Corona virus, markedet og FED
-
Der kommer et par gode dage, og så skal vi mod dybet igen.
Når virussen for alvor rammer i Tyskland, England og USA, så kommer det til at give alvorlige klø. Nyd det så længe det varer. Bølgerne hår højt lige nu, og jeg går først ind når markedet har fundet ro. Der kan gå måneder. Indtil videre er jeg cirka 80% kontant
-
Selvom jeg nødigt vil male fanden på væggen, synes jeg "foreløbigt" er nøgleordet her. Efter faldet begyndte har futuresmarkederne flere gange narret, indtil cashmarkederne åbnede.
Der er især to årsager til, at jeg endnu ikke tør købe aktier: For det første er trenden efter min mening stadig klart nedadgående. Og for det andet er aktierne ud fra historiske fundamentale parametre (f.eks. valuering/GDP) stadig dyre - selv efter de fald vi har haft. Yderligere fald på op til 50% kan efter min mening ikke udelukkes.
Jeg håber jeg tager fejl, for jeg tror ikke en større nedtur ville være godt.
-
Situationen på markedet synes p.t. at være totalt uforudsigelig, og de fleste, der som jeg mener at "den rigtige pris" på en aktie skal findes vha DCF metoden, må undres, når prisen på fx. en Apple aktie kan koste $ 258 fredag eftermiddag og i dag (en handelsdag senere) lukke i $ 298. Det giver simpelhen ikke mening. Disclaimer. Da jeg anser situationen som totalt uforudsigelig, har jeg besluttet at holde fast i min position/portefolio fra slutningen af januar og har p.t. investeret ca. 90% i aktier især US. Idag var det åbenbart en god beslutning. I morgen måske det stik modsatte.
-
Carsten Valgreen partner, AGM Research siger idag i Børsen bl.a : Den spanske syge var en epidemi med en 5-10 gange så høj dødelighed end corona virus og den ramte især mennesker iden erhvervsaktive alder.
Nu er det svært at sammenligne verden for 100 år siden med i dag, men det er slående, at den spanske syge hverken medførte en recession eller et kollaps i aktie markedet - på trods af at den var langt mere alvorlig, og på trods af vores evne til at håndtere den var langt mere begrænset.
Epidemien vil komme til at forsinke det opsving der allerede var på vej igang igen. Og det vil skabe et negativt chock på kort sigt. Men det vil sætte mere igang i verdensøkonomien hen over efteråret og i 2021
-
Hold hold... Smittede stiger ikke med 20% hver dag.
Du kan se lidt mere fakta her:
https://worldometers.info/coronavirus/Når man gennemgår de stats, så tror jeg de flestes reaktion er, at det her er gået lidt over i hysteri. De aktive cases falder markant dag-for-dag og har gjort det i rigtig lang tid.
-
Markedet og de fleste folk er total i panik, og det kan man bare udnytte ved at komme billigt ind nu. Se fear/greed index. Kæmpe frygt, og hvornår er det man foretager de bedste aktiekøb? Når indekset er helt i bund, ligesom nu. Centralbanker vil støtte økonomierne med helikopterpenge, og så skal man bare være i markedet, ligesom i går. Sådan en 5% er én af de dage, som man nødigt som investor skal gå glip af. Personligt har jeg øget og øget min aktieandel i takt med, at vi faldt, og ligger nu 95% i aktier efter at have ligget i 30% aktier gennem dec19 og indtil markedet skvattede sammen, da jeg havde forventet en korrektion.
Det meste dårlige er indregnet, vi VED at Q1 2020 bliver dårlige tal, og vel også generelle tal for regnskaberne 2020, og så kan vi sådan set komme videre, og endda med masser af stimulis pakker. Jeg kan ærlig talt ikke se, hvorfor man ikke skulle ligge i aktier? Du får intet på obligationer i rente og du har negative renter på indestående. Prissætningen på aktierne er i den høje ende ja, men vi må forvente at alle disse helikopterpenge må give noget vækst, og derfor skal man være i aktierne. Vi har set bunden for denne gang. -
Jeg har valgt selskaber som er faldet 15-20% de sidste 10 dage med en P/E fra 4-8 der de seneste år har vist stigende indtægter og hvor udbytte tilgår her i foråret. Det er ydermere selskaber som ikke burde blive særligt påvirket eller som udgangspunkt ikke kan blive påvirket af dette hysteri på lang sigt.
Jeg anser disse selskaber som sikre udbytte-udbetalinger med en sikker kortsigtet rente med et temmelig stort potentiale for en stigende kurs. Jeg er som virksomhedsejer altid rimelig tilfreds med en P/E på omkring 10, så når selskaber begynder at falde under dette niveau, så er de som udgangspunkt altid interessante cases*.*jeg gennemlæser godt nok mange regnskaber i øjeblikket...

-
Hvis jeg skal tage de danske, så har jeg fordoblet min position i North Media og gået ind i 2 banker, Columbus og TCM Group samt Ørsted og SP Group (lidt uden for kategori af det jeg nævnte før).
US-porteføljen holder jeg for mig selv

-
Du holder simpelthen din US-portefølje for dig selv?
Er det fordi det i så fald er nemmere, at komme senere på året og fortælle om alle de gode handler du fik lavet?

-
Jeg er ikke så sikker på at stigningerne i dag alene skyldes ud meldinger fra centralbankerne.
Jeg tror en hel del af stigningen skyldes at det er ved at gå op for investorene at dette ikke er så slemt. Denne artikel fortæller næsten alt:
Professor: Corona er allerede en pandemi - og det er en illusion at bremse den
Alt tyder dog på, at virusset ligger i den mildere ende af skalaen, vurderer professor Lone Simonsen.
DR (www.dr.dk)
"Fra alle de data, jeg ser, har jeg et indtryk af, at vi ligger i den mildere ende.
- Da jeg var med ved Sars i 2003, der var jeg virkelig, virkelig bekymret. Der troede jeg, at det ville blive noget, vi aldrig havde set. Den her gang er min mavefornemmelse, at det går nok, siger Lone Simonsen"
-
Nææeh, jeg gider sgu' ik det praleri. Jeg er ikke backtrader

Den er bare meget omfattende, og jeg har siddet og handlet en del de sidste dage, så jeg har sgu' ikke totalt overblik medmindre jeg gør et stykke arbejde for at få klarhed over det
-
Ah okay på den måde. Jeg har også en ret omfattende portefølje, men jeg vil da gerne ud med mine seneste køb.
General Dynamics
Carlisle Companies
Brookfiels Asset Management
Brookfield Renewable Partners -
Jeg er skuffet over udviklingen i North Media, havde forventet den havde rettet sig øjeblikkeligt.FANG er godtnok lidt nede, men det er stadig højt og retter sig. Hvis DK-detail får afsætningsproblemer lukker de op for mere reklamer til postkassen. Der er udsigt til udbytte og tilbagekøb.
-
Der er en storaktionær som pt. er på vej ud. Han skal af med lidt over 10% af aktierne, og det ser ud til at han trykker på salgsknappen konstant. Jeg er rigtig fortrøstningsfuld hvad det angår. Der ligger et udbytte på 8% i dagens kurs og venter den 31. marts med et kontantberedskab på ca. 425 mio. kr., selskabet ejer 10% egne aktier og en P/E på ca. 4,75. På den baggrund øgede jeg min andel med 100%. De tal må enhver trader slikke sig om munden med. Tålmodighed er en dyd

-
NielsC..Du mener vel retteligt en tålmodig investor som ser på nøgletal og udbytter. En trader er i min optik noget helt andet.

-
-
Jeg er nok både det ene og det andet... Men ja

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind