Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Vestas ude af respiratoren!

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
126 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • W Offline
    W Offline
    wbi
    wrote on sidst redigeret af

Kære venner .... Det eneste jeg har brug for at vide, om Vestas i det hele taget skal være i offshore segmentet... Er......

En detaljeret sammenligning af Siemens og Vestas to bud på en fremtidig offshoreløsning. Deres to løsninger er meget forskellige men umiddelbart ligner Siemens DD 6,0 vinderen ubetinget, specielt in mente at de allerede er på vej med en opskalering til 10 MW. Siemens offshore mølle er en meget lettere mølle end Vestas løsningen på 8,0 MW.... Det gør omkostningen til hele vindmølleløsningen billigere hos Siemens.... Top head mass weight er simpelthen så forskelligt stort på de to forskellige bud at Vestas løsningen er meget dyrere at installere.... Meget forsimplet kan man konkludere at der sandsynligvis skal betales for dobbelt så meget stål .... For samme effekt ( antaget at begge konstruktioner virker og yder efter specifikationer) hvis man vælger en Vestas løsning.

Jeg græder i mit stille sind når jeg siger dette... Jeg tror ikke på Vestas offshore mere..... De har helt åbenlyst ikke midlerne.... Og det vil være en stor kamel at sluge for Vestas ledelsen ... For hele deres selvforståelse .... Men det er desværre den triste sandhed.... Vestas er kørt ud på et sidespor offshore ... Midlerne er der ikke ... Og de har på nuværende ikke en løsning der kan matche Siemens meget lette løsning uden gear.....

Som stiholdt fra Siemens siger " ikke alene har vi med DD 3,0 og 6,0 markedets på nuværende bedste mølle.... Men vi har samtidig også den smukkeste" ....

Som jeg ser det er der kun en chance for Vestas offshore.... Find en stærk partner som eks. MHÍ .... Men det er kun halv arbejde .... Da den store opgave bliver at dokumentere overfor alle intressenter at deres løsning overhovedet har gang på jorden.... Litmus testen må blive en skarp sammenligning op mod Siemens møllen, for det virker umiddelbart til at være State of the art de næste mange år. Kan Vestas ikke dokumentere comparative fordele og åbenlys COE .... Ja så glem det bare... Så er det bare endnu et fatamorgana.....

Og denne er til cykling..... Hvor kom vi så fra????? Og hvordan er vi så endt her ude på et sidespor!!!!! Ja jeg vil vove at påstå at vi er endt her p.g.a. Endnu en gammel beslutning som DE foretog i 2006. Vestas havde flere store offshore løsninger på beddingen i 2006..... Hvem husker ikke NEG møllen på 4,5mw og Vestas egen mølle på 4,5mw og rotor på 120 m. De koncepter blev begge skrottet, med argumentet at Vestas ville ikke producere rene offshore Møller som skulle have egne faciliteter, nej Vestas offshore Møller skulle kunne produceres i serie sammen med landmøllerne. Og for at sætte prikken over i'et så bekendtgjorde Ditlev galant.... " offshore er Iøvrigt så lille en del af det samlede marked ..... Nu og de næste mange år frem... At det er bedre at bruge vores forskningsressourcer på onshore".....

Det afgjorde sagen ... Siemens tog offshore med deres stabile 3,6 MW mølle og udviklede senere deres gearløse DD serie... Vestas fortsatte med deres problematiske V90 3mw design som senere blev taget af markedet i 2009.... P.g.a. Ja netop gearkasseproblemer....

Det er fandme bare så trist at Vestas ikke har fået en prototype og en nulserie op at stå for mange år siden ... deres bud på en stor stabil offshore mølle.... Selv et miniput selskab som repower har kunnet håndtere det ... Og endda siden 2004 ( ikke sagt at de får succes med deres forehavende)

Det er mit postulat at havde Vestas gjort dette og samtidig overført DE til Lindø med ansvar for at male vindmøllerne med den rustbeskyttende maling ja så havde det set helt anderledes ud offshore..... ;(

Fortsat vidunderlig dag wbi

1 Reply Last reply
    2
    • U Offline
      U Offline
      UCP

Hej Topspiller

Det glæder mig, at vi kan debattere sagligt og i en tone som alle kan være tilfredse med.

De oplysninger som Rudi i sin tid gik ud fra var oplyst på en måde der kunne få enhver til at gå i vandet f.eks. var Service afdelingens indtægter ikke separat angivet. Også jeg selv gik i gyngen, men de forudsigelser som jeg har fremsat såvel i PI som på FVS er fremsat på baggrund af mange undersøgelser, hvor jeg har søgt klarhed over, hvor omkostningerne har løbet løbsk for Vestas.

Jeg har mange års erfaring i produktion (herunder rationalisering), kalkulationer og herunder den del af plastic branchen som er den væsentlige for Vestas netop glasfiber kold støbning (oplægning af vinger). Som tidligere produktionschef og senere ejer, og dermed VD for et firma med mindre end 1 % af Vestas arbejdsstyrke, har jeg haft problemerne helt inde under huden med ansvar for markedsføring, salg, produktion og administration.

Jeg har fået mange informationer fra folk der har haft berøring til Vestas i praksis. Klog af skade har jeg ikke videregivet oplysninger som jeg ikke selv har efterprøvet, men det har alligevel givet en ide`om hvor der skulle søges.

Rudi har gjort sit arbejde og jeg mit uafhængig af hinanden, og jeg har fremlagt mine betragtninger, hvilke nu med Dag Andresens udtalelser ser ud til (desværre)at have ramt plet.

Med tak for en venlig og saglig debat!

Vagn

1 Reply Last reply
      0
      • W Offline
        W Offline
        wbi

Nåh jo ..... jeg kom lige i tanker om noget nu....... Og som straf til ditlev for nu at have forpasset chancen for offshore forretningen .... Ja så bør han alligevel overføres til Lindø værftet .....opgaven er nu at luftmale alle de offshore Møller som Vestas skulle have solgt og leveret ... Havde han set markedet rigtigt og Iøvrigt udvist " rettidig omhu "....

Mon ikke det kan holde ham beskæftiget mange år fremover.... Og kolleger skal have klare instrukser om at han ikke må forlade værftsområdet.... Det er simpelthen SVINEDYRT... Hvis han så meget som nærmer sig hovedkontoret i Århus ... I værste fald må han aflevere nøglerne til firmabilen som en anden potentiel spritbilist.... IKKE mere fyllekjørning på direktionsgangene i Århus

Fortsat vidunderlig aften... Wbi

1 Reply Last reply
        2
        • C Offline
          C Offline
          cykling

Hej Wbi.

På Vestas chatten har vi lavet en klub med navnet-DITLEVS VENNER

Der er forslag om og lave Badge med skriften-DITLEV ER GUD.

Jeg tænkte om det var noget for dig og blive medlem.

Venligst Cykling

1 Reply Last reply
          1
          • troldmandenT Offline
            troldmandenT Offline
            troldmanden

Hej wbi

Tak for et fint indlæg.

Siemens 6mw er bestemt en interessant mølle. Men jeg e ikke enig i at en 8mw ikke kan konkurrere med Siemens møllen. THM for V164 er blevet reduceret en del per MW da effekt steg fra 7 til 8mw. Og det betyder faktisk ganske meget om man skal bruge 100 møller eller 123 møller til en 800mw park. Leje af kranskib per døgn koster det samme lige mege om det er 6mw eller 8mw nacelle der skal løftes op.

Bottomline jeg tror v164 ganske fint kan klare sig i konkurencen. MEN vestas HELT store udfordring er at møllen først er klar til serie levering fra 16/17 mens siemens er klar fra 2014. Og Siemens har nok den næste 10-12mw klar til serie produktion fra omkring 18/19. Og fra da er er V164 ikke længere konkurrencedygtig. Så vestas er en halv generation bagefter. Og DET ser jeg som den største udfordring.

Den primære grund til vestas pludselig smed førre trøjen offshore var at V90 blev trukket af marked i en længere periode mens de fik styr på gear problemerne. Det gjorde at Siemens pludselig havde markedet for dem selv.

Selve V164 er 12-18 mdr forsinket pga V112 problemerne. Mange af inginiørene fra V164 blev i al hast flyttet over på V112/grid streamer sidste år da den nye mølle var ved at vælte læsset.

1 Reply Last reply
            2
            • C Offline
              C Offline
              cykling

Siemens er ikke begyndt på byggeriet af fabrikken endnu.Så hvorfor skulle de være klar 2014 ?.

De venter lige som resten af branchen på entydige politiske signaler.

1 Reply Last reply
              0
              • troldmandenT Offline
                troldmandenT Offline
                troldmanden

ja beslutningen er udskudt til primo 2013. Men har så sent som i sidste uge fået at vide de godt kan producere den i brande. Jeg stillede mig en hel del tvivlende overfor det, men han var ret insisterende på at det var hensigten.

1 Reply Last reply
                0
                • C Offline
                  C Offline
                  cykling

Ok Det kan jeg godt forstå du er tvivlende overfor det giver jo ikke mening.

1 Reply Last reply
                  0
                  • C Offline
                    C Offline
                    cykling

Serie produktion af havvindmøller i Brande.

Er det tætteste vi kommer på den 1 april.I november måned.

1 Reply Last reply
                    0
                    • troldmandenT Offline
                      troldmandenT Offline
                      troldmanden

Det var en ansat fra Siemens der fortalte det. Han var pænt lakket til da han fortalte det Men han nævnte bla at de havde fået sat nye MEGET store porte i en af produktions hallerne.

Det giver stadig ingen mening for mig. I hvert fald ikke reel serie produktion. Men det kan da godt være de kan lave en mindre pre serie indtil UK fabrikken er oppe at køre i slutningen af 2014

1 Reply Last reply
                      0
                      • C Offline
                        C Offline
                        cykling

Det hjælper lidt troldmand.

Min pointe er såmænd bare at Vestas er lidt heldige med at toget ikke køre.

Siemens får ikke helt de fordele de burde / kunne havde fået grundet usikkerheden i de politiske beslutninger.

Så længe der ikke er basis for serie produktion vil det pt være i Vestas favør.

Og hvis ellers der er nogen der gider interessere sig for den den del af historien.

Hvem var det så der trak stikket først over for politikerne.

1 Reply Last reply
                        0
                        • A Offline
                          A Offline
                          actdk

Spændende.

Det er i deres R&D hal de har sat kæmpe-porte i. Fik en rundtur dernede for ik så længe siden. R&D hallen var naturligvis lukket land, men fik det at vide da vi kom forbi.

Porten i hallen hvor 6'eren er bygget var kun lige bred nok til den kunne komme ud.

1 Reply Last reply
                          0
                          • C Offline
                            C Offline
                            cykling

Nå men så er det jo nok i deres RD de skal serie producere 6 MW møllen.

Vi må ikke håbe arbejdes tilsynet kommer forbi.

1 Reply Last reply
                            0
                            • X Offline
                              X Offline
                              XJK

Der er netop kommet lidt positive tyske signaler idag med godt nyt for tyske offshore projekter, der har været på hold pga. problemer med nettilslutningen.

"The agreement to lower a cap on damages grid companies must pay for delays in connecting offshore turbines will help network operators raise funds needed to build the links, said Sophia von Waldow, analyst at Bloomberg New Energy Finance. It's part of an energy bill that would compensate developers for the delays, with utilities able to pass on costs exceeding the caps to consumers through higher power bills."

Bloomberg - Are you a robot?

favicon

(www.bloomberg.com)

Med 25 GW tyske offshoremøller i pipelinen frem mod 2030, må Vestas hellere se at få flikket den 8 MW mølle sammen.

1 Reply Last reply
                              0
                              • X Offline
                                X Offline
                                XJK

141 MW onshore projekter på vej i Irland:

"Renewable energy generation from onshore wind farms across Ireland will be significantly increased using a EUR 155 million loan to Bord Gáis from the European Investment Bank (EIB). The EIB support will contribute to the construction and operation of six onshore wind farms, in Counties Tipperary, Clare and Kilkenny, with a total generation capacity of 141 MW. The expansion programme, representing a total investment of EUR 311m is expected to be completed in 2013/2014."

301 Moved Permanently

favicon

(www.eib.org)

Bord Gáis har tidligere købt lidt af hvert (GE, ENERCON, Vestas osv), så det bliver interessant at se, hvem der løber med ordrene denne gang.

Link Preview Image
                                Bord Gáis Energy: 404 Page not found

404 Page Not Found. We have recently made some changes to the website, so the page you are looking for may have moved or no longer exists.

favicon

Bord Gáis Energy (www.bordgaisenergy.ie)

Iøvrigt en god mulighed for at følge lidt med i kommende projekter med funding fra EIB:
                                http://www.eib.org/projects/pipeline/index.htm?start=2007&end=2012&status=&region=&country=&sector=energy

1 Reply Last reply
                                0
                                • MIFM Offline
                                  MIFM Offline
                                  MIF

Husk Engle har vinger. De er guddommelige og de kan flyve når de vil og endda meget højt

Husk: "flying without wings is no option"

FIF

1 Reply Last reply
                                  0
                                  • MIFM Offline
                                    MIFM Offline
                                    MIF

Traders & investorer hvis I vil se stigninger så lad da for pokker være med at sælge i disse tåbelige niveauer.

MIF

1 Reply Last reply
                                    0
                                    • W Offline
                                      W Offline
                                      wbi

Kære cykling... Det er beundringsværdigt at du gider bruge så meget tid på at forsvare en ledelse som, som helt åbenlyst spiller virksomhedens værdier bort... Dine værdier .... Når du så som ejer spørger ind til hvad der egentlig foregår... Ja så får du standard svaret ... Ja faktisk den mest anvendte sætning på Web cast ( som Iøvrigt ingen i hele verden end gider møde op til mere.... Tankevækkende ... Ik')

.... Det kommenterer vi ikke på......

Jeg har et spørgsmål til dig cykling.... Lad os nu antage at du ejede hele Vestas .... Hele Vestas var dit cykling.... Efter det vi har oplevet de seneste år af kaos og nedbrydning af værdier.... Hvordan ville du så reagere når du går til ditlev, og spørger ham.... Sig mig hvad foregår der egentlig i forretningen nu om dage????? Ditlevs kommentar er standarden.... " det kommenterer vi ikke på" .... Forundret går du til bestyrelsesformanden og resten af bestyrelsen og forundret endnu engang... Samme svar... Ingenting af det du egentlig gerne vil vide noget om... Det kommenterer hverken daglig ledelse eller bestyrelse på....

Jeg kan fortælle dig at hvis jeg ejede virksomheden fuldt ud (eller delvis som jeg idag gør) så accepterer jeg ikke sådanne svar.... Hvis det var mig der ejede virksomheden og bestemte... Så ville mit svar til ditlev være .... Du har lige nøjagtig en halv time til at få ryddet skrivebordet... Og sluttelig ville jeg spørge ham ... Om han syntes at han havde fortjent fratrædelsesgodtgørelse , gyldent håndtryk m.v. ??????

Dette leder så til næste spørgsmål ... Cykling .... Synes du at ditlev engel har fortjent en god sæk med en hel masse millioner såfremt ditlev skulle fratræde virksomheden idag og gøre status????

Har Henrik nørremark fortjent millioner???? Peter Wenzel Kruse .....??? .... Anders Søe (tidl. Offshore direktør) Finn strøm Madsen ????? Bent Erik Carlsen ???????

Peter Straarup .... ???? AIG... Fanny Mae ????? Xxxxxx?????? Og alle de andre celebrity direktører med super ego ....nationalt som globalt... Som mener sig berettiget til dusinvis af millioner op til hundredevis af millioner i optionsaflønning .... Hvert år ... Og ja nogen sågar i dollar.... Ja de samme direktører som tilligemed mener sig berettiget til et super gyldent håndtryk når virksomhedens værdier er spillet op....

Nej cykling ... Idag eksisterer ingen moral .... Langsigtet værdiskabelse... Er sgu for kedeligt... De rige vil ikke betale deres skat til samfundet... Se bare USA og debatten der.... Skattearbitrage og skatteshopping.... Virksomheder transfer pricer og mener egentlig de skal have muligheden for selv at vælge hvor og hvor meget de skal betale.... Det bliver specielt komisk når de argumenterer med at det er økonomisk rationelt ... I relation til BNP, arbejdsskabelse, gældsætning m.v.

Nå cykling ... Alt det her munder ud i to ting... Først dit initiativ med opfordre Vestas til en positiv dialog om hvor virksomheden står... Det er beundringsværdigt.... Det er dog dømt til at mislykkedes.... Vestas har haft masser af chancer for dialog..... De er ikke interesseret og Iøvrigt har de allerede gennemført den dialog som du gerne vil ha''....

Hvordan det tænker du?????

Jo den information du ønsker er allerede blevet givet til markedets vigtigste aktører og største aktionærer... Allerede for 2 år siden og efterfølgende....det er jo derfor du har set et vedholdende stort bet mod ditlevs fatamorganaer.....

Tror du mig ikke?????

Okay så se om du kan finde TV2 finans kl . 16.00 af den 18.8.2010... Der vil du se ditlev blive interviewet lige efter webcast hvor han har annonceret den første af den lange række af nedjusteringer... Under interviewet kommer en velklædt herre hen og stiller sig ved siden af ditlev og nikker mod en dør længere ned ..... Ditlev afslutter skyndsomt interviewet med TV2 finans... Og undskylder at han altså har en vigtig samtale med selskabets største aktionær .... Ja rigtigt blackrock.....

Jeg undrer mig .... Der har lige været Web cast og alle har fået den information som markedet skal ha' .... Hvad er så vigtigt for blackrock at holde møde med ditlev om lige efter Web cast????

Igen... Hvis det var mig der ejede Vestas helt eller bare havde store økonomiske interesser i virksomheden ... Ja så ville jeg ikke acceptere ... "Det kommenterer vi ikke på"..... Jeg er helt på det rene med at det er ulovligt.... Men hvad fanden .... Moral er ikke i høj kurs i disse tider ... Og Iøvrigt skal ditlev vel egentlig ikke sige så meget..... Blackrock ønsker vel bare snik snak og lufter en del løse hypoteser omkring situationen i Kina, v112 , offshore , Nordamerika, serviceforretningen, R&D ...... Det forventes vel egentlig også bare at ditlev nikker de rigtige steder....

Resten af historien kender vi jo... Når dagens gevinster gøres op så kaster ditlev pengene op i luften.... Alle dem som hænger tilbage i loftet er de trofaste aktionærers.... Dem som falder mod gulvet samler blackrock.... Ja jeg kan næsten fornemme din målløse tilstand.... Men igen som jeg tidligere har fortalt dig.... Du må drage mod lystbådehavnen på Manhatten .... Når du så kigger ned på yachtsene og ser hedgefund managerne skåle venskabeligt og smågrinende.... Ja så er det du skal stille dig selv det reflektoriske spørgsmål......

So Where are the customers yachts????????

Fortsat vidunderlig dag ... Min ven cykling

Wbi

1 Reply Last reply
                                      3
                                      • C Offline
                                        C Offline
                                        cykling

Kære Wib

Vedr.Mit indtryk af Ditlev Engel

Når en virksomhed som i tilfældet med Vestas, kommer i alvorlige problemer.

Så sker der oftest det at CEO fralægger sig ansvaret og enten går eller bliver gået.

Her Bliver CEO og vedkender sig sin del af ansvaret og mener endvidere at han så længe at bestyrelses bakker op om ham. Har et job og gøre.

Der er blevet begået væsentlige fejl i Vestas.Og i de sidste 12 måneder er der mange der har måtte tage konsekvensen af det. Både i bestyrelses og ledelsen.

Så mit svar er. At hvis jeg ejede Vestas så ville jeg give Ditlev Engel løn forhøjelse.

Jeg sætter stor pris på folk der vedkender sig deres medansvar og som har selvtillid og evner nok til og blive og rette op igen.

Jeg tvivler hverken på Ditlev de nye folk eller Vestas.

1 Reply Last reply
                                        1
                                        • U Offline
                                          U Offline
                                          UCP

wbi

Jeg undskylder, at jeg først nu læser dit indlæg omkring Vestas og især Ditlev Engel! Det er første gang jeg her på PI har set en så konkret vurdeing af Vestas og DE. Glædeligt, at der også på PI findes realitet.

Dit indlæg imponerer mig, og det burde få flere på PI til at gå i tænkeboks

Mvh.

Vagn

1 Reply Last reply
                                          0

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger