Dårligt varsel fra FEDEX for Maersk, NTG og DSV
-
Mere om prissætningen på Maersk her:
-
-
Ikke for nyligt, 2.500 i marts måned.
-
Rentemøde næste uge. Hæver powell renten med 1 procent point kommer alt på tilbud
-
4.000 i udbytte i marts 2023 er et realistisk bud. Ved siden af løber opkøb af egne aktier for 12 mia. USD, regn lidt på det

-
12 mia usd?!?
-
Ja, fra H1 2022:
Based on the improved guidance the Board of Directors has decided to increase the current share buy-back programme by USD 500m annually from USD 2.5bn to USD 3.0bn for the years 2022-2025.
-
Nej. De seneste tal er 6 mia $ over 2 år.
Bemærk at i sidste uge købte de 35.000 aktier. Med det tempo fjerner de 10% af aktierne på et år.
-
Læs nu hvad der står, 3 mia usd årligt i 2022 til 2025.
Det du henviser til er første del af programmet, som isoleret betragtet er 6 mia usd. Det udløber i 2023.
Så er der jo 2024 og 2025 med 3 mia årligt, som der står i halvårsregnskabet.
Det du poster henviser til “det nuværende program”, i årsregnskabet for 2021 blev et program i forlængelse af det nuværende besluttet, ligeledes 5 mia usd.
I regnskabet for H1 2022 blev begge programmer løftet til 6 mia usd.
-
Sidste fase af det igangværende program vil strække sig fra 2. november til 5 maj 2023. Hvis de skal op på 39,3 mia dkk, så vil de skulle købe for 20 mia dkk i den periode. Eller hvad der svare til 7,5 pct af aktierne i nuværende kurs.
-
Ja, du har ret Djengis. Jeg overså, at de har planlagt 4 år frem.
Men det gør kalkulen endnu mere interessant. Med den nuværende kurs har de planlagt at købe og fjerne 40% af aktierne under brug af 23% af egenkapitalen.
Følgende regnestykke er ikke en forventning til det fremtidige forløb, men kun en illustration af kræfterne i det aktuelle opkøb.
Antag, at kursen holder sig på det nuværende niveau, ca. 2.000 $. Antag at $/DKK er uændret i perioden. Antag at al fremtidig overskud udbetales som udbytte. Så vil egenkapitalen ultimo 2025 være:
52,6 mia $ - 12 mia $ = 42,6 mia $
antallet af aktier ultimo 2025 vil være 60% af 18,7 mio = 11,2 mioDet giver en IV på 28.200 DKK ultimo 2025.
-
Det giver lidt ro i maven, hvis man er tungt lastet

Men jeg bliver aldrig færdig med at undre mig over, hvor hysterisk dyrt eller latterligt billigt markedet prissætter aktier indimellem.
For Mærsk gælder, at så længe vi ugentligt bliver mindet om, at spotraterne er for nedadgående, så er der en del af markedet der pr refleks trykker på salgsknappen, selvom lavere rater er så ligeligt indpriset allerede.
Når vi nærmer os q3, og markedet bliver mindet om effekten af lange kontrakter, så går markedet i køb.
-
Som gammel mærsk mand, gid jeg ku' være lige så skråsikker som du, men det kan jeg ikke. Desværre.
Jo, som også nævnt før, de næste kvartaler skal nok også blive fine. Men går det bare halvt så galt som nogle tror, så kan man ikke engang udelukke, at et astronomisk stort overskud på få år bliver til rødt. Jeg tror ikke det går så galt, men udelukke det, det vil jeg heller ikke.
Og fint med gode lange kontrakter. Desværre har den slags fragt og volumenaftaler det med ikke at være helt så solide som kontrakter i almindelighed. Kunderne er vældig glade og tilfredse hvis raterne fortsætter op eller de bare går lidt under det de har aftalt. Men falder raterne væsentligt, så har rigtig mange kunder det med at komme rendende og vil genforhandle. Så kan du godt være hård og sige nej. Det gør mange, i hvert tilfælde i starten. De har det så med at bløde op efterhånden som containerindtaget falder og falder, og når frygten for at miste endnu mere last begynder at gå i maven...og tegnebogen.
-
Et par år med røde tal er så rigeligt indpriset.
Gør nu dig selv den tjeneste at betragte kapitalpolstringen, der vil kunne modstå et scenarium, der er langt langt værre end det du frygter.
Nu du flasher dit branchekendskab, så ved du jo også, at generel oplægning af skibe hurtigt sker, når de variable omkostninger ikke længere dækkes ind. Og så bliver tabet begrænset til afskrivninger og finansposter, hvor sidstnævnte påvirkes positivt af, at Mærsk har negativ gæld. Så der er et loft over evt. røde tal.
Men godt at blive mindet om, at personer med din psykologi rumsterer i markedet

-
HAHA - og...jeg håber du har ret.
Jeg tror stadig mest på at vi nok rider stormen af, men den der fornemmelse af at dette kan gå gruelig galt sniger sig mere og mere ind på mig, indrømmet. Der er del aktier jeg længe har haft i kikkerten bl.a. Rockwool, som vi har talt om, men jo mere de alle falder jo mere utilbøjelig bliver jeg til at købe. Men jeg har da købt lidt obligationer...
-
Okay, jeg ved godt, at jeg kan være lidt grov, men du fokuserer meget ensidigt på den variabel, der hedder udvikling i indtjening på den mellemlange bane.
Gør det slet ikke noget indtryk, hvordan et selskab er kapitalmæssigt polstret ?
Min påstand er, at de ekstreme udsving i børsmarkedet skyldes for ensidig fokus på mellemlang P/E. Men jeg kapitaliserer jo på det faktum, selvom bunden aldrig er der, hvor den langsigtede bredspektrede fundamentale logik tilsiger, at den skal være.
Er ti procent i obligationer nu.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind