Hvor er Bert og Vestas, del 2
-
Hej Wbi,
Fedt indlæg. Jeg er stor fan at disse fejende historiske tilbageblik over ens investeringer. Det giver noget perspektiv. Det gjorde dit indlæg i hvertfald.
Deler din ømhed overfor dansk industri og overfor Vestas. Jeg har ikke været aktionær i Vind for alvor siden der var noget der hed NEG Micon. Solgte mine Vestas i 75 i 2002 eller sådan noget lignende. Nu ser det smart ud. Det gjorde det ikke i 5 år.
Lad mig prøve at forklare hvorfor jeg har været skeptisk overfor lige netop den branche og Vestas i en periode på 2-3 år.
-
Vestas havde før kreditkrisen en kundesammensætning med en del små og mellemstore projekt kunder der aftog deres møller. De blev næsten alle som en udslettet af finanskrisen. Og siden da er finansiering blevet et selvstændigt konkurrenceparameter. Også derfor er Siemens en uhyggelig konkurrent.
-
De skalerede hele deres produktion på toppen, som du så fint beskriver. Det er ærgeligt af 2 årsager, men sker i masse af brancher, og kaldes bobbel, for det første er det der det er dyrest at etablere fordi dine underleverandører priser højest pga. efterspørgslen. For det andet står man netop på toppen med den højeste efterspørgsel og den højeste kapacitet. Når efterspørgslen falder står du med dyr kapacitet. Det er de samme faktorer vi har set i ejendomsbranchen og shipping. Resultatet. Faldende marginer lige der hvor man har mindst brug for det!
-
Skal man øge kapaciteten så skal man gerne gøre det organisk og ikke via gældssætning. Det gjorde Vestas. Det kommer til at ride dem som en mare.
-
Landene har et gældsproblem og har derfor ikke længere råd til at investere langsigtet i dyr energi infrastruktur. Private kan ikke (ad 1). Dobbelt dårligt.
-
Anden alternativ energi og deres Substitut priser falder langt mere end vind. Solenergi smadrer deres kw priser på kvartalsbasis. Fortsætter det er vind uden betydning.
-
Og sidst. Kommunikation med markedet. Vestas har haft en virkelig dygtig kommunikativ topchef. Hvis lige sjældent er set i dansk erhvervsliv. Det gjorde at alle professionelle satsede på vestas og drev den op i 700 på triple 15 strategien. Lige netop det brændte Engell sig på fordi han satte en del ind på at overbevise markedet at den holdt. Også imod bedre vidende. Nu kommer det tilbage som boomerang. Jeg har læst deres regnskab hvert kvartal de sidste 2 år og hvergang er der noget jeg simpelthen ikke forstår. Det hænger ikke sammen med historiefortællingen. Denne gang er det cashflowet som bare ikke giver mening.
Også en god aften til dig. Og tak for at bidrage til - det er faktisk derfor vi er som vi er.
-
-
Ro på allesammen DE har styr på det. De mega store ordrer kommer lige om lidt med gode serviceaftaler.
Noget for noget når man er i pagt med "djævlen"og man lader da ikke en så god virksomhed gå ned! Tænk jer om gæld eller overskud har ikke altid betydning!
Syndikatet holder liv i dem de mener skal bestå og det har ikke altid noget med overskud at gøre.
Hvor mange år var det lige Asker trak rundt med jer i NS?
Syndikatet som jo ikke består af hvem som helst er klar derude og de må være tæt på målet.
Hvorfor tror I blackrock fortsat har over 5 % af aktierne? De er ikke hvem som helst deraf navnet "Black" som i blackOPS!!!
Vestas har pt. holdt kineserne væk og det betaler man gladeligt mia. af kr. for.
Miffen tror der snart sker noget meget positivt men jeg ved det ikke. Trækker syndikatet den længere lider Vestas jo skader hos kunderne. Så vær på vagt.
Nothing is what it looks like (seems to be)
En stolt & tilfreds Vestas aktionær.Sammen redder vi verden!
MIF
p.s. skrev godt nok forleden jeg blev væk i 3 år men synes lige jeg ville opmuntre jer lidt. Jer som måske fortsat er trofaste mod Vestas. Shortere & daytrader har jeg ikke så meget til overs for.
-
Jeg tillader mig og mene at såvel WBI som AKAs kritik er urimelig efterrationalisering.
Uden særlige væsentlige argumenter end det som en hver kan se når tiden er gået.
Nogen steder strammes der så lidt rigelig op.Ditlev har jvf WBI været en katastrofe for vestas siden sin første arbejds dag.
AKA mener at væksten i Vestas burde havde været organisk og uden optagelse af lån.
Den lader vi stå et øjeblik og ser lige hvor meget forretning der så var med den holdning.
-
Det er præcis hele humlen i det eller paradokset. Som global virksomhed og producent skal man være i nærområdet ellers koster transporten af disse monster mølledele kassen. Omvendt så har mange hykleriske lande krævet lokalproduktion for at købe/finansiere vindmøllerne!!!
Brasilien er her en skamplet i verdensklasse!
Englænderne de taler og taler men det bliver aldrig til noget.
USA ja de skylder godt nok Vestas mange penge
Kineserne & tyskerne er af samme støbning, dem skal man aldrig overlade teknologi til de er for dygtige til at kopiere og få meget mere ud af det på sigt med beskidte midler naturligvis!
MIF
-
Hej Hjulmand
Tak for dit indlæg
Ja regnskabet var ikke nødvendigvis super god læsning. Periode forskydning eller ej så er det skidt at der nu er risiko for de ender med negativ CF på 500 mio Euro. Det ligner mere og mere end Emission i netop den størrelse. Og det vil med den aktuelle kurs betyde kapiotalen vil blive MERE end fordoblet......så bliver kommende nøgletal ikke sjove. Selv kurs 100 liger såp næste en umuligt bjerg at bestige.
At de kom ud med så stort et underskud for Q3 overraskede mig nu alligevel. Men på kapital marekeds dagen fik vi dog at vide det reelt set først var fra Q4 besparelserne på V112/gridstreamer slog igennem. Så det er altså hovedparten af de 30 mio Euro der ligger her i Q4.
Salget i Q3 var en endnu større skuffelse end jeg nærmest troede var muligt. 400mw! Det er for mig et klart og tydeligt signal til at kunderne nå går uden om vestas i et hvis omang pga usikkerheden om de finansielle problemer. Så det bestyrker mig kun endnu mere i der vil komme en større Emission. De SKAL have styrket tilliden overfor deres kunder. Ellers.....
-
Siemens fik i samme Q ordre til en værdi af $2,3 mia..... eller omkring 2300mw.....
JA us er stort set lukket land for nye ordre. Meeeen det er resten af verden trods alt ikke.
-
vi har lige set en kunde være ude at sige de leder efter alternativ til vestas og en anden annonym sige det samme. Vi har set den store rumænske ordre pludselig gå til anden side selvom ALT pegede på det var vestas der praktisk talt havde fået den. Og så er der helt sikekrt mange andre vi ikke specifik har kendskab til.
I dont like it
-
Trold Vestas forhandler i et ben hårdt marked med mange potentielle kunder.
Og endnu er der mig bekendt ingen der har ude lukket Vestas fra en licitation.
Men selvfølgelig vil det blive et problem den dag vi høre om at Vestas ikke længere er indbudt til pris afgivelse.
Den dag er bare ikke indtruffet endnu.
-
Uden og være 100% inde i detaljerne.Er det sådan at tilbuds giver ( Vestas ) stiller økonomiske garantier i forhold til sin levering ( garantistillelse ).
Uden en sådan garanti bliver der ingen kontrakt.Og tale om kundernes udsikkerhed i forbindelse hermed er spin og manglende viden om kontrakt indgåelse og almindelige forretnings betingelser.
-
Cykling når et par kunder direkte stiller sig frem og siger de er bekymrede og derfor nu leder efter altrenativer så er der nok også en hel del andre kunder som agere sådan men bare ikke stiller sig frem.
Uden at have set stats på det endnu så er der helt sikekrt også afgivet mere end 3200mw ordre i Q3 (siemens alene har fået det) så vestas har dermed igen tabt markedsandele. Og det selvom de har de bedst performende møller.......
-
Jeg vil meget nødig virke næsvis eller noget andet knap så heldigt Trold.
Men i forbindelse med kontrahering stiller Vestas garanti som sikre at kunden ikke lider tab ved evt problemer.
Det kan så for kunden i købers marked være irriterende eller udfalds givende for endelig kontrakt under skrivelse at Vestas ikke kan eller vil yde rabat eller ændre på sine krav på up front betalinger eller rater.
Det er bare noget helt andet vi så snakker om.Der er ingen der med rimelighed kan sige at de pga Vestas problemer fravælger dem.Der er de dækket ind af garantier.
Så det er ikke andet end snak til skade for Vestas af kunder som er lidt små fornærmede over ikke og kunne presse den sidste fordel igennem.
-
Der er intet næsvis i dit indlæg cykling. Men vestas mister altså pt markedsanele. og det er ikke fordi de ikke har konkurrencedygtige møller.....
Det er da påfaldende at de stort set ingen ordre har fået siden meddelelsen om udfordringer med deres kredit
-
Vestas er presset enig.
Jeg køber bare ikke argumentet med knudernes usikkerhed i Vestas økonomiske situation.
Det er simpelthen en misforståelse / manglende indsigt i forretnings og kontrakt betingelserne.
At Vestas så er nødt til kva deres og i øvrigt de fleste andres aktøres situation og stå fast på dæknings bidrag og betalings betingelser er selvfølgelig i et hårdt marked noget der bliver opfattet som et svagheds tegn.
Eller i hvert fald udråbt som et svagheds tegn.Men Vestas skal holde fanen højt, kunder glemmer den billige pris når de ikke helt får den vare de gerne vil have.
Men der er ingen anden vej.Vestas skal sælge på COE og ikke kg pris på stål.
-
cykling det er muligt det hjælper dem til at få penge tilbage. Men det hjælper jo ikke kunen i forhold til sit projekt. Ofte har kunden forpligtelser for at møllerne skal online indenfor en given dato. Og smutter vestas i svinget så kan de ikke overholde den dato.
Tror jeg på vestas smutter i svinget? overhovedet ikke. Men der er altså kunder der er blevet nervøse og det synes at koste på ordreindtaget.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind