Tid til flere kontanter ?
-
climar, det indlæg er et klassisk eksempel på "irrational exuberance".
Mener du at kurserne bestemmes af markedets likviditet?
Har virksomhedernes indtjening ingen betydning for kursens udvikling?
Der kan næppe længere være tvivl om at vi er midt i starten et historisk makroøkonomisk tilbageslag, som har stor risiko for at blive til en længere varende depression i verdensøkonomien, medmindre der foretages koordinerede ukonventionelle tiltag fra verdens ledende økonomiske magter.
Noget som langt fra er en givet ting, med de ledere og interessekonflikter som findes for tiden.
Mange samfund (her tænker jeg ikke på Danmark) er polariserede i stigende grad, som gør det svært at føre en rationel økonomisk politik.Epidemien er ude af kontrol, og med de store regionale forskelle som er der, så kommer der til at gå lang tid før rejse, turist og handelssektorerne kommer tilbage.
Hvis et land ikke kan få befolkningen til at slå epidemien ned, kan man næppe regne med dens deltagelse i verdenshistoriens mest massive vaccine program.Det her kan række en hel del år ud i fremtiden, og i mellemtiden vil modsætningerne øges både nationalt og internationalt. Hvilket vil øge risikoen for konflikter og mindske muligheden for koordinerede, rationelle økonomiske indgreb.
Likviditet kan tage markederne så langt. Men med mindre man suspenderer markedernes funktion, så kommer der en dag, hvor der ikke er flere nye penge som skal ind, og så får man en revaluering i forhold til virksomhedernes indtjening.
Hvornår? Mit gæt er efteråret. September.
-
bgadk, alt handler om at kende psykologien i markedet, så ja, for nuværende, er det absolut ligegyldigt hvad virksomhederne præsterer, sådan har det faktisk været de sidst 10 år, så længe de ikke falder eklatant igennem, no problem.
Ydermere er det blevet en generel tendens, at analytikerne ligger langt under i deres forventninger, således vil ca. 85% overraske positivt.
Som indeks og råvare investor, er jeg fuldstændig ligeglad med hvordan enkelaktier præsterer, da det er de få, der blæser indeksene op.
Sølvet lå feks. lige til at samle op for en måned siden, jeg solgte ud i går.
Selvfølgelig vil der være nogle små og store bump på vejen, men alt for mange står stadig udenfor, så alt vil blive kørt op igen, til nye højder. -
I så tilfælde er det lige fra lærebøgerne om Irrational Exuberance":
Jeg er i øvrigt ikke enig med at det har været tilfældet de sidste 10 år. De sidste 10 år har haft makroøkonomisk fremgang og stabilitet.
Den stigning i P/E som har fundet sted på indeks niveau, er i stort omfang drevet af få store teknologi virksomheder, og resten kan mere end forklares med det lave renteniveau, som alt andet lige skal hæve aktiekurserne.
Faktisk mener jeg at aktiekurserne var forholdsvis lave i forhold renteniveauet og virksomhedernes indtjening. Begge dele er fundamentale faktorer.Men med virksomhedernes indtjening som styrtdykker, renteniveauet som ikke kan falde væsentligt yderligere, og storpolitisk uro, så kan jeg ikke se noget fundamentalt som burde retfærdiggøre de nuværende kursniveauer.
Der er ganske vist penge uden for, men der er også mange penge som er flydt ind i markedet fra almindelige investorer som har haft penge til overs, fordi de ikke har kunnet forbruge dem.
Det får en ende: Både fordi mange vil miste arbejdet, men også fordi mange hjælpe pakker vil udløbe alt for tidligt. -
Sentimentindikatoren fra i går (23/7) viser:
26,1% bullish
46,8% bearish
Det kan måske berolige, at større fald ikke plejer at starte med så lille en procent bullish.
https://www.aaii.com/sentimentsurvey? -
Har personligt solgt ud siden starten af juni og selvom det er mit bedste aktieår nogensinde er jeg da gået glip af diverse stigninger. Med kontanter på siden og et øje på markedet kan jeg bare ikke finde noget der skal genkøbes lige nu til de pe værdier og en presset indtjening. Negative renter er selvfølgelig temmelig træls. Men de er trods alt ikke på 7-12% Hvad jeg forventer markedet vil korrigeres til fra nuværende niveau.
-
Why did China buy more US debt in May amid talk of financial war?
China added US$10.9 billion of the US Treasury securities in May, the first purchase since February, although the US$1.08 trillion total is slightly down from 12 months earlier.
South China Morning Post (www.scmp.com)
-
Men det har du Climar! Tak for det, men undlad fremover at kommentere på hvad dine medskribenter ved og og ikke ved. Den slags bedreviden hører absolut ikke til på Proinvestor.
-
"Få nu ind i knolden at verden oversvømmes med likvider, så langt øjet rækker. Hold nu kæft hvor er i ringe", skrev du tidligere i tråden.
Det er ikke et hensigtsmæssigt sprogbrug, hvis du forventer at blive taget seriøst. Det ligner provokation for provokationens egen skyld, og du opnår blot, at evt. gode pointer går tabt.
Grundlaget for god debat er gensidig respekt

-
Det intet med seriøs debat at gøre, at du fremhæver dine egne kvaliteter og nedgør medskribentens som rent teori.
Stop med at spille smart og kom ned på jorden til os andre dødelige, som nu engang - lige som dig selv - ikke er verdensmestre over hele linjen. Behold fokus på bolden - ikke manden. -
En ting er makroøkonomien og virksomhedernes indtjening. Noget andet er aktiemarkedet.
Min grundholdning er, at der i længden er en stærk sammenhæng mellem de to ting. At der på kort sigt kan opstå irrationelle bevægelser på markedet er ikke nyt.
Din holdning er taget lige ud af "Irrational Exuberance". Lad mig citere ophavsmanden (Allan Greenspan - tidligere direktør for FED):
"But how do we know when irrational exuberance has unduly escalated asset values, which then become subject to unexpected and prolonged contractions as they have in Japan over the past decade? And how do we factor that assessment into monetary policy?"
Robert Schiller har også skrevet en bog om Irrational Exuberance og bobler.
Du siger at aktiemarkedet udelukkende handler om Psykologi. Over hvor lang tid?
-
Du får lige Shillers bog her:
-
Under google søgningen på Shillers bog fandt jeg denne her interessante PDF:
https://www.istiseo.org/wp-content/uploads/1.-Irrational-Exuberance-Revisited.pdf
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind