Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Kan aktieudbytte trækkes fra tab efter aktiesalg?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
13 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • R Offline
    R Offline
    rumlee
    wrote on sidst redigeret af

jeg kender godt til linket, men jeg synes ikke, at jeg kan finde svaret. Mit spørgsmål er, om jeg kan modregne ydbytte i evt, salg af aktier med tab, eller er det kun aktiesalg med gevinst og aktiesalg med tab, som kan modregnes hinanden? Jeg taler altså her om det årlige aktieudbytte.

1 Reply Last reply
    0
    • X Offline
      X Offline
      XJK

Tab/Gevinst på salg for sig, udbytte for sig:

Skriv tab og gevinst på aktier optaget til handel på et reguleret marked i rubrik 66 på årsopgørelsen.

Skriv udbytte af dine aktier i rubrik 61-65 og rubrik 68.

Se endvidere ovenstående link, hvis dine aktier er handlet på et ikke-reguleret marked eller blevet afnoteret fra ikke-reguleret marked i den tid, du har ejet dem.

1 Reply Last reply
      0
      • R Offline
        R Offline
        rumlee

Så skal jeg forstå dit svar, som at aktieudbytte IKKE kan modregnes tab af salg af aktier og derfor skal holdes 100% adskilt rent fradragsmæssigt?

1 Reply Last reply
        0
        • T Offline
          T Offline
          Tonny9

Dit aktieudbytte indgår i dit tab/indtægt på aktier.

1 Reply Last reply
          0
          • X Offline
            X Offline
            XJK

Du skal forstå mit svar, som at de to ting skal opgives i forskellige rubrikker i selvangivelsen, og at de derfor skal holdes adskilt.

Tab/gevinst og udbytter indgår i din samlede aktieindkomst, men da du skal indberette dem i forskellige rubrikker, skal du ikke blande dem sammen. Det skal SKAT nok gøre for dig.

1 Reply Last reply
            0
            • R Offline
              R Offline
              rumlee

ok så det er, som jeg formodede. Jeg har mit eget excel skema, og her vil jeg gerne udregne de forskellige ting, så derfor er det nødvendigt at vide, om jeg kan modregne ydbytte og tab på salg af aktier, og det kan jeg nu forstå, at det kan jeg. Jeg er med på at SKAT kan lave udregningen, men det er mig der skal vælge om jeg vil sælge med tab kontra fradrag fra udbytte, og det kan kun lade sig gøre, hvis jeg kender til reglerne. Det er fint tak for hjælpen. Jeg kan nu tilpasse excel.

1 Reply Last reply
              0
              • R Offline
                R Offline
                rumlee

Hej igen. Jeg kan se, at der allerede er fratrukket en udbytteskat i mit depot. Så nu er jeg i tvivl, om hvad jeg skal gøre. Skal jeg stadig indsætte beløbet på min årsopgørelse? Hvis ja, er det så beløbet før eller efter den på forhånd fratrukkede udbytteskat?

1 Reply Last reply
                0
                • R Offline
                  R Offline
                  rumlee

ok tak. Men jeg kan ikke lade være med at tænke på noget så. Lad mig tage et eksempel.

Jeg sælger aktier med et tab på 10.000 dkk.
                  Jeg har fået aktieudbytte på 5.000 dkk. før udbytteskat. Vil dette så betyde, at jeg vil få penge tilbage på min årsopgørelse, da udbytteskatten blev trukket allerede i depotet?

1 Reply Last reply
                  0
                  • R Offline
                    R Offline
                    rumlee

ok. så fordi jeg bruger de 5.000 til at modregne tabet i eksemplet, så vil jeg vel får de penge tilbage, da de allerede er trukket i depotet. dvs. 1.350 som er 27% af 5.000. hvis det er sådan, så forstår jeg det.

1 Reply Last reply
                    0
                    • R Offline
                      R Offline
                      rumlee

ja. tak for hjælpen. Man kan blive helt rundtosset af alle de regler. Jeg har skrevet kommentarer i excel som jeg ikke fatter noget af efter at have kigget på dem igen. haha

1 Reply Last reply
                      0
                      • T Offline
                        T Offline
                        Tonny9

Og skal jeg forvirre dig, så kan jeg fortælle, at ovennævnte kun gælder for danske aktier.
                        Har du kun danske aktier, så glem resten og bliv fortrolig med systemet i.f.h. danske aktier.
                        Så tager vi resten til den tid...;).

1 Reply Last reply
                        0
                        • O Offline
                          O Offline
                          Okonomen

Jeg bruger Norndet og idet udbytter kommer ind på min konto trækkes skat fra beløbet. Det er meget lækkert

1 Reply Last reply
                          0

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                          • First post
                            Last post
                          0
                          • Debatforum
                          • Seneste
                          • Populære
                          • Bruger