Agrikultur
-
Intet paradoksalt i det scenarie at sidde med penge i håb om crash. Det svære er at udføre SitOnHands.... Når dine timingsmodeller for investering af kontanter tillader dig at træde i markedet, så ved du besked
-
Jeg har håndteret den svære del (SitOnHands) udmærket i den sidste tid. Min portefølje har indtil videre toppet omkring slutningen af maj og har de sidste par uger korrigeret. Dette føltes nu også som en naturlig følge af flere måneder med flot vækst. Hvordan er det gået med dine "SitOnHands-egenskaber"?
-
Mine SitOnHands-egenskaber har undergået en forvandling. Jeg har stort set droppet enkelt-aktier og gør mig kun i certifikater fra Nordea og Handelsbanken på VWS, FLS, Carlsberg, APM, Novo og C20. Både bull og bear.
Grundet en længere sommerferie, så har jeg trappet ned og taget nogle gode gevinster i de nævnte.
Ellers holder jeg øje med flere modeller til efter sommerferien og har nogle ideer. Har læst en hel del og er meget tiltrukket af Robert Novy-Marx's artikler og agter at bruge bil-turen til det sydlige Europa på at få gjort nogle overvejelser omkring praktisk implementering. -
Hey Steffen
Ferie ER bedre end aktier, men aktier kan bidrage til finansieringen af ferien
Jeg bruger primært certifikaterne til positioner på flere måneder. Det giver mig adgang til at indtage særligt bear-positioner som jeg. pt. har i C20 og overvejer Novo, da de ugecharts på begge ikke ser overbevisende ud i mine øjne. Desværre kan jeg kun dette for frie midler og ikke pensionsmidler, hvor jeg er nødt til at ty til kontanter, hvis jeg er bearish. Har som tidligere taget en stor tur i Vestas på bull-certifikater og tjent kassen. Certifikaterne er typisk højest med 2x gearing. Højrisikabelt ? hmmmm.. det er jo hele C20, så jeg har ikke selskabsrisiko, men kun landerisiko og så bevægelsens retning. Men jeg position sizer i stor stil og indtager meget mindre positioner end nogensinde før. Kan godt finde på at købe frimærker (under 5.000 kr.) indtil jeg har hele setup'et på plads. -
De kan også forpurre den
Bruger du hele din porteføljekapital til dette eller er det kun noget af det og så har du fx også en betragtelig "normal" valueportefølje? Well det lyder da spændende men jeg foretrækker nu at læne mig mere tilbage efter jeg har lavet min research og investeret. Så støver man skidtet af når kvartalsrapporterne kommer -
Jeg allokerer for en mindre del af min portefølje. At handle i certifikater er ret nyt for mig, men måske jeg kunne finde på at gøre det noget mere, hvis jeg føler det er mere min styrke på det nuværende tidspunkt i en konjunkturbølge.
Pt. har jeg ingen value-aktier ud over et enkelt frimærke (Songa) - øvrige er solgt. Af andre frimærker kigger jeg på Jinhui, men venter.
Frimærke-strategien fra KonjunkturEksperten (aka Lars Erik Nielsen) dukker hyppigere op i hovedet på mig og den interesserer mig.
Omvendt er jeg nok mindre end hidtil til at investere i value-aktier og vente 8-10 år på at få en gevinst, når jeg kan se, hvor meget der kan mistes ved konjunkturnedgange, så det bliver vejen frem: entry/exits ved konjunktur-vendinger, position sizing, value-aktier kombineret med certifikater, re-investering for ny opsparing ved drawbacks inden for konjunkturbølgen.Jeg fik bekræftet min strategi om omlægning til bear C20 igår og vi får se, hvor lang tid den bølge kan rides. På en bounce op i C20 og måske også Novo, så køber jeg mere bear - og måske vi ses på en fynsk sydhavs-ø ?! (en hilsen til René aka Rkhanen)
-
Ja 8-10 år er lang tid, men når man samtidig løbende får 4-10 % udbytteafkast så giver det alligevel en pæn gevinst med mindre markedsøkonomien brænder helt sammen. Ja frimærketanken er ret sjov. Der er mange super high risk/return selskaber som har enormt potentiale. Man kunne smide et lille beløb i hver af de casses som man syntes så lovende ud. Så længe det samlede beløb kun udgjorde en lille del af porteføljekapitalen. Føler du at tiden du bruger på at kigge på charts matcher med afkastet? Det er måske et lidt dumt spørgsmål for tiden for det gør det vel pt. nu da du har tjent godt på VWS mfl.?
-
Hmmm... jeg forstår, hvad du skriver om 4-10% i udbytte, men har du ikke nærmest investeret på bunden, så står du efter det næste crash med et stort tab igen. Ved finanskrisen var tabet oppe i nærheden af 60%. Derfor er jeg til mange typer aktier - særligt Value - men det ikke buy and hold for mig. Jeg ønsker at se porteføljen vokse i absolutte værdier og derfor min interesse for forskellige timingsmodeller.
Jeg bruger ikke 30 minutter om ugen på charts - typisk mindre. Jeg har nogle faste aktier og indeks, som jeg tjekker. Men tit tager arbejdet overhånd og så bliver det ikke til så meget.
Har længe be-undret mig over flere PI'ers viden om diverse aktier og evner, men jeg håber og tror, at de har interesse for emnet for jeg tror ikke, at der er nogen edge i noget af det. -
Apropos frimærke-investeringer. Læste en artikel om Seth Klarman i sommers. Han havde købt mode-aktier efter finanskrisen. Bund omkring 9,50 i 3. kvartal 2008 - top i april 2013 omkring 87
-
Fik ikke nævnt, at kurserne er på Hugo Boss. Kan godt være, at den måtte have fornuftige nøgletal nu, men den slags Volatilitet er kun mig, hvis jeg kan købe i krisetider.
-
Jeg tilbragte en interessant formiddag med RKhanen idag og skulle hilse dig mange gange. Frimærkestrategien fra LE er en helt andet ting end den der bliver praktiseret på andre boards. Det var sande frimærke, men var meget mere cyklisk bundet op, end blot virksomheder med stort potentiale.
-
Derfor køber jeg ikke aktier til høje P/E og KI-værdier. Køber kun aktier jeg føler er væsentligt undervurderede langsigtet, så de er vel på en måde nær "bunden" selvom man jo aldrig ved med aktiemarkedet
Og husk at dem der solgte under finanskrisen var taberne. Dem der supplerede op var vinderne. Hvis selskabet er stærkt med gode udbytter, god pengestrøm, stabil udvikling, så bør et 50 % fald ikke få mig til at sælge men derimod det omvendte - for nu fås aktien til en fuldstændig absurd billig pris
Uha jeg håber markedet fortsætter ned så jeg kan feje et par aktier op inden længe. Forhåbentlig Yara
-
Hey Peter! tak for hilsenen
Korrekt - LE's model var bundet op på en konjunkturmodel og baseret meget på bilsalget, hvis jeg erindrer det korrekt. Når bilsalget viste stigende tendens, så skulle andre industrier (typisk underleverandører) købes ind. Jeg husker LE gjorde meget i selskaber, der producerede maskiner og de skulle igen bruge andre maskiner og så spredte det sig som ringe i vandet. Blev inviteret til hans Yahoo Group og jeg vil se om jeg kan finde noget oplæg. -
Han skrev meget herinde også om BoBi. Altså boliger og biler, det var hans rettesnor for konjunkturen. Men når han talte frimærker, så taler vi flere hundrede selskaber han dækkede globalt, næsten ingen af dem var danske. Jeg går i arkivet og fisker noget op.
-
Jeg husker, at han havde en hulens masse lister med selskaber sorteret efter brancher. Systematik og atter systematik.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind