Hvor skal Vestas mon hen nu??
-
Nej, forskellen mellem klasse I og klasse II møller er næppe i sig selv så stor. Men hertil skal tillægges betydningen af havmøller (møllerne i Hvide Sande står på stranden). Jeg citerer fra rapporten: "Vindmøllers Økonomi, Hovedrapport V8":
"Prisen på en offshore vindmølle skønnes at være 10-20% højere end en onshore vindmølle.
Begrundelsen herfor er primært bedre korrosions beskyttelse og kraftigere tårn. Men også en række specielle features som bedre temperaturregulerings udstyr, luftfiltre, sikkerhedsudstyr, intern kran, evt. helikopter platform, bedre afmærkning, mere avancerede tilgangsforhold mv. begrunder den højere pris."Ikke alle disse forhold er relevante for en mølle opstillet på stranden, så det ligger nok i den lavere ende af prisintervallet (kraftigere konstruktion, bedre korrosionsbeskyttelse og bedre filtre er i høj grad relevante og nok også det dyreste).
Men mine tal er naturligvis skøn - jeg er selv uhyre overrasket over at denne ordre ikke lander på Fondsbørsens bord. Mit gæt er, at Vestas har ønsket at fortælle, at møllerne er særdeles konkurrencedygtige efter den seneste opgradering - jeg gætter på møllen er steget 2-3% i pris, men kan levere 4-6% mere strøm, dog således at opgraderingen giver størst reduktion i COE for klasse I møllerne.
Spørgsmålet er naturligvis, om Vestas har kunnet løfte prisen med mere end den reelle omkostningsforøgelse på 2-3%? Ser man på deres seneste årsregnskab taber Vestas i øjeblikket 2 kroner hver gang de sælger møller for 100 kroner, så lysten til at hæve prisen på møllerne må være stor...
Vestas må jo vide, at fremtidige kunder vil bruge lommeregneren og dividere 500 mio kroner med 72,6 MW. Så der må være tale om et bevidst valg fra Vestas side...
-
Den køber jeg ikke. Ingen potentielle kunder vil side og frosøge at udregne en pris ud fra hvad vestas melder ud af FB meddelelser eller ej. Der er alligevel SÅ mange forskellige aspekter ved 2 forskelleige projekter at man slet ikke kan bruge det til noget. Så der er kun en måde. Det er at kontakte vestas og andre producenter for at få et tilbud.
Jeg holder derfor fast i projektet på 72mw enten er delt op i flere mindre ordre/kunder eller man bevist har valt ikke at offentliggøre den pga radiotavshed om den nye mølle
-
Det er jeg uenig i. Jeg tror projektet er så stort, at de har valgt at lade andre end Vestas stå for fundamenter, nettilslutninger osv - således at de kun har købt selve møllerne leveret og opstillet. Ellers burde ordren være givet via FB - jeg kender ikke til nogle tilfælde, hvor Vestas har forbrudt sig imod 500 mio reglen...
Den pris vil naturligvis afhænge lidt af tilkørselsforhold osv (de ligger lige ved Vestas), men ikke ret meget. Så det vil være oplagt at gribe lommeregneren...
-
Du glemmer service prisen. Selv hvis møllerne koster 1 mio/mw så er den totale pris for møller og service over 800 mio...... Så der er altså kun de 2 muligheder. Enten at ordren er delt op i flere mindre eller de har valgt bevist at holde den skjult ind til nu
-
-
Det mer den frøste 20 års service kontrakt jeg har set fra vestas. Og så ovenikøbet med AOM5000. Så det koster mere end 300 mio over hele kontrakts perioden. Og dermed overgår værdien af ordren langt 500 mio
One of these projects is the Noerhede Hjortmose project which will be located in the western part of Denmark in the heartland of Vestas and, once completed, will be the largest onshore wind power plant in Denmark. The contract for the Noerhede Hjortmose project includes a twenty-year service contract which features Vestas' production based availability guarantee, a Vestas AOM 5000 solution
-
Det er CA 100mw de har fået i ordre på de nye møller. Så trods alt ikke noget voldsomt.
ja det er rigtig interessant med 20 års service aftaler. Man skal dog også huske på det øger vestas risiko. Specielt når det er en aom 5000 hvor næsten alt er inkluderet.
-
Cykling har du glemt at læse meddelelsen fra vestas

Vestas has already sold three projects in Scandinavia utilising the new 3 MW variants totalling approximately 100 MW which were sold in the fourth quarter of 2012 and the first quarter of 2013. One
-
:)Det erhvad der er kommet ind. Det er kun ganske få kunder der har fået det tilbudt.
trenden er længere service aftaler. Enercon har tilbudt 20 år i et stykke tid
-
Nu gør det det igen - en 72 MW aftale der ikke bliver kommunikeret som fondsbørs meddelelse. Er de under 500 mio. ?
-
Og endelig ser vi dronerne ikke kun nedlægger Vestas møller men også Siemens møller! Tyder på de amerikanere er presset! - læg mærke til i linket der direkte står "bullet in"
MIF
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind