Pligten til at give og retten til at modtage, information.
-
Jeg vil da gerne have oplysninger. Men det skal være oplysninger, som jeg kan bruge i mine investeringsbeslutninger. Det skal være makro-oplysninger, ikke mikro-oplysninger. Og de skal handle om fremtiden, og ikke så meget om fortiden.
Deminor beder om meget detaljerede oplysninger om fortiden. Det vil jeg som medejer ikke være med til at betale for. Jeg kender fortiden. Bundlinjen har været ussel. Mellemregningerne er uvæsentlige.
Deminor vil have mikro-oplysninger om fortiden, så de kan bevise FEJL. Så kan de tjene penge på retssager. Men for os andre er der ingen værdiskabelse i, at aktionærerne fører sag mod selskabet, som er ejet af aktionærerne. Deminor udtrykker ingen interesse for, om det går Vestas godt - endsige overlever. Dem vil jeg ikke støtte.
-
Occam jeg er helt enig omkring retssagen og deminor.... Deres motivation er ikke selskabets bedste...
Men din anden pointe omkring hvilke informationer vi skal have makro-mikro-fortid eller fremtid... Der er jeg godt nok lidt i tvivl... Måske vi definerer makro mikro forskelligt.....
Personligt vil jeg ha ALLE oplysninger som realistisk må ha værdi for værdiansættelsen af selskabet.... Det være sig på branche-sektor niveau... (Makro) ... Eller selskabsniveau (mikro)... Jeg vil ligeledes ha at selskabet udtaler sig realistisk omkring fremtiden... Faktisk vil jeg hellere have virksomheden underspiller lidt ... Og derved konsekvent overrasker lidt positiv... Ikke meget men lidt gør det...
Derudover er det min erfaring at mange succesrige virksomheder har gjort det rigtig godt i fortiden... Og de bliver ved med at performe også i fremtiden... Jeg tror eksempler unødvendige... Det vidner omkring en stærk forretningsmodel der er modstandsdygtig... Det vidner om stærk ledelse ... Der har stor fokus på forretningen, værdiskabelse og det simple at være forsigtig og have konservative syn på risiko....
Det at konsekvent overholde udmeldinger det gir tillid og troværdighed... Men tillid er noget man gør sig fortjent til over tid... Tillid tar år at opnå... Men kan mistes på en halv time....Omkring hvem som ved hvad... Det er min fulde overbevisning at ATP (og andre) har haft adgang til informationer os dødelige ikke har haft... Hvordan skulle ATP ellers kunne udtale sig som de gjorde på generalforsamlingen 2011 omkring at Vestas investeringer på 17 milliarder var spildte... Og yderligere havde ATP mindre end et år senere en afgørende rolle ved udrensningen januar 2012... På hvilket grundlag kan ATP afgøre hvem som skal fortsætte med at lede forretningen.. Man må formode at en stor professionel spiller som ATP træffer beslutninger på et særdeles veloplyst grundlag... Eller tror vi at de har truffet beslutninger efter at ha læst debatten på PI....????
Sluttelig har jeg tidligere nævnt en hændelse som vækkede min undren den 18.08.2010 kl. 16.00 på TV2 finans... Som følger... Jeg ser et live interview med ditlev engel... Som summerer op på dagens 2. Kvt regnskabsfremlæggelse overfor journalisten... Et par minutter inde i interviewet... Kommer en velklædt herre hen og rører ditlev på skulderen .. Får øjenkontakt og nikker derefter ned ad gangen... Efterfølgende går det hurtigt og Ditlev afslutter hurtigt interviewet og undskylder sig med at han altså har et vigtigt møde med selskabets største aktionær blackrock... Jeg undrer mig ditlev har lige afsluttet webcast og introduceret forsamlingen for den første nedjustering ( af en Lang række) og vigtigst han har netop fortalt på webcast at Vestas overvejer at ændre regnskabsprincipper....
Min undren er så... Hvad er det lige som blackrock gerne vil snakke med ditlev om???? .... Ja jeg mener manden har lige brugt 2 timer på webcast... Fair nok ... Der var mange "det kommenterer vi ikke på".... Men det var måske det blackrock lige ville ha uddybet lidt....
Så jo ... Jeg er helt overbevist om at der er forskel på aktionærer... Bevise det????? Ja se det er en helt anden sag...
Fortsat vidunderlig aften...
Wbi
-
Min brug af betegnelserne "makro" og "mikro" var måske forvirrende. Jeg prøvede at skelne mellem oplysninger af "strategisk" betydning contra "taktisk" betydning. Vi diskuterer et selskab med en årsomsætning på 40-50 mia kroner. Så er det uinteressant at vide, hvad der sker med den enkelte million. Med mindre - som Cykling nævner i chatten - det er en indikation af et systemisk problem, f.eks. personlig berigelse.
-
Mht ekstra informering af udvalgte aktionærer, så er det klart, at der vil foregå et spil, hvor selskabet på den ene side skal informere markedet ligeligt, og på den anden side skal svare på spørgsmål fra særligt interesserede - så længe dette ikke bryder med lighedsprincippet.
Så det, de spørgende bør kunne få ud af selskabet, er "mellemregninger" og stemninger, som blot underbygger det, alle har fået at vide. Altså de spørgende kan måske opnå en bedre vurdering af troværdigheden af oplysningerne. Men en dygtig spørger kan måske alligevel lokke ekstra information ud.
Lige netop i Vestas' tilfælde virker det som om, at alle er blevet ligeligt misinformerede det sidste år.
Men Troldmanden, som dyrker dette spil, vil kunne belyse dette meget bedre end jeg.
-
Ja det er så okay ... Problemet er bare her at der så mange små og store millioner at ... Ordsproget mange bække små... Vel bedst betegner situationer... Eks. Nørremark fratrædelse ( og andres) 10 mill.+ ... Fejlslagne projekter i Indien +100 mill. ... Afskedigelser og restruktureringsomk +1 milliard.... Mulige nedskrivninger 3-4-5 milliarder.... Der er simpelthen nok at tage af....stort som småt....
I mine øjne er det summen af alle disse mange fejl.. Store som små...der giver et samlet billede af en virksomhed som står overfor store udfordringer...
Fortsat vidunderlig dag...
Wbi
-
Occam ... Min holdning er simpel omkring information... Det er bare at informere om virksomhedens situation ... Sandfærdigt og med rettidig omhu... Uanset om det går godt eller dårligt... Store investorer har adgang til lukkede fora med topledelsen... Og benytter sig af dem... Og Vestas ... En virksomhed i livstruende krise... Ja de har nogle nervøse banker og andre intressenter... Når den store kredit skal genforhandles .. Som fornylig... Ja så stiller bankerne endog meget nærgående spørgsmål... Det er også mennesker der... (Ja man skulle ikke tro det
...og de har også et netværk... Ja måske er deres bedste kunde ATP....Nej Vestas og ditlev ... Skal simpelthen lade være med hele tiden at krybe udenom den varme grød...
Der skulle have været svaret på spørgsmålene og bekymringerne allerede fra starten for 2-3 år siden..... Men nej.....
Ditlev kiggede mig (den lille aktionær)... Dybt i øjnene .. Og med et afslappet smil bekendtgjorde han ... Don't worry... Alt er under kontrol... DET BLIR STORT DET HER ...... RIGTIG STORT!!!!!
Fortsat vidunderlig dag
Wbi
-
Han han nogen sinde været positiv omkring vestas. Man Skulle næsten tro at han fik penge for at være negativ. Mon ikke jyske bank er en af de største på sælger/køber siden i morgen. Afhænger lidt af hvad de er hyret til. Håber jeg tager fejl lad os se i morgen
-
Hvis der på GF stilles et forslag der støtter en granskning med flg betingelser så er jeg med.
-Minimum 25 % tilslutning på GF
-6 uger fra beslutningen på GF skal dommen falde og være 100% klar i sin udtale
-Dommen afsiges / formuleres uden mellemregninger
Min motivation er at de fleste ikke skal tryne de få og at der kan være en hvis fornuft i en gang for alle og fjerne en hver tvivl.
Men det er væsentligt at det går meget stærkt.Jeg vil ikke stemme for en ørkenvandring på 1 år hvor Extrabladet og børsen vælter sig i gætterier om det ene og andet .
I en hver virksomhed er der ting der i det rette lys og uden forståelse for den komplekse verden vi lever i vil komme til og fremstå som forfærdelige for de fleste.
Og som dog bare er virkelighedens betingelser.
Men Vestas og bestyrelsen skal ikke ødelægges og svines til i pressen af skin hellige interesser det tjener ingen.
-
Jeg synes faktisk det er lidt komisk det hele.... Tænke sig et cirkus det har været de seneste år... Og alting kunne klares på et par timer.... ALTING siger jeg jer....
Hvordan det tænker du?????!!!
Ditlev engel får lavet et hurtigt overslag over 2010 og 2011 regnskaberne med gamle regnskabsprincipper ... Så vel på års- som kvartalsbasis ... Derefter beder bestyrelsen ditlev om at redegøre for alle bekymringer og spørgsmål på et specielt dertil dedikeret webcast.....
Hvordan var det lige nu det var med regnskabsændringer, Triple 15, nedjusteringer, generatorfabrik, Indien, nørremark bent erik carlsen og andre, alt for positive udmeldinger, de store investeringer i fabrikker, manglende ordreindgang, prispres og vindmølleprojekter solgt med underskud for at øge markedsandel og holde gang i fabrikkerne, Kina , hvorfor Vestas anser v112 for en gamechanger ... Når den ikke sælger stort og Iøvrigt har medført store tab... Ja listen er lang.... Men der er faktisk en person som har været med hele vejen, som har været igennem alle problemstillinger og diskussioner internt ... Såvel mellem daglig ledelse som bestyrelse...
Ditlev kunne sagtens svare på alle de spørgsmål ... Såvel faktuelt men også mere ... skal vi sige hans egen fornemmelse for hvilke motivationer de enkelte aktører har haft for de beslutninger og handlinger der er sket ...
Men det vil han så ikke... Og bert Nordberg og den resterende bestyrelse vil ej heller give ham den ordre... Bare at gøre det...
Og hvorfor det... Ja det er jo retssagerne....
Alle kryber om den varme grød... Det kan blive rigtigt dyrt... Og alle i Vestas har ingenting at vinde og alle er på en eller anden måde fedtet ind i lortet... Strudsenummeret... Stikke hovedet i jorden og håbe at problemerne forsvinder af sig selv.... Og ja eventually... Så gør de jo altid det... På den ene eller anden måde....
Og jo modparten deminor og dem de repræsenterer ... De har naturligvis.... Alt at vinde... Hvis de kan finde et hul eller en åbning i Vestas parader.....
Os andre ... Ja vi kan måbende se til mens cirkuset kører... Og vi kan vurdere om vi er købt eller solgt.... Plat eller krone er et ligeså kvalificeret bud....
Fuck ... Hvor er den ledelse spild af tid.... De HAR alle svarene på vores undren.... Men har bragt sig i en situation hvor de ikke kan gi os de svar ....
Alene sådan en problemstilling burde være fyringsgrundlag og personlig dummebøde af rang....
Nå fortsat vidunderlig dag til alle
Wbi
-
En helt anden ting... Jeg lige så nu ... Den seneste ordre på 14 stk v112 til uruguay ... Minas projektet....
De 14 stk v112 er estimeret til at levere 190.000 MW årligt .... Eller mere end 13,5 millioner kw/t årligt det er faktisk den højeste kapacitetsfaktor jeg nogensinde har hørt om...
Kapacitetsfaktor ... 51,6...
Jeg må sige det lyder for vildt... Og da det er en AOM 4000 kontrakt.... Ja så håber jeg godt nok de har regnet rigtigt på tallene....
Iøvrigt så håber jeg bare at det er fordi at v112 er en game changer mølle... Ikke fordi jeg egentlig tror det ....idag....
Men det var en stor grund til at jeg beholdt mine Vestas aktier ... GAME CHANGER .... NICE..... Nå ikke...
Fortsat vidunderlig dag...
Wbi
-
ahh nu er der jo rent faktisk solgt ganske mange v112.... Og jeg har mere end 10.000mw liggende i regneark med developer der nævner v112 i forbindelse med deres projekter. Det e så ikke det samme som dels projektet ender med at blive godkendt/finde finansiering eller at det bliver V112 i sidste ende. Men der er stor interesse for møllen.
Jeg holder stadig på at vestas bliver straffeet af mange dedvelopers fordi der stilles tvivl om hvorvidt selskabet også eksistere om et par år
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind