Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Hvor er Bert og Vestas, del 2

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
48 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • troldmandenT Offline
    troldmandenT Offline
    troldmanden
    wrote on sidst redigeret af

Der er intet næsvis i dit indlæg cykling. Men vestas mister altså pt markedsanele. og det er ikke fordi de ikke har konkurrencedygtige møller.....

Det er da påfaldende at de stort set ingen ordre har fået siden meddelelsen om udfordringer med deres kredit

1 Reply Last reply
    0
    • I Offline
      I Offline
      Investor1

En sådan kontrakt kan kunden ikke bruge til meget i tilfælde af, at Vestas går konkurs.. Jeg forstår godt kundernes påpasselighed, når man tager investeringens størrelse og længde i betragtning

1 Reply Last reply
      0
      • C Offline
        C Offline
        cykling

Vestas er presset enig.

Jeg køber bare ikke argumentet med knudernes usikkerhed i Vestas økonomiske situation.

Det er simpelthen en misforståelse / manglende indsigt i forretnings og kontrakt betingelserne.

At Vestas så er nødt til kva deres og i øvrigt de fleste andres aktøres situation og stå fast på dæknings bidrag og betalings betingelser er selvfølgelig i et hårdt marked noget der bliver opfattet som et svagheds tegn.

Eller i hvert fald udråbt som et svagheds tegn.Men Vestas skal holde fanen højt, kunder glemmer den billige pris når de ikke helt får den vare de gerne vil have.

Men der er ingen anden vej.Vestas skal sælge på COE og ikke kg pris på stål.

1 Reply Last reply
        0
        • C Offline
          C Offline
          cykling

Hvorfor kan en garanti ikke bruges til noget ?. Den afdækker netop kunden risiko ved tvist og konkurs.

1 Reply Last reply
          0
          • C Offline
            C Offline
            cykling

Det er til dels forsikrings selskaber og banker der dækker risiko af så hvad er problemet

1 Reply Last reply
            0
            • troldmandenT Offline
              troldmandenT Offline
              troldmanden

cykling det er muligt det hjælper dem til at få penge tilbage. Men det hjælper jo ikke kunen i forhold til sit projekt. Ofte har kunden forpligtelser for at møllerne skal online indenfor en given dato. Og smutter vestas i svinget så kan de ikke overholde den dato.

Tror jeg på vestas smutter i svinget? overhovedet ikke. Men der er altså kunder der er blevet nervøse og det synes at koste på ordreindtaget.

1 Reply Last reply
              0
              • MIFM Offline
                MIFM Offline
                MIF

Alle glemmer at Vestas fik de 1,3 mia Euro i kassekredit fordi de forventede store udsving i kapitalbindinger og kvartalsudsving. Så hvorfor lever de ikke op til deres corp. governance???? Spin og spin.

Vestas har reelt haft det skidt de sidste 4-5 år men det er fordi de har investeret kraftigt og i år har de droslet helt ned på dette, hvilket er fornuftigt. Q4 i 2011 reddede hele regnskabet med positivt cashflow!! Indtil 1. H 2011 var cashflow negativt ca. som nu i 2012.

I Q4 2011 var cashflow i plus 791 mio Euro og reddede hele året med positivt cash flow!!

Tabene var over 1,06 mia Euro i 1. H 2010!!
                og de var monster store for helåret både i 2010,2009 og 2008!

Analytikkerne har som jeg husker det jagtet Vestas mål for omsætning de sidste 3 år hvor Vestas har overrasket positivt. Det er vanvid og ødelæggende den hetz Vestas oplever pt.!

Det må STOPPE omgående ellers ødelægger I Vestas.

Men vi ved godt de satans tyskere & amerikanere står bag alt spin!

MIF

1 Reply Last reply
                0
                • C Offline
                  C Offline
                  cykling

Trold jeg kan sagtens følge tanken.Men i et projekt til milliarder af kroner fungere det ikke sådan som du skitsere.

Alle tab der bliver på ført kunden ved konkurs er dækket af forsikringer og banker.

Det er grundlaget for en hver kontrakt.Det er ikke noget man står og fedter med ude i bag lokalet det er almindelig entreprenør betingelser.

Ingen sikkerheds stilelse ingen kontakt.

Hvis Vestas skulle komme i en situation hvor de ikke kan stille garantien.Så er de færdige.Men det er ikke aktuelt ( endnu )

1 Reply Last reply
                  0
                  • W Offline
                    W Offline
                    wbi

Kære cykling... Jeg tillader mig at efterrationalisere, hvis det giver mening for mig. Og det giver mening at se tilbage og overveje hvorfor man tog beslutninger som man gjorde... Er man selvkritisk og reflekterende så kunne det hænde at man tilmed lærte af det og undgår fremtidige fejltagelser ... Jeg mener jeg har lært .. På en positiv selvkritisk og reflekterende måde....

Jeg har specielt lært at "only buy stock in great companies, that Can be run by an idiot..... Cause someday it will".....

Jeg har normalt altid fulgt det råd ... Som er et Warren buffet citat.... Iøvrigt en person jeg har haft den ære at hilse på.... Men Vestas er absolut ikke en virksomhed der kommer ind under den kategori... Og det er jo trist for virksomheden er bare så fandens dejlig....

Her er lidt at tænke over cykling ... Pr. 30.6.10 var egenkapitalen ... Før ændring af regnskabsprincipper .... Euro 3,4 milliard ca. Og pr. 30.9.12 er egenkapitalen nu ca. 2,25 milliard Euro....

Hvor forsvandt lige de 8,5 milliard gode danske kroner hen ????? På 2 år godt og vel..... Hvis man så samtidig reflekterer over at Vestas vel har solgt for små 100 milliarder på de 9 kvartaler og vel egentlig burde ha tjent en EBIT på 5-7 % på salget ... Altså små 5 milliarder efter skat ja så er det økonomiske tab svimlende .... Jeg vil vove den påstand at Vestas de seneste par år har smidt 12 øre i halen på hver eneste krones salg.... Håber det gir lidt perspektiv....

Vestas har med andre ord arbejdet sig op fra holden mand uden nævneværdig gæld ....til at være ludfattig..... Og samme skæbne undergår de trofaste aktionærer.... Shorterne derimod.....

Ja se det er en helt anden sag... Der må du drage mod lystbådehavnen på Manhatten .... 😉

Fortsat vidunderlig aften .... Wbi

1 Reply Last reply
                    1
                    • M Offline
                      M Offline
                      mccarthy

Mif.
                      Der er lidt mere i den historie.

1. Vestas havde søgt om 1,2 Mia €, hvilket ifølge daværende CFO var mere end tilstrækkeligt.
                      2. CFOen er nu fyret og skal i retten omkring aftrædelsesgodtgørelse.
                      3. Group Treasury flyttede til Zürich i fordindelse med aftalens indgåelse.
                      4. Knapt et år efter skulle vestas stå skoleret overfor banksyndicatet, fordi der var trukket flere trancher end aftalt.
                      5. Den nye CFO flyttede Group Treasury tilbage til Randers.
                      6. Hele denne øvelse KOSTER kassen
                        Dette er fakta og intet med spin at gøre.
                      1 Reply Last reply
                      0
                      • C Offline
                        C Offline
                        cykling

Kære Wbi

Hvis du mener det er og være selvkritisk og reflekterende og ensidigt bebrejde Ditlev engel og Vestas ledelse for dit tab.Så er det ok med mig.

Jeg har også lært af mit tab i Vestas.Men det er nu mere at jeg ikke % vis skal have så mange aktier i et enkelt selskab.

Der er mange ting i Vestas der burde havde været håndteret anderledes.Men globalisering og den risiko der er i det har vi som investorer kendt hele tiden.

Vi har vist at vi investerede i en virksomhed der er afhængig af politisk med vind og er blevet hårdt ramt som mange andre af den globale økonomiske tilstand.

Men lad os nu se hvad enten Vestas ledelse lære på din eller min måde.Så får de nok samlet stumperne sammen og får rejst Vestas igen.

1 Reply Last reply
                        0
                        • HjulmandH Offline
                          HjulmandH Offline
                          Hjulmand

Hej Troldmand,

Det regnskabstekniske hænger fint sammen, når det forklares, så det er rimeligt ok. Periodiske kapitalforskydninger er irriterende, men er trods alt helt normale.

Salget er bestemt også det der bekymrer mig mest. Din antagelse om, at kunderne handler i andre butikker er for så vidt rigtig, men jeg vælger at differentiere det lidt mere.

Offshore, har Vestas ingen reelle muligheder for at følge med Siemens, endnu.
                          Onshore, henter Vestas mere end halvdelen af samtlige ordre, og det er isoleret set, positivt. Det er ikke mange og slet ikke nok, men ikke et udtryk for flygtende kunder, grundet kapitalvanskeligheder i Vestas.

Når vi ser på den samlet ordremængde, så er der ingen tvivl om, at Vestas mister markedsandele.
                          Det skal dog ikke tilskrives krisen, mener jeg, men derimod den længe ventet offshore mølle der skal tage kampen op med Siemens. Ingen kan forvente, at Vestas sælger møller i et offshore marked, hvor de ganske enkelt ikke er konkurrencedygtige mere, eller rettere, lige nu. Tabet af markedsandele ville være kommet, uanset krisen.

Mht. artiklen om kunden der leder efter alternativer:

http://epn.dk/brancher/energi/alternativ/article4901081.ece

Artiklen er journalistisk "trylleri".

I første halvdel udtaler Charlotte Valeur Adu fra Renevable Energy Generation sig generelt om tryghed, og giver udtryk for en holdning, hun i øvrigt deler med samtlige møllekunder.

I anden halvdel udtaler en anonym kunde, at de ikke har dialog med Vestas og leder efter alternativer.

Det faktum, at Renevable Energy Generation har placeret en ordre hos Vestas i foråret, skal ses som en anerkendelse af Vestas overlevelsesmuligheder, vurderet af fru Adu.

Alle Vestas kunder leder efter alternativer. Det gør Siemens kunder da også. Alle leder altid efter alternativer. Det hedder med et fint ord licitation.

Artiklens indhold kunne være: "Vestas kunder er bekymret for selskabet, men bruger også i fremtiden licitation. Vestas´ Q3 er i øvrigt på linje med resten af branchen."

Artiklen er ærligt talt, en gang journalistisk sludder, men man må give journalister den ros, at de kan få meget ud af ingenting. (Gør det dem så til messias? LOL)

Nej, jeg tror ikke det er Vestas problemer der holder kunderne væk, det er kundernes egne kapitalproblemer, der holder dem væk. De har ganske enkelt ikke penge at købe for. Og der er kun en vej for Vestas, og det er reducering af personalemængden og salg af fabrikker, indtil der er overskud på bunden igen.

1 Reply Last reply
                          2
                          • N Offline
                            N Offline
                            nethinde

Koster V164 virkelig 2 mia EUR mere at udvikle? I så fald bør planerne skrinlægges, business case er alt for usikker.

1 Reply Last reply
                            0
                            • MIFM Offline
                              MIFM Offline
                              MIF

short of Shorts - Meget tynd salgsside så det bliver dyrt for disse gribbe!

Dem der har Vestas nu sælger ikke ved denne lave kurs uanset hvad. De holder så der er ikke mange aktier i cirkulation pt.

MIF

1 Reply Last reply
                              0
                              • HjulmandH Offline
                                HjulmandH Offline
                                Hjulmand

Mon ikke der er ret mange der har Stop Loss, på lige under kurs 25? Der er pæn stor støtte der, og først støtte igen i kurs 20.
                                Alle venter på, om støtten holder. I fald, vil det danne dobbeltbund, hvis ikke vil der komme et stort frasalg. Spændende.

1 Reply Last reply
                                0
                                • troldmandenT Offline
                                  troldmandenT Offline
                                  troldmanden

Hej Hjulmand

Jeg er helt enig i vestas pt stort set er ikke eksisterende på offshore marekdet og derfor ikke kan hamle op med Siemens som jo er begyndt at sælge deres 6mw. Vestas er muligvis på vej med en mindre opgradering til ca 3,5mw. Den kan måske hente et par enkelte ordre til levering ultimo 2013/14

Vestas får ikke bare i nærheden af 50% af alle onshore ordre. MEGET megt langt fra endda. Fopr var det tilfælde så havde de fået et 4-cifret antal mw i Q3.

Jeg er ret overbevist om de økonomiske problemer for vestas vitterligt betyder noget for nogle af kunderne. Selvfølgelig ikke alle. Men nogle har det en betydning for. Vestas har de møller der har den laveste LPF og dermed nogle af de møller der har den laveste COE. Så når andre selskaber som faktisk godt kan tjene påenge (omend lidt) kan sælge møller så har jeg ret svært ved ikke at fortage en sådan

1 Reply Last reply
                                  0
                                  • troldmandenT Offline
                                    troldmandenT Offline
                                    troldmanden

nej V164 koster ikke 2 mia Euro at udvikle. Det eneste vi reelt set ved er at den koster mere end 350 mio Euro som er det V112 har kostet.

Men det specielle med V164 er at der også skal bygges en sprit ny fabrik til V164. Og den bliver PIV dyr. Men det er så også derfor vestas har sagt den bygger de IKKE uden der er afgivet tilpas mange ordre til det kan svare sig at bygge den

1 Reply Last reply
                                    1
                                    • C Offline
                                      C Offline
                                      cykling

Men trold har næsten alle producenter ikke noget lunde de samme udfordringer som Vestas har + - 20%.

1 Reply Last reply
                                      0
                                      • C Offline
                                        C Offline
                                        cykling

Er det komplet umuligt og anvende nogen af de eksisterende fabrikker til formålet ?

1 Reply Last reply
                                        0
                                        • T Offline
                                          T Offline
                                          Triplus

Derfor er der også vitalt brug for afklaring omkring kapitalsituationen. Hvem lægger ordrer for X antal mia. hos en meget presset leverandør uden styr på butikken, og med en fabrik som endnu ikke er bygget, med udsigt til levering om flere år?

Tror kun V164 projektet kan lykkes ved at splitte VWS op i hhv. on- og off-shore, og med en stærk medejer af off-shore, f.eks. MHI.

Måske opsplitning i tre selskaber: on-shore, off-shore og service.

1 Reply Last reply
                                          0

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger