North Media: analyse og 2022-forventninger.
-
Nuværende kurs er mistillid fra investorer... Så enkelt er det.
Med den pengetank burde man let kunne vækste virksomheden, men det formår de ikke. Det skaber undren fra investorer at ledelsen ikke i højere grad kan finde ud af at drive virksomhed. Hvilket er lidt underligt, for det går jo sådan set meget godt for samtlige ben de har at gå på. Hvad frygten er for at købe ind på samme præmisser ved at opkøbe og værdiskabe egne virksomheder må være fordi de ikke magter opgaven. Og det har jeg givet dem til GF i 2022 til at bevise eller svare direkte på.
-
North Media har den 3 dec meldt ud, at man ønsker en ren balance - så det er en ændring af regnskabsprincip, der er det væsentligste i denne udmelding. Det har ingen konsekvens for kontant-beholdningen i selskabet.
Udgifterne (nedskrivningen) er allerede betalt og indregnet i balancen. Det har altså ingen cash-effekt.
I runde tal er nedjusteringen i Bekeys udviklingsomkostning følgende:
• 2019: 7M
• 2020: 7M
• 2021: 7M
• Total 21M DKK.
Det er Bekeys opgangsprodukt, der har oplevet en forsinkelse af 1) udrulningen af etage-adgangssystemer og 2) lukningen af nye kunder. Bekey sætter lige nu licens-betalingerne OP for kommunerne, det skal koste mere at være på platformen. Denne del af Bekey skal altså bidrage yderligere til bundlinien. -
Uanset om det her blot er en teknikalitet i forhold til regnskabet - for det kan jeg godt aflæse - så må denne teknikalitet slet slet slet slet ikke koste ca. 10% af værdien af et konglomerat. Det kurstab er afstedkommet af andre dybereliggende årsager.
Det her er torskedumt - efter man for en måned siden præciserede sit regnskab i den øvre ende. Som "sjovt nok" gav investorerne anledning til at sælge (voldsomt) ud.
I dag er ALT indregnet - alle ved jo godt, at det ikke ligefrem kører for Bekey. Så der var reelt ingen grund til afstraffelsen i dag, men der sidder bare nogen og trykker sælg - amerikanerne. Ikke fordi jeg skal gøre dem til de slemme, de er blot spekulative, og vil bare have kursen ned for at kunne købe længere nede. For du kan dybest set ikke shorte en aktie i small- eller midCap, men du kan robot-"styre den", og det er hvad der sker her.
Jeg bliver aldrig den store fortaler for den slags, for det stopper helt klart nogle små investorer ud som ikke har den indsigt.
Casen North Media
Nu skal de edder banke mig se at få aktiveret nogle opkøb. Ellers bliver det jo pinligt at sidde i en position som Henrik Løvig sidder i.
Og jeg er helt tabt hvis de ikke laver et aktietilbagekøb ASAP. Gør de ikke det, så er det jo fordi bestyrelsen (Richard Bunck) ikke stoler på egen business-case.
For investorerne handler det nu om tillid til virksomheden - ikke casen - for den er intakt. Bekey er det mindste ben i virksomheden og den må ALDRIG koste 10% af værdien af hele selskabet, fordi man nedjusterer en teknikalitet.
Det svarer jo til at de skulle sidde og oplyse om deres aktieportefølje på månedsbasis... Hov vent - det burde de faktisk... Eller vent - den er jo pløjet ned i bedste Cathie-style... Så i dag er ikke en god dag...
Nu siger jeg det lidt i sjov - men så er den ude, men man skulle jo nærmest tro, at bestyrelsen - og direktionen - har en intention om at drive kursen ned. Richard Bunck har da i hvert fald ingen interesse i at køre den op, hvis han om 6 måneder kan afnotere NM til kurs 100.
Al lokkemad er kørt i stilling - fremtidig udbytte og store kursstigninger. Alt imens man har ekstremt travlt med at fortælle markedet, at aftalen med Deustche Post nærmest var en misforståelse for at skabe omsætning i FK Distribution, og at Digital Services ikke kan levere - underligt - de har jo en kæmpe pengetank at vækste på!!!
Jeg er stadig aktionær, men pas lige på jer selv derude. Det her lugter.
-
Boligportal har lukket to pæne kunder til deres nye produkt - "dataplatformen":
- NREP
- Birch Ejendomme
"Vi ser et stort potentiale i at sælge vores data til ejendomsselskaber. Det er tydeligt, at vi lige nu rammer en efterspørgsel fra branchen, hvor data spiller en større og større rolle. Vi lancerede dataplatformen i september, og aftalen med NREP slår fast, at det her er et betydeligt fokusområde for os."
NREP alene bidrager vel med over 100.000,- om måneden - eller 1,2M DKK om året.
-
Hvor kan du læse det?
-
Sådan det er godt nyt
-
Det er gode kunder ????
-
fortæl fortæl.....
-
kan se at Koncenton vil bygge seniorboliger for 10 mia kr inden for nogle år. Vil noget i denne beslutningsprocess hvile på data fra Boligportal, hvad tror i?
-
Lige en opdatering på valuation af North Media.
-
Jeg tror at North Medias største forretningsben FK Distribution får et kanon Q4.
for det første:
Der er skubbet en uge frem til Q4 (i forhold til Q4 sidste år). så altså mer-omsætning i den ekstra uge.
For det andet
Min postkasse er fyldt med spændende kataloger - bl.a. nogle helt nye kunder - fx en ejd.mægler med et giga katalog...! det er good news - vægt + antal = cash hos FK Distribution.3)
Sidste år var der lidt corona-jul hos FK - det er der ikke på samme måde i år...North Media ejer FK Distribution 100%.
-
North Media er gået direkte ind i Nasdaq Mid Cap Indekset. Det kan vel kun have en positiv indflydelse på selskabet? Der er vel fortsat nogle fund managers, der følger dette index? Og hvis de tracker dette, så er de vel nødt til at købe aktier i North Media? Det er ret så positivt, da der hidtil kun har været private investorer i selskabet - og relativt få professionelle investorer....?
-
Jeg kan slet ikke fatte at kursen befinder sig hernede, så ja
-
Har du statistik på udviklingen?
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind