QuantaFuel - PI´s næste "genmab" investering?
-
Hej Scvej
Tak for dine spørgsmål
De har enkelte patenter. Men de har været ude at fortælle de også benytter en anden velkendt strategi. Nemlig ikke at patentere. Det kan lyde crazy. Men det er som sagt velkendt strategi når det man har opfundet ikke kommer i kontakt med kunder/konkurrenter. Og her står deres processlinje jo inhouse.
Udfordringen med patenter er at andre så kan se hvad det er man har lavet, og derved forsøge at lave noget tilsvarende som ligepræcis ikke er dækket af patenterne. Derfor ser du også de store selskaber proaktivt læse deres konkurrenters patenter.
Dit bud er lige så godt som mut angående værdien for forbrugeren. Mit eget take er nej vi kommer aldrig til at få betaling. For vi er uinteressant for en virksomhed der har brug for kæmpe mængder.
Capex er nævnt som ca 925 mio til fabrikken. QFs strategi er at finde en partner til at stå for halvdelen af finansieringen. Og så skal QF nok levre 20-30% egenkapital og lånefinansiere resten af deres stake. Altså i omegnen af 400 mio som kan betales af på få år hvis de vil. Men det vil de naturligvis ikke da det er bedre at bruge den cashflow til at finansiere nye fabrikker.
Jeg har ikke umiddelbart hørt BASF kommentere direkte på kvaliteten andet end de kalder den "virgin oil". . Men de har modtaget flere tankfulde, og de remhæver stadig QF som strategisk vigtig for dem. Så det ser jeg som indirekte bekræftelse på kvaliteten er god nok.
Mht opex så er det tal fra QF selv. Og de har så efterfølgende mundtligt fortalt opex bliver lidt lavere pga nogle investeringer de har fortaget. Modsat bliver capex højere
Vh
T. -
Hej Relax
Tak for dine kommentar.
Og du har helt ret. Det er naturligvis ikke en walk in a park for dem at få styr på alle processerne.
Den tidligere CEO var ude i de norske medier at fortælle der "gik en alarm. noget gik i stykker". Det skete ca 5 dage inde i POC testen. Det sammenholdt med deres meddelelse om covid har forsinket leverancen af nye komponenter. Om det er en 1:1 udskiftning af det gamle komponent eller redesign, ved vi ikke noget om. Andet end de har udskudt fuld drift med ca 6 uger og dermed alt andet lige også POC med ca 6 uger.
Der er helt sikkert også særdeles vigtige process håndteringer af affaldet inden det kommer ind. Jeg ser deres Geminor investering som et element heri. Og de meldte for et par mdr ud om en investering i et sorteringsanlæg i Aalborg der skal håndtere affaldet til Skivefabrikken. Og de har siden hen fortalt de kommer til at bygge et sorteringsanlæg ind i alle nye fabrikker. Antager det er en af årsagerne til capex er steget en del.
Jeg ser helt klart også det som en fyring af den tidligere CEO. Ellers vil man ikke med dags varsel sætte ham på porten og lade formanden blive midlertidig CEO.
Det er generelt altid et væsentligt signal om ledelsen sælger fra. Dog vil jeg sige at det er helt naturligt at en stifter tager noget profit ud.
Du har helt sikkert ret. Hvis POC f.eks bliver skubbet til oktober, så er det yderligere ned. De har dog rent teknisk ikke meldt ud om ny deadline. Så de 6 uger er os der spekulere. Men vil helt sikkert gerne høre fra dem helst inden udgangen af august. Senest primo sep
-
En lille update ang betaling for at modtage plast fra kommunerne.
Jeg skrev 200 euro i mit estimat. og har siden hen hørt at andre i branchen faktisk netop modtager 200 euro per tons plast de skal håndtere. Inkl den mængde "forurenet" plast de ikke kan bruge til genbrug.
MEN selvom QF mig bekendt ikke direkte har guidet omkring prisen på plast, (Analytikerne går lige fra at sige de skal betale penge for plast, til at de modtager penge) så HAR QF faktisk indirekte fortalt os den forventede pris.
For QF sende den 9/6 en meddelelse ud at de vil bygge et sorteringsanlæg i Aalborg der skal stå for at sortre de 20.000 tons til Skive anlægget. og i den meddelelse skriver de at de regner med at få en omsætning på 30 mio nok på den. Det svare til knap 150 euro per tons.
Så vi kommer altså til at ligge på 150-200 euro. Og derved har vi fået afdækket det meste af økonomien i en fabrik. Og det er svært andet end at være en anelse betaget af den bizz case.
MEN vi mangler stadig den endelige POC. Uden den lander vi aldrig i never never land

-
Super godt skriv du har lavet.
Ved du hvornår Quantafuel's Skive anlæg starter op efter sommerferie ? -
Tak
Nej det gør jeg ikke. Det er vel enten på mandag eller ugen efter.
Men der må være nogle af PI brugerne der bor i lokalområddet der kan tage et smut forbi på mandag/tirsdag og se om der er aktiviteter derude

-
Tak for indput
Da de endnu kun reelt tester på en enkelt af 4 linjer så er det næppe de store mængder de har brug for endnu. Med vand udfordringerne skal de vel også have en del plast stående under tag?
De slog for et par uger siden stillingsannonce op hvor de søgte operatører til et nyt skift.Tænker det er til når der er opnået POC
-
Jo, jo det indikerer ikke noget som helst. Jeg er også investeret, mest fordi det er en meget spændende case, men kolde facts kan godt trække ud, der skal stor tålmodighed til.
Bare rolig vi er mange heromkring der holder øje, men vi ser jo kun det udvendige og så lidt sladder. På et tidspunkt var de ansatte jaget over på tanken af "sikkerhedsmæssige årsager" ja det er nogen tid siden. -
R&D tager per definition altid længere tid end topledelsen tror/håber på. Så ja det kræver helt sikkert man er tålmodig.
Jeg tror af samme årsag heller ikke på lige så hurtig udrulning af nye store fabrikker som QF selv melder ud. Jeg tror vi skal se Esbjerg fabrikken i drift før der bliver åbnet op for sluserne
Men hold os endelig lidt opdateret med den lokale sladder mm
Og om der kommer biler derud i løbet af næste uge, eller de stadig mangler en uge af sommerferien endnu -
Vi fik måske ødelagt lidt af deres plan med QF. Hvis først der kommer POC, så får de en over snuden. De havde små 20%. Den er nu nede på godt en håndfuld på de ca 700k aktier de har shortet
shortnordic.com - updated short positions
Free daily updates of short positions and live market prices. See which stocks and companies are shorted and how much the players earn and lose on their positions.
(shortnordic.com)
-
Her lidt nyt fra Randers, konkurrenterne lurer i kulissen https://amtsavisen.dk/artikel/beskidte-kødbakker-skal-blive-til-ren-olie-på-den-nye-randers-havn-nyt-anlæg-skal-skabe-15-grønne-arbejdspladser
VH
MM -
Tak.
Ja det er godt der kommer en masse selskaber og teknologier indenfor området. Der er giga store mængder plastik der hvert år havner steder hvor det ikke burde
Det er anlæg der er en anelse mindre end Skive de vil bygge. De fremhæver deres primære styrke er de kan tage imod i princippet alt plast uden at skulle sortere. Kan de det, så er det absolut interessant.
Det er dog primært diselolie mm der fremhæves. Der er en lille bisætning om olie til ny plast. Det er der de høje priser er, og som reelt er den hellige gral. Så når det nævnes i en bisætning tænker jeg det mere er noget de håber på en de ved de kan producere.
Her er lidt mere.
MAKEEN Energy: Plastcon forvandler plastaffald til brændstof
Anlægget fra MAKEEN Energy, kræver hverken sortering eller rengøring af plasten, og har derfor stort potentiale vurderer virksomheden (...)
Plougmann Vingtoft (www.pv.dk)
-
Lidt mere undersøgelse af selskabet. I deres brochure fremhæver de udelukkende de "beskidte" olietyper som diesel og Heavy fuel. Altså det som mange skibe benytter og som forurener rigtig meget.
I brochuren står der intet om ren olie der kan benyttes til at lave ny plastik. Og det fremgår også kun som en bisætning til den danske artikel. Men da virgin oil er der hvor værdien er højest, vi man alt andet lige slå på stortrommer hvis man har løst den udfordring.
Jeg ser derfor ikke umiddelbart selskabet som en konkurrent til QF. Andet end om at skaffe plastik. Men det bliver ikke noget issue i dette årti
-
QF startede også ud med at tro at de kunne tage alt plast og forvandle det til virgin oil. Det har de senere revurderet. Der skal et mere præcis blanding af plastiktyper i pyrolysen før et bestemt og ensformigt produkt kan komme ud i den anden ende.
Lidt lige som hos Bageren. Han kan heller ikke tage tilfældige ingredienter ned fra hylden, blande dem i en stor pærevælling og så forvente der kommer supreme flødeskumskager ud i den anden ende...
-
Præcis. Der er en meget lang liste af selskaber der er løbet panden ind i den mur. Så HVIS der er et selskab der kan løse den, så venter der mange dollars for ende. Jeg vil dog se det før jeg tror på det.
Det er også et selskab med flere fra Saudi Arabien i bestyrelsen.
-
Vedrørende Plastcon skriver de: The third end product is now ready: pyrolysis oil. About 75% of the plastic waste has been turned into pyrolysis oil. This can be used to produce new plastic materials - or processed to become 60% marine gas oil (MGO) and 40% naphtha. Then, marine gas oil can serve as a low-emission fuel for ships and trucks, while naphtha be used in the production of plastic items. http://makeenenergy.com/home/plastic-waste-conversion-plastcon/the-pyrolysis-process-in-plastcon/
-
Hej Esset
Har du været forbi i denne uge og se om de er kommet tilbage fra ferie, eller de først vender tilbage næste uge
-
En del ting peger vel i retning af, at der stadig vil være meget potentiel upside efter eventuel POC. Altså at nok venter en mere forsigtig anlagt investor til efter POC, men der kan altså også ved den tilgang være betydelig potentiel gevinst at hente.
En tilgang eller strategi med et lille frimærke før POC og en egentlig position efter POC kunne måske være rimelig balanceret for en investor med en risikoprofil, der ikke er egentlig forsigtig, men dog heller ikke meget offensiv.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind