3 måneder senere....
-
Det jeg lige nu har sværest ved og acceptere er at der ikke er kommet noget mere ud om evt partnerskab / kapital tilførelse.
Vestas har berettiget været kritiseret for deres presse / aktionær håndtering.
BNs udtalelser om et ønske om en partner og den efterfølgende MHI / Kineser snak.
Skal vel meget snart følges op af Vestas.
Hvis BN / Vestas ønsker og ændre den negative holdning omkring troværdigheden.
-
No news is good news.....men jeg ser også gerne at der kommer lidt mere i løbet af næste uge, ikke mindst pga. aktien pt. bliver handlet meget på denne nyhed.
Mig bekendt, så var det Berlingske der kom med nyheden omkring dette partnerskab, og Vestas var hurtig ude og bekræfte at der var drøftelser igang.....så den del er for mit vedkommende godkendt. Problemet er selvfølgelig bare at historien går "kold" og kursen derfor igen får et spark nedad. Men lad os nu se om der ikke dukker noget op i løbet af ugen.....weekenderne er jo kendt for at gemme på overraskelser! -
Vestas har siden marts haft dialog med Mitsubishi om en aftale, det er jo umuligt at sige hvornår de bliver helt enige. Men jeg har også gættet på, at nyheden om drøftelserne er sluppet ud i forbindelse med en sidste fase af et sådanne forløb, da der sikkert kommer flere mennesker ind over der.
Men for mig at se, vil det ikke være mærkeligt, hvis en aftale først bliver underskrevet sidst i november, for så har man sikkert også været igennem forhandling med Kineserne.
Mitsubishi er sikkert heller ikke så interesseret, hvis PTC'en ikke bliver forlænget, for så er der slet ingen grund til at fortsætte i USA for dem, så det kan nok trække ud også pga. af det:
http://www.rechargenews.com/energy/wind/article307094.ece -
Det var måske smart og have på plads inden denne dag
-
Der går selvfølgelig pt. STORpolitik i denne PTC-ordning, som jo nok ender med at gå igennem. Bevaring af arbejdspladser er og bliver et varmt emne i US, så jeg tror at det bliver vedtaget hvad enten det bliver den ene eller anden præsident.....men selvfølgelig er sandsynligheden størst med den "grønne" Obama ved styret!
For at få ro på, og for at få sat gang i US-produktionsapparatet, ser jeg gerne at denne ordning snart falder på plads!
Men for at være helt ærligt, så ser jeg også gerne at vi fremad set dropper alle disse støtteordninger.....industrien bør efterhånden være moden nok til at klare sig uden. Husk, alle producenterne står lige hvad det angår, og selvfølgelig stopper man ikke bare med at producere vindmøller fordi div. ordninger bortfalder (heller ikke i US). Og hvor ville det fremad set være fedt, hvis ikke vi hver gang skal opleve et halvt års uro op til en sådan afstemning! -
Begge præsidentkandidater lover millioner af nye jobs. Den nuværende er "grøn" og en evt. ny rammes i 100-dages-freden. Hvilken af de to kandidater, vælger at lukke vindmølleindustrien i USA? I øvrigt bliver det sikkert vedtaget efter valget, men før indsættelsen, så er det politisk gratis for dem begge.
At PTC er med i forhandlingerne igen, er for så vidt ikke nyt. Hele eller dele af skattefritagelsespakken vil jævnligt komme med og blive fjernet, indtil en endelig aftale er på plads.Det er ikke mølleproducenterne indbyrdes, der er konkurrenter i denne forbindelse. Det er møller mod billigere energiformer. Opkøberne er ret ligeglade, hvor strømmen kommer fra og hvis de skal give 30 % mere for møllestrøm, så køber de et andet sted. Beklager Tumle, men det er for tidligt at opgive støtteordningerne.
Jeg er enig med Razorgarf, en aftale behøver ikke være nær.
For det første er det ikke Vestas ønske at vi kender til MHI. Det er kun forhandlinger.
For det andet havde forhandlingerne stået på i nogle måneder inden det slap ud, og at de pt. stod stille, grundet uoverensstemmelser om rettigheder. Jeg har ikke læst, at de er genoptaget, har I?
For det tredje kan offentliggørelsen ødelægge det hele. Hvis Bert presses til en afgørelse i utide, så kan det nemt ende med at de må skuffe os. Spørgsmål/svar ved markedsdage eller Q3, hvorfor så ikke H1?
I vores higen efter nyt, leder vi på rygtebørsen, men hvad hvis de ikke bliver til noget, så er det en ret skidt "god" nyhed? Det kan godt være, at vi alle har haft glæde af disse kursstigninger, men jeg ville hellere være foruden. Stigninger på rygter, er skidt nyt, hvis de afkræftes, og Vestas vil være dårligere stillet bagefter. Bare det mindste falske rygte om at forhandlingerne vil strande, så vil Vestas være klodens mest shortet Aktie. Jeg vil sætte pris på rigtige nyheder, frem for rygter.Nu når det er ude, vil vi alle være bedst tjent med et hurtigt svar, gerne positivt.
Hvad er det for nye låneaftaler der skal laves til nytår? Jeg har godt læst at nogle banker har været ude og give Vestas til nytår med at få aftalerne på plads. Men det er ikke Vestas banker. Jeg har stadig ikke læst nogen steder, at Vestas leder efter penge. De har bedt om et midlertidigt overtræk, men ikke større lån.
-
Lidt om PTC forlængelse, som der jo kommer mere og mere fokus på:
Lovpakken som ptc er inkluderet i fik sidst i aug sit lov-nummer S.3521 og er klar til afstemning i senatet. PTC og ITC forlængelsen er kun en 1-årig forlængelse, men for begge gælder det at vindparker blot skal være under opførelse før 2014, og ikke som nu være i drift.S. 3521, The Family and Business Tax Cut Certainty Act of 2012, som er pakkens fulde navn indeholder forlængelser af 54 forskellige skattelettelser/kreditter, og da der er tilstrækkelig støtte fra begge partier i senatet, tror jeg egentlig den ryger igennem ret smertefrit i næste uge. Mandag er en forholdsvis kort dag da de først mødes kl 14, så mit gæt vil være en afstemning tirsdag.
Derefter skal den så over i Repræsentanternes hus, som er domineret af republikanerne. Der skal 216 stemmer til for at få den igennem, og demokraterne er 190. Jeg kender til 32 rep. i huset der offentligt er for en ptc forlængelse, og det bringer dem op på 222.
(25 rep. er pt cosponsors på h.r.3307, som er en 4-årig forlængelse af Ptc, og 16 rep. har skrevet under på et brev til John Boehner der opfordrer til forlængelse, hvor de 7 ikke pt er sponsors på 3307)De kan altså skaffe et flertal i huset for ptc, men det er ikke ensbetydende med at pakken så bare stemmes igennem. Da der er forholdsvis stor fokus på det i valgkampen, er spørgsmålet om John Boehner som er formanden i huset vil lade det komme til en afstemning før valget. Derudover er der jo også lige de 53 andre forlængelser der kan skabe splid..
Jeg tror forslaget ryger i en komité, hvor der forhandles om indholdet, og vi skal frem til nov/dec før en evt afstemning i huset, og det er i det tilfælde Obama vinder. Hvis Romney vinder mener jeg chancen reduceres betydeligt.
Hvis ptc så ikke bliver forlænget i år ser det også sort ud på længere sigt, da republikanerne ser ud til at få flertal i begge huse efter valget, og hvis Romney er præsident mener jeg chancen er ca 0%.
-
Vestas er totalt umulig at værdisætte. Analytikernes kursmål ligger med en forskel på mere end 100%, og ingen kan vel sige om 20 kr eller 45 kr er rigtigt.
Samtidig er der ikke mange som tør stole på Vestas egne udmeldinger, da skuffelserne har stået i kø de seneste år.
Det hele virker meget grumset, og jeg kan ikke slippe tanken om, at DE og resten af Vestas klamrer til et halmstrå i stiv kuling...
-
I dag er der netto solgt vestas aktier for ca. 37 mill
og der eromsat aktier for 169 mill og vestas markedsværdi er faldet 800 mill. de store banker bytter aktier rundt den ene dag køber man og næste dag sælger man en ting er helt sikker det er ikke private der handler så vildt. få nu bare lagt skat på aktiehandler så var statens underskud væk asab, tror også at der kun ville blive handlet en 10 del af hvad der gør i dag.Men det kunne være sjovt at vide hvad bagtanken er med disse handler , 37 mill for at fjerne 800 mill af markedsværdi, er vel ok billigt hvis man har interesse i at få vestas markedsværdi ned?
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind