Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Renter/aktier: Hvad gør du, når ECB hæver med 0,75 %?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
14 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • C Offline
    C Offline
    CharlesPonzi321
    wrote on sidst redigeret af

Jeg holder fortsat skarpt øje med den årige for Grækenland og Italien.
    CHF/"DEM" er gået fra 2 -> 1 på 25 år. Tyskere der er i stand til at tænke burde være rødglødende af raseri !
    Tysklands ageren i Ukraine og Rusland er reelt opsigelse af fredsaftalen fra 2. verdenskrig. Lige så vel var tysk deltagelse euroen "fredsaftale" med den anden flanke.
    Den forventes også opsagt tidligere end man måske skulle tro. Lagarde er den perfekte "skovl" i den sammenhæng.

Kravene på lønfronten vil nok give inflation i længere tid end de fleste går at håber på.

Taktisk virker olieaktier som det eneste rigtige på long fronten i vidt omfang pt.

105946_greektragedy.JPG

1 Reply Last reply
    6
    • S Offline
      S Offline
      stocktiger

Aktier stiger vidst lidt nu her i denne uge (måske 2-3 dage)

1 Reply Last reply
      2
      • S Offline
        S Offline
        stocktiger

Stigningerne er måske reaktion på at Boris Johnson rejser til dronning Elizabeth i Balmoral, Skotland 🙂

1 Reply Last reply
        2
        • S Offline
          S Offline
          stocktiger

Av min arm, åbningen i USA er noget rød. Gad vide om markedet nu vil langt ned? Hold på hat og briller.

1 Reply Last reply
          4
          • V Offline
            V Offline
            Vær-kritisk

For mig ligner det, at vi især i Europa er på vej ind i en længevarende krise. Energipriserne kommer ikke bare hurtigt ned igen, inflationen går ikke bare væk med et snuptag, forbrugerne får ikke bare lige den samme købekraft tilbage. Og det ligger ikke lige i kortene at regeringerne skal igang med at give aktierne en ny omgang doping, tværtimod er det det modsatte der er brug for, for at styr på dette rod.

Og indtil videre taler vi kun om problemet, men ret beset har vi i regnskaberne endnu ikke ser effekten af, hvor hårdt ramt forbrugerne er. Faktisk tror jeg at mange forbrugere, i hvert tilfælde i Danmark endnu slet ikke har mærket helt hvor hårdt de her stigende energipriser rammer. Vi betaler ikke for el hver uge, og vinteren er her ikke endnu. Og selv når vinteren kommer, så ser og får mange først den ekstra og nok meget store varmeregning (varmechok), når ejerforeningerne langt ind i 2023 har lavet deres varmeregnskab.

Klart, al omtalen har fået mange forbrugere til at slå back, hvor andre der ikke tænker så langt måske bare fortsætter. Men alle kommer til at slå back, så der er noget forsinkelse i systemet. En tid endnu bliver det bare værre og værre. Mit bud er, vi skal mindst 10% længere ned.

Og endnu en forudsigelse. Som alle under pandeminien blev epidemiloger, så vil alverdens børskommentatorer og investorer snart begynde at give den som meteorologer. De vil snart studere ethvert vejrkort, og med samme selvtillid som de taler om aktier og nøgletal, så vil de, med ansigtet lagt i ekspert-folder, nu begynde at tale om kold fronter og forudsige, at nu ligner det at kold sibirisk kulde vil trække ned og lægge sig som en dyne over Europa....og på den måde tale energipriserne op. Mange på børsen er ikke bare tiltrukket af aktier, mange elsker dramaet endnu mere.

1 Reply Last reply
            5
            • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
              Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
              Helge_LarsenPI-redaktør

Jeg er helt enig V-K. Den potentielle effekt af energikrisen i Europa kan blive langt værre for forbruget og virksomhederne end de fleste forestiller sig.

1 Reply Last reply
              6
              • V Offline
                V Offline
                Vær-kritisk

Men jeg undrer mig iøvrigt lidt over ECB, som nu vil pålægge energiselskaberne en særlig skat. Det lyder umiddelbart som en fair og rimelig ide, at de selskaber skal betale mere med de helt enorme overskud visse af dem laver i tiden. Men der findes vel ikke en skat på en virksomhed, som forbrugerne ikke betaler i sidste ende igennem priserne. Så betyder det så ikke bare endnu højere priser, inden så noget kommer tilbage som skat og uagtet den skat så skal gå tilbage til forbrugerne. Var det ikke mere oplagt bare at reducere den afgift de allerede har lagt på el og al ting?

1 Reply Last reply
                3
                • TheNoteT Offline
                  TheNoteT Offline
                  TheNote

Markedsstemning ?

Jeg ved ikke hvordan I andre har det derude, men synes godtnok at uanset hvilket hjørne man pt. kigger rundt om, så er der mindst lige så mange forhindringer som potentielle gevinster derude. Hvergang man har tænkt at en vending nærmer sig, så tikker der "nye" problemer ind.

Uanset om man ser kort eller længere så ligner det en tur på sidelinjen et godt stykke tid endnu. Alternativet kunne være at kaste sig over ting man ikke har forstand på. Hmm ??

Jeg begynder at overveje om markedet har brug for et "flush-out" for at komme videre, men det fjerner jo ikke forhindringerne.

Hvis jeg skal forsøge at tolke det så ligner det 1-2 år på vand og brød. Indtil videre ...

Bob bob ...

mvh

1 Reply Last reply
                  5
                  • V Offline
                    V Offline
                    Vær-kritisk

Aktiemarkedet har været vildt forkælet i snart mange år. Der har ikke været et eneste dip, som man ikke har skullet købe, for knap var det faldet, knap var humøret droppet, inden så stod alle verdens centralbanker klar med en ny kanyle fyldt med potent doping.

Nu har de ikke bare taget dopingen fra os. Mens vi ligger der og vrider os, dødeligt syg under denne kolde tyrker, så sparker de på os med rentestigninger samtidig med at andre stikker lange nåle i os med ekstremt høje el og varme, vild inflation osv.

Som jeg ser det har aktiemarkedet ikke kapituleret endnu. Det tror jeg det kommer til. Jeg tror vi skal have et flush out. Vi som borgere kommer til at hænge i dyndet et stykke tid, men aktiemarkedet vil nok komme sig hurtigere end vi mennesker. Men vi skal nok nogle måneder frem og godt ind i vinteren, inden vi kan begynde at skimte lyset og foråret.

1 Reply Last reply
                    4
                    • C Offline
                      C Offline
                      CharlesPonzi321

Foreløbigt er det channeling ned ! oktoberbund og 2-3 mere senere i 23 og måske endda 2024. Normalisering af obligationsmarkederne er en stor ting.

1 Reply Last reply
                      3
                      • V Offline
                        V Offline
                        Vær-kritisk

Jeg er lidt tungnem, så måske en venlig sjæl vil hjælpe mig til at forstå. Jeg ser at en ekspert med stor alvor advarer os alle om, at et prisloft på russisk gas kan få den modsatte effekt og få priserne til at stige, hvis det får Putin til at lukke for gassen. Jamen, øh, jeg troede at han allerede har lukket for gassen?

1 Reply Last reply
                        3

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                        • First post
                          Last post
                        0
                        • Debatforum
                        • Seneste
                        • Populære
                        • Bruger