Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Vestas Q2 - foreløbigt

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
43 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • doodhaD Offline
    doodhaD Offline
    doodha
    wrote on sidst redigeret af

Jeg tror såmænd forklaringen på den tidlige udmelding er så enkel, som jeg skriver ovenfor.

1 Reply Last reply
    0
    • C Offline
      C Offline
      cykling

Jeg håber du har ret, og det er vel også en rimelig antagelse du er ude i.

Jeg havde næsten glemt alvoren i spekulationerne om Vestas bank problemer og den engelske avis.

Men selvfølgelig er et sådan angreb hård kost for Vestas, og selvfølgelig har de følt det magtpåliggende og returnere så voldsomme påstande.

Jeg glemmer bare at min reaktions tid er en noget anden end vestas.

Vi ses i tivoli

Cykling ( hummer og champagne )

1 Reply Last reply
      0
      • C Offline
        C Offline
        cykling

Vedr.:Troldmanden ( han er nu ikke så slem )

Hvis der er noget jeg glæder mig til sådan for alvor.

Så er det og kunne skrive.:

Vi har forklaret og forklaret, men give jer en hjerne og forstå med, det har vi ikke magtet.

kom nu ind i vestas mens de stadig kan fås under kurs 300.

Men det skriver jeg ikke hverken nu, eller når tiden kommer .Det vil ikke være god tone.

1 Reply Last reply
        0
        • C Offline
          C Offline
          cykling

Det her er grunden til at jeg er afventende med retningen på den korte bane.

Er det et købs signal eller et salgs signal ???

Just a moment...

favicon

(www.windpowermonthly.com)

1 Reply Last reply
          0
          • H Offline
            H Offline
            Henne

Jeg vil mene det er positivt. Prøv at tage denne lille "test" som jeg lavede på et andet forum :-):

Værdiansættelse, forståelse og forventninger!

Lad os prøve en lille leg. Juli måned er nu slut og vi kan gøre status over måneden, der gik.

I dag kom Vestas ud med foreløbige tal og der er skrevet stolpe op; og stolpe ned om hvor godt - eller forfærdeligt det som Vestas har meldt ud er.

Aktien er steget 11,60 % - båret af udenlandske køb - så umiddelbart har markedet modtaget det godt. Nu spørger jeg så dig kære PI-debattør: "Hvordan skal Vestas værdiansættes i dag - i forhold til for en måned siden?" Ikke et helt let spørgsmål, men alle dem som råber op om det ene og det andet har vel et bud? Er aktien 5 % mere værd, 10 % eller måske hele 15 % mere værd end da juli startede?

Eller til dem som mener det er frygtelige nyheder. Er aktien efter dagens udmelding 5, 10 eller 15 % mindre værd end da vi stod ved indgangen til juli? Tænk godt over det og giv et bud (til dig selv) inden du scroller ned og læser resten af indlægget.

Uddrag fra børsen.dk:

I den modsatte ende af statistikken ligger hårdt ramte Vestas, der - trods et plus på hele 11,6 pct. på månedens sidste dag - er faldet 10,7 pct. i kurs i løbet af måneden. Vindmølleproducenten fortsatte derved sin rutsjetur, der har stået på siden sommeren 2009, da det fortsat ser svært ud på markedet i de kommende år, og selskabet brænder penge af dag for dag.

Prøv at tænke lidt over det. Kursen stiger 11,6 % på en dag, men er stadig 10,7 % mindre værd end da juli startede? Hvilket tal kom du frem til i indledningen? Vær' nu helt ærlig med dig selv. Mener du reelt at aktien er 10.7 % mindre værd i dag end for en måned siden? I så fald skal du selvfølgelig ikke købe. I modsat fald så skal du købe - med arme og ben :-)!

1 Reply Last reply
            1
            • C Offline
              C Offline
              cykling

Hej Bryan

Du kan jo ikke som mig, beskyldes for og være farvet jubel optimist.

Hvordan opfatter / tolker du meldingen fra vestas.

Ser du styrke og et selskab som forsvare sig mod forkert prissætning.Eller et selskab i de sidste krampetrækninger ???

1 Reply Last reply
              0
              • C Offline
                C Offline
                cykling

Næsten uanset vestas præstation har de haft pressen i mod sig de sidste par år.

Men de havde næsten også uanset hvad. Pressen med sig,hvis vi går tilbage til da Ditlev var årets erhvervs leder.

Så de har vel bare tømmermænd.

Men som bekendt skal man rejse ved det træ hvor man er faldet.

1 Reply Last reply
                0
                • C Offline
                  C Offline
                  cykling

Med mindre man som dig og andre beskæftiger sig med virksomheder med fornuftig og historisk afkast.

Så begynder det altså og ligne en virksomhed med positiv udvikling.

Og for dem der spekulere i køb på bunden, ikke uinteressant.

De næste uger vil vise retningen og undskyld ( markedets begærlighed )

Tak for svar

Vi ses i Tivoli

1 Reply Last reply
                  0
                  • D Offline
                    D Offline
                    deleted-user

Jeg er meget enig Bryan. Og obligationsejerne ligeså. Der er fortsat megen risiko i Vestas, hvilket dagens melding også vidner om. I løbet af 2 kvartaler har de haft et negativt cashflow på over 4 mia DKK. Og det viser sig at vi også havde ret i, at det ikke blot var så enkelt som at de havde en "kassekredit" i banken.

Jeg sidder tilbage med et andet spørgsmål efter dagens meddelelse: har vestas været i brud med deres covenant, eller ville en test (simulering) vise at de ville komme til at bryde deres covenant.

Troldmanden har vist før sag at de havde en uoptrukken kreditfacilitetnpå 1,5 mia Euro eller var det 1,2? Under i
                    Hvilke omstændigheder kommer man i breach med sin covenants ved at trække 338 mio Euro på den?

1 Reply Last reply
                    0
                    • C Offline
                      C Offline
                      cykling

Beløbet var 1.3 milliard og blev sidst nævnt ved årsregnskabet, som ikke aktiveret.

Det er så også den kredit aftale der blev stillet af syv banker og som der er blevet rejst tvivl om.

Pt står det faktisk uklart, hvad Vestas realt har af kredit aftaler.

Bortset fra Vestas melding i dag som siger at bankerne stiller kredit til rådighed indtil likviditets problemet er løst.

Jeg syntes stadig væk at vestas med sine svar åbner for nye spørgsmål.

1 Reply Last reply
                      0
                      • C Offline
                        C Offline
                        cykling

Sådan så det ud

404 Not Found

favicon

(www.vestas.com)

1 Reply Last reply
                        0
                        • C Offline
                          C Offline
                          cykling

Der kunne man så ikke, prøver en gang til

Vestas Wind Systems A/S har underskrevet en ny EUR 1,3 mia. revolverende kreditfacilitet.
                          Services
                          Send artikel
                          Print artikel

Vestas Wind Systems A/S har underskrevet en ny EUR 1,3 mia. revolverende kreditfacilitet. Den nye facilitet er en femårig aftale med en option på en forlængelse i yderligere op til to år (5+1+1). Ni internationale banker deltog i transaktionen med Commerzbank AG og DnB NOR Bank ASA som joint koordinatorer og Book-runners. Faciliteten er til almindelige forretningsaktiviteter og erstatter en eksisterende syndikeret kredit, der forfalder i juni 2012.

"Vi henvendte os til markedet med en ønsket kredit på EUR 1,2 mia., som afspejler, at projekterne bliver stadig større og dermed også de potentielle udsving i arbejdskapitalen. På grund af den store interesse fra den inviterede gruppe af husbanker besluttede vi imidlertid at forhøje kreditten. Kredittens særlige struktur (5+1+1) er noget, som normalt er forbeholdt selskaber med en A-rating eller bedre," siger Henrik Hald Hellmuth, Senior Vice President, Group Treasurer, og fortsætter: "Det er lykkedes os både at forhøje kreditten samt at forlænge dens løbetid, og vi er derfor meget taknemlige for den store støtte, som vi gennem mange år har fået fra vores nærmeste bankforbindelser. Vi føler, at Vestas både geografisk såvel som produktmæssigt er godt dækket ind med det nye konsortium og vores betydelige eksisterende bilaterale faciliteter."

Som led i styrkelsen af de finansielle kompetencer flytter Vestas' Group Treasury-afdeling til Zürich, Schweiz, for at komme endnu tættere på det internationale finansmarked.

Ovennævnte påvirker ikke Vestas' forventninger til 2011, jf. selskabsmeddelelse nr. 18/2011 af 4. maj 2011.
                          Kontaktdetaljer

Vestas Wind Systems A/S, Denmark
                          Henrik Hald Hellmuth, Senior Vice President, Group Treasurer
                          Tlf.: 9730 0000

Ny syndikeret kredit er blevet godt modtaget af lånemarkedet

1 Reply Last reply
                          0
                          • D Offline
                            D Offline
                            deleted-user

Det er lidt speget med den covenante. Hvem er det der fortæller der er en og hvem fortæller den er overtrådt? Nøgen kvinde kan spinde meget uldgarn for at dække sig.
                            Er det Vestas der spinder eller er det andre.
                            Det er umuligt at finde ud af hvilke aftaler der ligger i forbindelse med lånoptagning også obligations-lån.
                            Det handler om tillid til udmeldingen fra Vestas. Jeg tror det handler om at finansdirektørens fejlskøn af indtægter og udgifter i forhold til den overordnede virksomhed Vestas. Beløb for mølleleveringer/opsætninger/drift har medført at Vestas midlertidigt har behov for at overtræde covenante. Det er der grønt lys for fordi indtjeningen er dokumenteret overfor bankerne(aftaleindehaverne).

1 Reply Last reply
                            0
                            • V Offline
                              V Offline
                              vebrand

Hvis vi læser det som Vestas har kommunikeret ud og samtidig forholder os til at Vestas stadigvæk fastholder.

1. Guider på et Margin på mellem 0-4 % for 2012
                              2. Guider med på positivt cash flow for 2012

Vestas har produceret næsten max kapacitet for 2 kvartal ialt 2160 MW og iforhold til deres omsætning på 1611 mio Euro, så betyder det at de har produceret en del til aflevering i 3 + 4 kvartal, og det har selvfølgelig kostet på kassekrediten og for at at kunne producerer max iht. kapasitet har de nok fået en midlertidig forhøjelse af kassekrediten, så jeg er meget tilfreds med dette, for det betyder selvfølgelig på den lange bane at deres Margin bliver bedre da de har udnyttet deres produktionsfaciliteter næste fuld ud, og det vil få store positiv effekt på 3 + 4 kvartals regnskab.
                              Hvis vi bruger forholdstallet 1 MW = omsætning på 1 mio Euro, så betyder det har de har produceret ca 550 MW som bliver indtægsført i 3+4 kvartal.

Hvis Vestas ikke havde fået lov til at udnytte deres kreditfaciliteter, så måtte de jo have nedsat produktionen så den passe med det leverede i kvartalet, så at de lever på bankens nåde er nok lige hårdt nok, men at bankerne har givet dem denne mulighed styrker forretningen fremadrettet.

Så følgende er meget meget positivt.

1. Fast holder guidance på positivt cash flow for 2012
                              2. Fast holder Margin på mellem 0-4% for 2012.
                              3. Har mig bekendt aldrig produceret så meget på et enkelt kvartal- næsten fuld kapasitet

De vil overraske positivt de næste par kvartaler det er jeg overbevist om.

Vebrand

1 Reply Last reply
                              5
                              • AspekulantA Offline
                                AspekulantA Offline
                                Aspekulant

De skriver at testen af de finansielle covenants er påvirket af H2-2011 og Q1 i år, og mit indtryk er at det vigtige i denne sammenhæng er cash flow.

Hvis man ser på cash flow så var det dog +573 mio € i H2-11 og "kun" -295 i Q1-12, så jeg kan ikke gennemskue hvordan disse tal kan betyde en fejlet test af covenants.

Vestas har de seneste mange år haft et stort negativt cash flow i Q1 og som regel også Q2 så det kan jo ikke komme som en overraskelse for bankerne; de seneste 3 år har det været henholdsvis -431, -547 og -380.

Mht resten af året må man i øvrigt forvente et meget stort positivt cash flow, da de guider med positivt cash flow for hele året og H1 er -633 mio €.

Hvis problemet med at overholde covenants ikke er cash flow, hvad kunne det så være - nogle bud?

1 Reply Last reply
                                2
                                • C Offline
                                  C Offline
                                  cykling

Mere godt nyt

Link Preview Image
                                  Siden kunne ikke findes | Euroinvestor

favicon

Euroinvestor (www.euroinvestor.dk)

1 Reply Last reply
                                  1
                                  • A Offline
                                    A Offline
                                    asn

Det helt centrale ved udmeldingen og tolkningen af denne fremgår af vebrand´s indlæg.
                                    Hvis man har svært ved at forstå sammenhængen mellem ordre, produktion/instalering og aflevering til kunden samt hvorledes dette udmønter sig i omsætning/omkostninger og cash-flow (og særligt tidspunkterne for indregning)er det ikke så mærkeligt idet Vestas regnskabsprincipper er indviklede.
                                    På vestas hjemmeside er der en fremragende videogennemgang af disse forhold lavet af den tidligere CFO.
                                    Hvis man sammenholder gårsdagens udmelding med deres regnskabsprincipper og Ditlevs præsentation af produktionsforløbet for 2012 ved Q1 (høj produktion i Q2 og Q3 mindre i Q1 og Q4) når man (jeg) frem til at:
                                    Q2: Høj produktion, betydeligt lavere omsætning (bekræftet af udmelding).
                                    Q3: Høj produktion, endnu højere omsætning.
                                    Q4: Mellem produktion, ca. lige så høj omsætning som Q3.
                                    Cash-flow forløbet ser umiddelbart fremragende ud for resten af 2012 men påvirkes ud over produktionsforløbet også af en lang række forhold som det ikke er muligt at vurdere som ekstern i forhold til Vestas.

Allan

1 Reply Last reply
                                    2
                                    • M Offline
                                      M Offline
                                      mccarthy

Hej asn.
                                      Da der, i. flg. Vestas udmelding omkring 1H, er tale om afskibning af møllene og ikke lageropbygning, så modtager Vestas vel løbende penge fra kunden for de møller som afleveres? At så bogføring først sker ved sidste mølles overlevering til kunden, er vel en anden sag. Og hvor har du ret i at Vestas regnskabsprincipper er indviklede.
                                      Jeg læser Vestas udmelding 'which mainly related to the cost overruns in relation to the introduction of new technology' som at V112 produktionsomkostningerne overstiger møllens pris og at dette kræves en midlertidig udvidet kredit.

1 Reply Last reply
                                      0
                                      • J Offline
                                        J Offline
                                        Jackinvestor

Hej spekulant, jeg undrer mig også. Det der undrer mig er måden Vestas kommunikerer på. Uanset de foreløbige finansielle tal Vestas har offentliggjort, så ændrer Vestas ikke på deres forventninger om positivt cashflow og EBIT på 0-4%. Ditlev siger, at det er øgede omkostninger til introduktion af ny teknologi i 2011 og starten af 2012, som gør at covenants ikke overholdes. Dette er jo kendt og dette er der jo ikke noget nyt i. Der er heller ikke noget nyt i negativt cashflow for Q2 2012. Hvis Vestas ikke ændrer deres forventninger til 2012, så burde Ditlev have været noget mere fast og konsekvent i sin kommunikation og have sagt at Q2 2012 er som forventet og at man ikke rører ved forventningerne til 2012 og at de derfor også have forventet, at covenants ikke kunne overholdes i 1h 2012. Årsagen til den noget vage kommunikation gør mig bekymret mht om Vestas nedjursterer deres forventninger til cashflow og EBIT i 2012 når de offentliggør de endelig tal for q2 2012.

Vestes burde siden Q1 2012 have kendt til, at covenants-tests ikke kunne overholdes i Q2 2012 og burde derfor have meldt dette ud tidligere istedet for, at "gemme" på denne information. De kunne jo bare have sagt, at det ville være et midlertidigt problem og at man søger en midlertidig løsning med bankerne. Nu giver det grund til undren, at Vestas melder det så sent ud og det øger usikkerheden.

1 Reply Last reply
                                        0
                                        • A Offline
                                          A Offline
                                          asn

Hej mccarty
                                          Vestas lagerpost i balancen består af 3 vidt forskellige "ting".

For det første et egentligt lager (som vi kender det fra alle mulige andre produktionsvirksomheder) - Denne del af lageret voksede ekstremt meget i Q1 idet der blev opbygget et lager af delkomponenter og råvarer for at kunne imødekomme den forventede stigning i produktionen i Q2 og Q3. Dette forhold uddybedes af Ditlev i præsentationen af Q1-regnskabet (og fremgår også af selve Q1-regnskabet).

For det andet møller der er afskibet og ved at blive sat op - denne del af lageret er efter min vurdering vokset kraftigt i løbet af Q2.

For det trejde møller der er sat op og klar til at blive sat i drift men den endelige tilslutning til nettet mangler.

De sidste 2 poster er efter min vurdering vokset med ca. 700 millioner Euro i løbet af Q2.

Likviditetsvirkningen af ovenstående er ikke klar, idet Vestas modtager betalinger fra deres kunder delvist usynkront med produktionsprocessen.
                                          Der modtages betalinger når en ordre er fast og ubetinget (ca. 10 %). Undervejs i produktionsprocessen (af flere omgange - jeg er ikke klar over %en). Ved overlevering til kunden (her falder den største betaling). Ved ibrugtagning (tilslutning til nettet.

Dette medfører at selve det at der modtages en ordre, overlevering til kunden samt ibrugtagning har markant positiv likviditetsvirkning mens hele resten (dvs. næsten hele produktionprocessen) har en markant negativ likviditetsvirkning.

I Q2 har det gjort sig gældende at der er flere møller under produktion og opstilling end der er modtaget ordre og overleveret/ibrugtaget. Dette medfører efter min vurdering et markant likviditetetræk i Q2. Et forhold der udlignes i Q3 og især Q4 (hvor jeg i øvrigt også forventer en nedbringelse af det "almindelige" lager).

Ovenstående er klart det forhold der er mest specielt for Vestas i forhold til andre produktionsvirksomheder.

Likviditeten påvirkes naturligvis også af andre forhold og her er Vestas "blevet ramt" på 2 punkter. For det første de høje produktionsomkostninger - der slår betydeligt hurtigere igennem på likviditet end EBIT ! og de omkostninger der er brugt på at nedbringe antallet af medarbejdere - disse omkostninger rammer EBIT og likviditet simultant.

Allan

1 Reply Last reply
                                          6

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger