Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Speedrecruiters: Min første IPO

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
13 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
    Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
    Helge_LarsenPI-redaktør
    wrote on sidst redigeret af

PROINVESTOR ONLINE INVESTORMØDE ONSDAG D. 22. SEP. KL. 19-20.

DIVERSITET BØRSNOTERING
    ​The Speedrecruiters Company A/S

Tilmelding på link:

https://event.webinarjam.com/register/161/zg0grtw1?fbclid=IwAR0DP6If4sJVMcuONsag5e7t0yqENfSF7P1fWJGTm_hlB4yLmdiUBGKCC2c

1 Reply Last reply
    4
    • B Offline
      B Offline
      B.Andersen

Bliver investormødet offentliggjort efterfølgende?

1 Reply Last reply
      1
        Helge_LarsenPI-redaktør

Det gør det Bent. Både her og på investorsiden:

https://nyemission.dk/speedrecruiters/

1 Reply Last reply
        1
        • P Offline
          P Offline
          PMPirate2

Ja, prisen er noget man skal være meget opmærksom på, når man laver en IPO, og noget jeg lavede en del research på med en anden unoteret virksomhed der var tæt på at blive noteret, men endte med et privat salg fordi to kapitalfonde gik i budkrig.

På den ene side vil man som eksisterende aktionær helst ikke sætte IPO-prisen for lavt, for man vil ikke udvandes mere end højst nødvendigt.

Men på den anden side skal man passe på med at sætte IPO-prisen for højt. Gør man det bliver det bare op ad bakke med markedet for aktien: Prisen falder under IPO-prisen, og en del af dem der gik med i IPO sælger, hvilket medfører yderligere prisfald. Og så bliver eventuelle nye investorer utilbøjelige til at købe en aktie de kan se bare er faldet og faldet i pris lige siden børsintroduktionen.

Så hvis man er eksisterende aktionær, og ikke har tænkt sig at at sælge kort efter børsintroduktionen, kan det faktisk på sigt betale sig at sætte prisen lidt i den lave ende. Når kursen stiger efter en IPO er dem der deltog i den glade, og andre der ikke gik med i IPO mere tilbøjelige til at købe aktien.

Her mener jeg, at Speedrecruiters har fundet et fornuftigt leje for prisen, og det er årsagen til at jeg vælger at købe flere aktier i forbindelse med IPO.

Når prisen er i den lave ende af PS i forhold til en del andre mindre børsnoteringer de senere år skyldes det også, at de allerede har en vis omsætning, da de allerede har en del kunder der bruger deres produkt. Det er altså ikke bare en ide og varm luft der sælges ved IPO'en.

1 Reply Last reply
          3
          • troldmandenT Offline
            troldmandenT Offline
            troldmanden

Præcis. Det er mega vigtigt selskabet/kursen bliver modtaget godt og der bliver en stigning der er vedvarende. Modsat ser jeg det heller ikke som positivt hvis kursen stiger flere hundrede procent på kort tid. Enten er der gået meme i den, eller også blev mcap sat for lavt fra starten af.

I den anden ende af skalaen finder vi 2 ret store grønne noteringer som har skruet prisen ALT ALT for højt op fra starten. Aquaporin der er faldet ca 1/3 og GHS der er nede med ca 7%. Men at notere selskaberne med PS på 50-100 er grådighed fra de eksisterende ejer. Hvor er upside for nye investorer?

Så ja det er en videnskab og meget delekat at få sat den rigtige entry kurs

1 Reply Last reply
            1
            • S Offline
              S Offline
              Stockwatch1

Nu har jeg læst IPO-materialet igennem. Der er da ingen af de nuværende aktionærer, der tegner aktier i IPOen. Til gengæld sælger de to hovedaktionærer og stiftere ud.

Jeg forstår iøvrigt ikke, hvorfor man ikke venter med at gå på børsen, til man har et levedygtigt koncept.

I 2020 opnåede man en omsætning på 2,1 mio. kr. og et resultat før skat på minus 1,0 mio. kr. Såvidt jeg kan se, har man endnu ikke præsteret et overskud.

I 2021 venter man en forbedring af omsætningen til 3,7 mio. kr. Til gengæld ventes et resultat før skat på -9,3 mio. kr. (inkluderet omkostninger til IPO).

For 2022 forventes en omsætning på 10,2 mio. kr. og et resultat før skat på -9,0 mio. kr.

2023 antages at give en omsætning på ca. 21 mio. kr. med et resultat på ca. -3 mio. kr.

Break-even (resultat før skat) forventes opnået i 2024.

Værdiansættelsen post-IPO er på 55 mio. kr.

Man køber altså casen i forventning om, at ledelsen kan vende underskuddet til et overskud i løbet af de næste 4 år (jeg går ud fra, at de regner med et overskud i 2025, men det har de ikke meldt ud).

1 Reply Last reply
              2
              • P Offline
                P Offline
                PMPirate2

Det er korrekt, at selskabet ikke er bekendt med at nogen af de eksisterende aktionærer tegner aktier i forbindelse med IPOen. Det skal de jo skrive, når det forholder sig sådan.

Mit holdingselskab er eksisterende aktionær, og jeg har personligt givet bindende forhåndstilsagn om at tegne aktier ved IPOen (en mængde på lidt over 20 procent af den mængde aktier mit holdingselskab har). Men jeg er ikke samme juridiske person som mit fuldt ud ejede holdingselskab, så jeg er personligt ikke eksisterende aktionær. Jeg ved også, at nogle andre eksisterende aktionærer har sagt de vil deltage i IPOen, men en uforpligtende tilkendegivelse kan man jo ikke skrive ind i en formel virksomhedsbeskrivelse.

Jeg kan forstå, at direktøren ved dagens webinar hos Kapitalpartner har forklaret hvorfor hans holdingselskab i forbindelse med IPOen sælger 2,5 procent af kapitalen, så derfor kan jeg også tillade mig at skrive det her: Det skyldes, at han har taget lån i banken der er lånt videre til hans holdingselskab til finansiering af hans holdingselskabs besiddelse af aktier i Speedrecruiters. Det lån vil han nu gerne have afviklet. Det er efter min mening bedre og mere reelt at få det på plads i forbindelse med IPOen, fremfor at beholde banklånet et år for så at sælge denne post i markedet når lock-up er overstået.

Jeg ved ikke hvorfor Schmidt Management ApS også sælger 2,5 procent af kapitalen, men jeg vil gætte på, at de to største aktionærer har en aftale om at eje lige store dele af virksomheden.

1 Reply Last reply
                2
                • troldmandenT Offline
                  troldmandenT Offline
                  troldmanden

Det kommer bare næsten altid til at se dumt ud når nogle af stifterne sælger ud i forbindelse med IPO, næsten lige meget hvordan man vender og drejer det. Så er det et rødt flag.

Modsat så er det helt naturligt nogle af stifterne/de første investorer gerne vil tage noget profit ud. Men at gøre det i selve IPO, finder jeg personligt ikke særlig smart for selskabets modtagelse på Børsen. Der bør i min optik altid være en lockup på de største investorer.

I Ennogie bliver der lockup på de 3 største som sidder på ca 75%

Den model jeg reelt er tilhænger af er en lockup med en kattelem. En kattelem forstået på den måde at dem der har lockup GODT kan sælge op til f.eks 25% af deres beholding, men KUN ved et direkte salg i hele procentpoint til specifik uafhængig 3. part. F.eks en fond mm. Det vil sige man IKKE bare lægger aktier ud i den alm udbud, men der er aftalt en konkret pris handlen gennemføres til.

Dermed øges likviditet i aktien, samtidig med man undgår den negative effekt vi ofte ser når lockup udløber

1 Reply Last reply
                  2
                    Helge_LarsenPI-redaktør

VIDEO - PROINVESTOR ONLINE INVESTORMØDE ONSDAG D. 22. SEP. KL. 19-20.

DIVERSITET BØRSNOTERING
                    ​The Speedrecruiters Company A/S

1 Reply Last reply
                    0
                      Helge_LarsenPI-redaktør

Proinvestor Play TV

Speedrecruiters IPO

1 Reply Last reply
                      0
                      • P Offline
                        P Offline
                        PMPirate2

Jeg bliver nødt til at korrigere mig selv, da jeg har misforstået noget.

Jeg underskrev et bindende forhåndstilsagn, og fik det retur, underskrevet af virksomheden. Senere fik jeg et opkald fra Certified Advisor, hvor jeg forstod de havde valgt ikke at oplyse bindende forhåndstilsagn i materialet udsendt til nye investorer.

Men jeg kan nu forstå, at de helt har valgt at undgå skridtet med bindende forhåndstilsagn. Det kan de gøre fordi det dokument jeg og virksomheden underskrev ikke er bindende for virksomheden.

I stedet for at være sikker på at få mine nye aktier ved forhåndstegningen, kommer det i stedet an på bestyrelsens beslutning om hvor mange flere aktier jeg kan få, da min tegning af flere aktier i forbindelse med IPO er af en vis størrelse.

For større tegninger i forbindelse med IPO er det sædvanligt, at bestyrelsen vurderer og tildeler som de synes er bedst for virksomheden.

Jeg håber dog jeg får de ekstra aktier jeg har bedt om at tegne. Især fordi jeg allerede har givet ledelsen værdifuld information fra mine tidligere erfaringer med lignende virksomheder der har gennemført den vækstrejse Speedrecruiters nu skal ud på. Og fordi jeg har sagt jeg gerne vil være en aktiv investor og fortsætte med at dele ud af mine erfaringer.

Men jeg kommer til at tegne mine nye aktier ved IPO på lige fod med alle andre.

1 Reply Last reply
                        1
                          Helge_LarsenPI-redaktør

Speedrecruiters udskyder børsnotering.

https://www.proinvestor.com/investornyt/712968/speedrecruiters-udskyder-borsnotering

1 Reply Last reply
                          0

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                          • First post
                            Last post
                          0
                          • Debatforum
                          • Seneste
                          • Populære
                          • Bruger