Mit take på hvad der rører sig i verden lige nu
-
Rigtig gode tanker og reflektioner.. Meget læseværdigt. Tusinde tak for dem.
PS: Jeg er helt enig omkring dine betragtninger omkring olien. Jeg tror dog, at +90 dollar for crude er den pris OPEC allerhelst vil holde den på.
-
Flot skriv.
Enig i, at inflationsmålsætningen på 2 procent ikke er realistisk længere.
En del stress ville blive taget ud af markedet, hvis den generelle inflationsmålsætning blev justeret til eksempelvis 4 procent, i hvertfald til udgangen af dette årti.
Når de færreste i markedet tror på de 2 procent, men centralbankerne hårdnakket fastholder, så er det svært at se en snarlig vending i markedet.
-
Kig på dette chart så vil man forstå, at det kan gå lige så hurtigt ned som det gik op med inflationen
https://twitter.com/andreassteno/status/1581946045931868160
Vent om 12-18 mdr rammer vi en bund, som meget vel kan ligne et niveau fra 2021.
-
Måske ganske kortvarigt måske fordi økonomien bremser hårdt op.
Men som Vilja skriver:
Ingen billige penge
Ingen billig energi
Ingen billig arbejdskraftDen største gamechanger er ønsket om vestlig uafhængighed af kritisk forsyning fra autokratier som Kina og Rusland.
Corona og Putins invasion af Ukraine har lært os lektien. Prisen for at rulle en del af globaliseringen tilbage bliver højere inflation i en længere årrække.
-
Jeg er ikke uenig i, at der kan komme højere inflation grundet "hjemtagelse" af produktion.
Men var man ikke kommet derhen, at der ikke var meget mere at hente i Kina for vesten i den henseende. Indien, Afrika og andre steder samt robotisering vil tage en del af arbejdet/produktionen således, at det ikke nødigt at gå så galt.
Billig energi kommer igen ret hurtigt. Grøn energi fylder mere og mere og atomkraft vil blive genoplivet og -startet. På den lidt kortere bane vil de der har olie flokkes om at få den sidste del af kagen (salget) inden forbruget forsvinder eller reduceres kraftigt. Nye energiteknologier er også tæt på gennembrud.
Inflation og renter vil banke lige så hurtigt ned, som den steg. Centralbanker kvæler aktivitet med voldsomme reteforhøjelser og reduktion i pengemængden. Men herefter kommer nok et lidt højere niveau, tror jeg.
-
Kanon indlæg, tak for at du har brugt tid på at nedskrive og videre give dine tanker.
Jeg fandt lige en lærebog af gammel dato om nationaløkonomi.
Om inflation står der, at det kommer af stigninger i "priser og lønninger". Hvilken faktor skal komme først før der er tale om inflation? Er lønningerne steget? Er disse to faktorer afhængige hinanden, før der er tale om inflation? så der skulle stå i lærebogen "og/eller".I min termonologi vil jeg sige, at det er priser, der har fået priser til at stige.
Priserne er steget pga. energipriserne er steget på pga. mangel på dette råstof. Men EUs hykleriske politikere snik snakker, kom nu i gang med at hive gas op af Nordsøen. Sverige kan hive gas op af Siljans ringen. De er i gang med projektering af 5 A kraftværker. Norge levere gas, så de er gasblå i ansigtet ( derfor har de gode lønninger til sygeplejerske).
Når varer (herunder brændstof og el) stiger og folk/virksomheder(konkurs) har svært ved at betale deres regninger. Det den mest logiske handling fra Nationalbankerne er, at lade renten stige.Alky
-
Nu hæver FED sikkert renten med 75 basispoint, hvad sker der i DK? Går hushandler helt i stå og hvad der af følger at ejendomsmæglere der lukker (konkurs). Hvis boligmarkedet går i stå nu pga.renten, hvad sker der så, når de nye boligskatter træder i kraft i 2024 (om 14 d.)? Så lad endelig renten stige så boligpriserne falder med 50 %, så er vi vist der, hvor de fleste boligejere vil kalde sig, at de er teknisk insolvente.
Det er logik , at renten hæves for at begrænse forbruget. Erhvervsdrivende i enrgikrævende (tunge) virksomheder, som åbenbart har det lidt svært med gas og elregningen, det er også den bedste kur, at centralbankerne hæver renten. I GB er det vist helt galt med konkurser.
Hvad lærte politikerne og finansfolk af krisen i 2008? At Dollaren er steget i værdi ( 2008 ca. 4,5 kr for en dollar
og i dag ca 7,5 kr.)?Det er ikke en gang spændende, for vi hvad der sker. Om 3 år, når centalbankerne /politikerne er vågnet op af deres inflationsbekæmpelsemetoder. Så bliver renten sat ned, så folk igen for penge for at låne penge og dette kun for at få gang i økonomierne igen.
Jeg er kun et menneske, og man har lov til tage fejl.
-
Hej vilja,
Et ok skriv, omend jeg ikke er enig.
Og så skal du lige rette en gravenrende fejl i sætningen herunder.
"Alt dette er også synonymt med at virksomhedernes indtjening skal falde. Der er ikke tegn på at dette er begyndt at ske endnu"
Indtjeningen i virksomhederne styrtbløder i Q3 regnskaberne. Som i ved lægger jeg regnskabs-tal ind for 800+ selskaber i Norden og 90%+ har faldende indtjening year-on-year. Det er derfor aktiekurserne falder så kraftigt. Man har massive ekstra udgifter lige pt. i selskaberne, i form af stigende lønninger og stigende råvarepriser, og det koster på bundlinjen.
Jeg har jo sendt med Excel regnskabs-ark til jer, med ca. 800 selskaber i Norden, så i kan selv gå ind og se på, hvor massive fald der er på indtjeningen i selskaberne. Jeg har også lagt oversigts-sider op i min tråd, hvor man kan se det for hver selskab i de nordiske index. Faldende indtjening giver faldende aktiekurser ... og det er det vi ser. Og hovedproblemet er inflation og stigende markedsrenter.
-
Hej alkymisten
Tjek liggetider på boliger nu på denne liste ...
I landkommunerne, er der ingen der køber bolig nu ...
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind