Ennogie fortager en større opjustering
-
Ja de har nemlig en reet attraktiv brutto margin samtidig med det er en ret god bizz case for kunden.
I DK montere Ennogie ikke noget. Altså er det en række eksterne samarbejdspartners (typisk tømmermester) der står for 100% af montagen.
I Tyskland, som er et meget større marked har Ennogie et enkelt in-house montage team. Resten står eksterne partner for. Kender ikke helt fordelingen. Men det er under 25% der er in-house. Og det tal falder efterhånden som volumen stiger.
Jeg ser ellers gerne Ennogie bygger et større in-house team op. Det er faktisk trenden flere steder. Hvor producenter ala Ennogie faktisk er ude at købe flere tagdækker virksomheder
-
Ja der er rigtig meget smæk på i branchen
-
Hvis jeg var investor i Ennogie, så ville jeg helst ikke have at firmaet tog sig af monteringen.
Det er kompliceret og individuelt fra sag til sag, hvordan det skal løses, og der åbnes for en masse tvister og retssager hvis der begåes fejl. Det er meget bedre at sælge taget som monterbart efter kundens mål og anvisninger, og så lade kunden være ansvarlig for korrekt opmåling, projektering og montering. På samme måde som vindues fabrikanter sælger dig vinduer efter dine mål, og leverer dem til byggepladsen.
Man kunne eventuelt have et særskilt datterselskab fra land til land, som kunne lave montage, men det er vigtigt at man kan lade det konkurs hvis det viser sig at tabe penge. Især i Tyskland så er lovgivning og praksis meget på bygherrens side, sådan som de danske arkitekter fandt ud af, da de troede de skulle grave guld i Tyskland efter genforeningen.
Sagen er også, at hvis man er for stor i montage afdelingen, så konkurrerer man med de arkitekter og entreprenører man gerne vil have til at købe taget og integrere det i deres projekter. Montage afdelingen bør være sidste mulighed, hvis en kunde ikke kan finde nogen til at installere sit Ennogie tag.
-
Flere gode pointer du fremhæver der.
Jeg har ikke den samme indsigt som du har mht det juridiske i Tyskland.
Min tanke er også det aldrig skal være over 50% inhouse montering. Det skal være sådan at der også er nok arbejde hen over vinteren.
Dertil skal det KUN være montage af Ennogie taget. Ikke nedtagning af eksisterende tag og opbygning af nyt undertag.
Det er relativt strait forward med montage af selve Ennogie taget. Det kræver mere fagindsigt at opbygge nyt undertag.
Særligt de store projekter så jeg gerne Ennogie selv monterede taget.
Det har været svært gennem en længere periode at skaffe håndværker. Og når man så endelig fik en aftale med en håndværker, så har det været til ret høje timepriser.
Så der har egentligt i en periode været noget let margin at hente. Men her efter sommerferien skifter det stille og roligt i DK hvor der bliver mindre travlt i byggebranchen. Den samme opbremsning er endnu ikke set i Tyskland.
Om alle omstændigheder er der mig bekendt heller ikke planer om at opbygge en større in house monterings team. Så det fortsætter med at være på et lille niveau
-
Mere end nettet kan klare!
Vi oplever i øjeblikket en hidtil uset fremgang i solcelleteknologi, siger udviklingschefen i N-Ergie, Rainer Kleedörfer.
Tyske solceller kobles fra i solskin
Det tyske elnet har for lav kapacitet, og det betyder, at flere solceller bliver koblet fra netværket. Det har Jens Husemann oplevet på førstehånd.
Thy-Mors - 10/08 2022 (reader.nordjyske.dk)
-
Ja så godt artiklen i går. Det overraskede mig en hel del med det antal dage der nævnes deri.
Jeg er ikke bekendt med der har været lukket for strømmen på danske solceller. Men det sker omkring 100 timer om året på nogle vindmøller.
Herhjemme prøver net-operatørene at være lidt proaktive. Så når vi taler ansøgninger til større anlæg, så kan bygherre få at vide, at projektet skal reduceres med xx procent. Det gør de for at minimere risikoen for, at havne der hvor det tyske eksempel er havnet.
Men ja det er velkendt at der er ret store udfordringer på det tyske elnet. De såkaldte "motorveje" ned igennem tyskland er meget mangelfulde. Det er netop derfor danske offshore møller nogle gange lukkes ned i kortere perioder. Fordi den overskydende strøm ikke kan sendes syd på
-
Der er også en væsentlig forskel på om ens soltag hovedsagelig skal producere til selvforsyning, så man kun trækker meget lidt elektricitet om dagen (hvor solcellerne dækker det meste) og så noget mere om aftenen/natten, hvor der ikke er sollys.
Det er nok ikke Ennogies kunder som i første omgang får problemer med elnettets utilstrækkeligheder.Hvis taget er større, eller som i artiklen, at det er et større delvist kommercielt anlæg, så er der nok større risiko for at man løber ind i elnet problemer.
Elnettet er nok den største hindring i vores omlægning af energiforsyningen. Det er et "usexset" område som er investerings tungt, og mange steder på Statslig ejerskab (hvilket er en god ide, hvis bare Staten gider investere).
Men nogen overraskelse burde det ikke være, at man skal investere massivt der, hvis man vil svinge væk fra fossile brændstoffer. Hele debatten om elbiler, viser også at man slet ikke har forstået hvor umuligt det er, medmindre man udbygger elnettet. Jeg kan stadig ikke forstå hvorfor det ikke er en offenlig opgave at sætte lade standere op, ALLE de steder der findes en offentlig parkerings plads.
Det vil koste en formue, men hvis man ikke investerer der, så burde man slet ikke skattebegunstige elbiler, da det så udelukkende bliver alibi tiltag. -
Enig. Det er ikke ret "sexet" at bruge store beløb på el infrastruktur. Tyskerne har et efterslæb på over 10 år.
Men vil gerne tro at det nuværende skifte mod elektrificering, vil betyde der de kommende år vil ske ret store investeringer på området. Men det hjælper ikke noget på de nuværende mega høje elpriser
-
Ennogie har indgået aftale med Dansk Boligbyg A/S om levering af bygningsintegrerede solcelletage til et boligprojekt under Plushusene udviklet af M+ Ejendomme A/S og NREP A/S.
Projektet er beliggende i Lisberg, ca. 10 km udenfor Århus. Ordren, der er på samlet ca. 3.500 m2 solcelletag, er blandt Ennogies hidtil største. Ordren er den anden ordre Ennogie har modtaget på levering af bygningsintegrerede solcelletage til Plushusene.Plushusene er etableret i 2018 af NREP og M+ (navneskift fra CASA Group), som er to af de største og mest succesfulde virksomheder inden for udvikling, opførelse og drift af ejendomme i Danmark. De to selskabers vision med Plushusene er at skabe et helt nyt og unikt lejeboligkoncept, som bygger på de nyeste trends og behov inden for co-living. Læs mere om Plushusene på https://plushusene.dk/om-os/
Ordreværdien placerer ordren i niveau C (DKK 5-10m) i ESG's ordrehieraki (læs mere herom i selskabets børsmeddelelse nr. 05.2022 af den 17. marts 2022).
Ordren forventes leveret succesivt over en periode startende i 3. kvartal 2022 og igennem andet kvartal 2024.
Med venlig hilsen
Ennogie Solar Group A/S
-
Ordre nummer 2 fra Plushusen. Det er super vigtigt og et rigtig stærkt signal. En af ejerne bag projekt er NREP. Nordens største ejendoms forvalter. Og de meldte sidste år ud at de fremadrettet vil have solceller på alle deres nye bygninger. Og montere solceller på de af deres eksisterende bygninger hvor det er muligt.
Når de nu vælger Ennogies BIPV løsning for 2. gang, så vil sandsynligheden for de kommer til at placerer endnu flere ordre hos Ennogie, alt andet lige stige. God måde at gå på weekend

Gætter på ordren har en værdi af 7-8 mio
-
Hej B35
Nej det er ikke lykkedes mig at finde noget nyt fra eller om Ennogie nogen steder. Så det er også en gåde for mig.
Måske der er en eller anden FB gruppe(jeg er ikke på FB) hvor de er begyndt at debattere aktien rigtigt meget?
Til din info, og evt andre der følger med i Ennogie sagaen, så bliver der indimellem chattet om aktien her på PI chatten i chat gruppen "Grønne aktier".
men det er måske snart ved at nærme sig den tid hvor Helge kan oprette en selvstændig Ennogie chat

-
Så har jeg lige skrevet en tirade om Ennogie i den nævnt chat

-
Info til alle dem der følger Ennogie. Vi har fra i dag fået vores egen Ennogie chat, så vi ikke længere fylder så meget i "grønne aktier"
Man kan finde chatten her
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind