Vestas Short Ratio og Netto salg.
-
Hej Henne. Jeg har selv funderet over præcis det samme, og en ting har slået mig: kan det tænkes at MLI sælger naked shorts??? Dvs sælger deres kunders Vestas-aktier fra depoterne, uden kundernes samtykke?? Det er hamrende ulovligt, men hvem kan checke det???
-
Det kan meget vel tænkes der sælges naked shorts.
Har efter mit indlæg set nærmere på grafen, der er indledningsvis i tråden og den bekræfter jo i hvert fald at det nærmest er helt urealistisk, hvor mange flere Vestas aktier MLI har solgt end alle andre. Hvis grafen taler sandt så har MLI solgt mellem 3-3.5 millioner FLERE aktier end næstmestsælgende siden 8. februar! Eller med andre ord:
Den NÆST-MEST sælgende (ENS) har kun solgt ca. 50-55% af hvad MLI har solgt siden 8. februar i år!
-
Ja det ser meget mærkeligt ud og lige så mærkeligt er det at det er vel Danske Bank som har købt størstedelen af det som bliver solgt??
Kanman flytte aktier fra en bank til en anden uden at man sælger aktierne?? Hvis man kan er det da tydeligt at der er en dansker og en amerikaner der har et godt samarbejde, Na´ked shorts så tror jeg der ligger rigtig rigtig mange vestas i depot hos danske bank eller måske de er sendt til MLI. -
Hvis du går længere tilbage, så vil tendensen bare blive endnu tydeligere, det har nok stået på de sidste par år, hvor næsten dagligt at MLI er blandt de mest købende og næsten altid den mest sælgenden.
1)Prøv at sammenligne kurven i en to årig periode
2)Prøv at sammenligne hvem der har den største omsætning i aktien så vil MLI endnu tydeligere vise sit ansigt.Det er ihvertfald ingen tvivl om at de ønsker at kursen skal syd over, så jeg er overbevist om at de shorter aktien meget kraftigt, og købe lidt ind hen over dagen hvor de kan komme billigt til dem uden at begrænse faldet. Så nej de sælger ikke for Black Rock, for de ønsker selvfølgelig at få så meget for deres aktier som muligt.
-
Hjælp mig lige med at forstå dette med naked shorts.
Jeg har fx. en stak navnenoterede Vestas aktier. Disse er altså registreret i Vestas aktiebog samt registreret i VP. Hvis der er ændringer får jeg vel et advis fra VP, og derved bliver jeg klar over at der svindles med mine aktier? Og det samme er vel gældende for ikke navnenoterede aktier, uagtet hvor disse er købt eller hvem køberne er.
Så hvordan kan man sælge noget som man ikke har?
Hvad er teknikken bag naked shorts? -
Kan anbefale at læse tråd 256539 på den alternative kanal. Michlaur b.l.a. har en rigtig god forklaring på MLIs seneste udsalg af aktier, nemlig at Vestas forlod MSCI indexet og at dette betød en række store investorhuses salg af Vestas aktier. Og hvorfor MLI har solgt på den lange bane skyldes vel den mistillid til nuværende chef og tidligere ledelse som Vestas selv skabte qua ukorrekte og vildledende udmeldinger. Jeg køber personlig denne forklaring og vender den til noget +'ivt. Hvis Vestas ledelse lever op til udmeldingerne p.t. 0-4% EBIT så flyder kapitalen tilbage.
-
"hvordan kan man sælge noget, som man ikke har?"
Nøglebegrebet i finansielle transaktioner er tillid. Du ser jo aldrig fysisk dine aktier, kun nogle udskrifter. Og du stoler på, at kontrolmekanismerne (Finanstilsyn, bagmandspoliti osv) vil gøre noget slemt ved banken, hvis den snyder.
Nøglebegrebet i Naked Shorting er misbrug af tillid. Man sælger noget, man netop ikke har. Som regel i forventning om at kunne skaffe det. Det mislykkes så af og til, hvad deltagere i aktiefora har fortalt om. Fænomenet har en betegnelse: "Failure to deliver". Shorteren vil selvfølgelig forklare dette som en teknisk/administrativ fejl, selv om det kun er hensigten, der adskiller det fra gemen svindel.
Jeg savner nogle straffesager mod naked shortere. Muligvis er det for svært for myndighederne at forfølge.
-
Hej Occam.
Er absolut enig og har læst diverse link omkring Naked Shorting og stadig uden at forstå en meter af det. Kan du i en uendelighed - altså måned efter måned - bedrive Naked short selling? Du har vist 3 dage til at levere de aktier du har solgt ellers bonner du ud på en failure-to-deliver liste. Som jeg ser det så har MLI solgt og leveret det antal aktier som Henne omtaler i sit fremragende indlæg.
Men hamrende enig i at den type derivat kun kunne købes via Danske Spil. -
Det kommer an på, hvor tillidsfulde køberne er. Jeg lader mine danske aktier navnenotere. Så har jeg to stykker papir, fra hhv. banken og selskabet, der dokumenterer mit ejerskab.
Men Bernard Madoff kunne svindle i årtier. Folk troede på, at værdierne eksisterede. Det kan vel også foregå i andre situationer.
-
I taler om failure til deliver - det er altså kun ifm køb og salg at det er aktuelt. Hvis Mr. og Mrs. Hudson og tusind andre amerikanske aktionærer har Vestas-aktier i deres depoter opdager de aldrig at aktierne er væk, dvs lånt af MLI uden tilladelse. I Danmark har vi VP centralen, i USA er det op til banker og mæglerfirmaer at holde styr på depoterne. Det er et kæmpe hul og rystende at det kan lade sig gøre. Nogen burde melde MLI til Finanstilsynet og få dem til at gå handlerne igennem, navne på købere og sælgere og checke op på data.
-
Gad vide hvad der ville ske hvis alle aktionærer ønskede at flytte deres vws aktier til andre depoter end der hvor de er registreret nu..
-
"Shortselling er de onde spekulanters værk, som er ansvarlig for Vestas dramatiske kursfald".
NEJ - glem alle konspirationsteorierne uanset om det er short eller Naked short.
Vestas aktien er faldet så dramatisk i værdi fordi det går rigtig skidt for Vestas, punktum.
Kursværdien af en Aktie fastlægges dagligt ved en "folkeafstemning", hvor køber og sælger finder dagens kurs.
Falske informationer kan muligvis blive plantet af shortsellere og påvirke kursen på kort sigt - men ikke på langt sigt.
En shortseller er en spekulant, lige som dig. Nå ja - så sidder han på den modsatte side af bordet og har i Vestas' tilfældet læst markedet meget bedre end du (og jeg) har.
Jeg har lænet mig op af de danske aktieanalytikere - og de har ikke mere min respekt.
Med venlig hilsen Flaks -
En shorter er en destruktiv spekulant en Naked er en kriminel. En der ejer aktier købt på legale anerkendte børser er en konstruktiv investor. Tør du fortælle din nabo baggrunden for du investerer!!!!
-
Vi kan hurtigt blive enige om, at Vestas' kursfald primært skyldes dårlige resultater, OG en ledelse, der med gentagne og hyppige ændringer af forecasts har vist, at den ikke har styr på situationen.
Men der gives også rationelle grunde for at diskutere shorting: Et effektivt marked - din "folkeafstemning" - forudsætter lige- og velinformerede deltagere.
Antallet af aktier er en vigtig information ved vurdering af kursen. Vi ved alle, at der cirkulerer ca. 203 mio Vestas aktier. Men hvor mange shortede aktier er der? En shortseller udsteder reelt flere aktier, uden at vi bliver ordentligt informeret om det. Lige som en shortseller, der lukker sin position, reelt reducerer antallet af aktier i markedet.
Så vi kan godt diskutere shorting uden at abonnere på en konspirationsteori.
-
Hej Windstyrke
Saglig information er en god medicin imod konspirationsteorier - men uden garanti for at den virker i alle tilfælde.
Kik f.eks. på en god beskrivelse af hvad Shortselling virkelig er på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Short_selling
Jeg kan læse du ikke er min nabo. Forhold dig dog til det jeg skriver.
-
Hej Occam
Dine synspunkter kan jeg sagtens tilslutte mig.
Shortselling kan have en vis betydning for kursdannelsen. Men husk på at det har Køb og Salg af store aktieposter også.
Den megen snak om shortselling og Vestas er ikke ubegrundet. Men det bliver ofte fremstillet som både "suspekt og konspirationsagtigt".
Jeg foretrækker at debattere det som har mest betydning for kursdannelsen.
Shortselling-debatten flytter fokus væk fra det som reelt er væsentligt.
Hvad handler det om i dine tanker!!!
-
Dobbelt Sludder Turin. For at sælge aktien på Fondsbørsen skal den være fysisk tilstede i et køb/salg. Når MLI har solgt næsten 10 millioner aktier (Claus Hjorts data) så foregår det naturligvis med fysiske aktier. Det er heller IKKE tilladt at låne fra depoter uden depotejernes samtykke.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind