Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Udsalg af danske VVS- og elgrossister

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
15 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • tommycarstensenT Offline
    tommycarstensenT Offline
    tommycarstensen
    wrote on sidst redigeret af

Rigtig godt indlaeg @Aktie-Zlatan.

Jeg har vedhaeftet tre figurer relevante ift dit indlaeg.

Jeg har tidligere postet andre figurer relateret til AOJ i dette indlaeg:
    https://www.proinvestor.com/boards/80578/Brodrene-A-og-O-Johansen-AS

89995_89988_revenuePerShareNormalized_annual_sumFalse.png
    89995_89988_operatingMargin_annual_sumFalse.png
    89995_89988_ROIC_annual_sumFalse.png

1 Reply Last reply
    1
      tommycarstensenT Offline
      tommycarstensen

Jeg linker til billederne i stedet.

ROIC:
      https://www.midgardfinance.com/out/plot/fundamentals/_/89988/ROIC/89988_ROIC_annual_sumFalse.png

Normaliseret udvikling i omsaetning:
      https://www.midgardfinance.com/out/plot/fundamentals/_/89988/revenuePerShareNormalized/89988_revenuePerShareNormalized_annual_sumFalse.png

Driftsmargen:
      https://www.midgardfinance.com/out/plot/fundamentals/_/89988/operatingMargin/89988_operatingMargin_annual_sumFalse.png

1 Reply Last reply
      4
      • A Offline
        A Offline
        AJE

Helt enig hvad angår A&O, der ligger en fin analyse på Shareville.

Dropbox

favicon

(www.dropbox.com)

Har selv tålmodigt haft aktien siden kurs 89 (890 før split)...:-)

1 Reply Last reply
        4
        • S Offline
          S Offline
          sarkath

Betaler A&O udbytte og i givet fald hvor meget?

1 Reply Last reply
          0
          • A Offline
            A Offline
            AJE

Ja, i 2017 betalte de 60,- og i 2018, 2019 og 2020 betalte de 6,-

Grunden til at de betalte 60,- i 2017, var at de havde "sparet" op til tilbagekøb af egne aktier.

Det står alt beskrevet i den analyse, jeg har linket til...

1 Reply Last reply
            1
              tommycarstensenT Offline
              tommycarstensen

Her en figur, der viser, at A&O har koebt voldsomt mange aktier tilbage:
              https://www.midgardfinance.com/out/plot/fundamentals/_/89988/sharesNormalized/89988_sharesNormalized_annual_sumFalse.png

Jeg skrev forresten til A&O IR tilbage i April og fik foelgende svar:

Q:

Vi er en gruppe investorer, der godt kan lide flere aspekter ved jeres virksomhed Brødrene A&O Johansen A/S. Vi undrer os dog over en enkelt ting; hvorfor har virksomheden de seneste aar ikke koebt egne aktier tilbage?

A:

Tak for din mail, og den interesse du viser vores firma.

Der skal ikke lægges noget i, at der ikke har været opkøbt egne aktier i den senere tid.

Vi har fire finansielle mål vi prioriterer. At få skabt et sundt finansiel fundament med relativ lav finansiel gearing og en soliditet er et af målene. Pengestrømmene fra driften har fortrinsvis været anvendt til at reducere rentebærende gæld gennem 2019.

Fortsat god påske.

1 Reply Last reply
              6
              • A Offline
                A Offline
                Aktie-Zlatan

Vid årsstämman nämndes att udbytte och udbyttepolicy skulle diskuteras vid strategimötet i maj-20 och att resultatet skulle presenteras nu på foråret (måske den 25 februari).

Jag föreslog 40-50 % av EPS, vilket är fullt rimligt. Egentligen skulle A&O kunna betala ut nästan 100 %.

Med tanke på att A&O just har satt igång bygget av höglager nr 2, så tror jag nu mer på en höjning från 6 DKK till 'kun' 10-15 DKK.

Udbytte är för mig och många andra rätt ointressant, men höjt udbytte har ett signalvärde, så jag hoppas att A&O höjer.

Link Preview Image
                Erik Selin har rätt – utdelningar är överskattat

Investerare fokuserar på fel sak. Utdelningar är snarare än begränsning än en kvalitetsmarkör.

favicon

Dagens industri (www.di.se)

De bästa grossisterna automatiserar genom att bygga nytt i form av höglager och förse med exempelvis SSI Schäfer. Så gör Dahl nu i Sverige (Bålsta) och A&O i Danmark (Albertslund).

Link Preview Image
                Dahl Sverige AB bygger i samarbete med Logicenters AB ett nytt centrallager i Bålsta

Sveriges ledande vvs-grossist Dahl Sverige AB har tecknat avtal med Logicenters AB angående ett nytt centrallager i Bålsta nordväst om Stockholm. Den nya...

favicon

Mynewsdesk (www.mynewsdesk.com)

favicon

(www.facebook.com)

Sanistål har äntligen insett att deras Megamat är föråldrat och satsar (liksom Solar i Norge och Nederländerna) på AutoStore.

AutosStore är speciellt lämpat hvis grossisten icke önskar bygga ett nytt lager/höglager.

Jag ser framför mig att A&O+Dahl i framtiden kommer att ha ett duopol inom dansk VVS och Solar+A&O ett duopol inom dansk el och övriga kommer att spela i B-divisionen.

Så ser det ungefärligen ut i Sverige med Ahlsell+Dahl inom svensk VVS och Rexel+Solar inom svensk el.

Egentligen spelar kursutvecklingen mindre roll för mig, då jag är långsiktig, men det är lite frustrerande att år efter år, se en klart undervärderad aktie förbises av det danske aktiemarkedet. A&O är ju ett under av digitalisering, automatisering och diversifiering (nu både B2B och B2C). På vissa områden håller A&O kvalitet som Amazon.

Så här ser det ungefärligen ut på höglager nr 1:

https://www.youtube.com/watch?v=NRO98Rm58-k

och så här kommer det ungefärligen att se ut på höglager nr 2 (Cuby?):

https://www.youtube.com/watch?v=7b6sEJYcXLs

Jag är rimligt sikker på att icke heller A&O:s tredje prognos för 2020 höll. Istället för 210-220 MDKK före skatt tror jag att det blev 225-230 MDKK före skatt. Salget bör ha landat på ca 4.050 MDKK, där 3.500 MDKK är B2B och 550 MDKK är B2C.

Prognoser talar om ca 10 % markedsväxt i 2021 og hvis A&O 'kun' växer som markedet, så lär EPS bli ca 80 DKK 2021 istället för ca 65 DKK 2020.

1 Reply Last reply
                4
                • A Offline
                  A Offline
                  Aktie-Zlatan

Brdr Dahl håller ungefär samma kvalitet, som A&O, men det finns en orsak till att Sanistål och Lemvigh-Müller förlorar marknadsandelar.

Bl a deras automatisering är föråldrad och även om Sanistål från september 2021 kommer att ha AutoStore, så ligger Sanistål flera trin bakom A&O och Dahl.

Så här fungerar det hos Sanistål (se från 1.32):

https://www.youtube.com/watch?v=DFcI2Nn5BAU

Lemvigh-Müller har samma automatisering, som Matas (se videon i andra länken).

Link Preview Image
                  Error 404 | Page not found

favicon

(www.consafelogistics.com)

Link Preview Image
                  Page not found - Apport

Introduktion till automatiserade lager I en värld där e-handel och distributionsföretag ständigt är under press att leverera snabbare och mer effektivt,...

favicon

Apport (apportsystems.com)

(Nu vet jag att Matas är fokuserat på fysiska butiker, men de verkar behöva modernisera automatiseringen hvis de skall kunna följa med på nätet.)

1 Reply Last reply
                  3
                  • A Offline
                    A Offline
                    Aktie-Zlatan

Hvis någon fortsatt betvivlar vad jag skriver:

1. A&O Johansen: 5,50 MDKK salg per ansatt
                    2. Ahlsell: 4,02 MDKK salg per ansatt (2018, utköpt från börsen)
                    3. Rexel: 3,97 MDKK salg per ansatt
                    4. Solar: 3,91 MDKK salg per ansatt
                    5. Malmbergs Elektriska 2,57 MDKK salg per ansatt (emellertid hög bruttoavance, mer ett produkt- än logistiksällskap)
                    6. Sanistål: 2,54 MDKK salg per ansatt

Själv har jag innehaft A&O i 6-7 år och tyckt att Solar och Sanistål var totalt ointressanta, vilket historien har gett mig rätt i.

Sen 2-3 månader tillbaka äger jag emellertid även Solar, eftersom Solar är:

1. billig jämfört med konkurrenten Rexel (P/S-tal)
                    2. automatiserat
                    3. har sålt BIMobject (med vinst), ett innehav som jag aldrig förstod meningen med
                    4. kommer att gavnes av den gröna omställningen (elektrifiering av samfundet)
                    5. aktivt inom el på fler geografiska markeder än A&O

Sanistål tror jag fortsatt icke på. Med så många ansatte får de problem att öka effektiviteten hurtigt.

1 Reply Last reply
                    3
                    • A Offline
                      A Offline
                      Aktie-Zlatan

A&O har mycket lavt PEG-tal, som tar hänsyn både till PE-tal och vinstväxt.

De enda andra aktier, som har lika lave PEG-tal, är i princip gamblingaktierna, som pressas av lagstiftning och att ESG-fonder säljer ut.

Baserat på PE (2021)=8,3, vilket är baserat på min vinstprognos 80 DKK per aktie efter skatt, så är:

PEG (2015-2021)=0,52

Att jag räknade ut detta beror på att någon sa till mig att grossister kun skall vurderes till PEG=1-1,5.

Således skall A&O värderas till 1.273-1.910 DKK (istället för dagens 662 DKK) och det är i den nedre delen av det intervallet, som jag själv tycker att A&O-aktien borde befinna sig.

Det är nämligen icke alltför vanligt med både lavt PE-tal och god vinstväxt.

(Hvis man kun regner på vinstväxten 2019-2021, så skall A&O istället vurderes till 2.283-3.424 DKK, men det föles måske för extremt.)

1 Reply Last reply
                      1
                      • A Offline
                        A Offline
                        Aktie-Zlatan

Jag ejer sen 2-3 månader även Solar A/S, som jag numera også synes är undervurdered. Jämför med franska Rexel (som Solar konkurrerar med i Sverige, Norge och Nederländerna), så ser ni samma sak (exempelvis P/S-talet).

Idag kom följande artikel:

"I samarbete med Affärsvärlden publicerar vi här listan över vilka nordiska bolag som väntas ge bäst avkastning. Totalt: 71 aktier och våra 13 favoriter."

Link Preview Image
                        Expertval: 13 aktier som ger hög avkastning 2021

Hela listan: Här skiljs agnarna från vetet.

favicon

SvD (www.svd.se)

Baserat på att jag hittade denna artikel efter googling med följande resultat, så borde det innebära att dessa båda tidningar tror på 36-37 DKK udbytte i mars.

"Solar A/S Class B, Distributör, 399,5, 36,32, 9,1%"

Det låter högt med tanke på att Solar A/S bör ha tjänat 35 DKK per aktie i fjol (2020, 40+ DKK om BIMobject inkluderas).

Samtidigt brukar Solar A/S betala högt udbytte relativt vinsten och efter BIMobject-salget har de mange DKK (>400 MDKK?, motsvarar >54 DKK per aktie) på bankkontot, men jag förmodar att de först kommer att bruge disse penger på att betale skulder. Måske blir det emellertid lite extraudbytte nu.

Link Preview Image

favicon

(www.solar.eu)

1 Reply Last reply
                        0
                        • A Offline
                          A Offline
                          Aktie-Zlatan

"Solar får løftet kursmålet af SEB Equities til 475 kr. fra 420 kr.

Det fremgår af Bloomberg News.

Anbefalingen er uændret køb."

Med Rexel-vurdering kan Solar till och med värderas en bit över 500 DKK, men bankerna vaknar nog förr eller senare. SEB begynner åtminstone att närma sig.

1 Reply Last reply
                          0
                          • A Offline
                            A Offline
                            Aktie-Zlatan

Generellt föles den danske börsen fullvurdered eller muligvis overvurdered, så det är just 2 av 3 danske VVS- och elgrossister, som är starkt undervurdered (A&O) respektive undervurdered (Solar) hvis man studerar hur 'peers' i Europa och USA vurderes.

Jag studerade exempelvis fornylig danske TCM og svenske Nobia, som båda är kökkenproducenter.

TCM vurderes till P/S=1,44 og Nobia till 'kun' P/S=0,88, så TCM föles overvurdered.

(Jag är själv mer glad för grossister, som är mer konjunkturstabile än kökkenproducenter, då grossister till 60-65 % lever av stabil renovering og underhåll.)

Förr eller senare kommer större aktörer att opdage A&O Johansen, som virkelig är ett unikt sällskap og en unikt undervurdered aktie.

Finska eQ har fornylig gjort det och köpt in A&O till två av sina fonder (4:e respektive 10:e största aktie).

https://twitter.com/alexeliasson/status/1348548689187504130

1 Reply Last reply
                            1
                            • A Offline
                              A Offline
                              Aktie-Zlatan

Helårsresultatet för Solar A/S verkar rimligt, men en del av de övriga talen verkar vara fel.

"Die Erwartungen von 2 Analysten für das abgelaufene Fiskaljahr belaufen sich auf einen durchschnittlichen Gewinn von 42,82 DKK je Aktie."

Link Preview Image
                              Finanznachrichten | Börsennews | finanzen.ch

Aktuelle Finanznachrichten rund um die Börse. Hier finden Sie ständig aktuelle Berichterstattung zu allen Anlagethemen.

favicon

finanzen.ch (www.finanzen.ch)

1 Reply Last reply
                              1
                              • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                                Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                                Helge_LarsenPI-redaktør

Analyse fra Investment Panel d. 18. april.

Just a moment...

favicon

(www.proinvestor.com)

1 Reply Last reply
                                0

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                • First post
                                  Last post
                                0
                                • Debatforum
                                • Seneste
                                • Populære
                                • Bruger