Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Greentech - på sporet af fair værdi

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
45 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • BiopOrBustB Offline
    BiopOrBustB Offline
    BiopOrBust
    wrote on sidst redigeret af

jeg har også en idé: Kom ud af den aktie så hurtigt du overhovedet kan!

Du kan evt. vælge at investere restbeløbet i skrabelodder eller eurolotto, der er større chance for gevinst i begge dele 😉

1 Reply Last reply
    1
    • OccamO Offline
      OccamO Offline
      Occam

For mig er det største problem med GES: Hvorfor giver de ikke overskud?

Men lad os først se på aktiverne. De har 220 MW møller. Til nypris ville disse koste 220 mio euro. Det svarer til markedskapitalen plus gælden. Så får man nogle solceller og udviklingsprojekter oveni.

Det ser jo pænt nok ud. Bortset fra, at møllerne står på 13 forskellige lokationer i 5 forskellige lande og er af 5 forskellige fabrikater: Nordex, Gamesa, Enercon, NEG Micon og Vestas. - Det ligner en frimærkesamling, hvor det gælder om at have mange forskellige fra mange lande. Og det forklarer, hvorfor lønninger spiser 7 mio af omsætningens 56 mio euro.

Det andet store problem med GES er, at der sidder en hovedaktionær med 71,5% af aktierne nede i Italien: Hvorfor vil de italienere være børsnoterede i Danmark?

Det virker ikke som en effektiv forretning. Jeg kan ikke forstå, hvordan de vil bære sig ad med at tjene penge. Men det gør de så heller ikke.

1 Reply Last reply
      0
      • H Offline
        H Offline
        Hovgesen

Er det bare mig, eller er der meget robothandel i GES? Bare alene handlen i dag har J.P. Morgan Securities plc. handlet næsten samme antal aktier hver 6-7 min. Kan vi forvente en stigning i GES snart, for den har stået i stampe i lang tid.

1 Reply Last reply
        0
        • doodhaD Offline
          doodhaD Offline
          doodha

Der flages: http://greentech.dk/wp-content/uploads/2015/08/1510_Meddelelse-om-betydelige-ejerandele_06_08_15_DK.pdf

Her er lidt om den nye storinvestor: http://hedgez.com/fundviewer/gwm-sif-thybris-absolute

Det er altså IKKE den nuværende største storinvestor, GWM i Italien, der er tale om - men en helt ny storinvestor.

For 1½ måned siden var der 4 mio. stk. GES-aktier til salg i åbnings- og lukkeauktionen et par dage i træk - som en måde at annoncere at disse er til salg; interesserede bedes henvende sig til mægler...

Jeg gætter på, at det er disse 4 mio. stk. som hermed har fundet sin ejermand.

Og jeg har desuden en mistanke om, at disse 4 mio. aktier kan have været målet for den store shorting-kampagne, som GES blev udsat for i efteråret.... Hele manøvren kan jo sagtens have taget længere tid og blevet mere omfattende end forventet - for det virker da godt nok noget overgjort med den voldsomme shorting-kampagne, hvis det virkelig "bare" drejede sig om disse 4 mio. aktier.

Jeg tror i alt fald, man skal se denne storaktionær-meddelelse som et positivt tegn for kursudviklingen i den nærmeste fremtid. I fredags steg GES jo også med 3% i et ellers blodrødt marked.

1 Reply Last reply
          2
          • H Offline
            H Offline
            Hovgesen

Super at hører fra dig igen doodha 🙂
            Det er dejligt at få en update omkring GES fra en der er inde i tingene. Lad os håbe den fortsætter opad.

1 Reply Last reply
            2
            • doodhaD Offline
              doodhaD Offline
              doodha

Tak for det, Hovgesen.

Jeg tror også snart, vi kommer til at høre om projektudvidelser i Polen.

De fremtidige polske ordninger for vind-energi er nu endelig på plads efter 4-5 år...!

Det har været et stort problem for GES, at situationen har været uafklaret så længe i Polen - fordi det er her, deres korte udviklings-portefølje ligger.

I fire år har de haft to projekter på i alt 42 MW klar - og i september 2011 udsendte de endda en fondsbørsmeddelelse om, at nu går de i gang... Men det valgte de så alligevel ikke at gøre.

Fra en artikel i Windpower Monthly om Polen fra 1. april 2015 står der:
              "Developers are working quickly to commission as many projects as possible by the end of this year, before a new competitive bidding system is introduced in 2016 for wind producers seeking a fixed-price tariff."

Just a moment...

favicon

(www.windpowermonthly.com)

Dette må også betyde, at GES har travlt - skulle man mene...

I Q2-meddelelsen fra i onsdags meddelte GES, at de ville droppe udviklings-projekterne i Italien - og fremover koncentrere sig om den polske pipeline.

Som nævnt har de Ustka på 30 MW og Parnowo på 12 MW klar. Herudover meddelte GES i præsentationen ved årsregnskabet d. 18. marts, at de er godt i gang med at få Smolecin på 67 MW godkendt af polske kommunale myndigheder.

Så hvem ved... måske der snart kommer meddelelser om projektstart for polske vind-parker. I alt fald de første 42 MW - og muligvis mere...

1 Reply Last reply
              1
              • doodhaD Offline
                doodhaD Offline
                doodha

Hej @BiopOrBust

Ikke for at være fræk, men jeg håber da, at du selv brugte den fidus med at sælge ud og satse på skrabelodder i stedet.

Jeg skal godt nok love for, at LinnCo får tæsk for tiden: -75% fra du gav mig den idé med skrabelodder...

...tjah, og havde du satset på GES i den periode, ville det have givet +11,25%...

1 Reply Last reply
                1
                • doodhaD Offline
                  doodhaD Offline
                  doodha

Lad mig slå en sløjfe på denne teori - fra mit indlæg for 3 uger siden i forbindelse med at en ny stor-investor havde flaget, at de nu har 5% af aktierne:

"For 1½ måned siden var der 4 mio. stk. GES-aktier til salg i åbnings- og lukkeauktionen et par dage i træk - som en måde at annoncere at disse er til salg; interesserede bedes henvende sig til mægler...

Jeg gætter på, at det er disse 4 mio. stk. som hermed har fundet sin ejermand.

Og jeg har desuden en mistanke om, at disse 4 mio. aktier kan have været målet for den store shorting-kampagne, som GES blev udsat for i efteråret.... Hele manøvren kan jo sagtens have taget længere tid og blevet mere omfattende end forventet - for det virker da godt nok noget overgjort med den voldsomme shorting-kampagne, hvis det virkelig "bare" drejede sig om disse 4 mio. aktier."

TRE FORMODNINGER:

1. Jeg tror, denne teori holder. De pågældende som står bag shorting-angrebet har satset på enten at de 4 mio. aktier før eller siden vil blive dumpet i markedet eller at de vil kunne købe dem billigt på anden vis.

2. Jeg tror, at dette er gået galt: Det blev i stedet den nye storinvestor som købte de 4 mio. aktier. Og denne storinvestor har intet at gøre med short-kampagnen.

3. Jeg tror, at de som short-solgte via især INT og MLI stadigvæk har en meget stor short-position. Nærmere bestemt 1½ mio. stk. jævnfør nedenstående.

BEGRUNDELSE:
                  Vedr. 1)
                  Den. 31. juli 2014 solgte Fidim Srl. virksomheden Rottapharm'Madaus (en italiensk pharma-/biotekvirksomhed) til svenske Meda AB. (Fidim Srl. er sammen med GWM-group hovedaktionæren i GES).

Ifølge en af skribenterne på EI skulle Rottapharm'Madaus eje en stor portion GES-aktier - og disse skulle være indgået som en del af handlen med det svenske firma. Det er faktisk muligt, at dette er sandt - også selv om den pågældende ikke senere kunne finde det link, hvoraf det fremgik, at Rottapharm'Madaus ejede GES-aktier.

Gennem hele juli måned 2014 virkede det som om handler via flere mæglere bevidst søgte at holde kursen på GES oppe og stabil. Det virkede meget tydeligt som om gennemsnitskursen for måneden skulle bruges til noget... Dette var med til at gøre historien om ovennævnte virksomhedshandel - og især den del at der også skulle indgå en større portion GES-aktier - plausibel.

Der var også den tidsmæssige sammenhæng mellem virksomhedshandlen som skete d. 31. juli 2014 og den efterfølgende langvarige short-kampagne som startede medio august 2014 - altså kort efter.

Sidste efterår troede jeg på denne teori. Men efterhånden som tiden gik og der skete så meget andet - der blev skiftet CEO og GES gennemgik en ret kraftig spareplan mm - gled denne teori i baggrunden.

Men så for to måneder siden var der pludselig de her 4 mio. GES-aktier - knap 4% af aktiekapitalen - til salg. Da kom jeg igen til at tænke på ovennævnte om en virksomhedshandel, hvori indgik GES-aktier som en del: For hvor kom disse mange aktier pludselig fra...?

Forklaringen kunne være, at det faktisk er de aktier som indgik i handlen mellem Rottapharm'Madaus og Meda AB - og at historien dermed er sand.

Langt ude...? Tjah... men det giver mening.

Vedr. 2) + 3)
                  De sidste to ugers nye short-angreb via MLI og INT var et forsøg på at forsvare deres store short-position ved at banke kursen ned i ly af et generelt blodrødt marked. Men derved viser de også, at de formentlig stadig har den store shortposition.

Havde shorterne fået del i de 4 mio. aktier, ville de vel samtidig have lukket deres shorts; og manøvren ville have været succesfuldt overstået for deres vedkommende. Men det tyder det ikke på.

IKKE FLERE SHORTS TIL RÅDIGHED - TROR JEG
                  Der er netto-short-solgt godt 1 mio. stk. via INT og knap en ½ mio. stk. via MLI siden d. 15. august 2014, hvor det begyndte. Jeg gætter på, at det er, hvad den pågældende aktør har lånt af aktier: 1.500.000 stk. Pænt rundt tal.

Jeg gætter på, at shorterne nu har fyret det skyts af, som de har - short-angrebet ebbede ud, da INT+ MLI havde solgt 1.500.000 stk. Det blev nået midt på denne uge.

KAPACITETSUDVIDELSE I POLEN
                  Som nævnt i et andet indlæg i denne tråd, kan der meget vel være gode nyheder på vej vedr. opstart af projekter i Polen. Meddelelsen herom kan passende komme efter sommerferien; altså til september (italienerne holder jo sommerferie i august.)

(Jeg ved ikke, om man skal lægge noget i det; men jeg sad og googlede på de polske projekter sidste weekend. Og det viser sig, at der er truffet en eller anden afgørelse for det store Smolecin-projekt af en polsk myndighed d. 23. juli 2015. Det fremgår ikke, hvad det er; men det er utvivlsomt et led i godkendelses-processen.)

Når/såfremt der kommer meddelelser om disse kapacitetsudvidelser i Polen, er shorterne for alvor på røven...!

1 Reply Last reply
                  2
                  • IFTA.dkI Offline
                    IFTA.dkI Offline
                    IFTA.dk

doodha, du får da lige mæglerbevægelser i grafisk form fra 1/8-14 til og med 28/8-15.
                    Når både INT og MLI har solgt, har det været med en algo der konstant solgte poster til bud siden straks efter et køb på udbud. De har til tider haft en algo kørende, der solgte på tidsintervaller og for det meste har de været aktive på minus dage.
                    Mandag den 24. august var de særdeles aggressive og vedholdende.

Gode hilsner
                    CHjort

73031_2015_08_29_10_00_01.png

1 Reply Last reply
                    1
                    • BiopOrBustB Offline
                      BiopOrBustB Offline
                      BiopOrBust

Selvfølgelig er det for at være fræk - og det er da også helt i orden 😉

Det ændrer nu ikke på at jeg stadig mener at enhver stigning i GES skal benyttes til at komme så langt og hurtigt ud som muligt...

Og så har du jo helt misforstået LinnCo, faktisk er det en kæmpe fordel at olien er faldet - for nu kan de jo købe gæld tilbage med kæmpe rabat (faktisk så jeg gerne olien i $20).

Du behøver naturligvis ikke nøjes med mit ord for at lav oliepris er godt for LinnCo, du kan også læse den meget skarpe analyse i nedenstående link:

Access to this page has been denied

px-captcha

favicon

(seekingalpha.com)

Når gælden så er reduceret godt og grundigt så stiger olien jo nok igen, og så er det win/win hele vejen rundt - jeg er til gengæld knap så sikker på at afregningspriserne for sol og vind nogensinde stiger til et niveau hvor GES kan blive andet end en middelmådig forretning (og det er best case scenario).

Så kom du nu bare ud af det grønne halløj og ind i den rare sorte olie - den stak LinnCo jeg købte i onsdags er da fx allerede steget 50% 😉

1 Reply Last reply
                      1
                      • doodhaD Offline
                        doodhaD Offline
                        doodha

Det glæder mig, at du ikke er gået bort i nedtrykt sinds-stemning - jeg har haft det så skidt med at være fræk overfor dig i den nuværende situation. Og det er faktisk helt oprigtigt.

1 Reply Last reply
                        1
                        • doodhaD Offline
                          doodhaD Offline
                          doodha

Jeg har stærkt på fornemmelsen, at der er noget stort på vej i Polen snart:

Ved simple google-søgninger på GES's polske datterselskab - Wiatropol - og GES' polske projekter kommer der jævnligt nye hits op.

Nu er der således et tilsvarende hit vedr. Puck-projektet, som det jeg nævnte med Smolecin-projektet: Altså at det fremgår, at der er truffet en eller anden afgørelse af en polsk myndighed - denne gang d. 25. august 2015 - som formentlig er led i godkendelses-processen. (Men om det er den endelige godkendelse, er ikke til at vide...)

De fire projekter som muligvis kan komme i spil er:

• Ustka-projektet på 30 MW - her vil EDF-EN formentlig gerne købe 30%

• Parnowo-projektet på 12,5 MW - og her vil EDF-EN formentlig gerne købe 100%

• Smolecin-projektet på 67 MW

• Puck-projektet på 34 MW

Hvis det virkelig er dette, vi taler om, er det en kapacitetsforøgelse vedr. vind-parker på 122 MW (netto) - det er næsten lige så meget, som GES har i Italien (143 MW).

Men lad os nu se, om det bliver så meget på kort sigt - mindre kan gøre det...

Jeg er dog ikke i tvivl om, at der snart kommer en vis kapacitets-forøgelse i Polen.

1 Reply Last reply
                          1
                          • B Offline
                            B Offline
                            bikube

doodha - du har vel bemærket, hvor langt ned elprisen er kommet. Selv gamle (>over 10 år) møller til havs er nærmest urentable. Det er for mig at se ret logiskt. Når det rigtig blæser, laves der masser af el, og prisen går i ca. 0.

1 Reply Last reply
                            0
                            • doodhaD Offline
                              doodhaD Offline
                              doodha

Ja - det er især tilfældet i de nordiske lande.

1 Reply Last reply
                              1
                              • doodhaD Offline
                                doodhaD Offline
                                doodha

For at svare lidt mere uddybende, så handler mine seneste indlæg om vindkraft-udbygning i Polen.

Her er der langt om længe kommet en støtteordning på plads. Den har været flere år undervejs.

Det har været et stort problem for GES, at den har været så længe undervejs, fordi deres korte udviklings-portefølje er i Polen. De har dårligt kunnet udvide kapaciteten af denne vej.

Men nu er støtteordningen for vindenergi i Polen på plads. Nu er det ikke længere et problem, at GES har deres udviklingsportefølje her. Nu er det godt.

Det jeg så funderer over er:

• Kunne man tænke sig, at GES vi satse på at speede nogle af de projekter som ligger i den lange portefølje op...? - således at den kortsigtede udvikling bliver større end de to projekter som faktisk har været klar i 4 år.

Fra en artikel i Windpower Monthly om Polen fra 1. april 2015 står der:
                                "Developers are working quickly to commission as many projects as possible by the end of this year, before a new competitive bidding system is introduced in 2016 for wind producers seeking a fixed-price tariff."

Just a moment...

favicon

(www.windpowermonthly.com)

Det kunne meget vel tænkes, at GES er i gang med, at få så mange af sine 5 polske udviklingsprojekter pre-kvalificerede til det nye støtte-system. Det er muligvis det, jeg ser, når jeg ved google-søgninger støder på Smolecin- og Puck-projekterne.

(I øvrigt er Puck-projektet vist nok på 12 MW og ikke 34 MW, som jeg skrev.)

1 Reply Last reply
                                2
                                • doodhaD Offline
                                  doodhaD Offline
                                  doodha

Her er lidt om de nye polske støtteordninger. Artiklen er fra maj i år:
                                  http://www.chadbourne.com/New-Economics-for-Renewable-Energy-in-Poland_projectfinance/

Lad mig i det følgende sætte spotlight på uddrag af artiklen - og relatere det til GES:

"The new support rules will not take effect until January 1, 2016, but renewable energy companies developing projects in Poland must soon take certain steps to prepare for this date."

Startskuddet:
                                  "The reference prices for the 2016 auction will be announced by May 31, 2015"

Her kunne potentielle vindkraft-udviklere forholde sig til, hvorvidt de vil satse på at byde ind.

Dette har GES tilsyneladende valgt at gøre - for kun to måneder senere i juli/august 2015 behandles 4 GES-projekter af den polske myndighed "SĄD REJONOWY GDAŃSK-PÓŁNOC W GDAŃSKU, VII WYDZIAŁ GOSPODARCZY KRAJOWEGO REJESTRU SĄDOWEGO" - "District Court Gdańsk-North in Gdańsk, VII Commercial Division of the National Court Register" (Google-oversættelse)

Jeg tror roligt, man kan regne med, at der er en sammenhæng mellem den nye støtteordning og så det, at disse 4 GES-projekter bliver behandlet af den polske myndighed. Og hvis man kan lægge noget i, at det sker midt i sommerferien er det, at det haster. Og det er vel at mærke alle de fire mest fremskredne udviklingsprojekter som behandles på fire forskellige tidspunkter i denne periode.

"The new law allows for participation only of ready-to-build power plants that have valid and binding construction permits and that have secured interconnection rights. "

"Projects that deliver power to the grid by the end of 2015 are grandfathered under the existing support scheme, but only for a period of up to 15 years from the first power delivery date. This should lead to a rush to build projects this year in order to stay in the green certificates system and have the option to stay in this system or try to win in a future auction and receive a shortfall price guarantee."

Man kunne vel godt forestille sig, at GES ønsker at have muligheden for således at "vælge" støtte-system - hvis de kan nå det. Måske kan de nå det for enkelte af projekterne. Og måske er det tilstrækkeligt, hvis de når at få en del af projektet op at køre - blot de leverer til grid. Who knows...

I alt fald synes jeg, det tyder på, at GES er ret langt med de fire nævnte projekter.

GES' PROJEKTER
                                  Greentech er en af de tidligste vind-udviklere i Polen. Man kan derfor roligt gå ud fra, at de har sikret sig nogle af de bedste placeringer. De 5 udviklingsprojekter ligger alle i den nordvestlige del af landet tæt på Østersøen, hvor vind-forholdene er gode.

De fire projekter som jeg tror kommer i spil indenfor den nærmeste tid er:

• Ustka-projektet på 30 MW - her vil EDF-EN formentlig købe 30%

• Parnowo-projektet på 12,5 MW - og her vil EDF-EN formentlig købe 100%

• Smolecin-projektet på 67 MW

• Puck-projektet på 12 MW

I alt en kapacitetsforøgelse på 100 MW (netto) indenfor et år. - Udråbstegn! - Det er det største som sker for Greentech i årevis....!!!

Men dette er der ikke nogen som ved - hvad kursudviklingen tydeligt viser...! Der er nemlig ingen professionelle analytikere som beskæftiger sig med GES. Der er heller ingen seriøse debattører på aktiefora til at fortælle, at der sandsynligvis er noget på vej... Og Greentech selv synes at have den info-politik, at der skal informeres så lidt og så sent som muligt.

Når markedsdeltagerne på denne måde holdes uvidende om, at der er BIG NEWS på vej - ja, så kan der sagtens være store ting under udvikling, samtidig med at kursen endnu engang nærmer sig all time low...

PS. Min disclaimer gælder stadig: Jeg har GES-aktier.

1 Reply Last reply
                                  3
                                  • doodhaD Offline
                                    doodhaD Offline
                                    doodha

For 10 dage siden fik GES' polske datterselskab, Wiatropol, lavet nogle ændringer i deres vedtægter hos en notar. Blandt andet skifter de navn til "Greentech Energy Systems Polska".

Og nu indgår GES' CEO Alessandro Reitelli samt to af GES' italienske økonomer som "Członek organu nadzoru" ("Member of the supervisory authority" - google-oversættelse.). Det betyder vel i praksis, at den øverste direktør nu også er direkte involveret i arbejdet i Polen - og at andre dele af GES træder assisterende til.

En sjov ting: Hvad sker der, når arbejdspladsen skifter navn? - jo så benytter medarbejderne anledningen til at opdatere deres Linkedin-profiler. Nogle skriver detaljeret - og ofte proaktivt: Hvad de skal lave fremover. Men selv fratrukket overdrivelser og at de måske skriver lidt på forkant, får jeg det indtryk, at GES er gået i gang med vind-parkernes anlægs- og elektriske arbejder.

Jeg har desuden bemærket, at der gennem de seneste par måneder jævnligt er kommet nye hits op, når man Google-søger på "Wiatropol": Firmaer har bl.a. Wiatropol på deres reference-liste. Og det er ikke typiske leverancer til et planlægnings-kontor - men snarere noget som tyder på, at de fysiske arbejder er gået i gang i forbindelse med vind-parkerne.

Alt i alt er det mit indtryk - ud fra simple søgninger på internettet... - at GES er godt i gang med at realisere de polske vind-parker.

Så måske de satser på at kunne levere til grid inden års-skiftet - som beskrevet i ovenstående indlæg. De er i alt fald klar over, at det vil give dem en valg-mulighed, hvis de når det. For dette skrev de i præsentationen i forbindelse med Q1 2014, for næsten 1½ år siden. (Altså da det kun var et lov-udkast.)

Men der kommer jo nok en fondsbørs-meddelelse, når de opnår projekt-finansiering og/eller når de bestiller møllerne hos Nordex, Vestas eller hvem der nu skal levere møllerne...

1 Reply Last reply
                                    2
                                    • doodhaD Offline
                                      doodhaD Offline
                                      doodha

Måske er det vigtigste i de nævnte ændringer af vedtægter, at det præciseres, hvem der er bemyndiget til at repræsentere og underskrive for GES Polska. Det kan nu enten chefen for GES Polska alene - eller to af de tre nævnte tilsammen: GES' CEO Alessandro Reitelli samt to af GES' italienske økonomer.

Hermed kan italienerne aflaste polakkerne ved at tage sig af at forhandle med banker og vindmølle-laverandører.

Igen kan det være et tegn på, at man har travlt (skal gerne nå at levere til grid inden årsskiftet) - for så vil man netop lave sådan en arbejdsdeling.

Link Preview Image
                                      Greentech Energy Systems Polska Spółka Z Ograniczoną Odpowiedzialnością W Likwidacji | krs-pobierz.pl

NIP 5861944099 | KRS 0000184919 | REGON 191461922 | Firma znajdująca się pod adresem ul. JAŚKOWA DOLINA 81 w miejscowości GDAŃSK. Główna działalność firmy Wytwarzanie energii elektrycznej

favicon

(krs-pobierz.pl)

Link Preview Image
                                      Greentech Energy Systems Polska Spółka Z Ograniczoną Odpowiedzialnością W Likwidacji | krs-pobierz.pl

NIP 5861944099 | KRS 0000184919 | REGON 191461922 | Firma znajdująca się pod adresem ul. JAŚKOWA DOLINA 81 w miejscowości GDAŃSK. Główna działalność firmy Wytwarzanie energii elektrycznej

favicon

(krs-pobierz.pl)

1 Reply Last reply
                                      0
                                      • doodhaD Offline
                                        doodhaD Offline
                                        doodha

Lad mig følge op på noget som jeg tidligere har skrevet om i denne tråd: Gældsudviklingen og -afviklingen. For det har selvsagt betydning, når der skal forhandles nye projektfinansieringer.

Det vedlagte viser udviklingen i gæld til Credit institutions + Current portion of long-term bank debt. Jeg har valgt disse to kategorier, fordi de bedst kan vise den egentlige gæld vedr. projekter - og det er også de to største poster.

Det fremgår, at gælden nedbringes i et pænt tempo - solidt over aktivernes værdiforringelse / afskrivning på 4-5% årligt.

De seneste år med stilstand rent kapacitetsmæssigt er gælden blevet nedbragt betydeligt. Og det er jo godt, når der skal forhandles nye projektfinansieringer.

Sammenlignet med andre i branchen - Alerion, Theolia og Fersa - ligger GES ' gæld i forhold til kapital da også et godt stykke under de andre: GES ligger lige under 0,5 - mens de andre i snit ligger på 0,67.

(Kilde:
                                        http://markets.ft.com/research/Markets/Tearsheets/Summary?s=GES:CPH
                                        http://markets.ft.com/research/Markets/Tearsheets/Summary?s=ARN:MIL
                                        http://markets.ft.com/research/Markets/Tearsheets/Summary?s=TEO:PAR
                                        http://markets.ft.com/research/Markets/Tearsheets/Summary?s=FRS:MCE)

Jeg har regnet på det, og kommer frem til det overraskende: GES kan øge gælden - og øge kapaciteten tilsvarende - med 200 mio. € for at komme op på samme niveau for gæld i forhold til kapital som gennemsnittet for disse tre peers.

(Grunden til at tallet bliver så højt, er fordi både tæller og nævner i brøken øges.)

Det vil sige: Selv hvis vi forestiller os, at GES øger med samtlige de 100 MW i Polen, som jeg har nævnt ovenfor som en mulighed, vil det kunne gøres uden at den relative gældsbyrde bliver større, end den allerede er for andre i branchen.

Det er da interessant. Det er muliggjort, fordi GES har brugt de seneste år - hvor der ikke er sket en skid - til at nedbringe gælden.

Tilføjet efterfølgende: I skyndingen glemte jeg at tage højde for, at de kun kan låne 75-80% - resten skal egenfinansieres. Det vil imidlertid ikke ændre afgørende på konklusionen:

• GES ligger lunt i svinget sammenlignet med peers vedr. gæld i forhold til kapital.
                                        • GES burde let kunne få projektfinansiering - også selv om de skulle foretage en stor kapacitetsudvidelse i Polen.

73258_GES__gaeldsafvikling.pdf

1 Reply Last reply
                                        0
                                        • doodhaD Offline
                                          doodhaD Offline
                                          doodha

Hej Bikube
                                          Mon ikke VW-skandalen kan være med til at skubbe på mega-trenden hen imod el-biler... - og dermed også understøtte en mega-trend henimod stigende el-priser... 🙂

1 Reply Last reply
                                          1

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger