov til at bygge to anlæg dernede. Og når Thyra kommer i gang, bliver DK gaseksportør, sammen med Norge.

                1 Reply Last reply
                4
                • V Offline
                  V Offline
                  VærKritisk
                  wrote on sidst redigeret af
                  #8

                  30%? Virkelig? Jeg må have sovet i timen, for jeg var ærlig talt ikke klar over at bio fyldte så meget. Udover selve gassen er der så god dansk teknik bag denne bio-produktion? Jeg tænker, at potentialet i det øvrige Europa må jo være tilsvarende stort læs enormt, så dem, der kan bygge disse anlæg, må jo have udsigt til nogle fantastiske år fremadrettet.

                  1 Reply Last reply
                  4
                  • B Offline
                    B Offline
                    bikube
                    wrote on sidst redigeret af
                    #9

                    Det er endnu bedre. Med det nedsatte forbrug pga. prisen, er det over 40% i år til idag, regeringens mål om 100% i 2030 kan nås i 2027- Energi Supply har en artikel med overskriften "Ny dansk biogasrekord".

                    1 Reply Last reply
                    4
                    • P Offline
                      P Offline
                      ProinvestorNEWS
                      wrote on sidst redigeret af
                      #10

                      USA: Frygtindekset faldt igen - i laveste niveau siden august - GENT

                      24/11 06:35

                      VIX-indekset, der måler den underliggende volatilitet i S&P 500-indekset faldt igen onsdag, efter at den amerikanske centralbank, Federal Reserve, offentliggjorde referatet af sit seneste rentemøde.

                      Referatet viste da også, at der var "betydeligt flertal" for "snart" at sætte tempoet i renteforhøjelserne ned, ligesom bankens chefgruppe fremhævede forringede internationale økonomiske og finansielle vilkår og et blødere amerikansk forbrug.

                      Udsigten til renteløft med mindre bevægelser end de seneste fire møders 0,75 pct.point er kærkomment nyt for aktieinvestorerne, der spejder efter rentetoppen og en mulig vending i rentebanen engang i 2023.

                      VIX-indekset faldt derfor med 4,4 pct. til indeks 20,48, hvilket ikke er set lavere siden midten af august, og indekset er nu faldet nærmest uafbrudt siden den seneste top i midten af oktober i 33,63. I samme perioden er S&P 500 steget med godt 12 pct.

                      En negativ udvikling i VIX, altså et fald i volatiliteten, har alt andet lige en forstærkende positiv effekt på aktierne, da det åbner op for større risikobudgetter hos en række større investorer.

                      .\˙ MarketWire

                      1 Reply Last reply
                      2
                      • P Offline
                        P Offline
                        ProinvestorNEWS
                        wrote on sidst redigeret af
                        #11

                        USA: Flest Fed-chefer ønskede "snart" mindre renteløft - GENT

                        24/11 06:34

                        Der var på rentemødet den 1. og 2. november flertal blandt cheferne i den amerikanske centralbank, Federal Reserve, Fed, for "snart" at sætte tempoet eller størrelsen på kommende renteløft ned fra de 0,75 pct.point, som banken har benyttet de seneste fire gange.

                        Chefgruppen vurderede imidlertid også, at rentetoppen, terminalrenten, kunne ende højere end hidtil antaget.

                        Det fremgår onsdag af referatet af rentemødet.

                        • En række deltagere bemærkede, at efterhånden som pengepolitikken nærmede sig en position, der var tilstrækkelig restriktiv til at nå komiteens mål, ville det blive hensigtsmæssigt at bremse forhøjelsestempoet i målintervallet for federal funds-renten, hedder det i referatet af diskussionen i Federal Open Market Committee, FOMC.

                        • Derudover vurderede et betydeligt flertal af deltagerne, at en opbremsning i forhøjelsestempoet sandsynligvis snart ville være passende. Et langsommere tempo under disse omstændigheder ville bedre give komiteen mulighed for at vurdere fremskridt hen imod dets mål om maksimal beskæftigelse og prisstabilitet.

                        Federal Reserve har et mål om en kerneinflation på 2,0 pct. om året. Senest viste bankens foretrukne mål, kerneprisdeflatoren PCE Core, imidlertid en stigningstakt på 5,1 pct. på årsbasis i september.

                        Chefgruppens argument for en opbremsning i renteløftene var blandt andet, at de virker med forsinket effekt og med usikkert omfang på økonomien, ligesom et langsommere tempo kunne reducere risiciene for ustabilitet i det finansielle system.

                        Enkelte medlemmer af chefgruppen noterede sig dog, at det kunne være fordelagtigt med yderligere renteløft til et mere restriktivt niveau for renten, indtil der er mere "konkrete tegn" på, at inflationspresset er tilstrækkeligt aftagende.

                        • Mange deltagere kommenterede, at der var betydelig usikkerhed om det endelige niveau af fed funds-renten, som er nødvendig for at nå komiteens mål, og at deres vurdering af dette niveau til dels vil afhænge af indkommende data.

                        • Alligevel bemærkede flere deltagere, at med inflationen, der hidtil kun har vist få tegn på at aftage, og med vedvarende udbuds- og efterspørgselsubalancer i økonomien, var deres vurdering af det ultimative niveau af fed funds-renten, der ville være nødvendigt for at nå komiteens mål, noget højere, end de tidligere havde forventet.

                        Federal Reserve har indtil nu i år hævet sin toneangivende rente seks gange med samlet 3,75 pct.point til intervallet 3,75-4,00 pct., mens renten fra årets start lå omkring nul

                        .\˙ MarketWire

                        1 Reply Last reply
                        2

                        Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                        Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                        With your input, this post could be even better 💗

                        Tilmeld Log ind

                        • Log ind

                        • Har du ikke en konto? Tilmeld

                        • Login or register to search.
                        • First post
                          Last post
                        0
                        • Debatforum
                        • Seneste
                        • Populære
                        • Bruger