Rentespøgelser
-
For høj inflation: https://finans.dk/okonomi/ECE14265553/den-amerikanske-centralbank-haever-renten-med-075-procentpoint/ . Et fænomen, der i julen sidste år ifl. FED, ikke ville udvikle sig til noget problem overhovedet, da det var midlertidigt. Jeg gætter på at renter fra FED og ECB kan stige kraftigt. FED har vidst hævet sin rente 3 gange i år mens ECB har hævet med 0,5 procent i torsdags, der var den første rentestigning i 11 år. Det må siges at være bekymrende at selvom FED har hævet renten 3 gange, ser det desværre ud til at inflationen indtil videre er nær ved upåvirket. Med USA's inflationstal på 9,0% og europzonens 8,6%, må man vel være meget bekymret for disse rentestigninger da det ofte undervurderes hvor mange stigninger og i procent der skal til for at tæmme en løbsk inflation. Stigningerne risikerer at stikke helt af.. I DK er jeg virkeligt spændt på at følge hvordan fleksrenterne vil udvikle sig. De kommer måske også til at stikke helt af?
-
Jeg er selv nervøs for, at vi vil fortsætte med at se store rentestigninger. Men vi er nødt til at skelne mellem den amerikanske og europæiske økonomi, da de er meget forskellige.
I USA tror jeg vi kommer til at se flere og højere stigninger i den korte rente end de fleste analytikere tror. Og selv om det sker, tror jeg det bliver svært at tæmme inflationen i USA.
I eurozonen tror jeg det af politiske årsager vil blive svært at øge den korte rente så meget som i USA. Selvom inflationstrykket lige nu er mindre end i USA, tror jeg derfor det vil blive endnu sværere at tæmme inflationen i Europa.
Det mest sandsynlige er efter min mening, at vi kommer til at se fortsat høj inflation sammen med negativ vækst i både USA og Europa de kommende år.
-
Eurozonen fik nye tal for lidt siden, nu 8,9 % inflation og nærmer sig USA. Mon ikke centralbankernes inflationskamp, der måske vil føre til ret store rentestigninger vil ramme aktierne hårdt? Det frygter jeg .
-
En recession er et udtryk fra makroøkonomi, der betegner en periode med økonomisk nedgang. En recession vil typisk indebære stigende arbejdsløshed og kan også involvere faldende priser, kaldet deflation (det modsatte af inflation). En alvorlig recession bliver kaldt en depression.
Jeg ved hvor jeg står. 2022 bliver vist et godt år?
-
Sat på spidsen, man kan næsten spørge: "Hvorfor overhovedet frygte en recession?". Jeg mener, det ligner jo at markedet allerede har glemt det og allerede igen buldrer videre, med kursen sat mod nye rekorder. Og det jo altså næsten inden menigmand for alvor eller overhovet har mærket noget til nogen recession. Jo, markedet dykkede, kortvarigt, men tilsyneladende har det (recessionen) endnu ikke sat sig i de regnskaber, der er kommet?
Er verden og markedet virkelig så gavmildt, så recession bare mest er noget man taler om og frygter, men ikke mærker? Eller er markedet bare for optimistisk, uden øje for at smerten indfinder sig med en vis forsinkelse??? Data stritter i alle retninger og ærlig talt, jeg er i vildrede. Er det forbi, eller skal vi op, for nu, for senere at få den fulde effekt og tage de alvorlige kurstæsk der ellers var lagt op til??
-
Lige nu føler jeg mig som den store pessimist, hvor de fleste andre er optimistiske.
Men een ting ved jeg: Markedet er ikke gavmildt. Det er som altid benhårdt.
Jeg tror vi er inde i en såkaldt bull-trap, nok forstærket af at mange har måtte forlade short-positioner p.g.a. stigningerne i aktierne.
-
Jeg tror nedturen kommer. Men med den seneste optur ligner det , at den er udsat/forsinkes.
-
F.eks. var F1 på 6 procent på et tidspunkt der i 2008, cirka hvor euroinflationen var 4 procent. ECB er nok igang med at varme op til store rentehop.
Her er lidt jeg kunne finde:
1)Renter 1998 til 2016.
2)Fleksrenter 2007-2009.
3)Inflationsoverblik ved udgang af juli 2022.
-
Ro på.
Læs Rødekros syn på renterne

#agrocura #aktier #renter #inflation | Jens Schjerning
𝐂𝐞𝐧𝐭𝐫𝐚𝐥𝐛𝐚𝐧𝐤𝐞𝐫 𝐞𝐫 𝐥𝐚𝐧𝐠𝐬𝐨𝐦𝐦𝐞 𝐨𝐠 𝐛𝐚𝐠𝐮𝐝𝐫𝐞𝐭𝐭𝐞𝐭 (𝐤𝐨𝐫𝐭 𝐫𝐞𝐧𝐭𝐞). 𝐕𝐢 𝐦𝐞𝐧𝐧𝐞𝐬𝐤𝐞𝐫 𝐞𝐫 𝐟𝐫𝐞𝐦𝐚𝐝𝐫𝐞𝐭𝐭𝐞𝐝𝐞 𝐨𝐠 𝐟𝐨𝐫𝐮𝐝 (𝐥𝐚𝐧𝐠𝐞 𝐫𝐞𝐧𝐭𝐞𝐫). Centralbanker bestemmer de korte renter. Det er først nu centralbankerne reagerer på inflationen, langt, langt efter den er steget. Vi mennesker handler de lange renter og gør det ud fra forventning til fremtiden. Vi har handlet de lange renter markant opad i starten af året, hvor udsigten for os mennesker var tydeligt, hvad det ville ske med inflationen og råvarepriser. Det blev efterfølgende forstærket af krigen. Men, vi mennesker kan nu også tydeligt se, at råvarepriser falder og derved skal inflationen ned. Hertil kommer, at vi også kan se, at økonomien får det ringere under de givne forudsætninger. Derfor handler vi mennesker nu de lange renter nedad igen og det vil vi fortsætte med. F.eks. toppende den 10-årige statsrente i DK d. 21. juni. 2,09% og handler nu omkring 1,18%. Trenden er altså ned på de lange renter. Derimod er de korte renter fortsat lidt på vej opad. Altså centralbankerne vil hæve renten lidt endnu til bekæmpelse af inflationen. Men i efteråret vil de gå op for centralbankerne, at inflationen er vendt nedad, samt at økonomien har fået det ringere og derfor må centralbankerne stoppe deres rentestigninger og lidt senere igen sætte renterne ned. I vedlagte graf ses den lange rente som 10-årig statsrente og den korte rente som Cibor6. Læg mærke til, at det ikke er unormalt, at vi i perioder kan handle de lange renter under de korte renter. Det er det jeg regner med, vil ske i efteråret/vinteråret, at de lange renter fortsat falder og kommer under de korte renter for en periode. Dette fænomen kaldes professionelt invers rentekurve. Dette vil gælde indtil, centralbankerne sænker de korte renter, således de korte renter igen kommer under de lange – bedst GÆT fra mig er, at det sker på et tidspunkt i 2023. Os der er finansieret i korte renter, vil opleve en mindre periode, hvor renteudgifterne er steget lidt, indtil det er plads i 2023 igen. De som fortsat gerne vil tage en skattefri kursgevinst, skal kigge på de lange renter, som pt. peger ned og ikke kigge på de korte renter. Til dem som kigger meget på teknisk analyse, har den 10-årige statsrente i USA lavet et teknisk topmønster med minimumspotentiale til fald til ca. 2%. Fortsat god ferie og god søndag! Du kan følge os på LinkedIn Fondsmæglerselskabet Agrocura A/S Jens Schjerning #agrocura #aktier #renter #inflation Jette Alsted Hedegaard Hans Vigen Kira Skov Johansen Naja Klaus Paul-Chr. Kongsted Hans Henrik Kjær Anders Mortensen Jens Kornbeck Rasmus Haun Hansen Henrik Andresen Benjamin Høegh Jens Schjerning
LinkedIn (www.linkedin.com)
-
Hehe...jeg kan skam godt se hvad rødeko skriver, og jeg er faktisk helt enig. Men selv om det måske går den rigtige vej, så tror jeg der går noget tid, inden de private (og mange virksomheder) bare sænker paraderne og atter bruger løs, like there is no tomorrow.
Priserne er steget meget. Meget er allerede, men noget mangler stadig at blive priset ind, tror jeg. Og jeg er bare ikke sikker på at vi i regnskaberne har set den fulde effekt af hvordan det påvirker (læs mindsker) forbruget - og dermed regnskaberne?
Men det er ikke sådan at jeg har tænkt mig at holde mig væk fra aktiemarkedet. Jeg bilder mig ikke ind at jeg ved bedre end markedet. Så hvis det vil buldre derudaf, så spiller jeg med.....mens jeg prøver at gøre mere umaage mht stock picking.
God weekend
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind