Boligmarkedet/rente
-
Hvis der kommer en kraftig stigning i renterne, så må det være helt forventeligt at huspriserne også falder.
De fleste køber hus ud fra hvad de kan sidde for i månedlig udgift incl. finansesringudgifterne for boligen.P.t. er denne udgift steget, fremtidsudsigterne mere usikre og mange har mistet en del af deres indkomst.
Så jeg tror godt at jeg kan love, at huspriserne skal reguleres nedad allerede som verden ser ud nu.
Skal der så lægges yderligere stigninger i renterne oven i, ja så bliver den regulering større endnu.
Jeg tror at renterne vender nu (stiger yderligere).
Der bliver pumpet kolossale mange milliarder ud i samfundet i denne tid, for at undgå et total kollaps, i diverse hjælpepakker.Misforstå mig ikke. Det er det rigtige at gøre, men seddeltrykken køre altså på fuld damp og det bør give en stigende inflation og dermed også stigende renter.
Jeg ville ikke blive overrasket hvis det er her vi ser den næste "krise" og den kunne sagtens lappe over med Corona krisen og så bliver det nok en ret dyb krise.
Jeg kunne også godt frygte, at der bliver kø ved udgangen hvis renterne stiger for hurtigt og det har i høj grad en selvforstærkende effekt på kurserne.
Jeg er heller ikke i tvivl om, at politikerne og nationalbankerne vil forsøge at modarbejde det.
Spørgsmålet er, hvad har de reelt at gøre godt med i den nuværende situation.
Det tør jeg ikke spå om...
Jeg håber de kan dæmpe det, eller i det mindste kontrollerer hastigheden som renten stiger med.Jeg er i hvert fald glad for at jeg har fastforrentet lån.
Så står jeg da i hvert fald ikke i første række, men at tro man ikke bliver ramt fordi man har fastforrentet lån er for naiv, man bliver bare ramt knapt så hårdt.Så vi skal alle håbe at det ikke går som jeg beskriver, men jeg er bange for, at det ikke er så usandsynligt som mange tror.
-
Det kræver som sagt at man først kigger på deres investerings portefølje: Er der mange lange obligationer? Så vælg et andet selskab.
Jeg har ikke kigget på forsikringsselskabernes investeringer for nyligt, så jeg kan ikke komme med råd der.
Generelt set, så er AlmBrand det bedst drevne danske selskab, men jeg kender ikke hvor de placerer deres penge. -
Tonny, renterne kommer ikke til at stige. Punktum.
Det kommer ikke til at ske.
Hvorfor:
Fordi centralbankerne (og de Stater som ejer dem), ikke vil finde sig i, at de udlåner til bankerne med 0%, og at der derefter er nogle lidt for smart "spekulanter" som låner ud de samme penge til Staterne og borgerne på 3%, 4% eller mere.Det hedder at "transmissionsmekanismen fungerer ikke".
Og den slags findes der løsninger på:
Massive QE programmer. Forstil dig at ECB ligger en købs ordre ind på 1000000000000000000000000000000000000000 mia euro, på samtlige statsobligationer og realkreditobligationer, til en kurs som giver et yield på f.eks. 1% ?
Hvad tror du renten max. bliver?
-
Altså - Jeg håber du har ret.
Men jeg er bange for at man for at redde økonomien vil etablerer nogle gigantiske hjælpepakker og det har historisk givet inflation og stigende renter.
Men jeg håber bestemt ikke det sker.
Det kan godt være at vi skal tilbage til mere "normale renter" og det tror jeg også vi kan uden de store problemer.Jeg har ingen ide om hvad renten max kan blive.
Men generelt er jeg nok mere bekymret for denne krise end de andre jeg har oplevet.
Det er jeg især fordi den rammer hele verden på nogenlunde samme tid og rammer med en stor styrke.Men jeg håber da det bedste, selv om jeg er seriøst bekymret.
-
Hej Tonny,
to ting:- Du skriver: "etablerer nogle gigantiske hjælpepakker og det har historisk givet inflation og stigende renter"
Det er simpelthen ikke korrekt. De kæmpe store pakker i 2009 gav INGEN inflation. New Deal i 30'erne gav ingen inflation. I 1970erne hvor der INGEN pakker var, var der tilgengæld høj inflation.
Nævn bare 1 stimuli pakke, som har givet inflation.
- Mit spørgsmål til max. rente var ud fra det hypotetiske eksempel på ECB indgreb.
Ud fra det eksempel, hvad ville den maksimale rente blive?
-
Ja, ok. Det er ikke pakkerne der giver inflation, det er finaneringen af hjælpepakkerne der giver en risiko for stigende inflation og dermed renter.
Læg der til, at det er hele verden der skal ud og financierer hjælpepakker etc. etc., ikke blot et enkelt land.
Ja, så er jeg altså nervøs. -
Kan du nævne et eksempel i historien hvor finansieringen af hjælpe pakkerne har givet inflation og stigende renter?
Jeg har længere oppe givet to eksempler på det modsatte, men hvis du insisterer på at der kommer inflation og stigende renter, så må du meget gerne komme med et konkret eksempel? (lad venligst være med at nævne Venezuela og Zimbabwe - de er usammenlignelige).
-
jo...lige nøjagtig. Det ville jeg gøre hvis jeg havde et lån der var faldet tæt på 10%.
Evt. tag et 2% lån hvis det åbner.
Men du skal lige huske omkostninger.
Diff. renter på 3 mill. lån er ca 10000 kr. pt. efter skattefordel.
Men banken tager også omkostninger medmindre du har en god aftale der fjerner nogle af dem. -
Jeg insisterer ikke på at renterne stiger, men jeg er bekymret for at det bliver resultatet når hele verden skal havde finaneret hjælpepakker af en størrelsesorden der aldrig tidligere er set.
Og nej - Selvfølgelig har jeg ikke fortilfælde jeg kan henvise til. Der er ingen fortilfælde som dette.
Det er netop min bekymring.Men som sagt jeg håber du har ret og at jeg bekymrer mig unødvendigt.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind