Matas - fejlvurderet igen?
-
Jeg er enig i, at Matas er undervurderet, men et opkøbstilbud på 248 kr. er ikke realistisk.
Der er rigtig meget aktiveret goodwill på balancen, faktisk så meget, at omfanget overstiger egenkapitalen. De er således insolvente, hvis selskabet blev likvideret dags dato.
Så værdisætningen handler alene fremtidig indtjening, der lige først skal indhente den negative egenkapital, hvis goodwill sættes til nul.
Har selv aktien.
-
-
Med en indtjening pr aktie på 7,04 kr pr aktie i seneste regnskabsår, så kan jeg ikke få dit regnestykke til at passe.
3 år til udligning af negativ egenkapital og 14 år til udligning af aktuel markedsværdi.
17 år før investeringen er tjent hjem.
-
Jeg betragter ikke Matas' egenkapitalopgørelse som værende negativ.
Dernæst købes selskabet for markedsværdien/børsværdien på 3,7 mia. kr. Ved forventet aktuelt nettooverskud pr. år de næste 8 år ( 453 mio. kr. ) går der ca. 3.624 mio. kr. ind på kontoen. -
Aner ikke, hvor du har de 453 mio. kr fra.
Nettoresultatet i senest afsluttede regnskabsår var 269 mio. kr.
-
Jvf. nettoresultatet efter skat i Q3 2021/22 på 296,1 mio. kr. plus et skønsmæssigt nettooverskud på 157 mio. kr. - svarende til overskuddet i Q3 21/22 - giver ialt 452,6 mio. kr. i netteoverskud i 21/22.
Selvfølgelig kun hvis resultatet i Q4 holder samme niveau som i Q3, men da Matas forventer en omsætning på op til 1 mia. kr. i Q4 vil jeg tro,at nettoresultatet holder.
-
Okay
De 296,1 er det justerede resultat. Det rigtige resultat efter årsregnskabsloven lyder på 237,2. Det står i regnskabet.
Q3 indeholder julesalget, så Q4 er erfaringsmæssigt meget lavere. Sidste Q4 var blot 16 mio. kr.
-
nogen holdning på bagkant af regnskabet nu?
-
Matas Q4: Lander bedre resultat end sidste år https://www.proinvestor.com/investornyt/831603/matas-q4-lander-bedre-resultat-end-sidste-ar
-
nettoresultat på 276,5 mio. kr. er nogenlunde som guidet af selskabet, så ok til det.
Forventningerne til 22/23 er lidt til den sløje side med fald i EBITA marginen fra 18,5 i 21/22 til mellem 17 og 18 procent. Men det matcher nok de forventninger, der er i markedet, hvor detail er udfordret i øjeblikket.
Matas stiger 4 procent ved børsåbning, så markedet er tilfreds med situationen.
-
Den startede med at stige, men er nu faldet til -4%.
Jeg ved ikke om det er en kombination af udsigterne for kommende år og en skuffelse over at udbyttet fastholdes på kun 2 kr. ? -
Faldet i aktien er præcis det samme reaktionsmønster vi ser hos forbrugsaktierne i USA, hvor der også udmeldes om generel usikkerhed om fremtiden. Faldet sker uagtet hvor godt det aflagte regnskab er.
-
Nemlig, Helge. Og "festen" startede allerede ved børsluk mandag, da GSE solgte ud. Her til formiddag er det også de sædvanlige gutter med de udenlandske forkortelser, der sælger ud.
Faktisk er størstedelen af handeler i Matas på en typisk handelsdag de "fremmede". Det skaber selvfølgelig omsætning i aktien, men også usikkerhed, for handler de bare for at score et par kroner pr. dag?
-
Matas/CEO: Vokser på trods af globale økonomiske usikkerheder
https://www.proinvestor.com/investornyt/831640/matas-ceo-vokser-pa-trods-af-globale-okonomiske-usikkerheder -
Vi har holdninger til vore investeringer og vore debatter her på PI, og det er godt med kritiske indlæg.
Her kommer et link til en artikel om Matas og udsigterne. Så må vi se, om det holder!
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind