Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Vestas: Vindmøllerne snurrer lystigt, men bundlinjen knirker

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
16 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • D Offline
    D Offline
    DjengisCash
    wrote on sidst redigeret af

Den PE du henviser til er nok på regnskab 2020. For 2021 ser det sløjere ud.

Ordren på 2,1 GW med V236-møllen er et varsel om, at Vestas vil blive markedsdominerende på både off-shore og on-shore.

De to største konkurrenter, Siemens Gamesa og GE, har negativ EBIT, hvor Vestas trods alt viser 4 procent positiv EBIT-margin.

Et realistisk scenarium, når markedet normaliseres, er derfor at Vestas vil præstere en EBIT-margin på 12, hvor de andre vil præstere 8.

Så et bud på regnskabet fra Vestas om 5 år er en omsætning på 30 mia. Euro og en EBIT på 3,6 mia. Euro. Det giver en PE på under 10 med den nærværende markedsværdi.

Attraktivt for den tålmodige investor.

1 Reply Last reply
    6
    • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
      Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
      Helge_LarsenPI-redaktør

Vestas: Spansk-tysk rival taber mere end ventet og spår sløjt 2021/22

Just a moment...

favicon

(www.proinvestor.com)

1 Reply Last reply
      4
      • T Offline
        T Offline
        Tjampman

Solceller er vel allerede billigere end vind, men i optimale områder (under 30 grader N/S). Så i Danmark kommer det nok ikke til at ske foreløbig, prisen på vind falder jo også.

1 Reply Last reply
        4
        • K Offline
          K Offline
          koden

På den korte bane skal man nok ikke være i vind 🙂
          Men afvent bunden og køb op.

1 Reply Last reply
          4
          • D Offline
            D Offline
            DjengisCash

Det lyder jo enkelt, men hvornår ved du, at det bunden du køber på ?

Det har altid været min strategi at købe på bunden og sælge på toppen, men det er endnu ikke lykkedes mig at aflure, hvornår tidspunkterne er de helt rigtige 🙂

1 Reply Last reply
            5
            • M Offline
              M Offline
              Manfred

Det er tankevækkende af der ikke er nogle vindmølle udbydere der kan få det til at løbe rund. Det er kun dem der udvikler parkerne der skummer fløden. Det er ikke en holdbar udvikling med den fordeling i værdi kæden som finder sted i dag. Pengene skal tilgå
              Fabrikkerne som fremstiller og op stiller møllerne. Ellers bliver det farvel til vindmølle produktion i fremtidens Danmark.

1 Reply Last reply
              5
              • B Offline
                B Offline
                B35

Årsagen til at vindmøllefremstillingen (endnu) giver ringe afkast er fordi Vestas konkurrenter har måtte sælge deres nye udstillingsmøller til lav (kost) pris! da Vestas er foran på teknologi, også nu med den nye 15mw havvindskraftværk!

1 Reply Last reply
                5
                • H Offline
                  H Offline
                  Hyst

Et spørgsmål til eksperterne:

Har alle de store møller i dag ikke centralsmøringssystemer?

Kan se at mange der producerer centralsmøringssystemer der har vindmølleprodukter.

Jeg kender ikke til vindområdet.

1 Reply Last reply
                  4
                  • B Offline
                    B Offline
                    bikube

Det har jeg også tænkt på, da jeg så Hove´s præsentation vdr. deres IPO. Jeg kan ikke forestille mig, at de helt store møller ikke har automatisk smøring, men smørefedtet skal jo stadig derop, og det er nok ikke alle dele, der skal smøres lige kontinuerligt, der er sikkert mange lejer og led, der bare skal have et "skud" fedt, når der er eftersyn.

1 Reply Last reply
                    4
                    • D Offline
                      D Offline
                      DjengisCash

Mit ræsonnement er, at positionskampen mellem producenterne vil ophøre på et tidspunkt. Ellers er der jo ikke længere nogen som vil stille kapital til rådighed.

Vinderen på teknologi og effektivitet er allerede fundet, og vinderen hedder Vestas.

Så Vestas vil derfor vinde mest på, at fokus generelt skifter fra markedsandele til bundlinje.

1 Reply Last reply
                      5
                      • H Offline
                        H Offline
                        Hyst

Ja, det var også min overvejelse. Men smørring er vist lidt kompliceret.

Link Preview Image
                        What Is Lubrication?

Lubrication is the control of friction and wear by the introduction of a friction-reducing film between moving surfaces in contact. The lubricant used can be a fluid, solid, or plastic subst…

favicon

(www.machinerylubrication.com)

SKF

favicon

(www.skf.com)

Link Preview Image
                        Wind turbines - Groeneveld-BEKA

Optimum lubrication for wind turbines. Prevent expensive breakdowns with our reliable lubrication system. Tailor-made solutions for maximum efficiency.

favicon

Groeneveld-BEKA (www.groeneveld-beka.com)

Just a moment...

favicon

(www.lubetechnologies.com)

Men mange gange får man bedre service fra en mindre leverandør, og refill til serviceprovider kunne være deres største marked sammen med HQSE (contamination og handling) fordele.

Det at de også ser på mineindustien kunne jo betyde at de også har ambitioner om samlede systemer, men der er der jo mange store spillere tyder det på.

Men jeg kunne tænke mig lidt mere info fra HOVEs side, info er lidt vag synes jeg.

Måske skal jeg blot holde mig væk på grund af min manglende viden på hele vind området.

1 Reply Last reply
                        4

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                        • First post
                          Last post
                        0
                        • Debatforum
                        • Seneste
                        • Populære
                        • Bruger